Ook deze keer weer een mooi gesprek in Content Talk, dit keer met Esther Bennet. Zij heeft een specifieke niche van 50+ ondernemers die een online programma willen maken. Esther helpt haar klanten met het hele traject van het bedenken, bouwen en lanceren van een online programma.
Esther deelt haar inzichten over het belang van het volgen van je eigen weg, het opvallen in de markt en het bieden van waardevolle hulp aan ondernemers. Ook bespreken we haar aanpak van vakantie nemen en hoe zij dit in haar aanbod verwerkt.
Een waardevol gesprek, wil je meer weten over Esther? Check de links:
Links: www.estherbennett.nl
LinkedIn Esther Bennet
FB: facebook.com/vandenkennaardoenmetesther
IG: @vandenkennaardoenmetesther
Youtube: youtube.com/@vandenkennaardoenmetesther
Volgen we elkaar al?
IG: @aurelieveltema
LI: Aurélie Veltema
Web: http://aurelieveltema.nl
Hi, ja ik heb echt de allerleukste baan ter wereld. Welkom bij de Content Talk podcast van mij, Orry Veldtema. Vandaag ga ik in gesprek in deze aflevering met Esther Benet, een mastermind buddy van mij die ik ook vorig jaar mij heb geïnterviewd en sindsdien hebben wij regelmatig contact. We praten met elkaar over onze business, we stellen elkaar vragen, we dagen elkaar uit, we moedigen aan en we cheren ook wanneer dingen leuk zijn en we luisteren ook naar elkaar als dingen even niet lukken en denken ook mee bij elkaar van hey hoe zou het anders kunnen. Wat ik zo tof vind aan Esther is dat zij een andere manier van werken en kijken heeft naar business dan ik, waardoor het altijd weer leuk is om net even zo'n hele andere invalshoek te krijgen op je bedrijf. Heb je zelf ook een Mastermindbuddy? Zo niet, ga er zeker eentje zoeken of vinden, want het is echt heel waardevol. Ik had met Esther vrij recent een hele leuke Mastmaine sessie weer en toen had ze het over haar nieuwe doelgroep en haar Mastermind programma en ik werd zo geïnspireerd dat ik zei wil je dat ook in mijn podcast komen vertellen? Dat wilde ze, Vandaar dat deze aflevering nu is opgenomen.
Dus luister lekker mee. Mocht je vragen hebben voor Esther over haar programma of over iets anders, haar linkjes staan natuurlijk in de show notes. Ik wens je heel veel luisterplezier. Yes, ik heb er heel veel zin in, want ik heb vandaag een gesprek met Esther Benet en ik heb vorig jaar in juni ook een gesprek gehad met Esther. Toen kennen we elkaar het niet zo heel erg goed, maar sinds onze podcast hebben we eigenlijk contact gehouden en hebben we ook vrijdag gemaakt, elke keer in de vijf weken hebben we even een soort mini Master mind met zijn tweeën. En daar haal ik elke keer ook wat mooie inspiratie uit. Ik ben gewoon hartstikke blij, Esther, dat je nog een keer mijn podcast wilt komen voor een heel tof gesprek over jou, Marc. Ja, goedemorgen.
[00:01:35] Unknown:
Dankjewel en dank je wel voor de uitnodiging. Ik vind het super leuk om weer terug te zijn, inderdaad wat je zegt we elkaar een stuk beter leren kennen in het afgelopen jaar. Ik vind het ook fijn dat we altijd elkaar echt kunnen helpen bijstaan. Gewoon Elkaar echt vooruit helpen in mijn ogen en dat het ook ja we zijn niet bang om dingen tegen elkaar te zeggen. Dus ik volg zin in dit gesprek, want het wordt gewoon leuk en ja, ik hoop ook nog veel paarden te kunnen leveren voor jouw luisteraars.
[00:02:04] Unknown:
Dat weet ik zeker en die zag bij dit niet knikken lieve luisteraar, maar ik sta heel druk mee te knikken. Ik vind het ook heel fijn, want Esther heeft ook een marketing achtergrond, of ook een marketingbedrijf. Iets andere richting op natuurlijk met online programma's waar je mensen mee helpt. En wat ik heel tof vind aan jou, is dat je een hele andere manier van denken en doen hebt dan ik. Waardoor ik elke keer weer op een andere manier naar dingen ga kijken. Dat is gewoon heel fijn. Inderdaad, we kennen elkaar wat beter, weten een beetje hoe we werken en ook soms de vraagstukken waar je mee komt, denk ik: je had ik zelf ook wel over na kunnen denken, dat ik voor mij zo moet schrijven. Doordat ik dan met jou mee mag denken, ja zet mij ook wel aan denken. Dus ik vind het altijd heel leuk. En de reden dat ik je nu vroeg om weer in gesprek te gaan is omdat je aangaf dat jij je gaat focussen op een niche doelgroep van vijftig plus ondernemers die een eigen online programma willen maken. En ik vond dat hartstikke stoer. Ik dacht wauw, het is in een tijd dat mensen toch wel lastig vinden om te kiezen voor een niche. Toch wel een beetje zitten van ja, ik wil eigenlijk iedereen stiekem toch wel helpen, maar je hebt het duidelijk uitgesproken en je hebt ook een hele duidelijke keuze gemaakt voor deze doelgroep. Dus ik was gewoon super benieuwd, daar wil ik je graag wat meer over vragen. Hoe ben je tot deze doelgroep gekomen? Ja, grappig is dat ik mijn doelgroep helemaal bewust gekozen heb.
[00:03:13] Unknown:
Toen ik ooit begon in tweeduizend achttien moest ik eigenlijk beginnen met een doelgroep kiezen. Ik was eigenlijk nog niet eens ondernemer toen ik mijn opleiding startte. En ik dacht echt doelgroep? Wat is dat? Ideale klant, nog nooit van gehoord en ik vond het dus echt heel lastig en ja mijn motto is van denken naar doen en ik ben dus eigenlijk gewoon die opleiding dat was Mpop van Simone Delves, ben ik gewoon eigenlijk doorgegaan en ik ben ook blijven hangen. Iets wat veel van mijn ideale klanten eigenlijk wel doen als ze het niet weten en iets wat ik dat niet in heb. Dus ik ben gewoon doorgegaan met volgende lessen en vervolgens allerlei dingen voor een aanbod verzonnen en ja kwam ik ook niet eens helemaal meteen uit en toen ging ik nog verder en gingen we een academie bouwen, dus de techniek.
Ik heb zelf een technische achtergrond en ben toen ook gaan nadenken waar is dat eigenlijk ontstaan? Kwam erachter dat ik mega was dat ik voor het eerst achter mijn computer zat met een vriendje. En die techniek ging me dus heel makkelijk af en zo is eigenlijk mijn eerste doelgroep ontstaan. Mensen die coaches voornamelijk die vastliepen in die techniek of die dat lastig vonden, die daar energetisch op leegliepen. En op dat moment was ik me er nog niet eens zo erg van bewust dat daar eigenlijk een doelgroep al is ontstaan en die is niet eens super veel veranderd. Het zijn nog steeds voornamelijk coaches die zijn de techniek lastig vinden of veel als je online cursus gaat maken komt gewoon veel bij kijken, veel tools vaak te motiveren.
En op een gegeven moment was ik gewoon ik ga gewoon één keer in de zoveel tijd ga ik eigenlijk namen wie ik allemaal gewerkt heb. En toen kwam ik erachter dat eigenlijk best wel veel mensen boven de vijftig dat ik daarmee werkte. Die mensen vind ik ook heel inspirerend, ook eigenlijk toen ik nog voor een werkgever werkte en er kwamen oude collega's die nog vol energie en drive zaten en met super veel waardevolle kennis voor zo'n bedrijf zeg maar en die op sommige andere plekken weggezet werden als nou ja ga jij nog maar een paar jaar uitzien tot pensioen terwijl ze zelf nog heel veel drive hadden. Vond ik toen al heel inspirerend en eigenlijk is dat dus gebleven, kwam ik achter. Vooral ook onder andere door de kijk met de wereldbase. Op een gegeven moment, ja, waar ga je dan zitten? Vijftig plus kwam ik best wel veel tegen en toen heb ik gekozen voor vijfenvijftig plus en dat was heel grappig, want ik had het in mijn LinkedIn deal volgens mij als eerste neergezet en ook daarna op mijn website. Toen kreeg je ineens allemaal wat commentaren van mensen die zeiden van ja moet je het wel zo prominent op je website zetten dus een beetje de kritische kant, maar aan de andere kant ook heel veel mensen die ineens zeiden van hey ik zie dat je duidelijk voor doelgroep bent gaan staan en dat had eigenlijk alleen maar met die toevoeging van die 55 plus te maken.
En ook best wel wat mensen die zeggen: ' ik ben 55 plus dus nu mocht ik met je werken' Echt en toen heb ik eigenlijk gewoon ik heb hem zelf daarna nog weer een beetje afgehaald en toch op die kritische opmerking denk je alweer top mij wel top stoppen En eigenlijk vrij snel, volgens mij heb ik een beetje weggehaald ofzo. Toen heb ik hem toch weer teruggezet, want er kwam burring op, dus het werkt. En dat is natuurlijk iets wat je heel vaak hoort, maar ja heeft bij mij, ik ben in tweeduizend achttien begonnen en ik heb natuurlijk wel gaaf gegroeid, maar voordat ik echt, dat je heel duidelijk mensen erop zag kiezen of mensen ervoor zag gaan gaan, dat kwam bij die toevoegen die dus pas een paar maanden geleden volgens mij voor het eerst heb gedaan.
En ja dus het is hem dan denk ik. Op het moment dat mensen er iets van vinden positief en negatief dan heb je een stap in goede richting vinden. En ja zoals gezegd ik vind gewoon super inspirerend als je veel levenservaring hebt en heel veel motivatie hebt om daar andere mensen hun leven beter mee te maken. En ja dat heb je gewoon niet op je twintigste. De meeste mensen in ieder geval niet.
[00:07:21] Unknown:
Ja, helemaal waar. Ja, ik weet niet wat ik je nog aan het doen moet voeren, want het is zo'n mooi verhaal hoe je dit hebt uitgelegd. En wat ik ook wel heel bijzonder vind is dat jij wel aangeeft nu je verhaal dat je even hebt teruggetrokken, je hebt even het er weer afgehaald. Toen je dacht jee, al die negatieve feedback, daar heb ik geen zin in. Maar dat je dat toch weer terug hebt gezet. Dat vind ik heel dapper, want heel veel mensen zouden toch dan denken: nou, nee, laat maar hoor. Als mensen zo heftig gaan reageren, dat ik denk ja, uiteindelijk om te kunnen groeien, inderdaad, wat je zegt, kop boven het maaiveld uitsteken, dan krijg je inderdaad ook negatieve reacties.
Maar ja, levert uiteindelijk ook weer mensen op die het er niet mee eens zijn en die het juist super tof in vinden. Ja,
[00:07:57] Unknown:
ja, kroeg is dat ik dat eigenlijk, dat ja misschien doordat je inderdaad een aantal jaar onderneemt, dat je ineens Je weet dat dit gaat gebeuren en dat je het mag zien als een teken dat je op de goede weg bent. Als het op gaat vallen en het maakt dus niet uit wat het is of dat nou manier van werken is of een leeftijd of een hele specifieke doelgroep of een methode. Ik zag laatst dat iemand die ooit klant bij mij is geweest die had een hele specifieke manier van interieurs ontwerpen met een ik weet niet meer precies wat het woord was dat ze gebruikt bijvoorbeeld zei ik maar ik dacht je voelt meteen van dit klopt of zo en dit is dit is anders dan anders en ja het is voor sommige mensen natuurlijk even zoeken wat dat is.
Maar ja, bij mij is het blijkbaar iets met de 55 plus die je doet. In ieder geval voor nu. En ja, ik word er ook gewoon blij van. De meeste reacties zijn gewoon leuker erop, dus dat maakt het makkelijker dan wanneer je natuurlijk veel negatieve reacties zou krijgen.
[00:09:01] Unknown:
Ja, maar ik ben vooral geraakt door wat je zegt. Ik word er zelf blij van. Ik denk dat dat ondernemerschap toch uiteindelijk het allermooiste maakt. Dat je iets mag doen wat echt vanuit je eigen hart komt. Dat zie ik ook. Ja, ik gebruik geen camera voor deze podcast, maar ga zeker een keer met Esther erover in gesprek, want je ziet er gewoon echt de ogen stralen van: ja, dit is echt iets waar je voor kiest. En ja, dat maakt het inderdaad geen fluit uit of dat een doelgroep is met een bepaalde achtergrond of een bepaalde functie of hoe noem je dat? Een omgeving waar ze in werken of een bepaalde leeftijd inderdaad. Maar dan gaat het erom dat je die mensen goed kunt helpen en boom. En ik vind het heel goed. Gebruik je nu ook anders op marketing? Merk je dat je ander taalgebruik of andere Ik weet niet of dat nodig is überhaupt en ben geholpen. Ja, nou dat doe ik wel ook de laatste tijd, maar ik weet niet of dat niet specifiek met die doelgroep te maken heeft. Want een
[00:09:51] Unknown:
leeftijd heeft ook te maken met dat je situaties kiest die passen bij die leeftijdsgroep, maar omdat ik het eigenlijk ja ik heb toch voornamelijk over dingen in je business in je privéleven iets minder. Dus ja de kinderen zijn volwassener dan bij jongere doelgroep als al kinderen hebben. Ik werk wel veel met moeders over, dus Ik denk dat het voornamelijk is dat ik gemerkt heb dat mijn doelgroep, ideale klant is niet bang om te zeggen dat ze een stok achter de deur nodig hebben en dat is wel iets dat ik ook herken meer bij oudere mensen en jongere mensen toch vaker zoiets hebben van ik moet het zelf kunnen of ik moet het zelf doen of de hulp die geboden wordt zou verstandig moeten zijn. Dat is natuurlijk heel gechargeerd, maar ik merk wel dat ze het voor mijn gevoel makkelijker toegeven. Maar misschien is dat juist omdat ik het uitspreek dat dat geen probleem is. Dat het elkaar gewoon een beetje versterkt.
Dus heel erg gaan staan dat ik die stok achter de deur ben in combinatie met die leeftijd, dat lijkt voor mij in ieder geval voldoende onderscheid te kunnen maken in mijn marketing. En daarnaast ben ik wel heel erg bezig met mijn marketing, maar dat heeft vooral meer te maken met krachtiger taalgebruik, dus meer leiderschap staal en wat ik zelf een hele fijne vond op een gegeven moment ik vond het een hele mooie, misschien gelijk een soort verkapte tip, maar op het moment dat je praat in termen als ben je hier nieuwsgierig naar of wil je meer informatie dan trek je dus ook vooral mensen die geïnspireerd willen worden bijvoorbeeld, terwijl als je veel meer praat in termen van ben je klaar om in actie te komen en mijn klanten hebben vaak heel wat meegemaakt. Uitgesteld soms is het echt een soort weerstand, maar vaak is het ook gewoon leven dat tussendoor komt, waardoor ze hun plannen om een online cursus te maken altijd in de kast ligt.
Maar door meer taalgebruik te gaan, dus de meer krachtiger het taalgebruik van het is tijd om een einde te maken aan dat uitstelgedrag. Je bent klaar om in actie te komen. Ja dus dat staat eigenlijk los van de doelgroep, maar het is wel iets wat nu ineens allemaal bij elkaar komt of zo. Dus dat is wel bijzonder eigenlijk hoe dat werkt.
[00:12:26] Unknown:
Vind ik zelf. Ik denk dat het misschien ook wel te maken heeft met dat taalgebruik wat jij noemt, dat straalt ook uit dat jij er echt klaar voor bent. En dat jij weet waar je voor staat en weet dat de expert bent. Ja, ik weet dat dat jij dat bent, maar mensen die je het niet kennen, die moeten natuurlijk eerst nog een beetje door die know-like trust heen gaan. En als je zegt kom in actie, stap er mee in, we gaan er nu voor, is natuurlijk al veel beter. Ja, ik wil je wel informeren, ik wil je iets vertellen. Ja, ben je nieuwsgierig weer open? Ja, wil je er meer over weten? Ja. Wil je even gluren? Ja, precies. Ja. Nou ja, dat voelt al een beetje als ja, maar moet ik dan wel echt bij jou zijn? Ik merk ook nu, ik ben een aantal websites voor ondernemers en daar staan af en toe ook op van dingen dat een beetje het gevoel krijgt als: wil je het wel echt?
Ik kan er even geen voorbeelden op bedenken, maar heb ik net een aantal genoemd. En ik vind het heel krachtig hoe jij dat doet. En ja, zeker dank voor de tip. Ik hoop dat mensen hem oppakken. En lekker in je socials ook kom in actie. Gebruik krachtige woorden leiderschapsnap. En en toch durven te kiezen en natuurlijk durven te kiezen
[00:13:27] Unknown:
ik heb er jaren over gedaan en toen gebeurt steeds duidelijker, maar dat durven kiezen helpt er wel mee. Door te gaan staan voor eigenlijk in mijn geval mijn ideale product, ik ben heel erg gaan nadenken over hoe kan ik mensen echt het beste helpen, want ik kan ze bij het online maken van een cursus. Ik kan ze helpen met gewoon die keuzes maken in het begin. Waar ga je het over maken? Ik kan ze helpen met techniek, bij allerlei tools die erbij komen kijken, maar ook een stukje in dat verkoopbegeleiding, het analyseren van waar of mis gaat waar jij teveel van jezelf afwijkt. Het simpeler maken door te kijken wat bij je vast hebt. Je stelt vaak uit, mijn klanten stellen uit, omdat ze keuzes maken hoe het hoort in plaats van hoe ze het eigenlijk graag willen.
Eigenlijk ook de keuze te maken om te gaan staan dat ik dat hele traject kan aanbieden en niet bij de ene doe ik dit stukje, bij het andere doe ik dat stukje. Ook dat heeft geholpen om dus die hele combi eigenlijk van die keuzes die ik die in de afgelopen maanden heb gemaakt, die maakt de marketing makkelijker en dat is echt heel grappig. Dat wist ik al heel lang, maar ja als je als de elementen kloppen dan voel je hem ook echt, dan ervaar je hem zo.
[00:14:45] Unknown:
Ja, ja mooi en ik vind het ook grappig dat je in de podcast die we vorig jaar in juni hebben opgenomen had je het over als je bij mij met een boekje aankomt en zegt ik weet niet heel precies hoe ik dit boekje moet volgen, dan zeg ik tegen jou het boekje past niet bij je. En dan mag je juist 'au of the box' gaan denken en werken. Dus eigenlijk
[00:15:02] Unknown:
toen zei je dat al en nu heb je dat nog krachtiger eigenlijk uitgevonden. Ja, dat is gewoon dat is dat stukje helpen met die techniek of mensen ja op weg wijzen, soms neem ik het uit handen, soms leer ik het ze en dit. Het zijn allemaal elementen die eigenlijk al een hele tijd waar ik mensen in begeleid, waarin ik ze ondersteun en nu is het allemaal bij elkaar gekomen.
[00:15:28] Unknown:
Ja, mooi. In ons voorgesprek hadden we ook een ander onderwerp waar we het even over hadden, namelijk dat jij deze zomer lekker vier weken vakantie neemt. Maar jij hebt natuurlijk een heel mooi aanbod. Misschien kun je daar zo ook wat over vertellen. En wat ik heel leuk vond en wat ik ook dacht, hé, er zitten ook wat tips in voor onze luisteraars en zeker ook voor mezelf, is hoe jij besloten hebt om met jouw vakantieperiode om te gaan. Omdat ik zelf herstellend geweest van een burn-out, dus ik weet hoe makkelijk het is om in de valkuil te trappen van: Al het maar door blijven gaan, gas erop. En als ondernemer is het gewoon heel erg lastig om even het gas eraf te halen. Dus ik ben echt wel even geïnspireerd geraakt vanmorgen in ons heel korte voorgesprekje van: ja, je hebt ook gewoon gelijk, je mag ook af en toe echt even vakantie nemen en dat hele laptop en telefoon mee mee. Dat is geen vakantie, dan rust je niet uit en dan kom je ook niet sterker en energieker weer terug. Dus Esther, vertel eerst even lekker over je aanbod. Ik denk dat dat ook wel heel interessant is en hebben we het daarna daarover. Ja, het aanbod Ik zei net al, ik kan een heleboel dingen bij elkaar en ik mensen helpen in het hele traject. Dus ik heb nu een aanbod dat heet van denken naar doen en is dus een stop achter de deur om je cursus te maken en te verkopen.
[00:16:35] Unknown:
Ik begin nu gewoon met mensen die nog niet eigenlijk precies weten wie een ideale klant is aan wat ze gaan aanbieden. Eigenlijk daar nog heel veel ideeën in hebben of wel met een idee bezig zijn, maar ja daar zijn ze dan zo wel mee bezig. Dat is misschien niet het juiste idee, in ieder geval niet de manier waarop ze bedacht hadden. Maar ik begin gewoon daar. Ik begin pas weer later, ik begin daar. We beginnen met een tekentafelsessie, hadden we het net ook heel kort over, die ik vorig jaar dat los aan te bieden, maar nu is dat eigenlijk de start van het project. Daarna ga je tien weken lang in een masteropleiding vorm in combinatie met één op één sessies ga je met mij aan de slag. Dat betekent dat je in die tien weken heb je drie één op één sessies van half uur en dan kun je focussen op de techniek of tools of strategie of wat jij nodig hebt. Dat is echt heel erg specifiek en veel van mijn klanten en mijn ideale klant, die is het een beetje zacht om toch het gevoel te hebben dat je alleen al ondernemer bent. Ook als ze een pakket hebben gekocht om te leren hoe ze een online programma maken en daar een community bij zit. Ik werk dus graag met kleine groepjes van maximaal zes mensen, zodat er echt die connectie is en ik iedereen de aandacht kan geven die ik wil of de groep iedereen de aandacht kan geven die je wil, omdat je gewoon maar met zijn zessen bent. Dus je hebt in die tien weken heb je elke week een mastermind sessie met elkaar en je hebt nog drie sessies één op één. Er is een besloten facebook groep zodat je tussendoor gewoon je vragen kan stellen. Dat is veel techniek maar dat kan ook gaan om van hey hoe upload ik mijn video, waar zet ik mijn audio neer, of wat voor software gebruik je daarvoor op platform. Dat is echt heel breed en die combinatie die heb ik voor gezorgd daar kan ik alles in kwijt en ik kan dus af en toe een workshop of een challenge geven afhankelijk waar de behoefte van is. Zo zie ik het als weer min voor zowel de klant als mezelf.
Maar ja, een traject van tien weken heb je nodig om dat goed neer te zetten. Om dat proces goed te doorlopen. Ik heb zelf het dilemma aan de ene kant vind ik het fijn als een kant voelt van hey ik wil aan de slag dat je meteen eigenlijk in kan stappen dat je niet hoeft te wachten. En aan de andere kant wil ik in de zomer gewoon in mijn zomervakantie ik heb nog een basisschoolkind en die heeft gewoon zes weken geen school, dus ik wil de eerste week werken, laatste week werken en dus vier weken volledig vrij nemen. Maar ja, vier weken van de tien is best wel veel. Dus daarin zit een dilemma van ga ik mensen dan nog laten starten? Dus vandaag de laatste week dat de mensen kunnen starten voordat die tien weken op de dag van de opname. Dus als jij dit hoort, dan is die periode dus voorbij.
En toen ging ik laatst nadenken. Ik kwam erachter dat dat een nieuwe klant is dat er gekomen. Dat past eigenlijk nog maar net. En toen dacht ik ja wat ga ik kiezen, want ik heb dit concept eigenlijk net een paar maanden geleden gestart. Het begint echt nu voor mijn gevoel te lopen staan. Ik snap het, mijn klanten snappen het, mijn potentiële klanten zien de waarde ervan in. En dan denk ik: ja, ga ik dan toch doorwerken in de zomervakantie zodat mensen in kunnen stappen of kies ik voor die maand vrij die ik wil? En voor mij is vrij niet dat ik helemaal niet werk, maar wel dat ik geen geen Zoom-afspraak heb bijvoorbeeld. Dingen die vast staan op een vast moment moeten. Dat voelt voor mij niet als: dan kan ik niet spontaan sluiten om iets leuks te gaan doen of ik heb een zoon die heel graag aandacht wil en dan moet ik ineens achter een zoom gaan zitten. Dus voor mij is vakantie niet per se honderd procent niet werken, maar wel geen verplichte afspraken hebben.
Ja dus daarom had ik een dilemma. Ga ik nu door en kies ik voor de flow waar ik in zit of kies ik toch voor die maat rust. Als je dan heel even stil gaat staan bij jezelf dan weet je dat je dit maat rust nodig hebt om op te laden. Je weet ook dat creativiteit er in gaat komen, je weet ook dat dat is. Dus ik heb toch besloten om de zomerstop in te passen voor mijn mastermind. Dat betekent dat mensen nu niet in kunnen stappen. Maar ja dat betekent ook geld kan ik dus ook niet daarvoor vragen. Dus en toen ik het besluit nam wist ik nog niet hoe ik dat ging oplossen, maar ik heb het besluit wel genomen, want ik weet dat ik die maand zomervakantie niet relaxed door kom als er mensen op mij zitten te wachten. We hadden het ook even kort over het al logisch, laat mensen instappen en zeggen gewoon van we gaan na de zomervakantie verder.
Ik weet dat ik dan niet rustig blijf, dat ik dan te betrokken blijf bij die mensen om Als ze dan ergens mee zitten dan heb ik veel te snel de neiging om te denken dan kunnen we misschien toch even zo'n sessie inplannen één op één. Zo'n Master mind denk ik dat dat wel zou kunnen laten. En dat wil ik niet. Ik wil gewoon mezelf die rust gunnen en mijn gezin die rust gunnen. Dat is een brand die ik eigenlijk al heb sinds het ondernemerschap dat je dus een pauze kan nemen op het moment dat je weet dat je hem fijn vindt. Ja dus ik heb toch gekozen om de zomerstop in te lassen en eigenlijk gisteren volgens mij. Ik heb het vanmorgen op een website gezet en voor ons gesprek heb ik een zomerlidmaatschap van een besloten community. Dus je kan wel nu lid worden van de Facebook community en in die periode ik doe ook VIP-sessies, dus in plaats van de één op één sessies die ik geef aan de master van mij die zijn nog een half uurtje, maar je kan bij mij ook een uur of een twee uur vip sessie boeken en dat kan dus wel gewoon. Dus dat is wat ik nu doe de komende tijd.
Het is niet zo'n structuur waar ik echt mijn meeste waarde in lever als je van begin tot einde het proces doorloopt, maar je kunt dus wel lid worden van een besloten community in Zoom, zodat ik ook voor mezelf iets heb om te verkopen en gewoon het door te laten gaan. En toch ook ik geef ook je wordt vier maanden lid, je betaalt drie maanden, zodat je moet ik die vrijheid voel om die pauze te nemen en ook de vrijheid voel om wel te reageren als dat in mijn agenda past. Het is ook gewoon tof dat je besluit om iets door te voeren en dat er dan wel weer een idee komt van hey hoe ga ik nu weer verder hiermee om.
[00:23:14] Unknown:
Ja, best wat ik zat te denken, want dat noemde je zelf niet, de mensen die al in jouw community zitten. Ik neem aan dat die ook nog even kunnen blijven en dat die ook kunnen helpen met mensen die er dan alleen voor de zomer in zitten. Ja maar die in principe omdat ik natuurlijk eerst dat besluit had genomen
[00:23:29] Unknown:
dat dat ik voor de zomervakantie ging stoppen die zijn de klanten die er nu in zitten die zijn allemaal klaar voor de zomervakantie. Maar die kunnen natuurlijk nu er wel voor kiezen om het doen en misschien want zij zijn het is nu vier maanden ja misschien dat ik voor hun nog een soort andere actie bedenk maar dat dat is dat is nu ineens mogelijk. Ik weet ook nog niet want het is natuurlijk nu nog tien weken tot de zomervakantie. De meesten die zitten nog minimaal een week of zes. Ik ben net gestart dat zijn drie mensen maximaal. Dus het is niet zo dat ze misschien zijn ze klaar misschien zijn ze niet klaar want Ik beloof tien weken maar je moet het wel zelf doen. En nu heb ik mensen in zitten gehad waarvan ik denk ik ga het wel halen. Dus misschien hebben ze niet nodig in de zomer en dat is helemaal oké. Maar dat gaan we gewoon zien.
Mooi.
[00:24:16] Unknown:
Het klinkt ook zeker mooi dat je een besloten community hebt waar je zelf af en toe dan wel in kunt stappen als je zegt nou ik heb vanavond even de kinderen liggen op bed, ik zit lekker in de tuin met mijn laptop, ik ga even wat antwoorden eruit gooien of misschien een mooie inspiratiepost delen. Ja. Ja, dat vind ik een hele mooie oplossing. Voor mijn eigen vakantie heb ik besloten om te wekenlang echt alle stekkers er even uit te trekken en even te focussen op de kinderen waarschijnlijk. Ik ga ook nog even weg, dus dan ja, dat is wel even heel lekker. Maar ik de rest van de zomervakantie ook inderdaad een aantal weken en dan zal ik ook maar even gaan kijken tussen wat ik ook in de meivakantie heb gedaan. Dit heb ik twee dagen gewerkt, verdeeld over vier dagen en ook een dagje lekker weer open en oma gelogeerd en dat soort dingen zodat ik ze gewoon echt even Dan zijn in ieder geval leuke tijd, vond ik me niet de hele tijd schuldig dat ik zat te werken.
En uitlopen met vriendinnetjes en dergelijke. Ja, dat is toch anders. Ja, als je kinderen hebt, moet je je af en toe een beetje aanpassen.
[00:25:05] Unknown:
Ja, voor mij voelt het niet als aanpassen eigenlijk. Nee, dat klopt. Het moet voor mij heel erg als een oplossing kiezen die gewoon werkt voor iedereen in plaats van dat je en voorheen dat ik dat denk ik wel dat ik het vooral zag als een soort storen van mijn eigen werk. Maar ja, ik wilde zelf ook gewoon. Het is niet alleen de kinderen, maar ook dat je zelf gewoon denkt van ik heb nu zin om dit te doen. Twee weken vind ik ook, want ik heb ook nagedacht met kerst wil ik ook misschien ook twee weken. Maar dat voelt voor mij echt heel anders dan vier weken. Vier weken voelt echt als een enorme break en je weet ook niet iedereen die wanneer wel een vakantie heeft. Met vijfenvijftig plus ben je niet meer zelf afhankelijk van de zomervakanties, dus die kunnen in principe gewoon door.
Vaart waarschijnlijk, terwijl rond de kerstvakantie is toch een soort iedereen wat meer in een pauze stand.
[00:25:59] Unknown:
Ja, wat ik ook nog wilde toevoegen, want je was me net voor, mensen die geen kinderen hebben of die al wat oudere kinderen of die überhaupt helemaal geen rekening hoeven te houden, dan heb je ook nog steeds behoefte aan vakantie. Dat kan zijn dat je in april of in september bijvoorbeeld een aantal weken vertrekt of in oktober. Of je gaat verder weg en dan maakt het daarna niet uit wanneer. Dus ja, ik denk dat vooral wat we allebei heel erg onderstrepen is dat het belangrijk is om wel die break te nemen om wel even voor jezelf te zorgen en op welke manier je dat dan doet. Of je inderdaad net als ik kiest voor één of twee weken het stekker eruit, of dat je zegt nou uiteindelijk zal ik ook heus nog wel af en toe een mailtje beantwoorden. Want ik ben nou eenmaal veel te veel fan van mensen die, ik bedoel, na een aantal van mijn business buddies spreek ik veel te vaak. Jou zou ik ook vast wel een keer appen in de zomer van hoe is het met alles? Ja, dat voelt dan niet echt als werken. Dat is leuk ook aan eigen bedrijf. Daar wil je wel een beetje mee oppassen, dat je daar die scheidslijn wel houdt natuurlijk. Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat vier weken net wat langer is. Dat je het op deze manier oplost, vind ik echt eentje dat ik dacht: ja, dat is ook leuk voor anderen die misschien denken dat ze helemaal niet zo lang kunnen nemen. Juist door die druk van al dat aanwezig moeten zijn en er voor je klanten moeten zijn. Ja, daar kun je ook keuzes in maken. Dan kun je ook zeggen kan ik een stukje vooruit werken?
Kan ik per twee weken wel een halve dag werken bijvoorbeeld om in ieder geval wat dingen bij te houden. Of kan ik gewoon zeggen ik ben er gewoon even drie of vier weken niet. Daarna ben ik er weer. En als je het ruim van tevoren aankondigt, zijn allemaal mensen. We hebben allemaal af en toe even behoefte aan of het bos of het strand of gewoon je eigen huis om even niets te hoeven. En ik denk dat het ook wel mooi is hoe jij zegt: ik kies er dan zelf voor om toch wel antwoord te geven. Ik denk dat dat ook iets is wat we mogen leren met zijn allen. Dat we niet zo'n verplicht nummertje hoeft te zijn dat je moet. Maar juist als je in volkomen ontspanning zit en je denkt: nee, nu heb ik zin om dit te delen of zo, dat het ook gewoon oké is. Ja, dat is natuurlijk iets
[00:27:48] Unknown:
ja dat is eigenlijk een thema waar ik altijd al mee bezig ben. Je lijkt zoveel te moeten als ondernemer, zeker als online ondernemer met al die social media druk. Ja en daar je eigen eigen weg in vinden en daarvoor durf gaan staan. Dat is misschien nog wel een van de grootste uitdaging die je hebt als online ondernemer. Ja, ik vind het een leuk spel in ieder geval nu en dat is ook wel eens anders.
[00:28:15] Unknown:
Ja, en dat mag ook. En wat ik ook mooi vind is dat zowel in dit gesprek als in het vorige gesprek in juli tweeduizend drieëntwintig eigenlijk tot dezelfde conclusie kwamen dat je gewoon heel inspirerend persoon bent die het lekker op de eigen manier doet. En ik denk zeker dat mensen je ook moeten blijven volgen om te zien hoe je het nu verder gaat doen. Want ja, ik vind het gewoon heel tof dat er naast je ook andere ondernemers zijn die gewoon op hun eigen manier werken. Toen was ik mijn eigen coach zo iemand die ook gewoon zegt: ik ga het nu op deze manier doen en als de rest het daar niet mee eens is het lekker belangrijk. En dat heb jij nu ook van: tuurlijk, mensen kunnen er van alles vinden dat je een doelgroep kiest van vijfenvijftig plus. Maar waarom eigenlijk vraag ik me dan af? Waarom heb jij er last van dat Esther een doelgroep kiest met
[00:28:56] Unknown:
Ja, de meeste met het graf is, ze hebben er zelf geen last van, maar dan krijg je allemaal van die opmerking is het wel verstandig voor jou, alsof ze met mij meedenken. Het is in zoverre gelukkig niet het negatieve commentaar van. Het negatieve is dat mensen denken dat ze niet met mij eens eenmaal omdat ze niet oud genoeg zijn. Dus dat is het negatieve ervan. En natuurlijk is het net als bij iedereen met een doelgroep dit is je basis en dat wil niet zeggen dat je nooit met iemand buiten je doelgroep wil werken. Maar ja, aan de andere kant als je in een mast mind zit en je bent iemand die zich totaal niet die een beetje een negatieve gevoel heeft bij oudere mensen, omdat die dat het gewoon is hoe jij het tot nu toe hebt ervaren. Dan pas je dus ook niet in mijn mastermind. Dus dat is helemaal oké als je als je je echt niet duidelijk uitvoert. Maar ja ik heb nu ook iemand, jij bent toch nog geen vijfenvijftig klant? Nee, maar ze was wel vierenvijftig dus het scheelt niet te veel.
[00:29:59] Unknown:
Nee, ik weet dat dat voorbeeld geeft van iemand van eenentwintig daartussen zitten. Dat lijkt me ook gewoon voor de dames en heren die in jouw groep zitten al niet fijn, omdat zij het gevoel hebben van ja, maar ik vind het juist fijn om met mensen die een beetje op dezelfde levenservaring zitten of dezelfde vragen zitten. Ja, en aan de andere kant als ik naar mezelf kijk, ik laat me ook graag inspireren door jongere
[00:30:20] Unknown:
mensen. Dus het is ook weer niet een must of zo. Dus het is alleen het geeft wel iets aan dat je een bepaalde energie moet accepteren. Ik merk bij sommige jongere mensen die zijn heel erg aan het jagen en dan denk ik oké dat stukje dat van jou dat inspireert me wat minder. Volledig efficiëntie, honderd honderd procent van de dag gaan Zo denken, naast ons kan iemand die zeggen van ja dan ga ik des morgens wandelen en dat beantwoord ik gelijk op WhatsApp. Dat ik denk oké andere levensfase. Want ik denk ja wanneer kijk je dan om je heen en genietje van wat er uit te zien is. Maar is voor hem helemaal niet van toepassing en ook helemaal oké. Ik vind dat heel tof dat je wel merkt oké ik ben duidelijk op een ander moment in mijn leven aangekomen.
En ja heel tof juist wat iedereen in zijn fase ervaart en hoe je naar de wereld kijkt.
[00:31:20] Unknown:
En heel erg tof dat je bij mij in de aflevering bent gekomen om daarover te vertellen. Maar voordat we deze aflevering afsluit heb ik nog een belangrijke vraag. Je kent hem al. Volgend jaar in mei of juni ga ik je gewoon weer uitnodigen, want jij bent mijn allereerste gasten die ik voor de tweede keer kom en dat vind ik gewoon zo cool. En daarom heb ik ook meteen bewezen dat ik je echt, als je me in de podcast komt, volgend jaar gewoon weer ga vragen of het exact een jaar is. Dat blijkt dus nu niet. Maar dat geeft helemaal niet. Esther, als ik jou volgend jaar, mei of juni tweeduizend vijfentwintig, ga uitnodigen weer, waar denk je dan dat je staat? Waar staan nu je dromen? Wat hoop je dan te hebben bereikt? Of wat let je dan tof?
[00:31:54] Unknown:
Ja, ik vind dit altijd best een ingewikkelde vraag van over een jaar voelt voor mij ergens helemaal. Maar ik merk dat ik het nu heel leuk zou vinden als dit concept blijvend is. Ik heb in de afgelopen jaren heel veel dingen geprobeerd, dat weet ik ook heel veel, en wat ik zei ik heb dat hele traject dus de een keer op het eind, andere keer weer aan het begin en heel vaak allerlei stukjes. Nu heb ik gekozen voor dat hele. En nou het lijkt me lijkt me heel leuk als blijkt dat dat het is en het is ook helemaal oké als blijkt dat het toch nog weer anders mag. Dus dat zou heel fijn zijn en ja doordat ik dat langer heb vol kunnen houden dat mensen dus inderdaad weten hé daarvoor moet je gewoon bij Esther zijn.
Dat zou heel fijn zijn. En ook daar weer, als het niet zo is, dan leer we ook gewoon nog weer even verder.
[00:32:51] Unknown:
Ja, ik heb ook sterk het gevoel. Ik heb ook de aflevering dus teruggeluisterd van de vorige keer. Die zit er nu anders in. Ik merk het al in onze gesprekken de afgelopen paar keer. Het lijkt alsof er meer rust in jou is gekomen ook, op een hele positieve manier. Want daardoor straal je die rust ook uit en kun je dat ook meegeven in je werk. En ik denk inderdaad dat alle kennis die je opdoet, alle ervaringen die je opdoet, of je nou fouten maakt of onderuit gaat of dat het wel lukt, maar dat het toch niet je ding is omdat je het gewoon niet leuk vindt. Ja, daar leer je allemaal van en dat neem je wel allemaal mee. En daarmee ben jij wel een heel rijk persoon waar mensen veel van kunnen leren. Dus dankjewel Esther weer voor je bijdrage aan mijn podcasters. Ja het was ook weer echt een superleuk gesprek. Ik
[00:33:29] Unknown:
heb zelf een podcast die je helemaal stil hebt gelegen die ga ik ook weer opstarten dus wellicht nodigen ik jou ook weer een keer uit om, of zelfs jou een keer uit op mijn podcast te. Dat mag altijd en anders dan spreek je in ieder geval binnenkort weer één op één en daar mag ik lekker niemand mee luisteren. Lekker prima. Nou maar toch kun je soms wel inspiratie uit gepost dus houd het in de gaten hoe je date krijg je toch nog even ons gesprek. Dat zeker wel, dat zeker wel. Ik wens je nog een hele fijne dag Esther en jij luistert. Dank je wel voor het luisteren.
Introductie van de podcast en gesprekspartners
Belang van een Mastermindbuddy en inspiratie voor podcastaflevering
Keuze voor een niche doelgroep van vijftig plus ondernemers
Besluit om vier weken vakantie te nemen en aanpassingen in het aanbod
Bespreking van het aanbod 'Van denken naar doen' en de start van het project
Besluit om zomerstop in te lassen en alternatieve opties voor klanten
Reacties op het kiezen van een doelgroep en omgaan met feedback
Accepteren van verschillende levensfasen en energieën
Waardering voor verschillende levensfases en perspectieven
Toekomstige plannen en groeiambities