11 November 2025
#05 Ben jij al AI-proof? Helderheid over AI-geletterdheid met Els Verheirstraeten - E5
🎙️ Aflevering #5 – AI-geletterdheid zonder gedoe
Met Els Verheirstraeten – maker van de AI Compliance Kit
In deze aflevering duiken we in een onderwerp dat iedere ondernemer raakt: AI-geletterdheid.
Sinds februari 2025 is het officieel verplicht voor iedereen die met AI werkt – van zzp’er tot MKB – om te weten wat AI doet, welke risico’s eraan verbonden zijn en hoe je er verantwoord mee omgaat.
Mijn gast Els Verheirstraeten legt in gewone taal uit:
✔️ wat AI-geletterdheid precies betekent
✔️ waarom de AI Act niet alleen voor grote bedrijven geldt
✔️ hoe je eenvoudig compliant kunt zijn zonder dure juristen
✔️ en waarom gezond verstand de beste basis blijft
Een nuchter gesprek over wetgeving, risico’s én rust.
Want AI hoeft geen stress te geven – het kan juist overzicht en vertrouwen brengen.
Hoofdstukken
00:00 – Intro: waarom AI-geletterdheid nú belangrijk is
02:30 – Wat de AI Act écht vraagt van ondernemers
06:00 – Hoog en laag risico: wat betekent dat voor jou
09:00 – De AI Compliance Kit: binnen 3 uur compliant
13:00 – Reputatieschade en gezond verstand
17:00 – Watermerken, transparantie en eerlijk gebruik
22:00 – AI in het onderwijs: leren denken, niet kopiëren
28:00 – De balans tussen innovatie en ethiek
31:00 – Eerste stap naar AI-proof ondernemen
🔗 Meer weten over Els en haar AI Compliance Kit:
https://checkout.aicompliancekit.eu/wachtlijst-ai-compliance-kit of via LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/els-verheirstraeten/
Wil je zelf aan de slag met AI-geletterdheid?
In deze aflevering noem ik twee trajecten die elkaar versterken.
✔️ AI-WISE – jouw leercoach voor AI-geletterdheid
Leer stap voor stap hoe je veilig en verantwoord met AI werkt.
Toets je kennis, oefen met voorbeelden en stel op elk moment vragen.
Ideaal voor ondernemers en teams die hun kennis levend willen houden.
→ stroomlijn.nu: https://app.stroomlijn.nu/p/ai-wise-start
✔️ AI Compliance Kit – van Els Verheirstraeten
Regel daarna alles juridisch goed met duidelijke sjablonen, disclaimers en beleid.
Sluit af met een officieel certificaat en keurmerk.
→ https://checkout.aicompliancekit.eu/r?id=zTmGRVH3
Samen vormen ze een compleet pad:
leren. toetsen. borgen.
-------------------------------------------------------------------------------
💡 Luistertip:
Gebruik vanavond 10 minuten om te checken hoe jij met AI werkt.
Ben jij al AI-proof?
#slimmerwerken #AIgeletterdheid #AIwetgeving #ondernemenmetrust #frisinjeoren #stroomlijnnu
In deze aflevering ga ik in gesprek met Els Verheirstraeten, AI compliance expert en maker van de AI compliance kit. We praten over iets waar je als ondernemer niet meer omheen kunt namelijk AI geletterdheid. Sinds februari 2025 is het verplicht dat iedereen die met AI werkt, en of je nu een ZZP'er bent, een VE of een MKB'er, weet gewoon wat AI doet, welke risico's eraan verbonden zijn en hoe je er veilig mee omgaat. En toch is dat bij veel ondernemers nog onbekend terrein. Daarom wilde ik juist dit gesprek voeren om helder te maken wat de AI-act nou eigenlijk echt betekent, en vooral hoe je het eenvoudig kunt regelen zonder ingewikkelde wets-taal of stress.
Els die legt uit wat eigen geletterdheid inhoudt, waarom het belangrijk is voor zelfstandigen en kleine teams en hoe je met een paar simpele stappen al AI compliant kunt zijn. Gewoon een praktisch en nuchter gesprek over bewust omgaan met AI zonder paniek of poespas. Welkom bij 'Fris in je oren'. Ik ben Tjimka, strategisch AI-adviseur. En in deze podcast ontdek je hoe je AI inzet om slimmer te werken, tijd te besparen en stress te verminderen. Gewoon praktisch, menselijk en direct toepasbaar. Hey hallo Els, nou welkom hartstikke leuk dat je bij de podcast bent en dit interview wilt doen. Even voor de luisteraars wist je dat je als ondernemer vanaf februari 20 25 officieel AI geletterd moet zijn en dat klinkt zwaar maar volgens mijn gast van vandaag Els Verijstraten als ik dat goed zeg ja hoeft dat dus helemaal niet ingewikkeld te zijn.
Nou ben je nieuw in de wetgeving van AI blijf dan luisteren, ben je al wat verder weet je al iets meer dan kun je in de podcast paar minuten verder springen voor concrete tips over het AI beleid. Els jij zegt je hoeft het niet zelf uit te zoeken dat heb ik al voor je gedaan. Wat bedoel je precies met AI geletterdheid en waarom is dat nu opeens zo belangrijk voor ondernemers?
[00:02:34] Unknown:
AI geletterdheid is een deel van de AI-Act, dus de nieuwe wetgeving rond AI in heel Europa. Die wet is opgesteld omwille van, AI is natuurlijk heel risicovol, daar kan je allerlei kanten mee op. Europa heeft gezegd kijken, we willen dat transparant, verantwoord en ethisch houden. De eerste stap daarin is natuurlijk AI geletterdheid en dat wil zeggen dat iedere ondernemer op de hoogte moet zijn wat AI is, wat zijn de risico's nu net, wat zijn de mogelijkheden en binnen welk juridisch kader mag ik eigenlijk met die AI aan de slag. En dat is AI geletterdheid, dus eigenlijk gewoon een manier om iedereen op de hoogte te zetten van wat AI eigenlijk is.
[00:03:25] Unknown:
Ja, zou je dat kunnen vergelijken met bijvoorbeeld de AVG wetgeving die we al een tijd hebben?
[00:03:31] Unknown:
Wel, heel veel mensen vergelijken inderdaad de AI-act dan in zijn geheel met de AVG maar dan natuurlijk wat betreft AI.
[00:03:42] Unknown:
Ja. En zijn er dan ook misverstanden over? Of wat zijn volgens jou grote misverstanden over de AI-act?
[00:03:50] Unknown:
Goh, ik denk dat het grootste misverstand dat ik hoor is dat mensen niet onder de AI-act zouden vallen. Ik hoor dat voornamelijk bij kleinere ondernemingen die zeggen ja, ik gebruik enkel ChatGPT, ik heb enkel nootje, ik gebruik wat canval, dus ik val niet onder die AI-act en helaas klopt dat niet. Dus echt elke organisatie binnen de Europese Unie die met AI aan de slag gaat moet voldoen aan die AI-Act.
[00:04:21] Unknown:
Oké, ja duidelijk. Jij studeerde vroeger literatuur, nou ja je bent heel snel gaan ondernemen daarna. Hoe Hoe kwam je eigenlijk zelf terecht in die AI wetgeving?
[00:04:32] Unknown:
Wel, ik heb 15 jaar mijn eigen bedrijf gehad in België. Ik ben dan verhuisd naar Nederland, heb het bedrijf verkocht en dat was toevallig die periode dat AI opkwam. Dus ik ben heel snel beginnen experimenteren met AI en dan vroeg ik mij ook af van ja, is hier een juridisch kader, wat mag ik eigenlijk doen, wat niet? En zo ben ik het eigenlijk zelf gaan uitzoeken ook en kreeg ik ook van andere ondernemers rond mij de vraag van ja, ik heb iets gehoord over die AI-Act, wat is dan het? Dus ik vond dat leuk, ik ben het gaan uitzoeken en blijkt dat het allemaal niet zo eenvoudig was. Want er is heel veel materiaal te vinden, maar vaak is dat quasi onleesbaar. Ik bedoel juridische teksten en vaak nog in het Engels ook.
Dus vandaar heb ik mij eigenlijk daarin vastgebeten omdat ik het absoluut niet begrijp dat een hele grote bevolkingsgroep, 78 procent ofzo, van alle ondernemers zijn ZZP'ers kleine ondernemingen in Nederland, dat wij gewoon vergeten worden dat er geen praktische leidraad is van hoe dat we hiermee om moeten gaan.
[00:05:43] Unknown:
Ja, ja, dat is inderdaad wel jammer. Ik merk ook dat er nog heel veel onwetendheid is over nou, überhaupt AI en nou, ChatGPT is natuurlijk wel al bekender, maar dat er ook andere LLM's zijn en dergelijke. En ook in het onderwijs en zo. Ja, er wordt inderdaad gewoon nog weinig, nou ja, les in gegeven of richtlijnen overgegeven, zeg maar. En we weten met zijn allen dat de AI-echt natuurlijk nou ja al een paar jaar geleden in leven kwam. Nou dat staat dan nu. Maar eigenlijk weet bijna niemand dat vanaf nou dat weet jij beter, vanaf februari dit jaar 2025, dat het eigenlijk verplicht is. Ja,
[00:06:27] Unknown:
dus die AI geletterdheid, waar we het over hadden, dat is van februari dit jaar. Die AI-act die gaat in in fases, laten we zeggen. En de andere grote deadline is augustus 2026. Alleszins voor ons, de gewone gebruiker van AI, voor fabrikanten, dat is een ander verhaal. Maar dus voor ons als gebruiker, moeten we echt helemaal compliant zijn en dat houdt meer in dan alleen die AI geletterdheid.
[00:06:58] Unknown:
Oké, en wat is dan het verschil wat we dan nu al moeten weten of moeten doen ten opzichte van volgend jaar dan?
[00:07:08] Unknown:
Wel nu is die AI geletterdheiddheid, dus weten wat is AI, de risico's, weten in welke risicocategorie jouw gebruik valt. Dus dat is echt gewoon kijken, als jij AI gebruikt heeft dat een invloed op heel plat gezegd de rechten van de mens. En de hele AI-act gaat in voor ons in augustus 26 en daar heb je te maken met transparantie vereisten. Dus stel jij maakt een foto met ChatGPT, met whatever, voor op de website ben jij vanaf dan verplicht om te vermelden dat die foto AI generated is. Dat is de transparantieverplichting die je dan hebt. Hetzelfde met als je teksten gaat copy-paste rechtstreeks vanuit een LLM, moet je dat ook aangeven.
[00:08:03] Unknown:
Ja, oké ja en nee maar dat is wel interessant om te weten inderdaad. Je had ook iets gezegd hé van hoe hoger je in het risico zit hoe. Ja. Dat zit ook in fases toch? Dus stel dat je bent advocaat en je hebt met juridische regels wetgeving te maken, dan zit je in een hoger risico toch?
[00:08:27] Unknown:
Ja exact, dus stel jij gebruikt een AI-systeem, je zegt oké ik zoek een nieuwe assistente en ik ga AI gewoon heel die selectie laten doen. Ja, dan ga je eigenlijk beslissen over de toekomst van een mens en dat mag je niet gewoon laten doen door AI. Maar gebruik jij ChatGPT of Claude of whatever om een tekst te schrijven die je daarna herschrijft en dan op LinkedIn post, ja dan zit je in een helemaal andere en dus lagere risicocategorie. En dus vandaar dat het zo belangrijk is om te weten wat doe jij net met jouw AI-tools en onder welk risico valt dat want afhankelijk van het risico dat jouw gebruik vormt moet je aan allerlei regeltjes voldoen.
[00:09:13] Unknown:
Ja, ja ik snap het. En eigenlijk zeg je dus 'AI Compliance gaat niet over de regels' maar ook een stukje gezond verstand in dat opzicht. Ja,
[00:09:24] Unknown:
ja, want eens dat je weet hoe, bijvoorbeeld een LLM werkt, een LLM geeft jou geen antwoord op een vraag, dat geeft eigenlijk de statistisch meest plausibele volgende woord. En eens dat je dat beseft hoe dat het werkt, dan kan je ook door een beetje gezond verstand te gebruiken, inschatten wat het risico is van jouw gebruik. En dan besef je van ja, misschien is het toch niet zo'n goed idee om een hele blog te laten schrijven over een of ander wellness of kwaaltje en die niet na te lezen en gewoon te copy-pasten. Dus in die zin dan gezond verstand.
[00:10:05] Unknown:
Ja, en daarbij hou je natuurlijk altijd zelf de regie en moet je ook de output inderdaad weer checken als mens, ja. Ja. Het is ook weer dat menselijke aspect wat we beiden ook weer nastreven, ja. Ja, exact. Ik zal trouwens voor de luisteraars nog even verduidelijken voor degenen die het niet weten LLM is Large Language Model en dat is onder andere het ChatGPT maar bijvoorbeeld ook Claude of Perplexity of Copilot is natuurlijk ook ChatGPT, maar dan nou wat hebben we nog meer? Grok,
[00:10:36] Unknown:
ja al die mannen ja, Gemini?
[00:10:41] Unknown:
Ja, inderdaad. Maar dat is weer een andere podcast dus gaan we dan weer over. Ja, maar het is eigenlijk voor zelfstandig ondernemers of kleine teams ofzo kun je prima veilig met AI werken zonder eigenlijk gelijk juristen in te huren. Oké. Maar moet je wel weten van nou ja, wat er dan de do's en don'ts weet je zijn, zeg maar. Van het gebruik van AI in een ja, MKB bedrijf of een klein bedrijf. Ja, ja,
[00:11:08] Unknown:
en ik denk dat dat dus de do's en don'ts enerzijds dus echt weten wat mag en wat niet. En anderzijds vind ik het opstellen van een AI beleid, dat is niet verplicht maar vind ik wel een hele goede omdat jou dat dan meer richting geeft in wat wil ik eigenlijk met AI en welke toepassing past bij mijn waarde en de waarde van mijn bedrijf. Dus ook dat valt onder die AI compliance AI Act. Dat is niet verplicht maar wordt wel aangeraden en ik sluit me daar volledig bij aan.
[00:11:45] Unknown:
Ja, je hebt er ook een AI-kit voor opgesteld waarbij je eigenlijk de ondernemer helpt om eigenlijk minder dan 3 uur AI compliant te zijn. Wat verandert er daarna voor ze, voor die ondernemer?
[00:12:01] Unknown:
Wel, als ik met ondernemers praat en de meesten zijn niet op de hoogte van de AI, eigenlijk nu wordt dat al beter maar dat was niet zo, de eerste reactie is absoluut de kramp. Het was zo van nee, nu weer die hele AVG-gdpr. Dat. En ik begrijp dat sentiment bedoel als ondernemer ben je veel liever bezig met je eigen zaak dan met papparassen. En Wat die AI Compliance kit die ik heb gemaakt doet is echt heel eenvoudig 6 stappen die je op een online tool kan uitvoeren. Alles samen duurt te 3 uur maar je kan het ook uitspreiden. Het is echt heel praktisch, stap voor stap, en daarna ben je zeker dat je AI gebruikt op een wettelijke manier.
Weet je eigenlijk waar je naartoe wilt met jouw AI, wat jij belangrijk vindt en heb je dan ook meteen alles in orde voor die transparantievereisten waar ik het over had, voor augustus 26. Dat komt sneller dan we allemaal denken. Dus dat je meteen disclaimers, al die dingen niet op zijn plaats hebt, zodat als jij een klant hebt bijvoorbeeld die jou vraagt van 'ja, hoe ga jij om met AI' dat je daar niet staat met je mond vol panden, maar exact weet van 'ja, dit is waar ik voor sta en hoe ik ermee omga'. En dat geeft ontzettend veel rust en mind space.
[00:13:26] Unknown:
Ja, dat met name denk ik ook hè? Dat mensen ook weten waar ze aan toe zijn, dat ze weten dat je AI gebruikt en op welke manier wat je met hun gegevens doet, hoe je daarmee omgaat ook. Ja. Ja, Ja. Dus ja, je geeft het eigenlijk al aan, mensen vinden het vaak saai of beklemmend maar jij maakt het eigenlijk een beetje praktisch en bevrijdend misschien.
[00:13:50] Unknown:
Wel ik vind het leuk om moeilijke dingen uit te leggen. Dus ik ben heel goed in het plat slaan van dingen, laten we zeggen. En ten tweede jaar dat onrechtvaardigheidsgevoel hé, van ja oké, what about us, heeft ervoor gezorgd inderdaad dat ik het heb proberen zo eenvoudig mogelijk te maken en zo kort mogelijk, want ik zie dat er heel veel geletterdheidscursussen bijvoorbeeld worden aangeboden en iedereen maakt daar zijn eigen keuze in, maar je hoeft geen hele dag in een of ander Vander Valkhotel te gaan zitten. Dat is niet noodzakelijk.
Ik heb een geletterdheidscursus binnen die AI-Compliance kit gemaakt van een uur en daar leer je ook alles en dan ben je ook op de hoogte en daarna kan je dan zelf gaan kijken welke kennis mis ik nog maar dan gaat het eerder over bepaalde tools die kennis aan te vullen. Ja. Dus ja, dat vond ik belangrijk. Het is niet zo iets groot en complex, of dat hoeft niet te zijn.
[00:14:59] Unknown:
Nee, duidelijk ja. Dus eigenlijk neem je daarbij misschien ook een beetje de grootste angst bij ondernemersweg. Dat ze, want ze denken misschien direct, ja straks krijg ik wel een boete of reputatieschade is natuurlijk altijd een gevaar wat ze dan vaak denken. Dus ze kunnen dat wellicht voorkomen dan door zo'n toets of zo'n die kennis op te doen eigenlijk.
[00:15:22] Unknown:
Ja, dus dat is het. En wat je daaraan haalt, reputatieschade, ik denk dat heel veel zelfstandig ondernemers daar meer angst voor hebben dan voor de boete an sich. Een boete die zijn niet mals hé, dus die gaan tot €35.000.000 of 7 procent van je jaaromzet. Ja, die cijfers moet ik mijn boeken toe doen. Maar de reputatieschade, je hebt een hele band opgebouwd met jouw klanten, met jouw netwerk en dan blijkt dat jij iets verkeerd doet of dat iets verkeerd overkwam, daar kom je niet zo snel van terug en dat is eigenlijk de grootste angst wat je hebt opgebouwd door eigenlijk onwetendheid zou kunnen als een kaartenhuisje niet heen vallen.
[00:16:11] Unknown:
Ja en dat zou natuurlijk ik denk dat dat inderdaad zijn grootste angst is. Juist wat je zegt dat je investeert in je klanten, je hebt een goede relatie en door AI misschien ook niet te toetsen of dat je toch met gevoelige informatie bent omgegaan wat opeens op straat ligt, nou dat je dan dus inderdaad zo'n klant of die relatie kwijtraakt. Ja, dat zou het worst case scenario zijn inderdaad.
[00:16:39] Unknown:
Absoluut, dus daarvoor alleen al probeer je sowieso te vermijden.
[00:16:45] Unknown:
Ja, je hebt het al over hoge dure boetes, maar denk je niet dat mensen gelijk van denken nou het zal wel een beetje los lopen net als met de AVG wetgeving. Ja. Dat was natuurlijk in het begin ook helemaal iedereen zat er bovenop en strak en we moesten met elkaar over ja hoe noem je dat, emperens een overeenkomsten tekenen van nou ik deel mijn gegevens met een andere partij met je CRM of met je programma's bijvoorbeeld.
[00:17:17] Unknown:
Ja, die reactie hoor ik ook vaak hoor. Maar daar ook weer, ik denk niet dat het belangrijkste is de boetes. Ik heb daar 2 antwoorden op, laten we maar zeggen. Dus het eerste, ik denk niet dat jij zomaar een boete gaat krijgen als je niet AI geletterd bent bijvoorbeeld. Ze gaan niet komen aankloppen en zeggen: oké, heb jij je cursussen gevolgd? Daar gaat het ook niet om. Dit is eigenlijk gewoon algemene kennis verbreden of zo dat ze willen. Maar stel dat er iets misloopt, stel jij hebt een chatbot op je website en er vraagt iemand daar iets aan en die chatbot geeft de meest ludieke antwoorden of die geeft totaal verkeerd advies.
Dan is het feit dat jij nooit iets gedaan hebt en dat je eigenlijk niet weet hoe dat dat net zit AI en hoe dat dat werkt, dan is dat een verzwarend iets. Dus dat, en natuurlijk ja de reputatieschade waar we het over hadden. Dus dat is het ene antwoord. Het andere antwoord is met de hele GDPR hadden we nog niet echt AI, maar dus nu wordt er in de gangen gefluisterd dat ze ook AI gaan inzetten om te checken of je AI gebruikt en of je dat op een transparante manier doet. En natuurlijk met beelden gaat dat heel makkelijk worden omdat bijvoorbeeld een ChatGPT gaat verplicht worden om zijn gegenereerde beelden te watermerk op een onzichtbare manier.
En dus weten zij zo meteen van ja, jij hebt het niet gelabeld op een zichtbare manier. Ja. Dus in hoeverre dat dat waar is weet ik niet maar dat is voor mij toch een risico dat ik niet echt wil nemen.
[00:19:06] Unknown:
Nee klopt hé, je ziet het al hè bijvoorbeeld bij Gemini als je een afbeelding laat genereren dan hebben we al een klein icoontje rechtsonder, maar eigenlijk doen ze dat misschien nu als watermerken
[00:19:18] Unknown:
Ja. Onder de afbeelding, ja. Oké. Dus dat is ook een verplichting van van de AI act Je hebt verplichtingen voor gebruikers maar evengoed voor fabrikanten en 1 daarvan is om gegenereerde beelden te watermerken zichtbaar en onzichtbaar.
[00:19:35] Unknown:
Ja, oké, duidelijk. Dus denk je dat we ooit in de toekomst een soort van AI rijbewijs nodig hebben dan?
[00:19:44] Unknown:
Goh, ik denk dat die AI geletterdheid misschien vergelijkbaar is met dat rijbewijs omdat je de regeltjes moet kennen. Maar natuurlijk haal je een rijbewijs 1 keer en daarna mag je de baan op. Normaal gezien blijven alle regels hetzelfde. Met AI hebben we natuurlijk een totaal ander verhaal want dat is een technologie in volle ontwikkeling dus we weten zelf niet waar we binnen 2 jaar gaan staan. Dus je je kan het niet helemaal vergelijken en dat is wat ze ook zeggen. AI-geletterdheid is niet iets dat je ineens bent en nooit meer iets voor moet doen, dat is eigenlijk work in progress. Dus nu leer jij wat mag en wat niet mag en de stap daarna is dat je leert beter omgaan met de tools die je al gebruikt. En de stap daarna is vul maar in waar jij naartoe wil.
Dus een rijbewijs puur sang, nee, maar ik hoop wel dat er een algemene kennis, het Olympisch minimum van AI kennis. Ja,
[00:20:52] Unknown:
nou ja, dat zou sowieso goed zijn, ja. Want we zitten in Nederland nog wel, bungelen we een beetje nou ja, in de middenmoot denk ik. Ik wou niet zeggen onderaan maar ja, de kennis mag nog wel wat opgekrikt worden. Ja. Ja, want wat zou je bijvoorbeeld scholen of opleiding adviseren om jongeren AI-wijzer te maken?
[00:21:13] Unknown:
Hetzelfde, een soort AI- geletterdheid. En dus hen, zeker nu dat alles met AI gebeurt, ik bedoel, mijn stiefzoon kwam hij thuis met een opstel met hele goede punten en dan begon hij te lachen en zei: hi hi hi, dj, heeft het geschreven? We hebben een pittig gesprek gehad. Maar dat zij de impact leren van die dingen en dus dat dat je leert nadenken over vraagstukken als 'ik schrijf iets met ChatGPT, wie is dan de auteur van dat ding?' Echt nadenken maar op een behoorlijk diep niveau en niet houden bij oppervlakkige kennis maar dat ze echt over ethiek en al die dingen kunnen nadenken.
Ik denk dat daar de grootste uitdaging zit als ze dat niet kunnen, als ze de risico's ook niet kunnen inschatten en echt begrip hebben, weet ik niet waar we naartoe gaan. Ja,
[00:22:18] Unknown:
je geeft al aan dat jouw zoon, schoon stiefschoon, ja, sorry. Die gaat eerlijk aan, je hebt met hem gezeten, gevraagd, maar eigenlijk is het toch voor ons allemaal toch een beetje gewoon dat we het gebruiken als een nieuwe skill. Op wat voor manier heb je hem dan aangesproken daarover?
[00:22:43] Unknown:
Ik had hem gevraagd, mijn eerste vraag was waarom? Ik bedoel, wat was de intentie? En zegt ja, ik moest dat opstel schrijven en ik had er eigenlijk geen zin in. Dus daar zie je al, dan hebben we het hele doel en middel gesprek gehad. Ik bedoel, ik kan het vliegtuig nemen naar Santiago de Compostella, not the same als echt gaan wandelen, weet je wel. Dus het doel is 1, maar dan vragen gesteld als maar wat denk je dat het echte doel was van die opdracht. Ja, dat ik leerde mijn gedachten structureren. Oké. En dan verder denken van oké, hoe kan je daar ChatGPTEn dan verder denken van oké, hoe kan je daar ChatGPTEn dan verder denken van oké, hoe kan je daar ChatGPTEn dan verder denken van oké, hoe kan je daar ChatGPT dan wel gebruiken, maar niet door te zeggen Chattie schrijft met visf van mijn opstel.
Dus daar hebben we eigenlijk samengevat, kwamen we tot een fonds status of zei hij van ja, eigenlijk moet ik ChatGPT gebruiken als een soort van controle voor de controle. Hij zei: ik moet het dan schrijven en dan aan ChatGPT. Hij zei: ik moet het dan schrijven en dan aan ChatGPT. Hij zei: ik moet het dan schrijven en dan aan ChatGPT vragen hoe ik het beter had kunnen doen of wat er mis was. En dat vond ik eigenlijk een goede, dus meer ChatGPT als mentor dan als de stomme assistent. We zeggen vaak dat ChatGPT dat je dat moet behandelen als de domme assistent.
En ik vond zijn inzicht eigenlijk wel zeer to the point en juist. Ja, die ze gebruiken het zelf ook.
[00:24:23] Unknown:
Ja, nou mooi dat hij daar ook zelf over nagedacht heeft en een mooie nuance wat jou brengt tussen wat mensen ook wel hoor zeggen, word je niet lui van het gebruik van ChatGPT? Maar hij zegt heel duidelijk ja ik gebruik het om mijn gedachten te structureren en dat is het echt een heel mooi hulpmiddel en ik denk zeker niet een domme assistent maar juist een hele intelligente medewerker of assistent of hoe je het noemen wil als hulpmiddel en dat je daardoor ook veel verder komt. En zo moeten we denk ik ook zien dat je echt verder komt met dat wat je eruit wilt halen om dat ook op de juiste manier te gebruiken en in te zetten. Ja,
[00:25:11] Unknown:
en ik denk dat wij, ChatGPT gaan we nu zeggen, maar de Large Laguage models mogelijk zelf nog wat te weinig of te min inzetten, laten we zeggen. Want natuurlijk, dat is getraind met zoveel kennis, met zoveel modellen, zoveel om het dan te gebruiken. Als de assistent die even het klatsje schrijft voordat jij er nog eens over gaat is misschien gewoon onrespectvol ga ik niet zeggen maar niet het meest efficiënte gebruik daarvan.
[00:25:46] Unknown:
Ja.
[00:25:47] Unknown:
Ja, als mijn partner zoals je zegt, is het geweldig.
[00:25:51] Unknown:
Ja, in mijn trainingen zeg ik ook wel vaak, we hebben natuurlijk allemaal onze expertise, maar als je een skill niet beheerst, ja, dan kan je misschien ik blijf even ChatGPT zeggen hoor, maar willekeurig elk andere LLM gebruiken als vraagbaak of om stappen verder te komen, om stappen te maken. Juist op een expertisegebied wat jij niet zelf niet beheerst. En daarin kan het ook heel lucratief zijn, dat je hem inderdaad niet alleen gebruikt om als tekstverwerker bijvoorbeeld, maar ook juist om plannen te maken, analyses. Ja, nee, nee, hè.
Je kunt er de wereld mee. Maar ik denk dat het jaar daar juist heel scherp in is. Ja. Bel met de kanttekening dat je altijd de output moet checken, omdat hij natuurlijk ook kan hallucineren en dingen kan aangeven wat niet waar is. En omdat er natuurlijk de bron blijft natuurlijk alles wat ooit op het World wide web is gezet, maar dat is ook informatie wat kan nog wel slaat die je ook gebruikt in als waarheid ziet. Dus je moet altijd scherp blijven natuurlijk op de output.
[00:27:04] Unknown:
Ja, ja, en dus dat, om terug te komen van ja, wat leer je aan kinderen of in het onderwijs, ook dat. Hoe wordt zo'n antwoord gegenereerd en zelfs als je bronnen vraagt, dan kloppen die bronnen. Want ik las laatst een artikel dat bibliotheicarissen dus echt een heel groot probleem hebben omdat er steeds meer mensen naar boeken komen vragen die niet bestaan.
[00:27:30] Unknown:
Omdat ChatGPT dat heeft aangegeven als bron, want het boek bestaat niet. Ja, dat is een goed voorbeeld inderdaad. En dat zullen we vaker tegenkomen omdat natuurlijk steeds meer mensen input geven. Ja. Ja, ook dingen die gewoon niet waar zijn of helemaal niet bestaan.
[00:27:46] Unknown:
Nee, het is een plausibel, ik bedoel dat een perfect goed boek kunnen zijn, maar helaas heeft die auteur het nooit geschreven.
[00:27:55] Unknown:
Zoals je in het begin, toen ChatGPT net opkwam, kon je ook Harry Potter boeken schrijven. Je gaf een onderwerp in en je had een perfect boek wat niet van echt te onderscheiden was, een nieuw deel gewoon. Ja, daarvoor hebben auteurs natuurlijk ook op een gegeven moment gezegd van ja weet je, wij hebben wel auteursrechten, dat mag niet zomaar. Dus dat is er natuurlijk allemaal afgehaald.
[00:28:16] Unknown:
Ja, en ik las ook laatst dat op Bol.com er dus heel veel AI generated boeken met de naam van een andere auteur maar niet geschreven door die auteur maar echt AI gegenereerd. Dus voornamelijk als jij altijd dezelfde soort boeken schrijft, ik bedoel literaire thrillers en een eigen stijl hebt en ze kan je zich baseren op 30, 40 andere boeken van jou, ja, dan lijkt dat dan niet zo moeilijk. Maar dat zijn dus de dingen die ik zou willen leren aan niet alleen kinderen of niet alleen bedrijven maar echt aan iedereen, van oké, wat is er mogelijk en wat is ethisch oké om te doen?
Want we gaan veel meer moeten gebruik maken van ons moreel kompas, denk ik, dan wat we vroeger deden.
[00:29:11] Unknown:
Ja, ik denk dat daar absoluut ook een kern zit van van wat heel belangrijker als steeds belangrijker wordt juist het menselijke aspect en de en het ethische aspect ja ja en en en leer ook het onderscheid van wat is nog echt en wat is niet echt ja Ja. En hoe zie je dan die balans tussen innovatie en ethiek over 5 jaar?
[00:29:38] Unknown:
Nou, ik vind dat een hele moeilijke vraag. Ik ben, ik ben 2 weken geleden, een week op cursus gegaan, AI en filosofie, en ging het over niks anders dan net dat evenwicht als dat er al is. Ik moet zeggen, ik ben teruggekomen met een niet zo optimistisch beeld. Ik hoop nog altijd in de best case scenario en dat is dat eens die hele AI-Fomo gedaan is, dus nu krijg je eigenlijk stress omdat je iets met AI moet doen. Ik denk dat dat gaat stabiliseren en dat we ook gaan doorhebben van oké, het kan bepaalde beloftes niet waarmaken en anderen weer wel. We gaan hoop ik ook merken van oké, wat zijn de dingen die ik niet wil afgeven aan AI.
Ik heb zelf bijvoorbeeld proberen teksten te laten schrijven door AI en dan dacht ik: ze knokken perfect zoals ik, dus dat was het probleem niet. Maar ik schrijf zelf te graag en het feit dat ik AI vraag om iets te schrijven vond ik persoonlijk zo vreemd dat ik dat niet meer wou. En dat iedereen voor zichzelf gaat uitmaken welk deel van mijn menselijkheid wil ik behouden en welk deel wil ik delen met AI. En ik hoop echt dat de tijd die we winnen door AI te gebruiken, dat we die niet gaan spenderen met nog meer voor een scherm zitten en dat Chahgbt niet onze beste vriend wordt maar dat we die tijd spenderen om echt waardevolle connecties te hebben met andere mensen.
Maar in hoeverre dat dat gaat lukken, wetende dat het natuurlijk een verdienmodel is. Ja, ik ga alleszins mijn best doen en alles op alles zetten
[00:31:38] Unknown:
om voor dat ideaal scenario te gaan. Nou vind ik een heel mooi streven inderdaad, ja ik help je mee. Dus even resumé, eigenlijk heb je een soort van de 3 r's van Rust, weten dat het in orde is, dat je in orde bent. Richtlijn, eenvoudige structuur om te checken. En resultaat is eigenlijk tijd en vertrouwen terugkrijgen. Met name om tijd terug te krijgen vanuit je erge werkzaamheden zodat je dat weer kunt inzetten voor het menselijke aspect. Ja. Nou ja, de echte connectie zeg maar. Ja, mooi. En Els, voordat iedereen die denkt van help, waar moet ik beginnen? Wat is het eerste kleine stapje die ze vandaag kunnen zetten om AI geletterd te worden?
[00:32:30] Unknown:
Ach, zoek op wat AI eigenlijk is maar daar natuurlijk loop je al een beetje mis. Dus de eerste is waarschijnlijk denk eens na en lijst voor jezelf op welke AI tools je gebruikt en waarvoor en wat daar het hoogste risico zou kunnen zijn dat je loopt. Dus heb je een chatbot wat we zeiden, het kan zijn dat die verkeerd advies geeft, dus dat is echt wel een risico dan. Maar gebruik jij AI om foto's te bewerken, dan heb je daar niet zoveel risico als je gewoon achtergrondjes verandert, buiten iemand zou kunnen denken dat het een echte foto is. Dus dat je dat echt helder krijgt en dat je op die manier al een stukje bewustzijn inbrengt in je AI gebruik.
[00:33:24] Unknown:
Ja, ja nou ik denk dat het een mooi afsluiter is. Heb je nog andere tips voor de luisteraars Of ja, je hebt eigenlijk wel heel veel al gegeven.
[00:33:35] Unknown:
Ja, ik, nog een extra tip. Wat ik eigenlijk tegen iedereen zeg, ik heb het ook al een paar keer gezegd, laat je niet dol maken door al die mensen die zeggen dat je AI nodig hebt als ondernemer want anders ben je binnen 2 jaar uitgerangeerd. Ik denk niet dat dat noodzakelijk klopt maar bekijk gewoon wat zijn de dingen die je elke dag doet en vooral wat je tegen je zin doet. En kijk daar naar. Maar als je graag nieuwsletters schrijft, bye all meeens, blijf ze zelf schrijven alsjeblieft.
[00:34:13] Unknown:
Nou dankjewel, Ik denk als luisteraar, mocht je vanavond in plaats van tv of Netflix kijken of wat anders doen, neem even de tijd om te checken of je zelf AI proof bent. Ik zet in de show notes ook de informatie over Els, over de AI-kit, AI compliant kit die je gratis kunt testen ook op LinkedIn. Wil je mee weten dan kun je ons daar vinden. Dus Els, hartstikke bedankt voor dit leuke interview. Ik denk dat het voor heel goed luistert, als het nu wat duidelijker is wat de AI-act is en AI- geletterdheid. En nou ja, nogmaals willen ze meer weten dan kunnen ze ons benaderen. Ja. Ja, dank je wel voor de uitnodiging, die ging over het leuke gesprek. Nou hartstikke leuk, dankjewel.
Dank je. Dit was weer een aflevering van Fris in je Orem. Vond je het waardevol? Abonneer je dan meteen zodat je altijd als eerste de nieuwste tips krijgt. En in de shownotes vind je praktische informatie met eventueel een bron die je vandaag nog kunt inzetten. En als je jouw uitkomst deelt op LinkedIn met Fris met AI, dan reageer ik met persoonlijke feedback. En onthoud: druk zijn is geen verdienmodel, slim zijn wel. Tot snel.
– De balans tussen innovatie en ethiek