30 mei 2024
De kracht van inclusieve content en ethische marketing, met Hannie van Synopsis #286 - S0E286
.jpg)
Wat is etische marketing? Hoe vertaal ik dit naar mijn eigen content? Voor deze aflevering van Content Talk ga ik in gesprek met Hannie van den Bilcke, ethisch copywriter en marketeer.
Hannie benadrukt het belang van haar drie-eenheid in marketing: Strategie, Ethiek en Plezier. Je raakt zeker geinspireerd door deze toffe Vlaamse ondernemer die met haar eigen stijl content van ondernemers meer inclusief wil maken. Haar verhaal sluit aan bij mijn eigen missie en dat maakt dit een bijzonder leuk gesprek om te volgen.
Wil je meer weten over Hannie van Synopsis? Check haar links:
Insta: @Hannievandenbilcke
Web: www.hannievandenbilcke.be
LI: Hannie van den Bilcke, LinkedIn
Zelf ook een keer in gesprek met mij voor mijn podcast over je aanbod en hoe je dit kunt promoten bij jouw doelgroep? Stuur mij een berichtje!
Volgen we elkaar al?
IG: @aurelieveltema
LI: Aurélie Veltema
Web: http://aurelieveltema.nl
Hi en welkom bij weer een nieuwe aflevering van Content Talk, mijn dagelijkse podcast waarin ik je meeneem in de wereld van online marketing waarin ik graag in gesprek ga met inspirerende ondernemers zoals ook voor deze aflevering waarin ik in gesprek ben gegaan met Hannie van de Wilken. Ze heeft haar eigen bedrijf Synops waarin ze als ethisch copywriter en marketeer haar klanten helpt om hun eigen klanten een goed gevoel te geven door inclusieve content te delen. Wat het allemaal betekent, inclusieve content en hoe je ethiek inzet in je leuke acties in zomerplanning staan waar je zeker wat meer over wilt weten. Veel luisterplezier en mocht je het zelf leuk vinden om een keer met mij in gesprek te gaan gaan voor mijn podcast neem zeker even contact met me op alle links die wij noemen in het gesprek zet ik in de show notes dus je kunt Hannie ook gaan volgen op haar socials. Luister mee naar dit gesprek met Hannie van Synopys.
[00:01:01] Unknown:
Ja leuk dat je luistert ik heb vandaag een heel mooi gesprek klaar staan. Ik ga namelijk in gesprek met Hannie van het bedrijf Synoxis en zij helpt haar klanten met ethische marketing. En voordat we hier verder over gaan en natuurlijk ook gaan horen wat Hannie zoal doet en hoe ze jou kan helpen met haar marketingacties, wil ik graag weten. Hannie, kun je wat meer over jezelf vertellen? Leuk om je even jezelf te introduceren aan ons.
[00:01:24] Unknown:
Ja, hallo. Goedemiddag. Kan ik zeker? Zoals je hoort, of ben ik Belgisch. Ik woon in Brussel. Ik ben een Jan mama van twee kinderen, twee plus kinderen. En ik hou van verhalen en van communiceren in de brede zin. Misschien moet ik dan gewoon kort toch wel even zeggen hoe ik, hoe wij hier nu als ondernemers dan met elkaar praten. Dus ik heb eigenlijk een carrière eerst in loondienst, zo heet dat dan bij ons, gehad bij een aantal organisaties, vaak rond sociale maatschappelijke thema's. Dus onder andere palliatieve zorgen daarin heb ik gewerkt en Justitie bijvoorbeeld. Toch ook wel maatschappelijk thema, hoewel minder populair.
Maar ik miste eigenlijk het kunnen echt werken met verhalen, het schrijven van verhalen van daarmee aan de slag gaan, daar tijd voor kunnen nemen, wat vaak in de drukke wereld van werken moeilijk is. Zeker een communicatiewereld, marketingwereld. En zo ben ik een tweetal jaar geleden eerst heel kort in bijberoep, dus de combinatie van mijn werk en dan combinatie zelfstandige, maar dat bleek te moeilijk om te combineren. Dan ben ik sinds een groot jaar nu fulltime ondernemer in inderdaad mijn één-vrouwzaak synop is zoals ik het dan graag noem.
[00:02:56] Unknown:
Wat mooi, ja wat goed ook dat je er tegen uitlegt. Er zijn natuurlijk andere termen maar in Nederland heet het volgens mij ook gewoon in loondienst en bijberoep. Ik denk dat de meeste mensen toch wel genoeg contact hebben met Vlaamse collega's om te weten wat we dan bedoelen dat je een functie naast je werk hebt. Ik weet echt niet of in Nederland, ik vind het wel een mooi beroep, een mooie naam bijberoep. En het is nu een jaar fulltime. Kun je wat meer vertellen over wat je zoal doet binnen je bedrijf Synofys?
[00:03:19] Unknown:
Ja, dus het is zo dat ik dus ik ben marketeer en copywriter of tekstschrijver zoals het vaak gezegd wordt. Maar wat voor mij zeer belangrijk is in dat is inderdaad het ethische luik. Misschien hoe het begonnen is, is dat ik vanuit de palliatieve zorg zeer hard het belang van inclusieve communicatie had ontdekt of interculturele communicatie in de zorg dan. En dat ik dat eigenlijk ook wou meenemen in het ondernemerswereld. Maar daar merkte ik dat dat niet alleen belangrijk was, dat er eigenlijk heel wat ondernemers ook problemen ervaarde met de moetjes, zoals ik het graag noem van de marketing van het zichtbaar zijn.
De manier waarop aan marketing gedaan wordt door vaak grote bedrijven en ook wel sommige ondernemers om eigenlijk op een zo kort mogelijke termijn zoveel mogelijk impact te maken, zoveel mogelijk klanten te krijgen. Maar vaak zonder eigenlijk stil te staan bij ja, hoe dat voor die klant voelt om toch wel zeer sterk overtuigd te worden om iets te doen. En ook voor veel ondernemers is dat niet je natuurlijke habitat. Niet iedereen is die hardcore celler en dat voelt dan vaak niet goed merkte ik in mijn omgeving. En ik vond dat jammer want ik zag dat mensen dat het gevolg eigenlijk was dat ze niet meer communiceerden of niet meer online wilden zichtbaar zijn.
Eigenlijk alles wat marketing betreft dat ze daar een negatief gevoel tegenover hadden en dat vond ik jammer, want het leek mij dat dat ook echt op een andere manier kon. En dat is eigenlijk mijn stokpaardje, dus die ethische marketing en communicatie waarbij dat ik eigenlijk wil aantonen dat er eigenlijk drie dingen van belang zijn. Strategisch nadenken uiteraard, dus een stukje wat in elk soort marketing zit, dat je toch ook wel gaat nadenken wat is mijn doel, waar wil ik naartoe, wat wil ik bereiken, waarom doe ik het. Het ethische, dus dat je wat je doet dat dat eigenlijk ook op zijn minst diegene naar wie je je communicatie richt met hetzelfde gevoel laat en liefst nog een beter gevoel, dus niet achter laat met een slecht gevoel. En het derde is plezier. Dus dat je er zelf ook plezier aan beleeft. En ik hoorde jou dat in het vorige gesprek al zeggen.
Het plezier dat je beleeft aan die podcast. Ja, ik vind dat zo belangrijk dat dat ook aanwezig is omdat naar mijn mening dat de enige manier is om iets lang te kunnen volhouden, duurzaam aan marketing te kunnen doen of aan uw werk te kunnen doen. Want uiteindelijk, ja dat ondernemen dat is niet zomaar een werk voor velen, dat is ook een stukje van een leven en dan mag het ook wel leuk zijn denk ik.
[00:06:08] Unknown:
Ja, absoluut. Die
[00:06:10] Unknown:
drie dingen breng ik graag in balans bij mijn klanten.
[00:06:14] Unknown:
Ja, hartstikke mooi. Ik vind het ook leuk dat je net als ik dezelfde rol. Marketeer aan de ene kant en tekstschrijver aan de andere kant, maar jij doet het dan net weer vanuit een ander inzicht want je bent nu wel uniek ondernemer. Dat is ook wat ik steeds probeer in mijn podcast ook steeds te delen. Het maakt niet uit als je hetzelfde petje op hebt, staat je net weer anders. En wat ik heel mooi vind is dat je bij ethiek uitlegt, want dat was nou mijn volgende vraag, wat betekent ethische marketing? Die ga ik ook echt wel instellen, ik denk dat we daar nog wat meer over kunnen zeggen dan je lukt, maar het goede gevoel geven aan je klant. Het niet alleen benadrukken wat er mis is, of wat iemand niet kan, of waar de pijn zit en daar heel erg op drukken, wat natuurlijk de afgelopen jaren ook wel veel door business coaches en marketeers benaderd is. Maar ja, ik vind dat wel mooi. En kun je daar wat meer over uitleggen hoe dat voor jou voelt en wat dat is en hoe dat ook voor je klanten is, ethische marketing?
[00:07:00] Unknown:
Ja, dat is inderdaad het is iets wat we allemaal heel vaak horen, want je moet op die pijnpunten duwen. En laat me misschien beginnen met te zeggen wat ik hier nu vertel dat is mijn visie daarop. Het is niet dat ik vind dat iedereen de waarheid een pacht heb en dat ik hier iedereen wil gaan beginnen overtuigen. Het is gewoon wat ik heb ervaren vanuit mijn contact met mensen en vanuit mezelf. En net daarom ook wil ik heel graag altijd de link maken met strategie en ethiek. Want dus dat duwen op die pijnpunten, ik weet dat dat werkt. Want uiteraard er zijn enorm veel psychologische experimenten die ook aantonen. Dat zorgt er gewoon voor dat je het gevoel krijgt van ja, dit is exact wat ik nodig heb en ik ga dat nu doen. En als je dan dat doet, dat duwen op die pijnpunten en je combineert dat met zeggen het is nu of nooit. Dat is dan die urgentie die gecreëerd wordt. En dan ook nog eens daar bovenop zeggen ik heb het gekund, dus jij gaat het ook kunnen. Maar daarbij eigenlijk volledig negeren dat iedereen vanuit een andere context vertrekt. En misschien heb jij bepaalde privileges die iemand anders niet heeft. Dus het zijn zo al die verschillende trucjes die gebruikt worden en die soms effectief wel werken.
Maar als je dat allemaal combineert en dat dan eigenlijk vanuit een intentie en dat allemaal vanuit de intentie vertrekt ik wil hier verkopen en zo snel mogelijk die klant die voor mij zit overtuigen om in mijn aanbod in te tekenen ongeacht of die daar op dit moment nu nood aan heeft en dat dit nu de perfecte match is. Ja, dat vind ik Dat geeft voor mij een heel slecht gevoel en ik hoor en zie ook en daar is ook onderzoek naar dat dat ook bij de klant eigenlijk op lange termijn ook een slecht heeft. Dus laatst een studie die verschenen is. Ik ben even de naam kwijt, maar ik kan het u wel voor in de show notes laten weten.
Ja, waarin dat ook gepeild werd naar het gevoel dat consumenten hebben bij bepaalde merken. En daar blijkt gewoon uit dat heel veel consumenten op zoek zijn naar merken die hen een goed gevoel geven en dat ze ook veel meer bereid zijn om te blijven zich engageren voor dat merk, om dat merk te blijven volgen, om opnieuw te gaan kopen bij dat merk. Dus er zijn ook heel wat redenen waarom het ook strategisch beter is, los van het feit dat je natuurlijk gewoon ja dan ook iets moois kan in de wereld zetten in plaats van al die harde zaken al voldoende zijn in de wereld. Maar het is ook gewoon op lange termijn de leukste en de beste manier denk ik om je klanten blij te maken en blij te houden. En ja, dat is een beetje de boodschap die ik in de wereld wil brengen waarmee ik niet wil zeggen dat je nooit eens iets kan ja gebruiken. Of zeker stel je hebt maar twee plaatsen uiteraard dan kan je dat vermelden dat je maar twee plaatsen hebt. En dat is ook dat is natuurlijk speelt ook in op een bepaald gevoel bij iemand. Ja, er zijn maar twee plaatsen. Maar bon, is het de waarheid en jij benoemt gewoon de context en jij probeert dan niet voortdurend op die pijnpunten te duwen zodat die toch in die twee plaatsen zou gaan. En dan kan je dat uiteraard wel benoemen, maar het is context, nuance
[00:10:12] Unknown:
is in dat verhaal heel belangrijk denk ik. Ja, dat verhaal leg je echt ontzettend mooi uitvinding. Dus dankjewel, want ik denk dat mensen die helemaal geen idee hadden, en ik moet zeggen ik heb jouw website van tevoren bekeken, maar nu ik zo uitlegde heel kort denk ik ja, ik begrijp nu exact wat je bedoelt en je bent het ook helemaal met je eens. Ik moest meteen denken bij jouw jouw voorbeeld van bedrijven die inderdaad een warm gevoel oproepen die bezig zijn met inclusiviteit. Moest ik meteen denken aan Benetton. Toen ik kind was zat je heel veel reclames van kleine kinderen in alle verschillende soorten, maten, kleuren, afkomst die dan leuke kleding gingen aandoen of twee baby's natuurlijk die bekend is redelijk, nou misschien voor een andere generatie, ik weet niet precies of mensen dat mag kennen, maar ik denk dat dat een voorbeeld is van een melk wat misschien qua kleding niet eens het allerbekendste is. De meeste mensen zullen niet eens houden van die hele felle kleur, mij noemen wel.
Maar het is wel een voorbeeld van een bedrijf. Er zijn veel meer die echt lieten zien van staan voor inclusiviteit en het geeft toch een iets warmer gevoel dan een bedrijf wat heel erg hard op de nummers zit of op de sales zit. En ik ben het ook helemaal met je eens dat ik denk dat veel mensen afknappen op sales. Juist omdat ze een beeld hebben dat ze bij iemand onder de strot moeten duwen bijna wat diegene niet wil. Maar ja, wil je ook echt met iemand werken? Ik weet dat een van de business coaches die ik veel volg, die zei op een gegeven moment: if you have the poolum in, you have the poolum through. Kortom als je ze met heel veel overtuiging naar je toe trekt met marketing die alleen maar dwingt, dan krijg je ze ook nooit zo ver dat ze aan het resultaat gaan behalen waarvoor jij Ja, dus dat vind ik wel een hele mooie. En ik zag op jouw website ook dat jij een ADC hebt van inclusieve socials. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Want het leek me wel heel leuk om te lezen. Ja,
[00:11:51] Unknown:
dus inclusieve taal op een inclusieve manier communiceren, dat is eigenlijk wat mij betreft een deel van die ethische taal of ethische marketing, waar dat je dan dan nog combineert nog een aantal andere aspecten die ik net benoemd had. Maar inclusiviteit dat gaat inderdaad over het betrekken van zoveel mogelijk mensen die tot uw doelgroep behoren. En vooral bij uzelf ook al eens te beginnen stilstaan met vanuit welke bril kijk ik nu naar mijn doelgroep. Om dat een beetje concreter te maken, we zitten heel veel van ons, van de ondernemers zitten op Instagram en zitten daar eigenlijk dankzij of door het niet dankzij maar door het algoritme in een soort bubbel waarbij dat we altijd dezelfde soort content zien. Dat betekent dat als we vaak als ik aan mijn klanten vraag wie is jouw ideale doelgroep dat ik heel vaak dezelfde soort reacties krijg omdat ze dan ook nog eens denken dat ze moeten plaatsen in leeftijd taal en sociale klassen. En dus dan zeggen ze bijvoorbeeld vrouwen tussen de dertig en vijfenveertig in mijn geval die dan in Vlaanderen wonen en Nederlands spreken bijvoorbeeld.
En als ik daar dan dieper met hen ga praten dan hebben ze echt zo'n heel specifiek beeld van iemand die eruit ziet zoals ik, die vanuit dezelfde achtergrond vertrekt zoals ik. Terwijl de bijvoorbeeld, ik zeg maar iets, voedingscoach zijn voor jonge kinderen. En dat dus eigenlijk het aanbod die zij hebben voor veel meer mensen interessant kan zijn. Want het is niet alleen die moeder, die witte moeder van vijfendertig op Instagram zit die daar interesse voor zou hebben. Één om te beginnen. Er zijn al heel veel vaders, meemoeders, opvangouders, pleegouders die dat ook willen. Dus als je enkel focust op die moeder, dat is al één iets.
Twee, het is zeker niet alleen de witte Nederlandstalige moeder die daar interesse in heeft. Dus dat is ook al iets. Dus als je zo wat dieper gaat graven, dan kan je op zoek gaan naar waar zijn die gedeelde interesses van de mensen die dus eigenlijk worstelen met het eetprobleem van hun kinderen. Dus dat is een not chill wat anders dan onder andere inclusieve communicaties. Kijken dat uw doelgroep is, effectief is wie het is en dat je ook zorgt dat uw boodschap die doelgroep bereikt. Dus dat je die boodschap ook aanpast aan die doelgroep. En dan in mijn tips zijn er een paar heel concrete tips. Dat kan bijvoorbeeld gaan ook over hoe maak je uw tekst op op een social mediabericht. Dat gaat over veel witte ruimte laten, zorgen dat je niet te lange zinnen hebt, dat je wat afwisselt in uw zinnen. Dat lijken heel simpele tips, maar je moet maar eens gaan kijken bij heel veel captions of heel veel teksten op sociale media hoe ze eigenlijk totaal niet aangepast zijn aan een veelheid van mensen. Ze gaan ervan uit dat iedereen dezelfde tijd heeft, dezelfde taalvaardigheid, heeft dezelfde manier van informatie verwerken, maar dat is niet zo. Sommige mensen lezen teksten, andere mensen zien liever video's, andere mensen luisteren liever naar hun audio. Dus dat is ook uw boodschap aanpassen en waar u publiek nood aan heeft. Maar dat kan ook heel simpel zijn, bijvoorbeeld dat ik mensen aangeef om op te letten met hashtags in de teksten.
Waarom? Mensen met een auditieve beperking die maken gebruik van een stem op de computer die de tekst voorleest. Dat is zeer hinderlijk als er eigenlijk voortdurend emoji's en hashtags in de tekst zitten, omdat ze dan eigenlijk die tekst niet als een mooie tekst horen, maar dat die tekst dan opgebroken wordt in hashtag, de computertaal die dat dan zegt. Dus ja, zo zijn er heel veel manieren waarop dat je je ervoor kan zorgen dat uw boodschap effectief de mensen bereikt waar die ze zou moeten bereiken. En dat is een zaak waar we vaak niet bij stilstaan, ook omdat het al zo druk is. En zo hoop ik met wat tips mensen daar om op weg te helpen. Nou, ontzettend leuk. Ja, ik werk ook samen met
[00:16:10] Unknown:
Elvira, zij is van Techstrateeg en zij is dus ook geweest met een meer toegankelijk internet. Ik heb er zelf ooit lang geleden door u op de Suro mijn scriptie over geschreven over meer toegankelijke websites. Dus ik vind het zeker een heel belangrijk onderwerp en ik herken ook wat je zegt dat voorlees software geïrriteerd gaan. Ik hoorde van Elvira ook dat ik geen dingen weer tussen haakjes mag zetten in zinnen omdat dat ook weer klinkt als een doorlopende zin Gebruik van komma zodat de software ook weet van dit is een tussenzin en ja het zijn hele kleine dingetjes waar je gewoon even op gewezen mag worden en die je gewoon kunnen helpen. En ik besef wel dat het
[00:16:43] Unknown:
je zal dat zien bijvoorbeeld aan mijn teksten. Af en toe gebruik ik toch nog eens een emoji. Ik maak dan de afweging,
[00:16:50] Unknown:
voor mij is die toevoeging van die emotie aan de tekst op dat moment zo belangrijk als ik het niet doe dat ik het goed heb dat mijn boodschap niet zal begrepen worden en dan doe ik het toch. Dus het is afwegen, want natuurlijk je kan nooit voor iedereen goed doen, maar het is wel goed om het te weten en om er bewust van te zijn inderdaad dat dat een impact heeft. En dat besef we het om te zien. Ja mooi, ja en ik denk ook zeker dat het niet zo is dat we een soort regelboek moeten hebben van dit mag wel en dit mag niet. Maar je even bewust zijn voor wie je schrijft en dat er inderdaad ook mensen je teksten lezen, ook voorgelezen teksten lezen, die daar gewoon aan kunnen irriteren of die gewoon helemaal afhaken en dat is ook zonde. En ik vind het ook heel mooi wat je zegt over verschillende niveaus, totaal niveau. Wat ik zelf heel leuk vind is als Vlaamse mensen ook een beetje de Vlaamse woorden gebruiken, al sprak ik laatst met Anaise van de podcast Wanderland club en zij vertelde juist dat ze het wel leuk vinden om veel van die Nederlandse woorden juist te gebruiken en toen zei ik nee dat is juist leuk want ja dat je net weer andere woordjes daarvoor hebt. Ja maar dat kan soms wel aan het werk. Ik zei ja maar ja dat is nu eenmaal wie je bent en als ik straks tegenover jou kom te zitten, stel haar niet, we gaan samen aan het werk en ik ga bij jou wat leren over ethische marketing, dan krijg ik met jou te maken en ik ben een soort opgepoetste gepolijste versie van jou die die al de woordjes helemaal heeft gecheckt of het allemaal begrijpelijk is voor iedereen dus ja als je zelf niet met hele dure moeilijke woorden praat en het dagelijks leven doet het liefst ook niet in je Instagram inderdaad, dat wil ik graag even toevoegen.
En schrijf je ook teksten voor ondernemers?
[00:18:18] Unknown:
Ja, ja, ik doe eigenlijk twee dingen, dat is ook omdat ik dat gewoon ook zelf graag doe. Ik weet ook daar weer, het is al de ondernemersadviezen. Kies één niche of doe één iets. Dat matchte niet met mij, dus ik doe graag beide dingen. Ik blijf graag schrijven en blijf graag coachen. Dus inderdaad ik schrijf teksten voor ondernemers. Dat kan voor een website zijn, een nieuwsbrief, maar ook soms fysieke dragers. Een flyer of een gadget naar aanleiding van ik zeg maar iets een opening van een apotheek ofzo. Dus dat doe ik inderdaad. En anderzijds ondersteun ik ondernemers om eigenlijk net die ethische marketing waarover we spraken om hen daarin wegwijs te maken. Dat kan heel kort zijn met een uurtje, een poweruur, waarin één concrete vraag aan bod komt en dat ik probeer met tips het wat helder te scheppen en op weg te helpen. Tot eigenlijk een volledige dag waarin ik dan met de ondernemer samenzit.
Liefst fysiek als het nodig is kan dat online ook om effectief te gaan nagaan op maat. Maar van waar struggle jij mee? Waar ligt eventueel nog, waar liggen nog wat werkpunten en hoe kunnen we ervoor zorgen dat dat strategische, dat ethische en dat plezier dat dat terug wat in balans komt? En dat kan dan met een heel concrete output zijn. Soms gaat dat over een concreet marketingplan of contentplan, Maar soms zijn dat andere zaken die er dan uitkomen. Besef dat ze bijvoorbeeld een podcast willen maken.
[00:19:54] Unknown:
Dat vond ik leuk.
[00:19:56] Unknown:
Ja, inderdaad. Dat is zeer afhankelijk van de ondernemer in kwestie.
[00:20:01] Unknown:
Ja, en je had zelf aangegeven dat je ze in Brussel woont. Nu ben ik wel nieuwsgierig want ik zit bij een aantal netwerkgroepen om gewoon ook ondernemers meer te leren kennen. En zijn er nog leuke, bij jou nog leuke netwerken die je kunt aanraden aan je Vlaamse collega's?
[00:20:18] Unknown:
Ja, ook daar weer hangt er natuurlijk een beetje van af welk soort onder persoon je bent, dus vooral als persoon. Zelf bijvoorbeeld hou ik niet van, ik hou niet zo van grote groepen. Ik denk veel mensen hebben het moeilijk om op zo'n netwerk event met grote groepen te komen, maar voor mij is dat echt heel moeilijk. Ik hou enorm wel van sociaal contact, maar niet in grote groep. Dan mis ik zo de diepgang. Dus afhankelijk daarvan, er zijn zeker grote groepen die ook interessant zijn, maar daar kan ik weinig, denk ik, advies over geven. In het Leuvense is er een initiatief van twee ondernemersvrouwen die Jef heet dat J e dus dat kan je zeker wel eens opzoeken.
Die op die manier een kleine groep ook mensen samenbrengen. En dan is er ook nog Alexandra Vermeer. Zij merkt hem, dat is hier ook niet zo heel ver van Brussel. Zij organiseert ook heel veel workshops en ja, kleinschalige netwerk events. Ook bijvoorbeeld voor introverte ondernemers.
[00:21:26] Unknown:
Dus als je haar naam opzoekt, dan ga je zeker ook wel vinden. Maar ik ben er nu waarschijnlijk heel veel aan het vergeten, maar Geeft niks. Dat ging niet. Dat podcast ging niet over jouw hele netwerk bestaan. Ik merk dat het, ik hou zelf ook niet heel erg van de hele grote groepen dingen. Ik ga af en toe wel omdat het wel belangrijk is om mensen te blijven leren kennen, maar het liefst kies ik dan voor een workshop of iets kleins. En wat ik ook wel leuk vind is, die noemen we het specifiek, het vrouwelijke ondernemersnetwerk, ook omdat daar Vlaamse ondernemers aan meedoen. En dat is veelal online. En daar kan je ook live naartoe, aantal steden in Nederland waar ze leuke dingen organiseren overdag of des avonds. En toevallig hebben ze de komende twee weken weer een aantal online netwerk events. Vanavond geloof ik zelfs nog eentje.
Dus dat is wel leuk om eens aan mee te doen en daar heb je één op één gesprekken. Dus daar heb je echt een carrousel van één op één gesprekken. Dus leuk om dat ook even met elkaar uit te wisselen. Dus ik denk dat deze vraag wat vaker langs gaat laten komen. Misschien dat mensen die luisteren denken hey ik wil ook eens wat meer gaan netwerken maar ik wil niet naar een bier en bitterballen borrel. Nou kan ik je hand geven, daar houd ik ook niet van. Maar misschien zijn er nog andere leuke dingen en ik zal zorgen ik zoek ze even op deze linkjes of misschien kun je ze delen dan zetten we ze even in de show notes. Ja. Je weet hoe mensen nog allemaal terecht kunnen komen. En ik ben natuurlijk ook heel erg benieuwd, Hanni, we hebben het even in het vorige gesprek gehad over wil je nog iets delen van waar je mee bezig bent, aanbod, want ik vind het altijd leuk om jou ook een platform te geven. En toen had je het over een hele mooie zomeractie. Wil je daar wat meer over vertellen?
[00:22:46] Unknown:
Ja, het is zo dat ik op dit moment aan het werken ben aan een mailbeursch, dat is een mailreeks van een tiental mails in de zomer, Net om eigenlijk die drie zaken strategie, ethiek en plezier om dat te kunnen combineren in een periode waarin je toch wel vaak wat worstelt als ondernemer van hoe moet ik hier nu nog online zichtbaar zijn, want ik ben wat minder aan het werk, ben op vakantie maar ik wil niet al mijn privéverhalen delen. Hoe kan ik dan toch al terug de link maken naar mijn najaaraanbod? Dus daar ben ik nu aan aan het werken. Dat gaan tien mails zijn met een dertigtal concrete tips en ook wat opdrachtjes.
Dat kan iedereen doen als hij wil en hoeft dus zeker niet. Daar kan je op mijn website al je inschrijven om uw interesse aan te geven. Dan gaat dat van start gaan in de zomer.
[00:23:41] Unknown:
Hartstikke leuk. Ik denk dat ik zeker ook even ga inschrijven want ik kan altijd twee inspiratie gebruiken. Hartstikke leuk, ja leuk ook. Ik vind het ook een heel erg leuk gesprek en ik merk ook dat ik heel veel ja op een andere manier weer mag kijken naar mijn eigen en dat vind ik ook zo mooi daar. We hadden hiervoor ook een gesprek aan die ik ook aangaf dat gasten juist mij ook weer mogen inspireren en ja ik zou je zeker aanraden om eens laten gaan denken over je eigen podcast want volgens mij is ethische marketing zoals jij het uitlegt strategie ethiek en plezier combineren echt een perfect onderwerp om wat over te gaan delen in een podcast. Dus nou mocht je nou straks wel een podcast hebben, laat ze dat vast aan me weten, dan delen ik die natuurlijk ook. Ja, altijd.
En dat is ook gelijk een mooi bruggetje naar mijn laatste vraag die ik eigenlijk wel stel aan mijn gasten. En dat is namelijk: stel ervoor dat wij elkaar volgend jaar in mei tweeduizend vijfentwintig weer spreken en bij deze de uitnodiging staat. Het lijkt me superleuk om na dit fijne gesprek hier nog een keertje te spreken dan. Waar sta je dan? Wat hoop je dan bereikt te hebben? Het is geen set in stoom als je zegt over twee maanden ga je het heel anders doen. Wat nog leuker is dan hoor ik dat graag in die podcast. Maar als je nu vandaag zou kijken waar zou je graag volgend jaar willen staan, wat zou je bereikt willen hebben, gedaan willen hebben, wat geef je wel bedenktijd ondertussen.
[00:24:51] Unknown:
Ja, dank u. Ja, ik ben blij dat je die vraagt binnen vijf jaar want dat vind ik zo'n vraag waar ik heel hard op stress, net omdat ik heel graag ook vanuit die passie blijf vertrekken en dat ik denk binnen vijf jaar hebben we zien waar we staan. Maar binnen een jaar, dat zou zeker wel moeten lukken. Waar ik concreet wil staan, dat laat ik een beetje open, net weer om die drie zaken te kunnen blijven combineren, strategie, plezier en ethiek. Maar ja, wat ik zeker hoop is dat binnen een jaar, ik voel dat er nu het voorbije jaar al echt een shift aan het komen is als het gaat over ethische marketing. En ik hoop dat ik, ja dat is echt mijn missie, dat ik echt zoveel mogelijk ondernemers kan tonen, dat dat ook op een andere manier kan. En ik hoop dat ik dat dus effectief kan doen, dat veel meer mensen die term ook gaan beginnen begrijpen wat het inhoudt en dan niet zien als de nieuwe bijbel van marketing maar gewoon gaan voelen van welke elementen wil ik daaruit nemen En uiteraard dat ze dan af en toe bij mij daar voorkomen dat ik dan hen daarin kan ondersteunen, daarin kan coachen. Dat doe ik super super graag. Dus daar hoop ik dat dat binnen een jaar nog meer de wereld is ingezet.
[00:26:08] Unknown:
En dan begrijp ik dat ik een gevaarlijke vraag stel Als mensen naar Brussel moeten reizen, dan zijn de Nederlanders ook welkom bij jou. Ja, absoluut. Absoluut. Mooi, dacht ik al. Ik doe veel van mijn naam, want het is sowieso online. Het enige is
[00:26:22] Unknown:
die ene dag, maar ik heb ze ook al online gedaan. Het is gewoon als mensen in de buurt wonen is het natuurlijk wel fijner om elkaar live te zien, maar zeker.
[00:26:31] Unknown:
En anders zijn er vast wel Airbnb's in de buurt. Ja, ja, ja. Je kunt hem dus gewoon koppelen. Ja, voetbal is een fantastische stad. Kijk,
[00:26:39] Unknown:
Het is absoluut wel dus ja. Absoluut in de media komt er wel eens iets negatiefs over Brussel, maar ik ben want ik ben niet geboren in Brussel, maar ik ben een ongelooflijke fan van Brussel. Dus het is niet zo. Wie weet kun je er dan nog een mooie rondleiding aan koppelen of
[00:26:55] Unknown:
city trips als mensen dan tot een paar keer. Ja, dat is ook een heel mis ideetje. Ja, hartstikke leuk. Ja, ik wilde je toch nog even wat vragen, maar dat is weer suf. Ik ga nog even doorpra. Wat zei je er net? Nou wat vervelend dit. Ik had een hele mooie vraag gedacht over over een jaar. Ja ik vind het sowieso heel waar wat je zei dat over vijf jaar is nog veel te ver weg. Nee ik ben hem echt helemaal kwijt, sorry. Iets over mijn missie? Nee, nee, eerst over wat je over een jaar wil doen maar het was gewoon heel mooi maar ik kom er even niet meer op. Ik wil in ieder geval iedereen oproepen om zeker met jou in ieder geval even naar je website te gaan of naar je Instagram om te kijken naar die zesentwintig tips die je nu al deelt want volgens mij is dat al heel waardevol en die zomeractie tien inspiratie met maar liefst dertig tips mensen hallo, dertig tips voor als je bij je zwembad ligt en denkt ik wil toch nog even zijn mijn bedrijf doen en niet vertellen dat ik hier heel lui dat zwembad ligt met een cocktail.
Ga zeker even naar de tips van Hannie. Dankjewel, ik vond het echt heel erg leuk en ook fijn dat je er was en dank je voor het delen van al je kennis en expertise.
[00:27:53] Unknown:
Ja, jij bedankt echt om daar elke ruimte voor te maken. Dus het is dankzij ook jij jij soort mensen dat de boodschap breder bekend geraakt, dus fantastisch.
[00:28:04] Unknown:
Dankjewel. We houden contact en we spreken elkaar volgend jaar natuurlijk weer een volgende podcast. Wie weet voor die tijd nog in jouw podcast ook wel een keertje en ja ja ja, als die er komt dan wordt die zeker uitgenodigd. Lijkt me hartstikke gezellig, lijkt me heel erg leuk. Ik wens je een hele fijne dag Hannie en aan jouw luisteraar dank je wel voor het luisteren en graag tot de volgende podcast aflevering.