Voor dit interview ging ik in gesprek met Jet Pools, de oprichtter van Planthera. Jet organiseert retreats met klank- en cacao-ceremonies en biedt therapie aan diverse cliënten. Tijdens een live dag raakten we in gesprek en ben ik geinspireerd geraakt door het mooie verhaal van Jet, waarin natuurcoaching, retreats en ceremonies met als doel ontspanning en herstel samenkomen.
Luister naar dit gesprek, neem contact op met Jet bij vragen of als je meer wilt weten over haar coaching diensten en retreats.
Websites:
Planthera praktijk voor psychosociale begeleiding, hypnotherapie en natuurcoaching
Plantheraretreats One Day Retreats, Cacao & Klank Ceremonies
Instagram: @planthera.nl
Instagram: @plantheraretreats
FB: Henriette Pools
Zelf een keer met mij in gesprek over jouw diensten en de marketing? Stuur me een berichtje, dan spreken we hier verder over.
Volgen we elkaar al?
IG: @aurelieveltema
LI: Aurélie Veltema
Web: http://aurelieveltema.nl
Hi en leuk dat je luistert naar Content Doke met Orry. In deze aflevering ga ik in gesprek met Jet Pols. Zij doet aan verschillende vormen van therapie en coaching waaronder hypnotherapie, ook natuurcoaching en zij organiseert retreats waar onder andere ook klankschaalonies in zitten en cacaosceremonies. Daar vertelt ze in deze aflevering zelf graag meer over en een van de dingen die ik heel erg mooi vind die zij tijdens ons gesprek gezegd heb die ik even wilde highligh voor je, is dat ze aangaf dat je niet iets kunt worden, maar dat je eigenlijk het al bent. Met deze woorden denk ik dat je het gevoel misschien een beetje op kunt roepen wat ik kreeg toen ik met Jet in gesprek ging. Zij is een heel warm persoon die haar ervaring en kennis en liefde voor andere mensen inzet om mensen te helpen. Juist mensen die misschien al een paar keer te horen hebben gekregen dat zij moeten leren leven met bepaalde klachten of dat zij heel veel last hebben van bepaalde stressklachten.
Zij gelooft heel erg in de kracht van ontspanning. We hebben ook een heel fijn en ontspannen gesprek gehad, dus ik wens je heel veel luisterplezier en mocht je iets meer willen weten over het werk van Jet of met haar in contact komen, kijk dan even in de shownotes en voor nu luister naar deze aflevering en geniet. Ja, ook vandaag heb ik weer een mooie gast uitgenodigd. Ik mag vandaag in gesprek gaan met Jet Pols. Zij heeft haar eigen bedrijf Plantera en daarmee doet ze onder andere retreats met klankceremonie en cacao ceremonies en zij heeft ook therapie aan verschillende type cliënten en we hebben elkaar leren kennen tijdens het event van Siska van I am Groot. Daar zaten wij in een sessie waarbij wij elkaar helemaal mochten bevragen alsof wij voor een groot magazine werkte en ik ben dan heel erg geïnspireerd door jouw verhaal Jet en ik vind het heel erg leuk dat je de uitnodiging hebt geaccepteerd om in mijn podcast nog wat meer te komen vertellen over jezelf aan mijn luisteraar. Zou je willen beginnen met jezelf even voorstellen?
[00:01:48] Unknown:
Ja nou ja zoals jij leuk om hier te zijn en leuk wat jij ook net zei van dat we elkaar al iets beter kennen. Ik geef inderdaad therapie en dan hypnotherapie, psychosociale therapie en natuurcoaching. Dus ik heb een eigen praktijk. Naast die praktijk geef ik ook retreats en dat doe ik doe ik samen met iemand die die zeg maar ook retreats geeft maar samen doen wij dan de 1 day retreats. En daarnaast geef ik ook cacaoseremonies en dat doe ik één op één, duo's en ook samen met hen. En we werken dan ook bij grote sauna's en prachtige plekken waar we dan een jurk huren en dat mensen ook lekker buiten in de natuur kunnen zijn. Neem even helemaal uit de hectiek van alle dagen even tot ontspanning kunnen komen.
[00:02:40] Unknown:
Dus ik kan je eigenlijk samenvatten als een ontspanningsherapeut of ontspanningscoach
[00:02:44] Unknown:
bijna mooi. Nou dat is wel eigenlijk de basis waarvan ik vanuit ik werk Want ik geloof ook dat ontspanning heel belangrijk is. Want als je daar ontspannen bent dan wordt het leven zoveel makkelijker en leuker. Ja dat Laat je je daar ook wel over meepraten.
[00:03:01] Unknown:
Dat ben ik absoluut absoluut met je eens en daarom vind ik het ook heel mooi om jouw verhaal te mogen delen. En dat is meteen een linkje naar mijn eerste vraag waarom ben je dit begonnen waarom ben je met Plantera begonnen waarom heb je deze richting gekozen?
[00:03:14] Unknown:
Eigenlijk ben ik daar al heel lang mee bezig. Ik doe dit eigenlijk al ruim tweeëntwintig jaar en het is eigenlijk steeds specifieker geworden. Ik heb ooit zelf met stressklachten gelopen en zelf ja wat ze nu noemen een burn-out. In die tijd was het zware overspannenheid en nu is meer het woord burn-out een gegeven geworden, maar ik ben daar zelf ook tegenaan gelopen en een paar jaar geleden is mijn echtgenoot is daar ook tegenaan gelopen. Heel heftig, daardoor moest ik een tijdje stoppen met mijn eigen praktijk. Dus ik heb het eigenlijk van beide kanten mogen mogen ervaren.
Dus zelf daar tegenaan gelopen dat hij dat heeft meegemaakt, Hoe dat is als partner hé. Dat je echtgenoot dan zo vastloopt en dus dat is wel echt een specialisatie voor mij. Maar ook mensen met langdurige klachten, lichamelijke klachten ja, die vastlopen en zeg maar op zo'n kruispunt staan van is dit het nu? Is dit wat ik wil, wat wil ik nu eigenlijk en daar op de een of andere manier toe gedwongen worden. En dan komen ze meestal ja op mijn pad zeg maar.
[00:04:26] Unknown:
Ja wat mij heel erg erbij gebleven wat ik gelukkig ook toen heb opgeschreven toen we elkaar de vorige keer spraken is dat jij ook mensen helpt die eigenlijk vastlopen in dat de artsen het ook niet meer weten. Noem ze dan de onverklaarbare klachten. Kun je daar wat meer over vertellen? Ja dat je zeg maar die lichamelijke klachten hebt en naar een huisarts gaat, doorverwezen wordt naar een specialist,
[00:04:47] Unknown:
helemaal door de mangel gaat, alles wordt bekeken en dat ze uiteindelijk tegen je zeggen van nou ja, weet u wat we moeten daarmee leren leven. Wij kunnen u verder niet helpen en met andere woorden het zit tussen je oren. Wij kunnen dat niet voor jou fixen. En dan ja, maar dan moet je je voorstellen dat je dan naar huis gaat en denkt van goh hoe moet ik hier nu mee omgaan? Je leeft daar elke dag mee. Onedurige klachten, pijnklachten ik heb het zelf ook een tijd gehad vijf jaar lang. Dat dat je gaat twijfelen aan jezelf. Hoe moet ik dit nu oplossen en dan ga je ook alternatieven bedenken en dan is het wel fijn als dat dat iemand je dan ziet en ook echt naar je luistert en dat dat je er wel iets mee.
[00:05:35] Unknown:
Ja, ja, ja heel mooi. En dat is ook jouw doel wat je wilt bereiken met je bedrijf echt het luisteren naar de cliënten helpen en de langdurige klachten eigenlijk ook misschien een naam geven in die zin van het komt ergens vandaan.
[00:05:48] Unknown:
Ja ja en dat ja de manieren die ik dan zeg maar waarom waarmee ik werk. Dus de hypnotherapie. Dan ga je ook dieper kijken. Fys sociale therapie ook. Maar bij hypnotherapie gebruik je dan een diepe ontspanning en dan kun je nog dieper echt naar het onderbewustzijn. En kijken naar oude patronen maar ook ook dat wat jou belemmert om echt dieper te kijken en erachter te komen van waarom is die klacht eigenlijk ontstaan. Want een klacht verergert door stress waar we het net over hadden, maar ook doordat je er constant aan denkt.
[00:06:23] Unknown:
Ja het is ook moeilijk natuurlijk om het weg te stoppen als je pijnklachten hebt waar je de hele dag last van hebt. Ja, ja en dat verergert zaken hè door daar constant mee bezig te zijn.
[00:06:32] Unknown:
Dan heb je het natuurlijk ook over fysiek dus dat je ademhaling anders wordt. Je gaat echt stress ervaren en dan wordt een pijnklacht die je al hebt die wordt dan nog erger. En door weer naar die ontspanning te gaan naar die veiligheid in jezelf kun je uiteindelijk toch die klachten. Soms wil niet zeggen dat je alles kan fixen, dat alles dan weggaat, maar het kan wel verzachten en kan wel ervoor zorgen dat het niet meer constant in jouw denken zit en dat het je belemmert. Dus dat het uiteindelijk dat het ja dat je bemerkt van ik sta er helemaal niet meer zo bij stil, het is eigenlijk niet eens meer vervelend.
[00:07:12] Unknown:
Ja, misschien helpt het ook wel heel erg met dat herkennen bij mezelf dat jij zegt ik luister. Dus jij luistert echt naar de persoon en je komt niet met ja, maar dit is niet te verklaren, dus we kunnen er niks aan doen. Dus succes thuis, maak een lekker kopje thee en ja, zoek het het maar uit bij wijze van. Maar ja, ik denk dat het gehoord worden en dat iemand echt tijd neemt voor je dat dat ook al heel veel rust geeft bij de mensen die je helpt.
[00:07:34] Unknown:
Ja, jazeker.
[00:07:35] Unknown:
Je hebt ook een fijne rustige uitstraling. Dat heb ik vorige keer natuurlijk al gemerkt toen we wat langer met elkaar in gesprek waren En ik was ook wel benieuwd heb je ook een bepaalde uitdaging in je werk? Is er iets wat je nu denkt daar loop ik zelf tegenaan?
[00:07:48] Unknown:
Ja zeker, ik weet niet of ja maar jij volgt mij ook op op de verschillende socials dat ik nu aan een online challenge ben begonnen. Iets van dertig dagen en ik moet heel eerlijk zeggen zichtbaarheid was is altijd wel een een struikelblok geweest voor mij. Ja, ik bij mij kwamen altijd de cliënten zo van mond op mond reclame. Ik hoefde daar nooit veel moeite voor te doen en ja dat kwam altijd op mijn pad. Maar nu in deze tijd is alles meer online geworden. Mensen kijken ook meer op socials en als ze iets als ze iemand zoeken die ze kan helpen dan dan vinden ze dat meestal ook via socials hé. En toen dacht ik ja, ik moet daar ook aanwezig zijn. Dus dan weet ik een keer een post en dan weer heel lang niet.
En ja door die online challenge word ik eigenlijk gedwongen om daar over na te denken. Hoe wil ik mezelf presenteren, wat wil ik laten zien over mezelf en over mijn bedrijf. Dus ik word daarin wel uitgedaagd door zo'n challenge.
[00:08:55] Unknown:
Wat kom je dan tegen bij jezelf? Is dat geen tijd of is dat juist niet goed weten wat je wilt delen? Of is het iets anders?
[00:09:04] Unknown:
Ja toch toch die terugtrekkende beweging in mezelf dus wel naar buiten treden en dan toch weer weer gewoon laat mij mij een beetje met rust en dan gewoon dat niet doen. Maar het is het gaat wel om consistentie en dat begrijp ik ook. Dat je toch elke keer je gezicht laat zien. Kijk ik laat nu elke dag mijn gezicht zien en dat ja ik vind dat wel dat dat ik weet niet of ik na die dertig dagen of ik dat blijf doen, maar consistentie zichtbaar blijven dat is toch wel belangrijk. Dat merk ik nu wel. Ja. Op reacties dat ik mensen ontmoet en dat ze zeggen ja ik heb dat of dat van je gezien en wat leuk en ik wist helemaal niet dat je dat deed. En Ja, ik merk wel dat het iets doet en daar ben ik wel heel blij mee. Ik besef nu ook wel dat het belangrijk is om zichtbaar te zijn te laten zien wat je doet.
[00:09:56] Unknown:
Ja, en tegelijkertijd is elke dag ook niet nodig. Het mag ook bij jezelf passen. Ben de ene week twee keer hand ben ik drie keer, zolang je maar regelmatig weer wat doet en en het hoeft ook niet altijd aan bod gedreven te zijn. Je hoeft niet altijd te zeggen ik heb dit in de verkoop of ik heb dat gedaan. Het mag ook een kijkje zijn bij een ceremonie of de voorbereidingen daarvan. Ik denk dat ook heel veel mensen dat interessant en boeiend vinden van hoe zet je zo'n klankschaal of bij wijze van welke cacaouw gebruik je je kan dus ook heel klein maken je content ideeën. Ik heb soms het idee dat mensen ook verwachten van zichzelf dat ze een heel groot project gaan delen en alle facetten terwijl ik denk wat ik het aller meest interessant zou vinden is hoe bereid je jezelf voor? Kies je bepaalde kleding uit? Hoe nodig je mensen uit? Hoe komen ze binnen? Dat soort kleine dingetjes die wij niet weten als iemand die daarbuiten staat. Misschien ook wel voor mensen die het nog heel spannend vinden die denken jee wat ga ik dan doen? Wat overkomt mij? We kunnen juist dat soort voorbereidings dingetjes al heel erg helpen en heb je niet alleen over zichtbaarheid maar ook over toegankelijkheid van wat jij doet.
[00:10:59] Unknown:
Ja, ja en dat heb ik wel gedaan inderdaad van die filmpjes uitgelegd van wat ik dan precies doe. Wat gebeurt er dan tijdens zo'n cacaoseremonie. En maar ook tijdens de ceremonies dat we dan beelden hebben gemaakt. Daar heb ik dan een filmpje van gemaakt. Ja, ik ben wel meer van de video eerlijk gezegd. Ja, dat kan ook ja. Dat klinkt mij heel erg aan. Dan krijg ik dan ook leuke reacties op. Vaak dan plaats ik iets en daarna komen dan zeg maar de aanmeldingen omdat ze denken wat leuk. Ja.
[00:11:30] Unknown:
We hebben zo'n beetje een kijkje in de keuken zeg maar. Ja je verlaagt daarmee natuurlijk ook de drempel want het is best wel spannend. Mensen hebben bij hypnose ook nog wel een beeld van jee ga ik dan niet als een kip zonder kop over het podium rennen nee helemaal niet blijf dichterbij jezelf juist en ik denk dat je dat heel goed doet door dat te delen
[00:11:48] Unknown:
ook. Jij zegt dat nu over de hypnotherapie maar daar heb ik dus ook al een post over gemaakt om dat soort denkfout weg te nemen bij de mensen. Dus dat komt er nog aan dat wij nog
[00:11:59] Unknown:
Helemaal goed. Leuk leuk leuk. We hebben toevallig een paar afleveringen terug ook een gesprek met een hypnotherapeut die ook duidelijk uitlegt in die podcast hoe dat eigenlijk werkt hypnose en dat je dus ook niks doet waar je zelf niet achter staat. Ik denk dat dat ook wel heel belangrijk is voor mensen die jou nog niet kennen of die deze wereld net nieuw instappen maar die wel met die onverklaar klachten lopen die je kunt helpen. En hoe deel jij je aanbod meestal? Want je hebt dan een Instagramaccount waar je nu dus dertig dagen elke dag zichtbaar bent. Mooie website ook waar mensen meer over kunnen lezen over jou. Ik zal de links ook zeker even delen in de show notes. Je gaf al aan dat je veel via via doet, via andere mensen. Ga je ook netwerken bijvoorbeeld? Is dat iets wat bij jou past?
[00:12:45] Unknown:
Nee niet nee niet. Ik ben niet zo van dat van dat netwerken. Ik ben één op één ben ik daar wel goed in. Iemand daar vragen over stelt dan dan ga ik altijd in gesprek. Maar ik ben niet zo van de grote groepen. Ik heb dus dat dat event bij Cis. Daar was ik ook een beetje sceptisch over maar uiteindelijk heeft het mij heel veel gebracht. Wellicht is dat wel iets voor de toekomst om dat meer te gaan doen. Ja ik vond de opkomst daar was ook wel rond de twintig mensen dus dan is het ook niet een hele grote groep in. Ja, prima voor mij maar hele grote massa massale dingen dat dat is niet aan mijn besteed. En ik denk ook wel dat je als je ondernemer bent moet gaan kijken wat past bij jou. Zeker, ja.
En nou ja wellicht een podcast zoals jij dat doet. Heb ik heel veel bewondering voor. Ik heb er ook al een aantal geluisterd.
[00:13:36] Unknown:
Ik vind dat je het heel leuk doet. Dat zou wel iets voor mij kunnen zijn, maar dat is nog iets voor in de toekomst. Dankjewel, dat is hartstikke lief en ik denk ook dat je zegt ik vind video heel leuk is een vlog natuurlijk ook een optie. Ja. Dan kun je de audio altijd alsnog als podcast delen, maar dan richt je juist op het video gedeelte als dat beter voor jou werkt. Ja, misschien raakt het jouw klant ook wel meer dan juist omdat dat iets is waar jij ontspannen mee bent en waar je goed je verhaal kunt doen. Ja dankjewel voor het compliment, lief. En natuurlijk weet ik ook van jou nou laat ik even terug genoeg naar wat je wat je doet in je werk, want daarna ronden we dit stuk eerst af voordat ik er andere ga vragen, want je gaf aan dat jij voordat je met mensen echt een één op één ingaat of een het eigenlijk een maatwerk traject zoals je het ook noemde Heb je een inzicht gesprek? Kun je daar wat meer over vertellen?
[00:14:27] Unknown:
Ja, inderdaad dan voel je elkaars stem en dan kan ik ook het een en ander uitleggen of eventuele vragen beantwoorden. Maar ook een beetje verkennen van waar iemand tegenaan loopt en waar ik iemand dan mee zou kunnen helpen. En dan kan ik al een beetje een inschatting maken van ja, in hoeverre ik iemand zou kunnen helpen. En dan hebben ze daar ook een beetje een beeld bij en dan en dan van daaruit gaan we dan verder. Maar dat kan iemand echt heel veel inzichten geven al bij zo'n eerste gesprek en mij natuurlijk een beetje beeld geven van hey waar waar zou ik iemand mee kunnen helpen en in hoeverre, hoe lang zou zoiets ongeveer kunnen duren. Want de trajecten die ik doe dat is allemaal maatwerk.
Dat pas ik toe en dat spits ik toe op dat wat er wordt gevraagd. Dus waar de cliënt tegenaan loopt. En van daaruit gaan we dan verder.
[00:15:18] Unknown:
Oké dus het is niet zo dat ik drie maanden bij jou een track kan boeken. Het hangt helemaal af van Ja. En kun je van tevoren wel een beetje inschatten of is dat ook helemaal gaandeweg?
[00:15:27] Unknown:
Nee nee ik kan dat vrij goed inschatten. Dat je wat dat betreft niet voor verrassingen komt te staan. Ik geloof zelf ook niet in in hele lange trajecten. Het is kortdurende therapie die ik toepas en ja dus dus je kan heel snel effecten krijgen en resultaten.
[00:15:47] Unknown:
En is dat voornamelijk bij jou in de praktijk of is het ook online?
[00:15:51] Unknown:
Ja dat is dus in mijn praktijk, maar ook net zoals wij dat nu zo doen via beeldbellen, via beeld Zoom sessie. Ik heb dan een ander ja het werkt een beetje hetzelfde als Zoom zeg maar. Ja. Ja. Als je daar wel ziet.
[00:16:08] Unknown:
Ja en als je dan in je praktijk waar woon je? Welke regio? In een
[00:16:13] Unknown:
heel klein dorpje in een prachtig natuurgebied.
[00:16:16] Unknown:
Kijk.
[00:16:17] Unknown:
Ja en ik neem dan ook cliënt ook geregeld mee naar buiten en dat we ook een wandeling maken en dat ik dus natuurcoaching toepas en dan elementen uit het natuurgebruik tijdens het coachingsproces en dat werkt heel goed.
[00:16:33] Unknown:
En merk je dan ook dat je dan heel regionaal ook klanten aantrekt of is dat toch wel heel Nederland?
[00:16:39] Unknown:
Nou ja, ik heb mensen die ook uit Den Haag komen bijvoorbeeld. Ja dat maakt eigenlijk niet uit.
[00:16:46] Unknown:
Oké ja ja ja als ze uiteindelijk geholpen worden zou ik mij ook niet uitmaken denk ik. Dus voor mijn eigen coach moet ik ook een tijdje in de auto zitten om om haar weer te zien. Maar ik vind het ook altijd wel de moeite waard. Maar het is natuurlijk wel een keuze die mensen maken. Ja
[00:16:59] Unknown:
en soms ook een combi van en gewoon live ontmoeten en ook online sessies.
[00:17:05] Unknown:
Ja, ja fijn dat je dat ook doet. Je zegt ik wil een podcast misschien nog gaan maken. Nou ik ben heel erg benieuwd dus als je die gaat maken laat het me zeker weten dan ga ik heel graag luisteren. Maar iets anders wat ik van jou weet is dat je ook een heel ander beroep ernaast hebt, kun je er ook wat meer over vertellen.
[00:17:20] Unknown:
Dat ik in de uitvaartbranche
[00:17:22] Unknown:
zit. Ja, vind ik wel heel erg bijzonder. Je werkt sowieso met mensen natuurlijk in beide kanten van je beroep. Welke rol heb je daar? Ja, het heeft
[00:17:32] Unknown:
overeenkomsten. Het is natuurlijk ook mensgericht mensenwerk. Ik doe dat al ruim dertien jaar. Dat is al lange tijd. Zorgen dat dat zo'n ceremonie, dat dat goed loopt. Uitvaartplichtigheden, Dat is van asverstrooien, bijzettingen, crematies, begrafenissen. En ik heb daar ook alle werkprocessen in kaart gebracht. Ja dat is dat doe ik al heel lang en met heel veel plezier. Elke dag is anders. Er is geen plechtigheid hetzelfde. Dus in die zin haal ik het daardoor ook al zo lang vol. Het is ook heel goed te combineren want ik doe dat deeltijd met mijn praktijk.
[00:18:14] Unknown:
En merk je ook dat je daarin zaken vanuit je praktijk kunt gebruiken om de rouw te ondersteunen of om mensen op te vangen misschien?
[00:18:21] Unknown:
Ja, ik heb dat heel vaak met collega's gedaan dus ik heb dat ook wel die coach, coaching altijd toegepast. Ook in de tijd dat ik dan door mijn echtgenoot of zijn ziekte niet niet mijn praktijk kon voeren heb ik dat er altijd naast gedaan. Dus dat is eigenlijk altijd een beetje verweven gebleven in mijn leven. Mooi, heel mooi. Of ook niet dat je een coach of een therapeut dat je dat kan worden. Dat is iets wat je al bent.
[00:18:46] Unknown:
Ja dat herinner ik me net dat je dat zei dat je überhaupt niet iets kan worden. Je bent het al. Ja dat zit al dat zit al dat
[00:18:54] Unknown:
heb je al meegekregen en het moet er eigenlijk alleen maar uitkomen. Dat is ook wat ik doe tijdens mijn sessies cliënt. Hè, dat ze dan vastlopen en uiteindelijk gaan doen wat ze het liefste doen. En dat wil ik ook graag doorgeven, want dat doe ik zelf ook.
[00:19:09] Unknown:
Ja en hoe gaat het in zijn werk? Want ik bedoel voor mij klinkt het nu misschien nog een klein beetje vaag, maar je iemand gaat onder hypnose bij jou of is het door gesprekken of is het juist die wandelingen dat je de ruimte geeft aan je gedachten?
[00:19:21] Unknown:
Ja, ik maak meestal een combinatie van die verschillende werkvormen en dan ik kijk natuurlijk wat er past bij de cliënt en ja als we als we dieper moeten gaan en zaken op moeten lossen zoals belemmerende overtuigingen, patronen waardoor je niet gaat doen of kan doen wat je eigenlijk het liefste zou willen doen door allerlei factoren van buitenaf. En al die ruis En eigenlijk met hypnotherapie sluit je die ruis gewoon even buiten. Dus je gaat naar binnen. En ja, dat onderbewuste is eigenlijk een harde schijf die alles opstaat, bibliotheek waar alles is opgeslagen en daar ga je werken. Want diep diep diep diep van binnen weet jij natuurlijk wel wat goed voor jou is.
Maar je hebt kinderen. Je hebt een druk leven. Je hebt een drukke baan. Allerlei verwachtingen hebben anderen van jou maar jij ook van jezelf. En als je dat buiten ze sluit dan kom je weer echt bij jouw echte gevoel. Waar het werkelijk om gaat, wat belangrijk is voor jou. En dat is wat je eigenlijk doet met hypnotherapie. En dat wat jou belemmert daar kun je gewoon daar kun je gewoon misschien iets anders voor je in de plaats Zodat het wel voor jou gaat werken. Ja, ja heel mooi. En dan is hypnotherapie iets wat ik toepas, maar ook zich sociale therapie en ook de gesprekstherapie. En als ik dan het idee heb van goh nou
[00:20:42] Unknown:
laten we nu maar stoppen met praten, laten we maar naar binnen gaan en kijken wat er werkelijk aan de hand is dan ja, dan pas ik dat toe. Ja, mooi. Jij maakt een hele mooie combinatie van verschillende vormen om uiteindelijk tot het probleem van iemand te komen en daarmee ook een stukje verlichting te geven en dan vertelde je aan het begin iets over je retreats dat je ook een een 1 day retreet doet dus een enkele dag kunnen mensen dan ook wel helemaal stel ik mij zo voor helemaal in onderdompelen kunnen. Is het mogelijk om helemaal in één dag helemaal even weg te zijn? Ja
[00:21:12] Unknown:
ja dat is ook echt ons streven. We zeggen dan ook altijd van ja zet je telefoon maar even lekker uit en sluiten even alles alle alles van buitenaf even. Het is echt een ceremonie dus je creëert een plek waarbij mensen zich echt veilig en ontspannen kunnen voelen en dan is is dat ook allemaal niet meer zo belangrijk. En dan ja we doen dat ook met meditatie en ontspanning en de klankceremonie en we drinken dan ook ceremoniële cacao. Cacao is een hartopener waardoor je dus echt bij jezelf komt En dat gebruiken we tijdens dat proces. Dus het is echt een retreat, echt een cadeautje voor jezelf dat je echt even aandacht aan jezelf gaat besteden.
En daar ook de ruimte en de tijd voor krijgen. We delen veel, het gaat ook echt om verbinden. Ja, het is gewoon een hele mooie dag. En soms komen mensen ook zo binnen van nou ik ik ben meegekomen, maar niet omdat ik dat zelf wil. Maar dat is omdat mijn man of mijn mijn mijn vrouw dat graag wil. En dan komen ze dan aan het einde dan doen we de deelronde en dan zeggen ze goh ik wist niet dat het zo fijn kon zijn.
[00:22:27] Unknown:
Bijzonder ja, ja. Zo dan. Even iets uithalen voor zichzelf. Ik denk dat we elkaar ook veel meer onszelf veel meer mogen gunnen in die zin dat jij er heel mooi jouw hele pakket eigenlijk voor hebt samengesteld of je verschillende vormen waar je mensen kunt helpen om vooral ook weer terug naar jezelf te gaan merk je dat vaker een thema is bij de mensen die ik spreek voor mijn podcast vind ik ook heel mooi dat het me time investeren in jezelf maar ook luisteren naar binnenkant van ja wat wil ik nu echt en wat zit er allemaal overheen wat misschien van anderen is of wat misschien aangeleerd is Ja mooi hoe je daar met mensen over praat en aan helpt.
[00:23:04] Unknown:
Ja en jezelf dat ook gunnen. Jezelf zo'n dag gunnen of zo'n moment gunnen. Je bent zo snel geneigd om om maar door te rennen en altijd maar in dienst te staan van anderen. Het is ook zo goed om juist wel op te laden en jezelf dat wel te gunnen. En het grappige is als je dat doet als je jezelf die aandacht geeft dat je dan daarna weer gewoon juist nog beter in dienst dan kan staan van van iets anders of of iemand anders kan helpen of relaxter kan zijn naar je kinderen toe of wat dan ook. Gewoon omdat je gewoon ruimte aan jezelf te geven.
[00:23:45] Unknown:
Ja ik merk alleen dat praten met jou word ik alweer kalmer van. Het heeft echt nul effect. Dus mocht je je herkennen in de verhalen die je met ons heeft gedeeld neem zeker eventjes contact met haar op Jet ik merk dat ik door mijn vragen heen ben maar dat ik nog één hele belangrijke vraag eigenlijk aan elke eind van elke podcast wil stellen namelijk stel dat we elkaar weer spreken volgend jaar tweeduizend vijfentwintig beetje eind mei begin juni en ik hoop natuurlijk ook dat ik je voor die tijd nog spreek maar ik vind het altijd wel leuk om te kijken wat gebeurt er in zo'n jaar Welke doelen, welke dromen heb je dan dat je denkt nou daar zou ik het dan heel graag over willen hebben als als ik weer terugkom in de podcast.
[00:24:23] Unknown:
Ik ga er vanuit dat ik tegen die tijd, dat consistent zichtbaar zijn, dat dat dan gewoon de tweede natuur is geworden. Dat ik ja, mijn bedrijf ook zo kan gaan inrichten dat ik dan meer vrijheid heb, dat ik ook meer kan gaan reizen. Dat ook met retreats dat ik dat ook wat groter heb gemaakt. Ik heb al gesproken met iemand om dat ook een beetje in het buitenland te gaan doen, dus wellicht dat dat tegen die tijd al zover is. En dan ja toch meer nog meer te gaan doen van wat ik eigenlijk het liefste doe en dat is dit alles wat ik net al ons verteld heb.
[00:25:03] Unknown:
Fantastisch ja. Nou bij deze staat de uitnodiging, want ik ben echt heel benieuwd waar je dan staat en welke lessen je dan met mij en de luisteraar mag delen. Jet, ik wil je heel hartelijk bedanken voor je tijd en de inzichten die je hebt
[00:25:17] Unknown:
gedeeld. Heel graag gedaan, maar ik heb het met heel veel liefde gedaan. Ik had er ook echt zin in en ik ben blij dat ik het heb gedaan. Ja, ik vond het ook een heel fijn gesprek. Dankjewel en ook dank aan mijn luisteraar
[00:25:28] Unknown:
en geniet nog even na van de ontspanning die je uitgestraald heeft in deze aflevering lees ook zeker even in de linkjes hoe je met haar in contact kunt komen of hoe je zelf mee kunt doen aan zo'n retreat en graag tot mijn volgende
[00:25:42] Unknown:
aflevering.
Introductie en kennismaking met Jet Pols
Jet's achtergrond en werk met Plantera
De kracht van ontspanning en therapie
Uitdagingen en zichtbaarheid in het werk van Jet
Inzichtgesprekken en maatwerktrajecten
Jet's werk in de uitvaartbranche
Combinatie van therapievormen en retreats
Toekomstplannen en afsluiting