19 september 2024
Een webshop zonder drempels: het nieuwe boek van Elvira van Gastele #316 - S0E316
.jpg)
Je webshop beter toegankelijk maken voor al je bezoekers hoeft niet veel tijd, geld of tehcnische kennis te kosten. Elvira van Gastele is in deze aflevering te gast om te praten over haar nieuwe boek: Een webshop zonder drempels.
Ik mocht haar helpen bij het schrijven en samenstellen van dit boek en in deze volgende fase werk ik met haar aan de marketing. Want dit handboek moet volgens mij bij elke webshop eigenaar naast je toetsenbord liggen. Omdat je met kleine en eenvoudige stappen al een groot verschil kunt maken.
Het boek 'Een webshop zonder drempels' wordt gelanceerd op 11 oktober, tijdens de Week van de Toegankelijkheid, en is nu al te bestellen met een leuke pre-order korting.
Bestel 'Een webshop zonder drempels', en ontvang dit als eerste op 11 oktober 2024.
Volg Elvira voor meer tips over toegankelijkheid van jouw website:
Website: www.techstrateeg.nl
Instagram: @Techstrateeg
LinkedIn: Elvira van Gastele
Wil je zelf een keer over de marketing van je aanbod, of je nieuwe boek met mij in gesprek in mijn podcast? Stuur me een berichtje, dan plannen we dat in!
IG: @aurelieveltema
LI: Aurélie Veltema
Web: http://aurelieveltema.nl
Hi en leuk dat je weer luistert naar een nieuwe aflevering van Content talk met Orry. Mijn naam is Olivier Veldtenmen, ik werk als marketingstreeg en tekstschrijver en in deze aflevering heb ik voor jou een mooi interview klaarstaan met Elvira van Gastelen. Elvira en ik werk al langer samen en toen zij mij eerder dit jaar vroeg ik wil graag een boek gaan schrijven, wil je me daarbij helpen? Toen had ik eerst eventueel van jee, waar gaan we beginnen? En toen dacht ik nee, maar met Elvira wordt het gewoon supergaaf, vooral toen ik ook hoorde waar het over zou gaan, namelijk digitale toegankelijkheid.
Als je er nog nooit van hebt gehoord, blijf even luisteren. En als je er wel van hebt gehoord, maar toch wat tips wil krijgen van echt een expert, blijf dan ook zeker even luisteren. Want Elvira vertelt op een hele toegankelijke, fijne, eenvoudige manier hoe ook jij jouw website, webshop en zelfs je social media posts meer toegankelijk kunt maken voor iedereen. Uiteindelijk levert dat toch dan weer meer bezoekers op die meer klanten worden en dat meer omzet oplevert. Ik vind het een heel erg leuk interview geworden, ik vind het een heel leuk gesprek met Elvie, ik ben ook erg dankbaar dat ze mij als onderdeel van haar PR campagne heeft meegenomen hiervoor en ja veel plezier met dit mooie gesprek. Mocht je zelf het boek willen bestellen doe dat dan vooral nog even voor tien oktober, want op elf oktober het boek gelanceerd en daar zit een hele leuke pre-order korting op de prijs, zowel voor het boek als het e-book. Ik wens je heel veel luisterplezier met het gesprek met Elvia.
Ja, ik heet vandaag een bijzondere gast welkom. Één van mijn klanten met wie ik aan een heel mooi project heb samengewerkt, Elvira van Gastelen. We werken al een tijdje samen en je hebt ook al eerder met mij een podcast aflevering opgenomen. Natuurlijk had ik die net open geklikt en is die nu weg, maar ik zet in de show not welke dat was. Daarin heb je een beetje een basis uitleg gegeven van wat jij doet aan toegankelijke websites en nu heb je heel mooi nieuws. Nou vertel het zelf maar Ivira, waarom nemen wij deze podcast vandaag op?
[00:01:57] Unknown:
We zijn heel bezig geweest de laatste maanden eigenlijk aan een boek. Super spannend, een boek over de digitale toegankelijkheid.
[00:02:04] Unknown:
Ja, superleuk. En heb je al eerder een boek geschreven?
[00:02:07] Unknown:
Nee, nog nooit. Het is ook niet zo dat het een droom van me was om een boek te schrijven eigenlijk helemaal niet maar ik ben zelf heel erg enthousiast over digitale toegankelijkheid. Ik vind het een heel belangrijk onderwerp en ik deel er heel graag over, over social media of als ik met mensen in gesprek ben en eigenlijk is dat gewoon een beetje langzaam gegroeid van goh leuk die social media post, maar eigenlijk kan ik veel meer vertellen en langzaam is het idee dan ontstaan van nou ik wil gewoon een e-book schrijven dan komt wel een beetje een ego om de hoek kijken. E-book is superleuk, maar papieren versie dat is wel echt heel gaaf. Toen is het idee ontstaan ik ga gewoon een boek schrijven.
[00:02:46] Unknown:
Ja, super en dat is een heel mooi project geworden waarbij ik heel graag mijn bijdrage mocht leveren en mee mocht lezen, stukjes mee mocht schrijven. Samen met je ook interviews gedaan met mensen laten we er zo meteen wat meer over vertellen over het boek, want ik wil nog heel even terug naar het thema digitale toegankelijkheid, want misschien zijn er luisteraars die denken wat bedoel je daarmee? Zou je kort willen uitleggen wat bedoel jij met digitale toegankelijkheid van in dit geval webshops, maar ook websites?
[00:03:11] Unknown:
Ja, eigenlijk heel simpel gezegd als een website of webshop of app toegankelijk is, dan betekent dit dat elke bezoeker het kan gebruiken. Dus mensen met een beperking bijvoorbeeld met visuele beperking of een motorische beperking maar bijvoorbeeld oudere mensen die misschien niet zo heel handig zijn met internet of die misschien de letters moeten vergroten om beter te kunnen zien. Maar ook bijvoorbeeld mensen voor wie in Nederland dit de moedertaal is. Ja ik zie het zo, we vinden het heel normaal dat gebouwen bijvoorbeeld een invalietoilet hebben. Dat iedereen gewoon naar het toilet kan. Nou ik vind met internet werkt eigenlijk net zo. Ik vind het normaal dat iedereen het internet gewoon kan gebruiken.
[00:03:50] Unknown:
Ja, dat is ook een heel mooi voorbeeld en wat je zegt je hebt mensen die inderdaad een andere taal spreken, dus die wat aan hebben als je teksten gewoon helder en niet al te lange zinnen, niet al te veel moeilijker worden. Maar het ook een aantal keer gehad over het gebruik van toetsenbord. Kun je daar een voorbeeldje van geven van hoe moet ik dat zien?
[00:04:10] Unknown:
Als je bijvoorbeeld een motorische beperking hebt kun je misschien de muis niet gebruiken. Dus dan gebruik je alleen maar toetsenbord. En het is belangrijk dat je alleen met toetsenbord te gebruiken ook over een website waardoor een website heen kan scrollen. Dus naar een andere pagina kan doorklikken of echt iets kan bestellen. Ja en om dat voor elkaar te krijgen, dat je dus met alleen het toetsenbord kan navigeren door een website. Ja dan moet je websites aan de achterkant in de code goed in elkaar zitten. Anders kom je bijvoorbeeld niet voorbij een bepaalde cookiemelding of kun je een formule niet invullen. Dus dan loop je gewoon vast.
[00:04:50] Unknown:
Ja, en nu zit ik dan te luisteren. Ik werk natuurlijk met jou samen. Ik heb al heel veel van jou geleerd de afgelopen maanden dat ik ook hier meer in mocht duiken. Ik heb ook vanuit mijn studie de een en ander aan gehad, dus voor mij is iets makkelijker. Maar misschien dat mijn luisteraar denkt van jeetje ja, iets aan de achterkant van mijn website. Heb je een concreet voorbeeld van wat iemand kan doen? Vaak hebben we het over hele kleine stapjes die mensen kunnen doen om toch ook bij te dragen aan die digitale toegankelijkheid.
[00:05:14] Unknown:
Ja, ik snap wat je bedoelt. Ik kan me voorstellen als ik het heb over achterkant en code, dat ik denk jee, daar heb ik een ontwerper voor nodig. Maar wat je zelf heel makkelijk kan doen, vooral bijvoorbeeld als webshopeigenaar je hebt heel veel foto's of afbeeldingen van jouw product wat je graag wilt verkopen. Zorg ervoor dat als je zo'n afbeelding uploadt dat je er een alternatieve tekst bij zet. Een alternatieve tekst beschrijft heel kort wat je ziet op die foto. Dus bijvoorbeeld vrouwen zitten op een bankje met een hond. Echt iets heel randoms, maar dat kan je bijvoorbeeld omschrijven wat je op die foto ziet. Het voordeel is als een slechtziend of een blind persoon op jouw webshop, jouw website zit en die komt voorbij die foto dan wordt er dus voorgelezen wat er in die alternatieve tekst staat oftewel de foto wordt voorgelezen.
Dus als iemand bij jou komt winkelen weet hij gewoon wat jij te koop aanbiedt zeg maar. Dan kan diegene dat eventueel gaan kopen.
[00:06:11] Unknown:
Ja, en heb je nog een ander voorbeeld? Want we hebben het ook gehad over social media. Zijn er ook dingen die ik op social media kan doen om het makkelijker te maken?
[00:06:19] Unknown:
Zeker, ja het gaat niet alleen naar websites maar heel veel ondernemers en vooral webshop hebben social media. Een voorbeeld wat je kan doen is als je een video plaatst veel mensen willen een product in real life laten zien. Zorg voor die ondertiteld is de video. Als jij geen geluid op dat moment kan aanzetten dat je zonder geluid kijkt. Dan mis je heel veel. Dan zie je alleen maar beeld. Maar als jij doof bent kun je het ook niet horen. Dus zorg er altijd voor dat voor een ondertiteling of in ieder geval een goede samenvatting onder de video. Dat is altijd minimaal.
[00:06:57] Unknown:
Ja, dat vind ik sowieso een hele goede social media tip voor iedereen die met video werkt. Want inderdaad mensen die in de trein zitten, mensen die even geen zin hebben om allemaal muziekjes. Want ja, als je het scrollen bent op Instagram je soms een of ander muziekje muziekje eronder zitten en soms ook iemand die ineens begint te babbelen ergens over of begint te gillen of wat grappig. Ik heb in ieder geval een filmpje van een dier, dat zit je niet op te wachten, dus dan pak je wel de aandacht met zo'n subtitels. Goede tip. Maar nu noem je wat tips die mij helpen om die klanten tegemoet te komen, om mogelijk ook mensen mij te laten gaan volgen, mensen langer op hun website te houden. Wat heb ik daaraan als webshopeigenaar?
Waarom zou ik dat doen? Of website eigenaar?
[00:07:37] Unknown:
Als webshopeigenaar of ondernemer die bijvoorbeeld diensten verkoopt jouw belangrijkste doel is om geld verdienen om omzet te maken. Dus eigenlijk heel simpel gezegd, je loopt omzet mis als je er niet goed voor zorgt dat je webshop toegankelijk is. Dat is puur respect naar geld. Er loopt geld mis. Maar daarnaast vind ik het ook wel gewoon getuige van respect naar al je bezoekers en je potentiële klanten als je website goed in elkaar zit. Je houdt rekening met eigenlijk iedereen. Iedereen is welkom bij jou. En ik denk dat je dat ook wel wil uitstralen als ondernemer zijnde. Dat iedereen bij jou gewoon terecht
[00:08:15] Unknown:
kan. Ja en dat leg je ook heel duidelijk uit vind ik met heel mooie voorbeelden en extra toelichting in je boek wat er aankomt, wat gelijk een heel mooi bruggetje is naar jouw boek. Want wanneer mag ik jouw boek gaan lezen als luisteraar, als volop geïnteresseerd natuurlijk. Wanneer komt hij uit?
[00:08:32] Unknown:
Hij komt uit, ja heel spannend, op vrijdag elf oktober. Dat is echt heel spannend. Dat is best wel snel, heel spannend en het is ook een speciale week, de week van de toegankelijkheid en ik vond dat al een hele mooie week om mijn boek te laten zien aan iedereen. Ja, zeker. Ja, want de Week van toegankelijkheid gaat
[00:08:50] Unknown:
dat echt over online toegankelijkheid of ook over de, wat je noemde, de invaliden toiletten of de parkeerplaatsen?
[00:08:58] Unknown:
Over toegankelijkheid in het algemeen. Dus inderdaad de parkeerplek of invalide of speciaal toiletten of liften of dus de gebouwen zeg maar. Nee, echt heel algemeen. Maar wel heel mooi dat jij dan ook nu de focus trekt
[00:09:10] Unknown:
naar jouw boek en volgens mij heb ik een hele toffe titel daarvoor gevonden. Wil je die met ons delen?
[00:09:15] Unknown:
Ja, een webshop zonder drempels.
[00:09:17] Unknown:
Dat vonden we mooi. Ja, ik vind hem ook heel mooi. Ik vind hem echt goed gevonden, leuk. En ik denk dat dat ook een beetje de toon zit voor jouw boek. Ik heb natuurlijk mogen helpen met het editen ervan en het met teksten en daardoor weet ik ook dat het boek heel toegankelijk is geschreven. Het is ook niet zo dat jij bent best wel technisch je hebt ook een brede achtergrond welke opleiding als ervaring ja, beetje ontzettend veel over dit. Maar dat klinkt misschien stom zeggen dat merk je niet als je het boek leest. Wel in de zin van dat het helemaal boordevol met concrete tips, voorbeelden en verhalen staat waarvan ik denk wauw waar haal je het allemaal vandaan? Nou uit die pak met kennis natuurlijk, maar vooral het voelt niet alsof ik een studieboek aan het lezen ben. Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen. Ik heb soms wel eens de neiging bij bepaalde coaches of als je iets nieuws gaat leren of als je zegt ik wil me verdiepen in bepaalde software pakketten, dan krijg je hele technische toelichting en dat heb jij helemaal niet gedaan. Ik neem aan dat dat ook een bewuste keuze is geweest.
[00:10:11] Unknown:
Klopt, in ieder geval dank je wel voor het compliment, want het is wel gelukt wat ik graag wilde. Nee, ik wilde inderdaad een soort handleiding hebben, een boek wat je er echt naast kan hebben als je met je website bezig bent. Ik kan het wel heel veel technische termen gaan gebruiken, maar ik weet zeker dat lezers een afhaken naar hoofdstuk één. Daarvoor schrijf ik het natuurlijk niet. Het boek zelf moet ook toegankelijk zijn. Dus nee, het is dan denk ik gelukt om het als een soort handleiding
[00:10:41] Unknown:
zeg maar te gebruiken als je met je website bezig bent. Ja, en wat ik ook bijzonder vind hebben twee mensen mogen interviewen. Zou je daar wat meer over willen vertellen?
[00:10:49] Unknown:
Ja klopt. Twee mensen die slechtziend zijn of bijna blind zelfs. Die heb ik via via leren kennen en ik kan natuurlijk heel veel zelf vertellen over wat ik geleerd heb, over toegankelijkheid en tegen welke problemen je aanloopt, maar ik denk dat iemand die echt slechtziend is dat veel beter kan vertellen en daar leer ik ook weer heel veel van. En ik dacht hoe leuk is het eigenlijk om hun te interviewen en dat in boek te gaan verwerken. En gelukkig hebben ze alle twee meteen ja gezegd en hebben we twee hele leuke gesprekken gevoerd. En ik heb daar ook heel veel van geleerd.
Toch dingen waar ik niet zo snel over nadenk maar eens tegenaan kunnen lopen online. Of dat ik denk nou dat is toch logisch? Dat is dus niet zo logisch of de loop schat tegen bepaalde dingen aan. Dus ja, naast het feit dat ik het heel erg leuk vond en heel erg dankbaar ben dat ze hebben willen helpen heb ik er ook gewoon van geleerd. Kun je een voorbeeldje noemen zo top of mind iets wat je je eigenlijk niet had verwacht waar ze tegenaan liepen? Nou ja, achteraf super simpel maar bijvoorbeeld een Capsha. Als je een formulier invult, worden ze heel vaak beveiligd door Recapsha. Dat is dan een sommetje die je moet oplossen of heb je van die negen vakjes met klik alle foto's met een fiets aan.
Ik heb er helemaal niet over nagedacht. Die fotootjes worden niet goed voorgelezen. Dus ja iemand die niet goed ziet of helemaal niet kan zien, die loopt hierop vast. Die kan niet die vakjes aanklikken. En als ik het nu vertel denk ik: ja, wat ontzettend logisch? Maar ik heb daar echt gewoon niet zo goed over nagedacht van tevoren. Dus dat was voor mij wel een interessante.
[00:12:31] Unknown:
Ik was zo gelukkig om bij de interviews aanwezig te mogen zijn en ook mee te mogen helpen. Wat ik vooral heel erg leuk vond om te horen is hoe ongelooflijk veel mensen die slechtziend of zelfs blind zijn nog kunnen doen op internet. Want daar heb ik nu een beetje over wat kun je allemaal verbeteren. Wat ik ook wel mooi vind aan de interviews is dat er ook wel dingen zijn die ze wel zelfstandig kunnen en waarbij ze dan niet een paar extra ogen, zoals ze dat noemen, nodig hebben. Er zijn helaas nog heel veel dingen waarbij dat wel nodig is, maar het is ook wel grappig om te merken, want er wordt al wel veel aan gewerkt. Ik Denk dat jij er zeker een mooie bijdrage ook aan levert, al met je tips die je al deelt. Ik ben ook wel heel erg benieuwd, zijn er ook dingen waar je tegenaan gelopen bent in het maken, schrijven, publiceren, markten van het boek nu in deze fase? Het is natuurlijk nog niet helemaal af. Zijn er dingetjes waarvan je denkt hey als jij als luisteraar ook een boek wilt gaan schrijven let hierop of dit heb ik als voor de volgende keer eens nog een keer een boek gaat schrijven.
[00:13:24] Unknown:
Ik heb nu nog nooit een boek geschreven en ik ging dit echt in als een groot avontuur. Ik leer heel erg graag en dat heb ik ook gedaan. Één van de dingen die ik totaal niet wist: ik geef hem zelf uit, ik ben zelf uitgever. Dus dat je ook zelf moet ISBN aanvragen. Zo'n nummer wat je op je boeken krijgt. En denk dat ik vraag gewoon één nummer aan en dat is gewoon voor mijn boek. Maar mijn boek is een papieren boek en een e-book en dat zijn dus twee verschillende nummers. Dus Dat is een heel klein ding en het is ook zo met een paar minuten op te lossen. Maar ja, dat wist ik niet.
[00:14:00] Unknown:
Dus als je een boek een e-book maakt, betekent dus twee nummers aanvragen. Ja, ik wist al helemaal niet eens dat je ook zonder uitgever gewoon helemaal zelf je eigen boek kon uitgeven. Want ik kom nog uit de tijd. Ik heb ooit studie gedaan, boekhandel uitgeverij, heel lang geleden. Ik sta ook allang niet meer. Die is heel snel communicatie, informatie management herdoopt voor mensen die dat misschien wel kennen of iets dergelijks. In ieder geval dat je het gewoon zelf heel mijn eigen beheer kan doen. Dus moet ik me voorstellen dat je straks een hele stapel dozen hebt met je eigen boek die je gaat uitsturen?
[00:14:33] Unknown:
Ja, ik begin wel. Ik koop dus nu eerst mijn eigen boeken, dus ik ga ze ook zelf opsturen op weer post. En hoe dat op een gegeven moment verder gaat weet ik niet. Maar ik heb als het goed is, begin oktober heel veel dozen thuis staan die vol met boeken.
[00:14:51] Unknown:
Ja. En je verkoopt hem dus ook als e-book en dan heb je ook nog wat een en ander moeten uitzoeken denk ik, want er zijn natuurlijk verschillende formaten. Heb je daar ergens nog hulp bij gehad? Heb je nog kunnen spreken met anderen die al een boek hebben uitgeven? Of heb je het echt ouderwets helemaal zelf Google is your friend gedaan?
[00:15:05] Unknown:
Ik ben wel heel erg van ik wil alles zelf doen. Dat was. Nou ja, toen ik als klein meisje was had ik dat al. Maar ik ben er toch achter komen dat je gerust dingen mag vragen aan anderen. Dus ik heb al iemand anders gevraagd die ik dan nu ook een boek heeft geschreven van nou heb jij het gedaan? Want je hebt inderdaad bij e-books verschillende formaten. Ik heb besloten om het boek in een EPUB en een pdf versie te maken. Is op zich allemaal niet zo moeilijk alleen ja ook die moeten toegankelijk zijn vind ik zelf. Dus ook daar moet je rekening mee houden dat door de voorlees software toch voorgelezen te worden dat de structuur in elkaar zit.
Ja, en ik vind dat dan toevallig heel erg leuk om dat uit te zoeken. Ja, dat kost wel even tijd en inderdaad gewoon vragen aan anderen die een boek hebben geschreven van hoe werkt dit.
[00:15:53] Unknown:
En even een site quest vraag is dit nou ook iets wat je straks gaat aanbieden aan mensen als ze zeggen van ik wil mijn boek of mijn website zelf toegankelijker gaan maken, naast dat je natuurlijk straks gewoon jouw boek kunt lezen en daar al heel ver mee kunt komen. Wordt dat ook een dienst van jou? Of is het al een dienst van jou die je aanbiedt?
[00:16:10] Unknown:
Websites toegankelijk maken natuurlijk wel. Ik had hem niet heel erg over nagedacht maar ik denk als ik dit proces helemaal af heb zeg maar, dat ik dat wel heel erg leuk zou vinden om anderen te helpen met een EPUB of een pdf toegankelijk krijgen. Een heel boek of een klein document.
[00:16:29] Unknown:
Ja, zeker, vind ik erg leuk. Ik denk ook dat heel veel mensen er nog niet bij stilstaan, maar als je eenmaal met jou in gesprek gaat, dan realiseer je heel snel dat het wel heel erg belangrijk is om daar wel bij stil te staan en er wel wat aan te doen. Dus ik denk dat wij nog wel wat posten maken hebben de komende tijd. En wie weet volgt er nog eens een keer een vervolgboek ook, zou hartstikke leuk zijn. Naast deze podcast ga je natuurlijk volop in de marketing voor je boek. Kun je wat voorbeelden geven van wat je zoal doet om mensen te vertellen over je boek en te zorgen dat meer mensen ook dit boek willen gaan kopen?
[00:17:00] Unknown:
Ja, sowieso zal ik veel moeten uitleggen wat digitaal toegankelijkheid nou precies inhoudt, want heel veel mensen zijn er gewoon niet mee bezig. Dus uitleggen waarom het belangrijk is om je webshop of gewoon een algemene website zo toegankelijk mogelijk te maken. Laat zien wat mensen mislopen en eigenlijk uitleggen dat je ook heel veel mensen onbewust buitensluit. Ik denk dat heel veel mensen dat helemaal niet willen of expres doen, maar het gebeurt nu onbewust wel. Dus ja, heel veel tips delen. Dat doe ik op social media, LinkedIn en Instagram.
Ik heb blogs schrijf ik voor mijn eigen website maar ik heb hem ook voor Business Holland Nederland een hele mooie blog mogen schrijven met uitleg over wat digitaal toegankelijk is dus ja dat is echt ja toch wel heel erg leuk. Ja, echt gesprekken zoals dit in een podcast interview. Ik bedoel me heel erg dankbaar dat ik dit mag doen. Dat ik met jou in gesprek mag. Ik vind het heel erg leuk. Ja, en ik hoop sowieso weer mensen te bereiken en gewoon wat uit te leggen over waarom is die digitaal toegankelijk nou gewoon belangrijk.
[00:18:04] Unknown:
Ja, het klinkt wel een beetje als missiewerk als ik het zo hoor. Heel veel mensen weten het nog niet van en of ze denken dat het heel moeilijk is. Je hebt natuurlijk net al een aantal concrete voorbeelden gegeven, maar kom je dat vaker tegen dat mensen dan toch zeggen van ja Avira het is hartstikke leuk met mijn website, Doe jij dat dan maar? Of wat hoor je zoals reacties?
[00:18:23] Unknown:
Nou, twee reacties die hoor ik wel nu vaker. De eerste jaar is heel veel werk, dus het kost ook heel veel geld.
[00:18:30] Unknown:
Is dat ook zo?
[00:18:32] Unknown:
Nee, dat hoeft echt niet, want je kan ook gewoon klein beginnen. Begin met bijvoorbeeld die foto's, die afbeeldingen om die een alternatieve tekst te geven en kijk gewoon steeds wat je voor kleine stapjes kan oppakken. Niet alles hoeft in één keer. Als je website nu tien procent toegankelijk is en je brengt het aan naar vijftig procent, nou dan ben je al een heel stuk beter zeg maar dan dan dan dan eerst. Dus nee, het hoeft zeker niet heel veel tijd en geld te kosten. En wat ik ook al vaak hoor van als je bijvoorbeeld kijkt naar kleurcontrasten dan moet je ook rekening mee houden, want bijvoorbeeld een lichte tekst op lichte achtergrond nou is niet goed zichtbaar.
Dan krijg ik wel eens te horen van: Ja, maar dan wordt het design zo saai. Je krijgt geen saaie website. Maar ook dat hoeft niet. Je moet gewoon even iets meer nadenken over de kleuren en lettertypes, maar je website kan echt nog wel heel mooi worden.
[00:19:23] Unknown:
Ja, en ik denk ook dat ja, wat is mooi? Ik denk als je tekst uiteindelijk niet gelezen worden of of je foto's vallen weg omdat je inderdaad te veel verschillende kleurtjes gebruikt en niemand bezoekt het. Wat heb je dan verder aan iets heel moois als niemand het ziet. Ik denk Ja precies dat. En vind ook heel erg mooi dat je ook blijft benadrukken dat het niet superveel tijd, geld en energie hoeft te kosten, omdat je inderdaad met een paar hele kleine simpele stappen al en die omschrijf je echt heel duidelijk in je boek echt ik blijf reclame voor dit boek ook de komende tijd in mijn eigen socials, want ik vind het supertof dat je hier en ik merk ook dat ik echt een beetje aangestoken ben door jouw energie om dit de wereld in te slingeren. En ik heb er dan niet zelf een boek over geschreven, maar ik vind het wel heel erg belangrijk ook omdat ik zie dat er nog zoveel ongelijkheid is. Er is heel veel ongelijkheid in de wereld als je breed kijkt, daar kun je het allemaal over hebben, maar er is ook heel veel ongelijkheid tussen mensen die gewoon om wat voor reden dan ook niet zo makkelijk met apps kunnen omgaan, omdat ze het misschien niet snappen, omdat ze misschien bepaalde stappen niet kunnen maken of omdat ze een muis niet kunnen gebruiken of omdat ze het niet kunnen als dat doof of slechtziend zijn, wat dan ook. Ja, maar ze draaien nog steeds mee in de maatschappij. Ze zijn nog steeds onderdeel van onze community van mensen, dus waarom zouden ze niet het hele kleine stapje doen om het toch makkelijker te maken? Ik denk ook als je jouw boek leest, ook de voorbeelden uit interviews, zijn ook hele stomme dingen waar mensen tegenaan lopen. Dat ze een formulier invullen en dat ze ergens een vakje hebben gemist, omdat de voorlees software dat dan niet goed En dan staat er niet bij de foutmelding wat er nou precies mist en dan lopen ze volledig vast en dan moet of een zoon, dochter, partner iemand moet dan meegaan kijken van de man die had even daar dat dat moeten invullen.
Dan denk ik als je die persoon niet in de buurt hebt of als je gewoon net als ik op gegeven moment, laat maar. Dat mag natuurlijk ook. Het is zo simpel om daar even in. Mensen staan niet bij stil oké. Ik hoop dan dankzij jouw boek en jouw marketing campagne dat mensen er wel meer bij stil gaan staan. Dus beetje zendingswerk en vandaar ook heel tof dat je dat in mijn podcast ook wil delen. Even kijken. Wat zijn echt de volgende stappen nu, nu je dit boek hebt? Je gaat het dan lanceren op elf oktober. Ga je nog iets leuks doen om te lanceren?
[00:21:34] Unknown:
Jazeker, ik ben niet van de hele officiële grootste dingen. Dus ja, elf oktober vrijdag komt hij uit. Die middag heb ik een hele leuke borrel met vrienden, familie, aantal mensen die ik ken die komen gezellig borrelen en vieren dat het boek er is. Ja, tot elf oktober is dan de pre sale. Ik kan mijn boek dan alvast bestellen via mijn eigen website. De eerste honderd kopers van papieren boek zeg maar, die krijgen nog een leuk cadeautje bij. Ik ga niet zeggen wat het is, maar dat zien ze dan vanzelf. Ja, en elf oktober, dat wordt gewoon
[00:22:14] Unknown:
een hele gezellige middag. Heb ik echt zin in. Leuk, ja zeker. Het is altijd goed om een feestje te vieren en zeker als je zo'n project gaat afronden waar je zoveel tijd en energie in hebt gestoken. En je hebt natuurlijk je blog in BB NL. Mochten mensen die luisteren denken: nou ik wil je eigenlijk ook wel uitnodigen voor een blog, een interview, een Insta live. Vind je dat leuk? Kunnen mensen jou voor benaderen?
[00:22:35] Unknown:
Zeker, ja vind ik heel erg leuk. Ik klets er heel vragen over. Dus ja, ik zou zeggen je kan naar Instagram gaan, Texateeg. Stuur me een berichtje of via mijn website: Texateeg punt nl. Stuur me een mailtje en ja superleuk om hierover te kletsen.
[00:22:55] Unknown:
Ja en stel nu dat jij nu aan het luisteren bent en denkt ik wil ook dit boek van Elvira hebben tot tien oktober is de pre- sale, kun je nog heel even herhalen wat ik dan krijg?
[00:23:04] Unknown:
Ja, in de pre- sale krijg je sowieso korting op mijn boek, zowel het e-book als papieren versie. Ik verstuur het boek op tien oktober, dus hopelijk als de bezorger meewerkt heb ik hem heel snel daarna in huis. Vanaf elf oktober wordt het boek meteen verzonden en het e-book krijg je ook meteen in je mail in twee versies. Dus je kan zelf de pdf en de EPUB downloaden wat je fijner vindt.
[00:23:33] Unknown:
Ja, super. Ja en blijf Alvia ook vooral volgen natuurlijk ook nadat je het boek hebt gelezen voor nog meer updates over toegankelijke websites. Alvia ik wil je ontzettend bedanken voor je tijd en alle informatie die je met mij en mijn luisteraar hebt gedeeld hierover en heel erg veel succes ook met de boek lancering en met de verkopen van dit boek. Dankjewel. Ja super. En aan mijn luisteraar check even de show notes, want dan kun je ook dit gave boek over digitale toegankelijkheid zelf nu nog met een leuke korting gaan bestellen en dank je wel voor het luisteren.
Introductie en Voorstellen
Interview met Elvira van Gastelen
Wat is Digitale Toegankelijkheid?
Praktische Tips voor Toegankelijke Websites
Het Schrijven van een Boek over Toegankelijkheid
Interviews met Slechtzienden
Uitdagingen bij het Uitgeven van een Boek
Marketing en Lancering van het Boek