04 juli 2024
Human Design zakelijk inzetten, ik praat erover met Samia Wielfaert #299 - S0E299

Voor deze aflevering ging ik in gesprek met Samia Wielfaert, een gepassioneerd ondernemer en Human Design expert.
Samia deelt haar persoonlijke reis en hoe ze haar passie voor spreken en schrijven heeft weten te combineren door middel van podcasten en bloggen. Ze praat over haar podcastkanaal LiveShift, waar boeiende gesprekken met vooruitstrevende ondernemers worden gevoerd die bijdragen aan een schonere wereld.
Wil je meer weten over Samia, of direct in contact komen, check haar links:
Podcast: Life-Shift Podcast
Schrijf je in voor de newsletter: https://samia-human-design.be/newsletter/
Goesting om jezelf beter te leren kennen: https://samia-human-design.be/bg5-analyses/
Check de kalender voor aankomende events: https://samia-human-design.be/kalender/
Wil je zelf ook een keer met mij in gesprek over jouw business en hoe jij marketing inzet om je ideale klant te helpen? Stuur mij een berichtje: [email protected]
Volgen we elkaar al?
IG: @aurelieveltema
LI: Aurélie Veltema
Web: http://aurelieveltema.nl
Hi en leuk dat je luistert naar Content Toke met Orry. In deze podcast aflevering neem ik je mee naar een mooi gesprek wat ik heb gehad met Samia Wielvaart. Zij maakt gebruik van human design om in haar coaching en haar training, haar klanten eigenlijk te helpen met bepaalde grote veranderingen die ze willen doorvoeren. Dat ze ergens wat langer over na willen denken, misschien dat ze een nieuwe stap willen zetten. Samia heeft daarvoor verschillende activiteiten. We hebben onder andere besproken dat zij zelf een podcast heeft, dat zij graag schrijft haar eigen toekomstplannen rondom het schrijven van een boek en hebben het zeker gehad over het belang van authenticiteit en ze heeft mijn chart getrokken in human design. Ik ben zelf een manifester en ze heeft daar tussendoor in het gesprek ook een aantal over te zeggen en dat was leuk want je voelt het eigenlijk voor mij meer als een gesprek en niet zozeer als interview en dat is ook een beetje het doel van deze afleveringen dat je eigenlijk aan mag schuiven aan tafel bij mij en mijn gast en mee mag luisteren naar dit mooie gesprek. Dus ik hoop dat je lekker gaat luisteren mocht je vragen hebben voor Samia dan zal ik in shownotes haar informatie neerzetten dan kun je haar altijd even een berichtje sturen of mij maar voor nu heel veel luisterplezier met het mooie gesprek wat ik heb gehad met Samia Wielvaart.
Ja, hartstikke leuk dat je meeluistert. Ik mag vandaag in gesprek met Samia Wielvaart en zij is, ik wil even goed zeggen, certified human design Business strateeg. En dat is een hele mond vol, maar gelukkig heb ik ruim de tijd om aan Samia van alles te over wat het inhoudt en hoe jij business of human design in jouw business inzet en ook voor jouw klanten. Maar laten we bij het begin beginnen. Wil je even iets over jezelf vertellen?
[00:01:41] Unknown:
Ja, in een beknopte versie Jordi.
[00:01:45] Unknown:
Wat jij doet.
[00:01:47] Unknown:
Oké, ik ben dus Samja, een West-Vlaamse. Ik hoor het waarschijnlijk wel. En ja inderdaad, in mijn dagelijkse leven help ik ondernemersleidinggevende, noem maar op, de mensen eigenlijk, help ik ze om hoe zou ik het zeggen een andere weg op te gaan met hun carrière of hun business en dat doe ik met human design. Ik spreek human design, ik leef human design, ik human design. Ik spreek human design, ik leef human design, ik ben gewoon human design. Ik ben er helemaal door gebeten en anders, ja, wat kan ik nog allemaal zeggen, mijn hobby's ook, moet dat ook?
[00:02:25] Unknown:
Wat je wil, ik ben vooral heel erg nieuwsgierig naar dat human design maar vertel lekker wat je wil.
[00:02:30] Unknown:
Ja, allemaal welkom. En mijn dagelijkse leven ja, kook ik graag, lees ik graag, doe ik heel graag aan filosofische gesprekken, ben ik een kritisch denker en houd ik van netwerken, houd ik van de medemens, houd ik van de dieren en de natuur. Voilà, dat was het. Ja, dat is op de versie.
[00:02:49] Unknown:
Heel beknopt en heel mooi en dat je uit West-Vlaanderen komt dat had ik er niet uitgehaald. Zo goed is mijn kennis van verschillende accenten nog niet, maar dat je Vlaamse was wel. En ik zei net al in het vorige gesprek dat ik vind dat je een hele prachtige stem hebt die je ook voor je eigen podcast inzet. Dus ga ook zeker even naar de show notes om de podcast van Samia zelf te beluisteren want ja ik word er heel ontspannen van als ik naar jou mag luisteren.
[00:03:10] Unknown:
Dankjewel.
[00:03:12] Unknown:
En dan was ik heel erg benieuwd, je hebt net al verteld dus dat je human design eigenlijk in alle aspecten van je business en je leven dus inzet. Je leeft human design zei je zelfs. Hoe moet ik dat mij voorstellen? Hoe zet je human design in voor bijvoorbeeld klanten?
[00:03:26] Unknown:
Eerst en vooral, religie gaat het erom human design, dat is een experiment. Ik zie zoveel mensen die effectief zoveel informatie willen capteren, maar die vergeten om het te leven, om te experimenteren. Dat is zo'n zonde, want je kunt er zoveel mee doen. In je dagelijkse leven maar ook in je business of op de werkvloer. Het geeft je eigenlijk de tools in handen om een veel comfortabeler leven te leiden en dat is zo het schone draad. Het is eigenlijk een blauwdruk van jezelf. Je hoort dat heel vaak zeggen, je hebt zoveel assessment tools, heden 10 dage, maar heel veel assessment tools werken eigenlijk op het bewustzijn.
Human Design gaat eigenlijk nog een level dieper en gaat ook over het onderbewuste. Dus dat vind ik wel een heel toffe. En ja, het is een experiment en wat voor jou werkt, werkt niet voor mij. En we zijn allemaal individuen hier op die Den Haagbol. Er is geen enkele persoon die dezelfde chart geeft, zelfs al is het een tweeling. Dat vind ik zo fascinerend en ik vind het heel fijn, ik ben dat ook gehad in ons voorgesprek, wanneer ik dan een chart trek van iemand is dat voor mij een openbaring. Als ik weer kijk naar uw chart dan zie ik dat je heel veel ideeën kunt hebben En dat is zo fijn om dat allemaal te zien. En soms weten de mensen dat niet van zichzelf en dan kan ik dat overbrengen en mensen zijn dan soms versteld of staan ze versteld van al die schone kwaliteiten.
[00:05:07] Unknown:
Ja, dat kan ik me zeker weer voorstellen. Ik zei net al het feit dat je mijn chart even hebt opgezocht. Het gaf me al het gevoel dat je mij beter kende dan ik jou, maar daar gaan we tijdens het gesprek lekker verandering inbrengen. Want je hebt verschillende rollen die noem je ook op je LinkedIn profiel. Je werkt dus ook als business strategisch en fiscalist. Hoe vermengd zich dat met elkaar?
[00:05:29] Unknown:
Wel in tweeduizend achttien heb ik mijn kap over de haag gegooid van fiscalist naar business coach business strateeg En natuurlijk die kennis, die jarenlange kennis, het harde werken daarin, dat kun je niet zomaar aan de kant leggen. En ik doe niet graag het uitvoeren als fiscalist, maar ik deed heel graag de mensen het hand gaan vastnemen en hen helpen om het anders te gaan doen. En dat inputwerk, ik balde ge ervan, op een bepaald moment. Ik deed dat echt niet meer graag. En ik voerde dat dan alles in mijn lichaam. Ik begon maaszweren te krijgen, ik begon van alles en nog wat. En toen had ik besloten om inderdaad een opleiding te volgen als business coach en dat stelde ge dan ook mijn honger niet, Ik wilde ge nog meer hebben en toen vervolgens heb ik mij in de human design gegooid en nu heb ik eigenlijk een rugzak zoals velen. Heb jij dat ook, hoor, Rally? Al die stukjes van vorig jaren, van uw vorig jaar, weet ik veel, dat implementeerde allemaal tot het eindresultaat van uw klant. En dat vind ik zo schoon, dat je uw klant daar allemaal mee kunt helpen.
Dus Why not, ik doe geen inputwerk meer maar ik help hen ook wel om inzichten te geven hoe het anders kan, bijvoorbeeld businesssplannen, financiële plannen. Ik zie ook heel vaak mensen die denken dan aan iets om iets uit te voeren. Dat zit allemaal in hun hoofd, maar ze werken dan je uit. En nochtans kan het zo ideaal zijn om dat effectief te gaan uitwerken. En dat pad daar naartoe, gaat dat zuinig of schrijft of uitwerkt? Nee, absoluut niet en dat is het leuke eraan. Maar dat einddoel ik zeg altijd van als je een doel lekt, ga eerst naar dat einddoel en ga dan stap voor stap tussenstations gaan maken.
En dan kan ik inderdaad mijn achtergrond als fiscalist ook gaan inzetten als business coach, als business strateeg, als Human design. En ik maak daar een mengelmoes van om dat effectief zo aan mijn eind klanten te geven.
[00:07:49] Unknown:
Dat is wel de allermooiste manier denk ik van ondernemerschap dat je alles wat je inderdaad in je rugzak hebt meegenomen aan werkervaring, expertise, studie, kennis, eigen interesse om dat uiteindelijk mee te kunnen geven aan je klanten. Dat maakt je ook heel uniek. En als je het goed begrijpt dan wil je ondernemers ook een beetje helpen wanneer zij eigenlijk op punt staan om een verandering door te voeren tot een koerswijziging. Is dat ook mensen die bijvoorbeeld vanuit een CEO of een managementfunctie een eigen bedrijf willen starten of is dat verandering van functie? Hoe mag ik dat zien?
[00:08:19] Unknown:
Goh, ik heb heel lang getwijfeld wie mijn doelgroep nu eigenlijk is. Ik heb een OpenG richting identiteit, jij hebt dat ook. Soms is het heel lastig om te weten wie je doelgroep eigenlijk is. Waarom? Omdat je zoveel mensen wilt helpen en wanneer dat er in de marketing gezegd wordt dat je je een doelgroep moet beschrijven dan is dat voor mensen met een Open G verdikken heel moeilijk. Dus mijn doelgroep, eigenlijk de rode draad komt er eigenlijk op neer dat de rode draad vooral mensen zijn die willen veranderen van job, van business, hun business overlaten, iets anders starten.
Mensen die effectief, ja, die het gehad hebben. Ik zie zoveel ongelukkige mensen naar jullie en dat is zo zeer aan mijn hart, pijn aan mijn hart, voor het Nederlands te zeggen. Ik zeg altijd, die mensen blijven soms vast hangen of vasthouden aan hun zekerheden, de houden kooi dat wil ik zeggen. En ik heb het ook meegemaakt, hé, pas op hé, toen ik fiscalist was, ik had al houden kooi, ik had alles wat ik wilde en plots heb ik gesprongen omdat ik daar niet mee wilde. Maar ik had niet berekend gesprongen, met alle gevolgen van dien. Het was een hobbelig parcours dat ik afgelegd heb en nu weet ik heel goed dat je niet zomaar kunt springen.
Dat je een plan van aanpak dient te hebben en dat wil ik meegeven met de mensen. Want witte human design, en zeker zakelijke human design, geeft u eigenlijk een inzicht wat dan uw sterktes zijn. Bijvoorbeeld als ik nu kijk naar mezelf, dan ben ik de persoon die niet optimaal functioneert in groepen. Ik functioneer wel in groepen wanneer ik bijvoorbeeld op een podium sta, wanneer ik de leiding kan nemen. En dan merk ik gigantisch. Ik doe soms het experiment ook, ik kijk dan en bijvoorbeeld in WhatsAppgroepen dan word ik eigenlijk helemaal, dan verdwijn ik.
En wanneer ik dan bijvoorbeeld iets zeg in een WhatsApp groep, in een groep, dan word ik raar bekeken, dan gaat er dan bijna nooit geen antwoord opkomen. En dat is oké en vroeger vond ik dat heel raar maar nu met 'human design' te leren kennen, weet ik perfect van oké, oftewel sta ik op het podium oftewel trek ik mij terug uit de groep. En dat is zo fijn als je dat allemaal weet.
[00:10:53] Unknown:
En dat kun je dus ook aan je klanten meegeven, begrijp ik?
[00:10:56] Unknown:
Absoluut, ja absoluut. Soms merk ik, bijvoorbeeld bepaalde skills, als ik nu naar U chart kijk, dan heb jij ook niet bepaald skills om in een grote groep of een kleine groep te functioneren. Dus als ik het, ja dan zegde gij iemand die liever solo werkt. En wanneer je dat allemaal weet, klopt het? Ja, gaat zeker. En zeker als manifest. Als manifest haat je het als er iemand over je schouders kijkt. Ga nog een keer iets vertellen en dat vind ik eigenlijk een goede om ook aan de luisteraars te vertellen. Ik had mijn klant en die klant was gigantisch goed in sales, dat kun je ook zien in een chart.
Dus sales, marketing en sales. Die klant kon verkopen, 'Orely, ik zweer het u, ze had de hoogste cijfers uit in het bedrijf, het was een heel schoon bedrijf, ik ga geen namen noemen, een heel aantonen bedrijf die miljoenen omzet deed en die dame reed met haar auto van het ene bedrijf naar het andere en ze hadden zij al die deals binnen. En op een gegeven moment was dus ook de Manifestor, en op een gegeven moment hadden ze besloten om trackers in de wagen te steken. En wat is er gebeurd? Het heeft haar ontslag gegeven. De manifest staat voor vrijheid en wanneer je die vrijheid wegneemt dan lukt dat niet meer.
En dat zijn allemaal zaken als je dat weet van uzelf hoe je in elkaar zit, dan kun je ook de de geschikte job vinden. De job die het meest aansluit bij wie je bent. Ook nog een keer, vind je dat dergelijke een keer voorbeelden? Nee, helemaal niet nee, hartstikke leuk juf. Heel goed. Mijn dochter is ook een manifestar bijvoorbeeld en ze moest stage gaan doen en ze vroeg tegen mij mama, ik moet een sollicitatiebrief schrijven. Ze is bijna afgestudeerd, ze is bijna gedaan in het hoger.
[00:12:58] Unknown:
Ik mag vragen welke studies ze heeft geleerd? Porto, orthopedagogie
[00:13:02] Unknown:
is eigenlijk begeleider. Dat is misschien hetzelfde niet dan in Nederland, pas wat. Komt eigenlijk op neer dat ze jongeren begeleidt met een bepaalde problematiek. En ze vraagt tegen mij, van mama, wil je mij helpen om een sollicitatiebrief te schrijven? Ik zeg ja, absoluut. Ik zeg, mag ik je Human Design gebruiken? Ja, zegt ze. Dus We hebben eigenlijk een sollicitatiebrief gemaakt aan de hand van haar human design en ze keek daarnaar, ze las hem. Fuck zes ze, da's ik, dat ben ik, moet ik dat zo gaan afgeven?' Ik zeg ja, als jij daar klaar voor bent, dan geef je dat zo af. Ze heeft verschillende plaatsen gedaan en iedere keer de 'nee' gekregen en op een gegeven plaats zeiden ze van oké gaan aan de slag met jou. Ze heeft ondertussen resultaten gehad van de stage die afgelopen is. Ze is er met glans geslaagd, ze heeft dus echt haar vrijheid gekregen, ze heeft haar input mogen geven, als manifest is dat zo. Ze vroegen dus aan een meisje van tweeëntwintig jaar van 'Margo, vertel eens wat we hier nog beter kunnen doen hier in het instituut' en zij gaf het ook. Dus wanneer dat je effectief ik ga het anders zeggen, als je solliciteert, heel vaak gebeurt het dat je eigenlijk gaat gaan zeggen tegen de persoon die u interviewt wat ze willen horen.
Dat is niet authentiek zijn. Wanneer dat je dan inderdaad de gegevens van je chart, de schone dingen maar ook de minder, ik kan niet zeggen de minder mooie dingen. In je chat staan er niet echt minder mooie dingen in. Ja maar je hebt altijd dingen waar je goed in bent, ja waar je goed in bent of minder goed in bent. Ja dus als je dat kunt meegeven en dan zei je authentiek en dan gaan de mensen je aanvaarden of dat je zijt. Dus ja, probeer niet te draaien en te keren naar hetgeen wat een ander eventueel wilt horen.
[00:15:06] Unknown:
Ja ik vind het ook een hele mooie link naar marketing als je hebt over wie je bent naar je klant toe of dat nu sollicitatie is naar een functie binnen bedrijf of als eigen bedrijf iemand anders willen helpen op het moment dat je niet authentiek jezelf kunt zijn en ook kunt laten zien. Ja, ik heb bepaalde dingen die je misschien niet zo leuk vind. Ik noem maar iets sommige mensen hebben een vrij grof taalgebruik. Ik heb er zelf heb ik dat niet in klanten, maar ik vind het niet storend. Ik vind het niet erg. Ik werd van de week nog gevraagd door iemand die zei ik kan af en toe wel een beetje grof gebekt zijn. En dan zei ik dat daarbij ook niet uit. Ik heb het zelf niet, maar er zijn ook natuurlijk mensen die het wel vervelend vinden als je dan of iemand die heel direct is of iemand die altijd even erg wat langer de tijd overneemt. Ja dat zijn bepaalde dingen die die mogen wel klikken. En als je dat natuurlijk continu weg gaat poetsen en gaat zeggen nee ik ben de perfecte coach of ik sluit me heel aan bij mijn klant. Denk dat je doodongelukkig wordt.
[00:15:55] Unknown:
Allebei gaan. Dat is zo. Dat is zo. Soms doen we zo ons best om een ander of om te zijn wat er van ons verwacht wordt, maar vroeg of laat val je toch door de mand. Je kunt hen volhouden.
[00:16:07] Unknown:
Ja, dat geloof ik ook.
[00:16:09] Unknown:
Mooi. En weet je ook, dat is ook het ding wanneer je je anders voordoet dan dat je bent en je trekt dan de verkeerde klanten aan als ondernemer, dan moet dat constant op je hoede zijn om niet door de man te vallen. Dat is toch ook straf. Ik ga dat ook niet volhouden.
[00:16:31] Unknown:
Nee, dan hou je hoofd ook niet echt boven water nu.
[00:16:35] Unknown:
Nee, absoluut niet. En pas op hé, ik heb het ook nog meegemaakt hé, dat is het experiment van human design hé. Je kopiëren aan een ander en dan toch, ja, om je maar een voorbeeld te geven. Ik heb een hele lange tijd heb ik scripts gemaakt voor mijn podcast en YouTube. En soms voer ik van 'wat heb ik hier allemaal gezegd, dat klopte niet'. Maar ik weet ondertussen, ik werk het best met slides. Als ik slides heb, bepaalde bullet points, dan kan ik mij daaraan houden en dan vertel ik en vertel ik en vertel ik en dan is dat één stromend verhaal maar als ik dat effectief aflees en pas op kunnen misschien wel de verschillen horen in bepaalde podcasts.
Nu, pas op, ik schrijf het allemaal uit en ik vond dat wel handig van script naar video, naar audio, naar blog en dan verschillende stukjes. Maar ik voel aan mezelf dat het veel beter gaat wanneer dat ik inderdaad met een presentatie werk en inderdaad wanneer dat er dan gezegd wordt van schrijf een script uit zodanig dat je daar kunt aan vasthouden en wel sorry maar voor mij werkt dat niet. Ik ben niet authentiek als ik dat doe.
[00:17:51] Unknown:
Herken maar, ik gebruik dan geen slides maar ik maak wel altijd bulletpoints voor mezelf wat ik in een podcast wil zeggen. En ik merk dat dat ook de beste podcasts zijn, omdat ik dan ook weet van ik kan niks vergeten. Ik heb van tevoren bedacht de grote lijn wat ik wil vertellen. Misschien heb ik van tevoren al een voorbeeld bedacht, misschien nog niet. Maar ja, door door jezelf houvast te geven. Maar nee, ik ben ook niet van de script. Ik zou dat ook niet kunnen. Het kan voor iemand heel goed werken. Ik weet heel veel mensen die het wel gebruiken en maar goed dat is ik denk dat dat ook de manier hoe je het lekkerst jezelf kunt zijn en dan kom je ook het beste overdenken in een podcast dan raak je mensen echt en als je iets gaat doen wat niet bij je past ja dan horen mensen dat dan voelen mensen dat en dan blijven ze ook niet denken.
[00:18:30] Unknown:
Inderdaad. Want het grappige eraan, en dat was ook op YouTube, ik had, ik heb nog niet zoveel volgers op YouTube omdat ik er ook niet veel reclame mee maak. Ik had een slide opgenomen met een script En op een gegeven moment ik had hem opgelopen en er waren drie kijkers weg of geabonneerd weg. Ik zeg van damn, zouden ze dat niet horen? Ik heb hem er onder afgenomen. Ik ga hem nu terug inspreken op mijn manier. Dat is het leuke eraan. Ja, absoluut. Dat is het leuke eraan. Als je experimenteert en het is allemaal oké. Ik heb dat ik ging dat moeten vroeger tegengekomen, hebben dan plots drie mensen, dat is dus zelden op uw nieuwsletters ook, wanneer dat er plots mensen weggaan, Vroeger zei ik van, en nu en nu en nu is het iets van, ja weet je, ooit komt de dag dat ze terugkomen en nu zijn ze nog geen potentiële klant voor mij.
[00:19:31] Unknown:
Ja, dat is ook zo. Je kan veel beter tien potentiële klanten bereiken met je podcast of je YouTube of een nieuwsbrief dan honderd mensen die eigenlijk ja of iets willen kopiëren of denken van ik klik het gewoon weer meteen weg. Dat is alleen maar zonde van je tijd en energie denk ik. Ja. Maar ik hoor je al een paar keer een paar keer zeggen iets over podcasts en YouTube, zijn dat ook echt de tools die je inzet om je volgers om nieuwe klanten te bereiken?
[00:19:55] Unknown:
Goh, ik heb al van alles geprobeerd en ik ben een beetje aan het aftoetsen van wat stroookt er nu met mij en inderdaad podassen doe ik heel graag omdat ik heel graag spreek, maar ik schrijf ook heel graag. Ik schrijf graag, ik spreek graag en dat probeer ik inderdaad te verwerken. Ik maak blogs, ik doe van alles en nog wat. Het is niet van moeten, maar het is echt van willen. En ja, dus ik heb ondertussen heb ik mijn tweede podcast kanaal geopend, laat het ons zo zeggen. Mijn eerste is de Life Shift waar ik eigenlijk in gesprek ga met andere kritische denkers, mensen die eigenlijk open staan, open minded mensen, toch zo is dat, het zijn bijna allemaal ondernemers, zijn allemaal ondernemers, die eigenlijk hun steentje bijdragen aan een schonere wereld.
Dus die ideeën hebben die anders in het leven staan dan bijvoorbeeld mensen die eerder de visie hebben om rechtdoor te gaan. Maar ik zeg altijd ooit komt de dag. Er kan maar een klein dingetje zijn en dat is dan het leuke eraan. Soms kan ik van de Nac op de tak springen, als manifest generator generator. Dat is het leuke eraan wanneer ik wat ga ik nu zeggen, ik ben nu even kwijt, de fiscaliteit. Wanneer mensen bijvoorbeeld niet openstaan voor een andere visie of voor een mening van iemand anders, dan gebruik ik meestal de finance, de belastingen.
En dan heb ik allemaal één en al oor. Wanneer je in de portemonnee kruipt van bepaalde mensen, dan is het gek van dan. Dat wil zeggen, dan kun je ertegen gaan praten. En dat gebruik ik ook, ik heb een paar blogs geschreven en dan gedeeld via socials en ik heb daar heel veel reactie op gekregen. Niet op de post zelf, maar dan een berichtje nadien, of mensen die plots connectie verzoeken met mij hebben. Dus ja, ik maak daar gebruik van. Ik vind het fantastisch want ik ben nu inderdaad de 'Fack' theorie aan het bekijken, dat ze over heel de wereld eigenlijk een vlasje gaan zetten over de landen. Dat weet ik nu misschien te ver uit voor deze podcast.
Maar ja, inderdaad ik vind het heel fijn om dat allemaal te combineren en ja, die YouTube en de podcast dat zijn eigenlijk en de blogs, laten we het ons zo zeggen. Dus ja, ik vind het leuk. Dan heb je iemand die graag kan lezen, als iemand liever leest, kijkt of luistert nu YouTube en podcast dat is een beetje hetzelfde. En een podcast vind ik altijd heel fijn om te beluisteren als ik met iets bezig ben. Ik kan niet zeggen met werken maar als ik ook, als ik kook of ga wandelen. Dan vind ik dat super fijn.
[00:22:51] Unknown:
Ja, ja, ik ook. Ik moet volgende week toevallig een aantal uur in de auto zitten. Ik ga mijn dochter naar schoolkamp brengen. Dat is zo'n eindje rijden dus dan heb ik in ieder geval podcast alweer klaar staan. Ik vind het ook heerlijk om te wandelen of lange stukken in de auto met een podcast en maar YouTube ken ik nog niet als wist ik ken nog niet heel veel ondernemers die er echt veel mee doen. En je zegt ik deel vooral de podcast op YouTube. Maak je ook echt podcast of maak je echt YouTube video of is het meer met een visual de podcast delen? Hoe werkt dat voor jou op YouTube?
[00:23:18] Unknown:
Nu voorlopig, ik maak soms video's als ik er zin in heb met mijn gezicht op de video. Niet altijd omdat ik graag een beetje incognito ben. En dan heb ik de ruimte om de video op te nemen wanneer ik wil. Ik moet daarvoor niet helemaal opgetut zijn bij wijze van spreken, ik doe het wanneer ik zin heb. En anders, ja ik gebruik heel veel slides, dus zodanig dat visueel ook voor de kijker, dat ze toch iets hebben. Dat heb ik wel geleerd, wanneer je YouTube gebruikt hoef je niet altijd voor die camera te staan. Als je daar niet comfortabel bij voelt, gebruik dan bijvoorbeeld slides. Want dat maakt eigenlijk niet uit, moet ik kijken wanneer dat je effectief ik weet niet of jij dat kunt maar als je een YouTube video bekijkt met constant één persoon,
[00:24:16] Unknown:
ga je daar blijven naar kijken, ik niet, ik zet dat daar en ik luister gewoon. Ja klopt, ja ligt er een beetje aan hoe lang het is. Als het een TED talk is dan blijf ik meestal kijken omdat het maximaal tien minuten is. Maar inderdaad als je een keer een training video of iets kijkt, dan ga ik ook vaak wel iets meedoen natuurlijk als ik iets. Ik gebruik YouTube veelal al om uit te zoeken of mijn Wordpress werkt of dat soort dingetjes. Ja, dat is natuurlijk iets anders. Dan krijg je effectief ook
[00:24:40] Unknown:
de boodschap als je inderdaad met WordPress gaat werken. Maar anders ja, met slides. Och what the hell.
[00:24:49] Unknown:
Ik vind het een heel mooi idee, ik had er nog niet zo over nagedacht. Mooie tip, daar ben ik ook maar eens naar gaan kijken. Het is wel een fijne manier denk ik ook om om je boodschap te delen. Want je kunt delen natuurlijk ook op je slides zetten. En wat ik vaak merk als ik een bijvoorbeeld een masterclass, als ik dat vergelijk mag maken naar een webinar of masterclass voelt, mensen hebben geen slides en je raakt heel even afgeleid door iets. Ik weet niet, vliegt een vogeltje langs of iemand kucht ergens die ook kijkt. Ja, dan ben ik soms helemaal kwijt. Waar zijn we dan? En als je dan een slide hebt met een paar bullet points. Ja, we zijn hier. Dan kun je het even terugpakken. Wij als mensen zijn nu eenmaal niet gemaakt om langer dan twintig max dertig minuten echt geconcentreerd iets te volgen daarna dan dwarrelen onze gedachten alweer alle kanten op.
Dus ja ik kan me heel goed voorstellen ook in de youtube video slides goed kunnen werken en als je daar wat opzet wat ja een beetje de aandacht vasthoudt van de kijker en luisteraar kan het zeker goede ondersteuning zijn mooi.
[00:25:39] Unknown:
Ja, en zeker niet teveel op uw slide. Nee.
[00:25:57] Unknown:
Een
[00:26:03] Unknown:
ja, en zeker als ondernemer. Godverdikke, ik haat ermee, ik haat hem niet in open wilskracht. Dat is bijvoorbeeld denken dat je nooit genoeg geeft, dat is het heel moeilijk om je prijzen te gaan zetten, uw waarde gaan inschatten, ook een hele moeilijke. Meestal zet ik mijn prijzen wanneer dat transitie is in human design en wanneer mijn wilskracht gedefinieerd is. Dan zeg ik van en nu blijf ik eraf, nu kom ik er niet meer aan. En dan de woorden met de klant die dan zegt van ja het is een beetje te duur voor mij. Ja, ja. Zou ik toch korting geven? Herkenbaar
[00:26:45] Unknown:
oranje? Ja heel herkenbaar helaas ja. Ik heb nog een hoop van rituelen, dat merk ik wel. Ja sorry er is hier wel lawaai. Ik hoop dat het storend is. Ik kan even een motor voorbij geloof ik, maar dat geeft niet. We kunnen je nog steeds goed horen. Ja, nou nu hebben we echt lekker een mooi bruggetje, want ik denk zeker dat wij na dit gesprek nog even door moeten praten, want ik wil nog een heleboel meer weten over mijn chart en wat we nog samen kunnen doen. Maar mijn luisteraar die moet natuurlijk even via jouw website of contact opnemen. Heb je een mooi aanbod wat we even kunnen bespreken wat je misschien meer over wil vertellen waardoor mensen ook weet hey ik heb nu naar Samia geluisterd ik ga zeker haar podcast ook even checken, maar wat kan ik zelf leren bij jou als ik met mijn Human design in business aan de slag wil gaan?
[00:27:33] Unknown:
Goh ik wil zoveel leren maar goed. Morgen zitten we hier nog hé, ouwelief. Dus wat doe ik eigenlijk tussen welke aanbiedingen heb ik? Ik heb analyses, dat is een basisanalyse en vervolgens een uitgebreide analyse voor mensen die zeggen van ik wil eerst een keer proeven. Dan kunnen ze verder aan de slag gaan. En daarin zit, dat is altijd online, en daar zitten ook een aantal sessies bij waar ik eigenlijk heel dat verslag, dat is een volledige analyse met ja, toch een 120-honderdvijftig-tal pagina's. Dat is niet allemaal tekst, dus eerder ook bullet points, dat we eigenlijk gaan uitleggen.
Maar daarnaast heb ik besloten, ik heb er eigenlijk heel veel vraag naar gekregen en ik heb even mijn termijn afgewacht om daar effectief mee aan de slag te gaan. En het gaat eigenlijk een opleiding voor coaches, consultants en therapeuten over human design, hoe dat ze hun klanten eigenlijk beter kunnen begrijpen, sneller kunnen to the point gaan of sneller kunnen de problematiek gaan aanpakken. Ik leer hen niet om een reader te zijn of een analist te zijn, daar begin ik niet aan want dat zijn jarenlange cursussen, dat is ook mijn essentie niet.
Maar ik leer gewoon praktische tips van 'kijk, het zo in de klant, hoe gaat het er best mee om?' En dat kan zo waardevol zijn. Want ik ga je maar een voorbeeld geven. Projectors en reflectors zijn niet-energietypes. Wat wil zeggen dat die mensen een lage batterij hebben. En wat gebeurt er in de wereld die overheerst wordt tot zeventig procent generators en manifesting generators. Ze proberen hen te kopiëren, maar ze hebben de energie niet. Wij als Generator en manifesting Generators kunnen onze energie terug gaan recupereren des nachts als we gaan gaan slapen. Zij niet. Zij hebben een volledige andere energie. En wat gebeurt er? Burn-outs, depressies en just dat maar weten is een gigantisch verschil.
En als je dan een dergelijke cliënt voor uw neus hebt. Het is een projector of het is een reflector Dan kun je al een tip geven van sla down, pak je een tijd. Maar je moet dat niet zeggen tegen een Manifesting Generator. Dien gaat door tak. Dien wel gewoon actie en als je dat allemaal weet dan kunnen u een klant heel gericht gaan helpen en daar doen we het voor. Ik wil niet natuurlijk, ik blijf erbij orrelie. Het is niet de bedoeling dat die mensen analyses gaan Nee, absoluut niet. Want ik resoneer ook niet met iedereen. Je moet een klik hebben maar kijkt of dat die mensen onderlegd zijn.
Dat is een hele belangrijke. Want er zijn zoveel kleine dingetjes die het verschil kunnen maken. Mijn chart lezen, de cryptragie gaat veel tijd in. Als ik een analyse moet voorbereiden en ik zweer het u, ik zit daar voor een uitgebreide analyse ongeveer twee à drie dagen, volle dagen. Zie dat dat helemaal af is. En dan kunnen we nog verder. Maar goed, je hebt al die analyse. En dan ga je eigenlijk drie sessies geven om dat te gaan uitleggen. Dus met andere woorden, er kruipt daar toch wel wat tijd in. En met die opleiding voor coachen, dat is een kwartaal, dat is twaalf weken, We gaan aan de slag met een kick-off zodanig dat iedereen iedereen leert kennen. Dat is fysiek, dat is in West-Vlaanderen.
Ik start daar, nee, misschien in de toekomst ga ik een beetje verder gaan, misschien naar Nederland, wie weet. En dan vervolgens komen we één keer per week samen online, gaan we verder, doe ik opleidingen, geef ik de info die noodzakelijk is, maar gaan we ook werken met case studies. Bijvoorbeeld een coach die met een issue zit met zijn klant, hij kan dat tonen aan mij. Dan kan ik zeggen van 'ik lig daar op gaan werken'. En dat is zo waardevol, natuurlijk de klant moet er ook voor openstaan. Je moet toch je geboortegegevens afgeven, dus de klant moet effectief openstaan.
Is dat niet het geval? Dan kan ik niet helpen want dat is heel accuraat. Dus ja, dat aanbod, ik zie het helemaal zitten. We starten de kick-off starten we twintig september en dan vervolgens gaan we aan de slag. Ik keek er echt heel hard naar uit. Nu voorlopig is er een early bird tarief. Dus normaal zien kost de cursus zestien honderd euro, hoe kunt in wat dat niet veel is, voor alle duidelijkheid, de investering is miniem. Maar ik wil gewoon de anderen daarmee helpen. En nu geef ik tweehonderd euro earlybird korting. Je kunt ook in schijfjes van drie maanden investeren, dus dat valt ook allemaal goed mee.
[00:33:04] Unknown:
Hartstikke mooi ja, klinkt als een fantastisch aanbod en ik denk dat je er ook heel veel coaches en therapeuten mee kunt helpen die daardoor op een andere manier hun klanten ook vooruit kunnen helpen. Dus ik zorg even dat er een linkje in de show-not's komt. Mocht je meer over willen weten dan kun je ook natuurlijk direct contact opnemen met Samia. Leuk ja ik heb even geen vragen meer hierover, Maar ik denk dat mensen jou ongetwijfeld als ze er meer over willen weten kunnen vragen. Maar je hebt eigenlijk heel goed uitgelegd wat de bedoeling is en wat je eruit kunt halen. Dat vind ik ook heel mooi. Ik denk dat ja nee ik heb heel graag geen vraag hierover nee ja ik ben zo gewend dat ik dan nog iets verder kan vragen maar nu niet. Dus ik denk dat ik je gewoon een vraag ga stellen over ja stel je voor dat wij elkaar volgend jaar en dat lijkt me hartstikke tof en ook om voor die tijd nog contact te houden maar volgend jaar juni tweeduizend vijfentwintig waarschijnlijk staat dit programma dan ook al. Heb je die misschien al voor een tweede keer zelfs gedaan of een derde keer.
Maar waar hoop je dan te staan? Wat zijn nu de dromen, doelen die je het komende jaar zou willen bereiken? En dan zou het heel tof zijn om daar volgend jaar natuurlijk op terug te komen en te kijken van hey wat heb je gedaan? Waar heb je andere keuzes gemaakt? Of wat is er anders gelopen natuurlijk? Blijft ondernemerschap?
[00:34:15] Unknown:
Het is heel grappig want ik heb vorige week mijn statement van Think and Grow Rich herschreven. Dus ik had eigenlijk echt ondertussen al gemaakt, maar je hebt een beetje gedaan omdat ik echt weet welke richting ik uit wil. En er zijn een paar doelen die ik heb. Dat is een boek schrijven, ik ben bezig eraan, ik ben eraan begonnen, het gaat over kritisch denken. Kritisch denken, dus de mensen eigenlijk wat kritisch laten nadenken. Ja, heel simpel. Er zijn daar heel veel dingen die in verweven worden, dus die zou ik heel graag afhebben binnen een jaar.
En dan als spreker heel veel heel veel het podium nemen. Mensen die bijvoorbeeld, ik zeg maar iets, ik ben onlangs mijn dochter dus alweer, ze is helemaal wild van human design ook, en ze had het voorstel gedaan op haar stageplaats. Zo van 'Ken jullie Human design?' En de begeleiders waren zo van 'nee, we kennen dat niet'. Ze heeft dat al een beetje uitgelegd en ze had mij gevraagd van mama, zou jij daar willen een workshop geven van een dag? Maar weet, die mannen hebben geen centen dus je weet dat je het gratis moet doen. Ik heb gezegd van ja, ik wil dat.
Ja, ik ga dat doen want ik wil dat de begeleider, het kind of de jongere beter kan begeleiden. Dus dat doe ik en dan wil ik ook meer gaan doen. Maar ook meer op het podium staan, uitgenodigd worden voor een podcast en zoveel mogelijk mensen informeren wat human design voor hen kan betekenen. Dus dat, ik heb eigenlijk redelijk wat doelen nodig maar het is wel op vijf jaar. Daar moeten we eigenlijk op toegeven, mijn boek is één jaar en de wereld rond reizen, dat is ook vijf jaar.
[00:36:16] Unknown:
Mooi, fantastisch. Nou dan weet ik al waar ik vijf jaar wie dan moet uitnodigen voor een podcast tegen die tijd. Hartstikke mooi. Samia, ik ga het gesprek afsluiten. Ik kan nog uren doorpraten zoals je zoveel zei we kunnen gewoon tot morgen door blijven kletsen maar ik denk voor de luisteraars is het ook leuk om om weer iets anders te gaan luisteren en om zeker even jouw podcast te gaan checken. Dus ik zorg dat de linkjes ook in de shownot staan. Ik heb hartelijk danken voor alle kennis die je hebt gedeeld en het fijne gesprek.
[00:36:45] Unknown:
Jij ook Hordellie, dank je wel voor de uitnodiging en dus tot binnen een jaar of vijf jaar.
[00:36:52] Unknown:
Vast nog wel voor die tijd. En aan mijn luisteraar, aan mijn luisteraar, dank je voor het luisteren en graag tot mijn volgende podcast.
Introductie en kennismaking met Samia Wielvaart
Wat is Human Design?
Van fiscalist naar business coach
Doelgroep en veranderingen in carrière
Voorbeelden van Human Design in de praktijk
Authenticiteit in marketing en ondernemerschap
Gebruik van podcasts en YouTube
Aanbod en opleidingen van Samia
Toekomstplannen en doelen
Afsluiting en dankwoord