Welkom bij deze aflevering van onze podcast, waarin we een diepgaand gesprek hebben met Dinges Smid van de Silent Warriors. In deze aflevering bespreken we diverse onderwerpen die te maken hebben met onrecht in de wereld en de noodzaak om elkaar te steunen en lief te hebben, ongeacht onze achtergrond, religie of politieke overtuigingen.
We beginnen met een persoonlijke noot over onze ervaringen in Amerika en hoe deze ons perspectief hebben veranderd. Vervolgens duiken we in de wereld van kritisch denken en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan, zoals censuur en het monddood maken van mensen met een afwijkende mening.
Dinges Smid deelt zijn reis van het opzetten van het Silent Warriors-platform, de obstakels die hij heeft overwonnen en de groei die hij heeft gezien. We bespreken ook de impact van sociale media en de beperkingen die platforms zoals Telegram kunnen opleggen.
Een belangrijk deel van ons gesprek gaat over de jeugdzorg en de schrijnende situaties waarin veel kinderen en ouders zich bevinden. We bespreken hoe het systeem vaak tegen hen werkt en wat we als gemeenschap kunnen doen om verandering teweeg te brengen.
Tot slot hebben we het over persoonlijke groei, zelfkennis en het belang van balans in het leven. Dinges Smid deelt zijn inzichten over gezondheid, spiritualiteit en hoe je jezelf kunt blijven ontwikkelen, ondanks de uitdagingen die je tegenkomt.
We hopen dat jullie net zoveel van deze aflevering genieten als wij hebben gedaan. Laat ons weten wat je ervan vindt in de comments en blijf verbonden!
https://www.tiktok.com/@dingessmidt
op telegram: Silent Warriors
Show your love and support by getting some Disorganized merchandise!
Webshop
Al mijn links: https://linktr.ee/disorganizedproductions
Welkom Hallo. Hoi mooi medemens. Deze podcast is in het Nederlands. Een van mijn eerste met Dingesmid van de Silent Warriars hele gave podcast en we hebben diverse dingen aan het licht gebracht met betrekking tot het onrecht in deze wereld. Het is nu echt tijd om te verbinden met elkaar en elkaar steun te bieden en liefde te bieden op alle vlakken en loslaten wat we zijn wie we zijn waar vanaf komen wat onze religie is wat onze politieke mening is maar om samen te komen. Ik hoop dat jullie deze leuk vinden. Laat het weten in de comments below. Een hele fijne podcast gewenst.
Alvast gaat het juist. Heb ik het nu gedaan. Yes, Dit hebben we voor elkaar. Ben je weer een beetje gewend in Nederland? Ja, maar ik ik ik moet wel bekennen tot ik toch wel enigszins hele gave tijd heb gehad in Amerika. Het lokt wel op één of ander land. Was nog heel veel te fixen, laat ik het zo zeggen. Ja, het is een hele andere wereld hè daar. Echt man. Het is net alsof je een in de wat je normaal op televisie ziet dat je dan in het echt leeft zeg maar. Zeg gewoon een beetje wat er gebeurt hè? Ja en ook ik heb vroeger best wel veel GTA gedaan en dergelijke. En ik moet zeggen dat heel veel dingen best overeen kwamen met hetgeen wat ik vroeger in de games heb gezien.
Jaja, ja, ja, dat geloof ik inderdaad. Dat geloof ik inderdaad. Maar echt in een bizar land en een hele gave opportunity die ik kreeg. Ja, want het is wel bijzonder toch? Die gasten die nodigen je al eruit. Je gaat er heen. Want je bent in die studie geweest neem ik aan. Ja, we hebben gewoon samen gepost gewoon bij iemand bij iemand thuis in één van appartementen die gehuurd waren. Wat een gaaf viel. Ja, ja, ja dat is echt vet. Was gewoon echt buiten verwachting vet. Elf uur vlucht is is is er op peuters gestegen 10 opzichte van ervaring die je meekrijgt en connecties die je maakt. Want we konden elkaar al heel lang online. Bijna dagelijks gesproken dan wel wekelijks en in één keer zie je de mensen leven de life en dan heb je toch iets andere connecties zeg maar. Dan heb je toch iets van oké datgene wat ik altijd gevoeld heb online, terwijl het zo'n grote afstand is, is toch eigenlijk ja, mijn eigen gut feeling zeg maar. Het gevoel is gewoon goed.
Hoe is je link gekomen eigenlijk met die gasten? Het is hele goede Ja, het is jouw podcast. Ik zit jou nu vragen te stellen ja, nee. Nee. Een conversatie gaat voor twee kanten, hè. Anders krijg je zo'n zo'n een link gesprek waar heel veel huwelijk en zo kapot gaan. Tot er maar van één kant gecommuniceerd. Herkenbaar, herkenbaar. Nee, goede vraag. Ik heb ik had vroeger geluisterd naar de Flat earth van George Habs. Yes. Aardader van iedereen die die zich met het onderwerp wil bezighouden of wil interesseren van goh wat bedoelen ze nou eigenlijk? En ik denk ergens in episode de vijftig zo kwam Braul Hillerard kwam voorbij en ik had zoiets van die gast die klinkt leuk.
Lekkere zwag in zijn stem. En hij zegt ja ik wil eigenlijk misschien gaan podasten. Toen heb ik hem een mailtje gestuurd van joh ik wil best wel een keer te gast zijn bij je als podcast gast. Toen zijn we zo in contact gekomen, hebben een paar keer gefacetimed en toen zegt hij nee sterker nog jij moet mij als gast komen. Dus één van de eerste afleveringen van de Firmmental podcast heeft hij, ben ik dan bij hem in zijn podcast geweest en hebben we een gaaf gesprek gehad en toen is die vriendenband gegroeid. Ik zeg maar ik ben de Zorghuis productions, maar ik ben ook een beetje Europe. Dus mijn andere woorden Mhmm.
Dezelfde gedachtenwijze. Ja onder dezelfde studie theorie, ja precies ja. Ja en ik noem mezelf dan meer een kritische denker en ik denk dat dat meer van toepassing is voor ons. Voor ons allen kritisch denken over de dingen die ons voorgegooid worden of ons wijs gemaakt worden. Maar goed als je als je daar dat doet en dat weet je ook dingen. Dan zijn allemaal platformen die zo sociaal zijn en zo connectief zijn met elkaar en Nynke minder minder blij met je. Ja, ja daar weet ik alles van inderdaad. Een beetje van die leuke badges en leuke mailtjes van van dat soort ja ondernegen. Ja, vooral wat YouTube ervaring voor mij is ook niet heel positief moet ik zeggen. Maar weet je, je weet dat dat als je bepaalde dingen benoemd dan ja, dan wordt dat natuurlijk steeds meer, wordt ook steeds nog steeds meer moeilijker. Helemaal vannacht en jullie wordt het alleen nog maar erger.
En heel veel mensen realiseren zich, dat denk ik niet. Maar ja, het is echt alleen nog maar erger. Je wordt alleen monddood gemaakt door een mening die je vormt, door middel van kritisch na te denken over bepaalde dingen. En als je dat doet dat mag niet. Nee. Het is een beetje net zoals op school, je mag geen vragen stellen. Wij vertellen jou wat er geleerd moet worden en ga vooral niet kritisch nadenken over datgene horen zeggen. Daar begint eigenlijk de indoctinatie mee, zodat we niet meer als vrije zielen worden opgevoed. Ik denk dat daar het grootste probleem ligt in de samenleving, het is nou eenmaal zo. Kreeg ik vroeger al toch over mijn moeder. Het is nou eenmaal zo. Ja, je kan er niks aan veranderen. Nee en sterker nog als je ziet wat wat dingen wat ik nu doe is eigenlijk ooit een keertje begonnen met niks.
Klopt. Zo krijg je op een gegeven moment een bepaalde community of bepaalde dingen die je uitdraagt waar op een gegeven moment steeds meer mensen gaan op inhaken. Dus je kunt zeker de wereld verbeteren, tenminste voor je eigen perspectief, maar je moet er wel zelf mee gaan beginnen. En dat is de grootste valkuil voor heel veel mensen van ja maak ik nu wel het verschil als ik vraag aan jouw ding eens wat is jouw laatste half jaar met betrekking tot de dingen die je hebt gedaan met de Signent Warriures? In welke vormen bedoel je? Want ik dan kan ik echt duizenden dingen noemen. Ja, hoe ben je begonnen met het opzetten van het het platform samen met anderen, hè? Dus onder andere met Jaguar, met Mike.
Mhmm. Ja, hoe is dat tot strand gekomen zeg maar? Kijk, acht jaar geleden toen toen dacht ik hey, ik wist al dat ik op podiums als spreker het goed deed. Want dan was ik eigenlijk een beetje automatisch ingerold in mijn werk al. Was ik op gegeven moment een keer op een evenement, dat was Frank Leuversink. En nou ja, dat was eigenlijk een spreker tekort. Ze zochten iemand die ja, iets wilde vertellen over de situatie in Nederland. En dat ging dan voornamelijk over de systemen en de politiek. En hoe mijn kijk daar dan op was. Heb ik toen een verhaal over gedaan. Het was de bedoeling dat ik een half uurtje ging staan. Dat is een uur en vijf vijfenveertig minuten geworden geloof ik in totaal. Dus een hele interactieve spreeksessie geworden. Want ik had iedere keer mensen die reageren, die nodig ik uit op het podium. En dan ging ik dan niet mee in discussie, maar dan ging ik eigenlijk gewoon het gesprek mee aan om eens een keer wat feiten weer te geven over wat zij nou eigenlijk dachten op basis van wat ze altijd in het nieuws zagen.
En ja, dat kon ik je ook duidelijk weer leggen waardoor ze eigenlijk een beetje de de de selfie van de ogen afgingen en het smaak keek, maar ho, ik snap er eigenlijk nooit naar gekeken. Kwam ik er eigenlijk een beetje achter dat nou ik heb natuurlijk vierentwintig jaar in in de commerciële wereld in de media gewerkt. Wel wat vrienden in de politiek, zoals WIler van Haga bijvoorbeeld. Ja en dan hoor je dingen. Je ziet dingen. Je je je beleeft dingen. Als dj ging natuurlijk de wereld rond. Dus ik had ja, veel kennis, veel mensen gesproken in mijn leven. Altijd op zoek geweest naar informatie. En uiteindelijk acht jaar geleden dacht ik, hé daar moet ik iets mee doen. Ben ik begonnen met een YouTube kanaal.
Facebook, Instagram kwam later erbij, TikTok kwam er op een gegeven moment bij. Ja, dat groeide eigenlijk heel snel en naar het ene het ene platform negentig duizend volgens, het andere platform bijna zestig. Het andere platform dik over de honderdduizend. Ja en toen kwam ik er eigenlijk een beetje achter dat dat daar zat ja, er waren veel meer mensen die ik dachten. En toen toen ontstond de missie eigenlijk ook een beetje om mensen ja, inzicht te gaan geven over wat er nou echt speelt in de wereld. En ik merkte dat mensen dat interessant vonden. En we begonnen berichten te begonnen om besturen, appjes, mailtjes, op de platform onder de onder de video's, privé berichten op YouTube.
Nou ja, goed en daar is het eigenlijk een beetje begonnen tot twee jaar geleden dat ik met Jaguar eigenlijk in een live zat samen met Robert Cropons. En dat ging eigenlijk over meerdere dingen van spiritualiteit, de wereld, de media. Ja, eigenlijk alles wat er voorbij komt. Wat wat iedereen continu ziet op televisie, want ja, ik noem het afleiding en en brain. Mhmm. Ja, daar daar waren zoveel mensen met vragen. Dus ik kreeg in de live van ik denk twee en een half drie uur hebben we wel live gezeten. Allemaal mensen die begonnen, hé, jullie ook ergens bereiken? Hebben jullie een platform of zo? Toen hebben we met Jaguar in de loop met de ton eigenlijk afgesproken. Hebben we opening een kanaal en dan nou dan dan gaan we dus even over nadenken wat we ermee doen. Het heeft een hele tijd nou ja, wat als er gesloten wel open, maar ook we hebben geen promotie voor gemaakt.
Er waren denk ik honderdvijftig mensen in dat kanaal. En ik had ergens drie maanden, drie en halve maand geleden dacht ik ineens, ik ik heb het gevoel dat we hier meer mee moeten gaan doen. Dus toen heb ik eigenlijk tegen Jaguar gezegd, ik ga gas geven. Mhmm. En toen ben ik promotie gaan maken en toen zaten we voor ik het wist zomaar drieduizend mensen. Dus maar daarbuiten het ene het andere account van mij werd gesloten op TikTok. Want ja, ik was natuurlijk iemand die die zei dingen die zij niet willen dat dat iemand die zegt. Dus dit is mijn vierentwintigste, vijfentwintigste en zesentwintigste accountant. Dus ik blauw bouw ik druk er drie accounts op, zodat als er één derde is kan ik met de volgende week verder gaan.
Maar je wordt steeds slimmer. Nee, je moet wel. Ja. Ja en uiteindelijk is de Silent worden nu nu aan het uit uitmonden in nou ja, fantastische groep die die staat voor verbinding, waarin we allemaal vette projecten doen met mensen, gezinnen helpen, met je met jeugdzorg, het schoolsysteem. Ja, bedenk het allemaal maar. Vanaf binnenuit in die systemen proberen dingen te veranderen. Ja en dat dat werkt gewoon heel goed. Samen met Jaguar ben ik nu nou tenminste, moet ik anders zeggen. Zalend worden is krijgt binnen een aantal weken een website, een eigen platform. Omdat we ook merken dat Telegram ons ook afremt. En daar kun je straks net als op Telegram met elkaar in gesprek. Verschillende topics heel veel informatie komt er in te staan. Maar dan gaan we ook andere dingen doen. Dus we gaan ook mensen extra motivatie geven om beter om te gaan met hun lichaam gezonder te leven. Met mental en physical fitness. Mhmm.
Dus hoe ga je om in deze tijd met al die negativiteit daar mensen een beetje bij helpen, begeleiden. Ja en dat groeit me door met drie augustus hebben we het eerst een grote evenement in Tilburg. Ja, Tilburg. Ja dat wordt ook wel. Ik heb hem vastgeprint, dus. Ja, ik ik had je in alle filmpjes gestuurd. Dan moeten we er nog even over hebben dingen naar de uitzending, het idee wat ik daarvoor heb. Ja. Maar ja, uiteindelijk resulteerde het erin dat ik eigenlijk continu met die groep bezig ben en met verschillende projecten. Volgens mij vijftien, zestien morgen weten.
Wauw. Het blijft maar groeien. We merken alleen nu wel dat er een beetje een een een een een afvlakking inzit, maar dat heeft voornamelijk te maken dat telgrammen ons eigenlijk een beetje afremt. Dus we zien dat dat mensen, nou ja, ik krijg een berichtje zeggen, ik wil aanmelden, maar het lukt niet, hè, dat soort dingen. Ja, ja, ja. Ja, dat hoort de buywoning natuurlijk groter en groter. Dat willen ze niet. Nee, dat willen ze niet. Maar goed, even terugkomend op wat je net zei van je gezondheid, spiritualiteit, emotioneel, fysiek.
Maar natuurlijk ook spiritueel en mentaal. Hoe ga je daar zelf mee om? En vooral met de kritiek die je zegt, want er zijn heel veel positieve dingen die we nu beleven met de Silent Warriures en eigenlijk in de flow waar we nu in zitten met heel veel mensen met betrekking tot een mindset. Maar hoe ga je er zelf mee om met bepaalde spanning en stress? Ja, het ene moment wat beter dan het andere moment. Daar moet ik heel eerlijk over zijn. En en natuurlijk weet je, met met de dingen die ik zeg en waar ik me de video's over maak. Ja, ik krijg ook heel veel negativiteit natuurlijk. En ja, ik voelde me er altijd heel erg voor.
Aangegesproken tot eigenlijk twee jaar geleden of zo. Toen toen dacht ik ja, waar maak je druk over? Je, het zijn allemaal mensen die eigenlijk misschien wel stiekem gewoon fan zijn. Want ze reageren onder alles wat je maakt. Toen ben ik eens een keer gaan kijken bij alle accounts die negatief reageren, nee, volg hem ook. Weet je maar dan volg je me dan toch? Ja. Ja, ik deed toen ben ik een beetje van instelling veranderd. Heb ik eigenlijk een beetje besloten dat ik dacht van nou, want je misschien kan ik nog iets veranderen in die mensen in hun systeem. Ondertussen zijn we er ook wel achter gekomen dat dat heel veel mensen er gewoon ook voor betaald krijgen. Dus zitten gewoon trollen en hollen Maar zo gaat het inderdaad.
Maar die zijn alleen maar om jou te frustreren. Dus ja, op een gegeven moment dan leer je daaraan mee omgaan en laat je dat los. En je blokkeert ze op mutsen of reageert er niet op. Heel af en toe dat doet het wel, omdat ik dan denk oké daar kan iedereen weer wat van leren. Dus dan maak ik wel een reactie op. En dan zie ik ook de mensen die altijd alles volgen van wat ik doe door de jaren heen. Dat die dan zeggen ja, maar je moet geen aandacht geven. En dan probeer ik ook uitleggen en dat doe ik ook eigenlijk nooit. Maar ik in de zoveel tijd dan probeer ik toch die mensen misschien een zaadje te planten. Dank je wel. Saadje te planten. Ja, dat ze misschien toch anders gaan denken en dat ik hun ook weer over de streep trek. En soms lukt het ook nog gewoon, hè. Dus Ja. Ik heb wel wat mensen bij me zijn gekomen op privé berichten zagen ze die wij Nou, je hebt me toch van gedachten te laten veranderen.
Dat is ook wel gaaf, toch? Ja, en ik denk denk dat dat ook iets is wat we moeten blijven doen, hè. Ondanks dat er kritiek is en ondanks dat je af en toe omlaag gehaald wordt, wat er gewoon bij hoort. Ik zeg altijd de erkenning komt pas als je lovers hebt en haters. Hate is gonna hate love is gonna love. Ja, ja precies. En win is never witind, Quint is never win, weet je wel. Het is heel simpel, het is gewoon altijd een dualiteit waar we in zitten. En op het moment dat je dat beseft Ik was, laat ik het zo zeggen al vanuit ik perspectief lekker ego, maar het is wel zo op het moment als je een bepaalde groei doormaakt of bepaalde dingen meemaakt in je leven, dan speelt een hele grote factor hoe je op een gegeven moment des morgens wakker wordt en wat je gaat doen met je leven.
Ik zeg altijd niet alleen gek scheren maar dan meen ik eigenlijk change lipe for change is you. Dus verander je leven voordat het jou verandert. Alleen dat moet je zelf doen. Dat is ook dus omgaan met Nou, ik was bijvoorbeeld op Facebook en het was alleen maar subjectief virior, zoals ik terwijl eens zeg, gewoon een gal sturen van ik zie een artikel en Rob heeft een mening. Bla bla bla bla bla. Op een gegeven moment ben ik erachter gekomen van punt één ik bereik hier helemaal niks mee, alleen maar averechts, want heel veel mensen die stoten ik tegen de knie met een onuitgesproken mening. Punt twee, het is subjectief dus ik weet eigenlijk helemaal niet waar het over gaat. En toen ben ik vervolgens ben ik eigenlijk zeg maar de berichtjes gaan schrijven in mijn woede of angst of wat voor emotie dan ook.
Daarna heb ik ze gelezen en gewist. Dus het Ja, je was je het wel kwijt, ja. Ja, ik heb ze mijn systeem geplaatst, weg ermee. Wat gaat er dan gebeuren met je? Je gaat veel objectief naar de dingen kijken van wacht eens even, voordat ik mijn mening wil geven over iets bleek er eerst het fijne van weten van mijn perspectief uit zodat ik ook een mening heb die ik altijd kan onderbouwen. Want als je dan ook gaat aanvallen die een subjectieve mening heeft, een aanvaller bedoel ik zeg maar oké wat bedoel je hiermee? Krijg je een compleet, los ja samenhangend verhaal.
Want hij dat is gebaseerd op niks. Heb jij een fundering van datgene wat je objectief zegt? Of het nou ja is of nee, maakt niet uit. Je kunt het onderbouwen, omdat je erover na hebt gedacht van wat voor informatie heb ik gekregen, waardoor ik zeg maar mijn eigen plausibele waarheid heb gekregen. Klopt. Dat vind ik heel belangrijk. Wat wat ik denk is dat het zijn allemaal fases hè? Wat jij nu omschrijft die fase heb ik ook gehad. Vooral op Twitter. Overal maar iets van vinden en het ook opschrijven. Vaak ook wel op een negatieve manier, terwijl ik en dan dacht ik later ja, maar vriend zo ben je eigenlijk helemaal niet. Waarom ga je daarin mee? Ja. En Twitter is echt een vuilnisbak geworden. Dus dat dat dat is echt iets waar ik van iedereen van zeg, jongen laat dat gewoon lekker los. Maar, weet je. Dus je je je gaat allemaal fases door. En ik denk als ik een beetje voor mezelf bekijk vanaf mijn eenentwintigste is dat echt dit geweest. Zeg maar van boven naar beneden een piek dalen en enorme dalen ook ertussen neer gezeten.
Gewoon echt een mega burn-out. Ik vond de wereld echt verschrikkelijk in mijn leven. En niet zozeer voor mezelf, maar ik maak hem gewoon heel druk over mijn kinderen. Niet alleen die van mij, maar gewoon alle kinderen in deze wereld. Wat voor wereld laten we na? En daar daar wil ik iets aan gaan doen. Daar wil ik iets aan veranderen. Ik wil vooral voor onze kinderen wil ik wil ik iets doen waardoor we ja, gewoon iets beters neerzetten dan wat we nu allemaal al hebben neergezet. En heel veel dingen hebben natuurlijk geen invloed op. En ik heb wel gemerkt dat we meer invloed hebben en meer vermogen en power hebben dan wij nu denken en uitvoeren.
En dat hebben we ook al bewezen met met verschillende projecten die we hebben gedaan door de jaren heen. Verder ben ik heel erg actief in geweest met een vriend van mij. Maar vooral wat het belangrijkste is, is de verbinding maken. Als je verbinding maakt met mensen en je hoeft niet al bij elkaar te zijn. Je mag ook wel in gesprek gaan zolang het een goed gesprek is, is prima. Maar zodra je een discussie komt dan moet de informatie moet iemand overtuigen en niet. Ja jij als persoon gaat niemand overtuigen. Je kan alleen maar site planten. Die mensen die moeten zelf de keuze maken om verder te willen zoeken en iets voor zichzelf te kunnen bevestigen. En heel veel mensen die die die ik heb nou ja, die ik tegen ben gekomen. Die ik mee heb genomen in in het verhaal zoals ik het zie.
Ja, die die hebben daar op een gegeven moment een een periode van twee, drie jaar. En dan zeggen ze ja, weet je pittig, maar wel gaaf dat je dit hebt gedaan. Dat je zoveel gedopt met me hebt. Ja. En nog steeds weet je, maar je hoeft nog steeds niet het altijd overal over eens te zijn. Nee, je kunt je kunt erover eens zetten dat je niet met elkaar eens bent. Ja, dat is net als in een relatie, weet je wel. Sommige dingen is het gewoon niet ga je niemand overtuigen van wat jij vindt of waarom zo om. En dat moet je ook realiseren. Ja. En je moet je moet ook de kracht hebben om dat te doen. Maar dat dat doe je niet zomaar. Dan heb je dan moet je hoe noem je dat? Ja, je je moet je moet het leren accepteren dat je niet altijd gelijk hebt. Of dat niet iedereen het zo ziet zoals jij. En gelukkig ook maar, hè. Want als als alles en iedereen hetzelfde dacht, dan moet ik een fucking saaie.
Toch? Ja. Zo simpel is het ook gewoon. Ja, maar het zijn van die dingen die die altijd een rol spelen. In het begin als jij iets ontdekt wat echt voor jou, voor jouw eigen perspectief, voor je eigen wereld echt mindblowing is, dan wil je van de daken, dan wil je delen met mensen. En dat deed ik ook met bepaalde onderwerpen. Ja. En dan kom je er denk ik achter dat niet iedereen zeg maar daarvoor openstaat. En dan dan kan een hele moeilijke relatie worden die je die je hebt Zie je hem? Zie je hem? Waar is schatje? Die is nieuwsgierig. Wat is hij nou en dan? Ja, snap ik.
Maar dit is inderdaad zo kijk als jij probeert mensen te gaan overtuigen dan krijg je alleen maar averechts hoe heet het, wederker zeg maar. Want als ze als ze eigen getrokken wordt dan wil je ook zeggen van hey laat los. En ik ik heb ook wel gemerkt tot mijn vriendengroep die er niet heel groot was, ben heel selectief met de inner circle om het zo te zeggen. Hop ik helemaal. Daar zijn ook mensen in die ik waarschijnlijk ook teleurgesteld heb, maar waar ik ook in teleurgesteld ben. Ja. En dan komt het bij als jij een relatie hebt met iemand verwachtingen kun je nooit teleurgesteld worden. En ik heb het geluk dat ik ook wel mensen in mijn leven heb die geen verwachtingen hebben en ook mij neem je zoals ik ben en ik neem hun zoals ze zijn.
En dat is de hele keyword hè? We laten alles wat we denken of het religie is of het is politiek of dus ben je zwart of wit. Nou, niemand is wit en niemand is zwart. Er zijn te veel kleuren om te onderscheiden of iemand echt wit is of iemand echt zwart. Er zit nog veel te veel spectrum tussen om te bepalen wie wat is. Als we dat loslaten en we kunnen met elkaar in gesprek gaan en een dialoog aangaan over bepaalde mening of een bepaald topic. Kijk dan ga je stappen maken. Je gaat een stap maken in je eigen zelfontwikkeling. Ja. Als community. Want je kunt dingen delen waar mensen mee matchen.
En dat zijn echt wel dingen die die ik ook merk bij de Silent worriures. Als ik zie alleen dat de topics die die je bespreekt en die je informatie schaft voor de mensen thuis die luisteren. The Great Awaking, WEF, W HO of de hoe. Ja, de W HO ja klopt. Rooverheid, Flat Earth, Gezondheid, jeugdzorg, spiritualiteit, art-children, belangrijkste onze kinderen onze toekomst. Is zeker ja. Camtrails oftewel SE-I's. Ken je rechten? Gaan we het zo over, we hebben die SEI reis. Geschiedenis ja, want er zijn heel veel bijgekomen. Heb je het in de gaten. Jaja, ja, hoe de media werkt. Ja, hoe de media werkt. En en dat is ook een topic waar ik zelf altijd helemaal los op ga. Want kijk de media werkt zo zoals jij er ook zelf mee omgaat. En dus je moet nooit vergeten dat dat jij bepaalt zelf hoeveel invloed die media op jou heeft. Ja. En niet andersom.
Maar ik mag graag uitleggen hoe de, hoe bijvoorbeeld de nieuws, de berichtgeving werkt en hoe je er eigenlijk ook naar gaat kijken. Heel veel mensen die weten eigenlijk helemaal niet ja, hoe ze naar het nieuws moeten kijken. En die geloven misschien alles wel of of niet. Het is natuurlijk ook aan zichzelf. Ja. Hè, maar ze moeten natuurlijk altijd wel in een achterhoofd zeggen dat heeft altijd een doel. En de meeste mensen die die geloven ja, neem het eigenlijk klakkeloos over. Ja. Dus dat is wel bijzonder. Ik denk dat heel veel woorden in onze huidige samenleving compleet gepervers zijn geworden en uit context zijn getrokken.
Net als nieuws, als je dertig jaar geleden nieuws aanzette dan voor mijn belevenis was het meer zoiets van dat zijn echt wel dingen die aantoonbaar zijn. Op gegeven moment hebben ze dat ook kunnen gebruiken om complete volkeren te beïnvloeden. Want zo versterken ze nieuws en vooral om tot de toentertijd. En kijk als jij vijftig, zestig jaar geleden door een dorp liep. Je had een politieagent, je had een tandarts, je had een dokter, Jan Pasteore, schoolmeester of schooldirecteur. Het waren mensen met heel veel macht, daar werd naar geluisterd. En dat waren ook alleen maar de mensen waar je kon aankloppen als je een bepaalde vraag had.
Klopt. Nu tegenwoordig, als je kritisch denkt op bent en je hebt een internet en je gaat wat meer zoeken dan alleen maar Fanny Fanny Docks en Fanny Cats en Fillarmy. Maar je gaat iets meer Zijn het veel hoor die dat doen. Die die katten, man man man man. Ja, ja, ja, ja. Nou ja, goed veel Army zo probeer ik één keer in de week sowieso op te zoeken om mijn vibratie lekker hoog te houden. Want iedereen vindt het best leuk om leed vermaakt te zien. En het fijne is, of het grappige is, ben ooit een keer geopereerd vijfendertig centimeter uit mijn darmen verwijderd na drie keer een perforatie en ontstoken darm te hebben gehad. En we hebben eigenlijk Had je glas gegeten of zo? Hoe heb je dat gedaan dan?
Ja, ik was echt lieverd. Sex en rock, send rock en rock. Ja die fase hebben we hebben we het laatste keer ook al gehad en Ja klopt ja. Ik denk dat types zoals ons dat allemaal wel hebben mee. Ja iedereen krijgt op een gegeven moment rekening gepresenteerd van hetgeen wat hij doet. Ja. En op het moment dat jij je lekker gegeten hebt in een restaurant, je krijgt een dure rekening en je je komt dan voor rijden en je wordt al naar je tafel gelopen en dergelijke in plaats van tot je zelf een minuutje moet in toetsen en je krijgt een fastfood menu, dan krijg je een ander rekening. Maar het is wel zo dat je die rekening zelf moet vereffen, omdat je zelf toch wel gebruik hebt gemaakt.
Ja. Dus met andere woorden, als jij als je dat soort dingen hebt meegemaakt, dan moet je gaan veranderen. Dan kun je wel kijken naar vingerwijzer naar iedereen en alles en noem maar op. Maar jij bent degene die daar ligt. Paul heeft terugkomend toen ik in die periode zat, toen het niet goed ging met mij, toen hebben we dagelijks echt zo hard gelachen tot het gewoon pijn deed. Ik had buikpijn sfeertjetje met een geperforeerde darm, dat is niet lachen. Maar ik denk dat onder andere door die frequentie hoog te houden een stukje gezondheid en een stukje herstel heeft plaatsgevonden.
Want er zijn bepaalde emoties en bepaalde frequenties die het hoogste zijn. Daar heb ik laatst een hele mooie podcast over geleust van Sam Tripley. Dat ging over wat denk jij ding is wat de hoogste frequentie is wat een mens kan bereiken? Ja, Ik denk dat het heel erg afhankelijk is met wat je toelaat in je leven. Ik denk dat je nooit je piek haalt die je aankan. En dat is Maar wat denk je wat een wat een van de hoogste frequenties is die we zelf als mens kunnen ervaren? Ja, zou ik je niet willen zeggen. Geen idee. Echt geen idee. Dat vind ik heel moeilijk, want Het zal wel eens denken.
Veertienduizend heads, weet ik veel. Nee, ja, ja. Ik denk dat Op de derde plaats staat woede. Woede is een hele goede sterke frequentie, die is behoorlijk aanwezig ook. Op de tweede plek staat liefde, waarvan ik dacht dat liefde op de hoogste plaats stond. Weet jullie wat de hoogste plek is die je kunt bereiken als frequentie als een human being? Dat is namelijk authenticiteit. Op het moment dat jij authenticiteit hebt gaat jouw frequentie hoger, vier keer tot veertig keer hoger dan liefdesfrequentie. Dat is fucking use. Maar dat betekent Maar dat is wel bijzonder.
Ja, dat is zeker bijzonder, maar op het moment dat jij de dingen doet met heel veel plezier hè, net zoals we hebben het straks al over gehad. We hebben beide druk zeg maar. Dit doen we gewoon in onze vrije tijd er nog eventjes tussen haakjes bij. Hebben erbij ja. Doen we onder andere meer dan ons eigen werk zeg maar. Daar hebben we het net ook wel over gehad, maar op moment dat je iets doet met liefde en met een goed gevoel en je blijft bij je schoenmaker blijft bij je leest, bij datgene wat je zegt, oké dat is niet altijd even handig maar oké, that so so fuck it. Op het moment dat je dat soort dingen doet zit je op de hoogste trilling, dus uiteindelijk krijg jij niet alleen een bepaald lekker gevoel van uitputting, maar je krijgt ook een heel fijn gevoel van waardering 10 opzichte van jezelf. Hé dat heb ik even fijn gefixt.
Of dat nou een nieuwe groep aanmaken is, waar in één keer drieduizend mensen op berichten, Ja. Nieuwe post plaatsen waar heel veel mensen op reageren tot je een bepaalde interactie hebt. En dan blijf jij bij datgene wat jouw hoogste trilling veroorzaakt. Dus betekent ook dat je een bepaald magnetisme krijgt van de mensen die naar jouw frequentie daarop willen duiden. Ja, ik snap ik snap helemaal wat je zegt, want ik denk ook serieus dat dat de basis van je leven goed goede, hè, dat je het goed maakt. Dat je de doelen stelt, dat je de doelen gaat halen. Dat dat enige manier waarop je alles kan halen uit je leven is zorgen dat je jezelf goed kent.
Steeds beter voor jezelf zorgt, maar dat je vooral leert jezelf te waarderen en te accepteren. En dat heeft niet alleen met positieve dingen van jou als persoon te maken, maar ook met negatieve dingen, die kun je ook omarmen. En hoe meer je jezelf als persoon leert omarmen, leert kennen, hoe beter het eigenlijk wordt, dus hoe hoger die frequenties ook wordt. En dat is net als met hoe ga je met negativiteit om, hoe reageren we op, hoe lang laat je het in je systeem zitten. Je vindt overal dingen waarop je daar beter mee om kan gaan. Op een makkelijkere manier het van je af laat glijden, Je kennis gaat delen, hè. Dus je zoekt naar allemaal mogelijkheden, maar het allerbelangrijkste is je moet jezelf leren kennen. En heel veel mensen, en dit is een heel gek percentage wat ik nu moet zeggen, dik negentig procent van de mensen in de wereld leeft zijn leven en weet eigenlijk helemaal niet wie die zelf is tot het moment dat er van de aarde verdwijnt en dan weet je het nog niet.
En ik denk dat het steeds belangrijker wordt helemaal in de wereld waarin we nu leven. Met alles wat er gebeurt ook al zie je het niet. Ja, dan wordt het wel tijd dat je er wat aan gaat doen, dat je gaat zien. Want je en de belangrijkste manier hoe je daarmee om te gaan, hoe je dat kan voor elkaar kanker eigen is zorgen dat je jezelf leert kennen en accepteren. De dingen doet die voor jou belangrijk zijn. En weet dat je het voor jezelf doet. En hoe meer je leert voor jezelf te leven, hoe beter je wordt in de liefde. In je werk, in vriendschappen.
Eigenlijk in alles wat er gebeurt in je leven. We hadden het net al even over vriendschappen. Ik zie vriendschappen altijd in fases in verschillende lagen. Ze noemen het niet voor niks bijvoorbeeld de inner circle, hè. Dus de inner circle dat zijn vaak twee of drie mensen die jij hebt uitgekozen in je leven, die eigenlijk je hele leven aanwezig blijven. Mhmm. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die dat niet hebben, hè. Alleen dat hoeft niet zo te zijn dat je die al leert kennen als je vier bent. Het kunnen ook mensen zijn die je leert kennen op je dertigste of op je veertigste. Maar die daarna de luchtvaart van je leven in jouw in hun cirkel blijven. Die voor jou belangrijk zijn. En of je nou wel of niet dagelijks spreekt, maar als je elkaar ziet dan is het altijd goed.
Alles is acceptabel wat je ook zegt, wie je ook bent, hoe je je ook gedraagt maakt niet uit. Want op een gegeven moment weet je gewoon oké, hij is gewoon wie hij is. En dat accepteer ik zolang hij mij ook accepteert zoals ik ben. Ja. Dat zijn allemaal van die kernpunten die je voor jezelf eigenlijk is. Denk daar gewoon eens over na. Wie ben ik nou eigenlijk? Waarom denk ik de dingen die ik denk? Waarom zeg ik de dingen die ik zeg? En waarom krijg ik die reactie op wat ik zeg? En ga daar maar steeds vaker en meer over nadenken. En op een gegeven moment dan word je steeds meer mens, meer jezelf.
En krijg je steeds meer waardering voor jezelf, maar ook van en voor anderen. Ja. Ik denk dat dat dat geeft dus spiritualiteit is daar ook onderdeel van. Ja, alleen het is niet zweverig wat heel veel mensen denken. Het is juist iets heel moois. Het is iets Godelijks. Sterker nog, ik zie het als een soort hemelse hemels Één? Nou je moet je moet Tuurlijk. Tuurlijk verbinding maken met mensen echt in contact staan. Snapper wat iemand zegt en waarom je het zegt. En als je het niet weet stel die vraag dan een keer. Maar negenennegentig procent van de tijd kom ik die man tegen op straat. En dan kom ik kom jou bijvoorbeeld tegen en zei, hé Rob, hoe is het? Ja, goed man. Ja, dat zijn er gewend om te zeggen.
Maar je mag ook best een keer zeggen, nou, heel eerlijk zeggen. Ik kan wel zeggen dat het goed met me gaat, maar eigenlijk niet. Alleen ik denk dat het je toch niet interesseert. En dan zie iemand dan ineens tegen je zeggen ja, niet laten we doen. Maar loop even met me mee. Gaan er even over kletsen, want waarom eigenlijk niet? Ja. Je echte interesse. Hoeveel mensen spreek je niet op straat die zeggen wel automatisch al antwoord geven van ja, ik ga het goed. Ja. Ja, ik zie dat het gewoon fucked up is man. Tuurlijk. Maar het is een stukje automatisme in onze samenleving geworden om vooral niet te zeggen hoe je je voelt. Ik heb eens een keertje een tijdje toen ik in de sales zat in plaats van hé hoe is het met je? Want het is amicaal gelul om wat te verkopen zeggen altijd.
Ze zeggen altijd: Hoe is het niet? Sorry? Ja, hoe gaat het nou eigenlijk niet? Gaan mensen nadenken. Want het automatisme zit er zo in in die vraag, in het vraagstuk van goh, hoe gaat het met je? Ja goed en dan ga je over naar datgene waar je bij over belt. Even terug ga ik, want ik vind het wel mooi wat je net schetste met die inner circle. Ik schets dat en ik ben ook. Ik heb mijn boek eigenlijk zo goed als af. Denk ik weet niet hoe ik moet uitbrengen. Dat is wat anders. Ik heb een boek geschreven over mijn eigen leven na de typatikels, na de operatie toe en een beetje daarna nagedacht van goh wie ben ik nou eigenlijk?
Ik zie het als een trein. Je zit in een coupé en jij zit in een coupé als klein kind, als baby of wat dan ook en je pa, ma die zit en familie zit er ook bij. Heel veel mensen die gaan op een gegeven moment verwisselen van plaats en gaan zelfs verwisselen van treinstuk. Maar jij kunt ook op sommige stations zelf ervoor kiezen om uit te stappen en om een andere trein te pakken om weer andere mensen te ontmoeten. En er zijn mensen die altijd stiekem met je meegaan, of stiekem dat is op zich ook wel negatief, maar met je meegaan. En sommige mensen die zitten eigenlijk achteraan de coupé, maar ze zijn er wel altijd.
Sommige mensen zijn heel veel op de voorgrond, die gaan in jouw twee of in het vier groeps stel zitten. Daar heb je wat de inner circle mee zeg maar. Want die gaan af en toe op en neer. En even kort over gesproken klein beetje promo voor mezelf. Want ik moet gewoon door dit soort dingetjes te zeggen ga ik meer druk op mezelf leggen om dingen uit te brengen. Goed zo. Ik heb dus mijn boek zo goed als klaar, denk ik. En het gaat heten onbevooroordeeld veroordeeld. Wow. Wow, wat WhatsApp er niet? Ja, ja, ik zei iets. De rest staat nog allemaal steady.
Onme vooroordeel veroordeeld. Ja, ik weet niet hoe ik het ga uit, ik kan uitgeven of toch het als pdf ga aanbieden of wat dan ook. Ik heb al iemand voor je, misschien dat je dat je daar even mee kan kletsen. Altijd goed. Makkelijk hè, al die connecties jongen. Ja. Dat is het mooie van dit leven. Dat dat is nou één van de mooiste dingen die op mijn pad zijn gekomen door middel van het creëren van netwerken en connecties gaan er zoveel deuren voor je open. En ik ben eigenlijk helemaal niet iemand die één, twee, drie ik kan wel goed communiceren, ik kan goed naar buiten komen zeg maar. Overigens sales persoon heeft het altijd gedaan. Ik ben altijd in mijn eigen bubbeltje gezeten en nu wordt ik af en toe op een goede manier uit je bubbel gehaald. Van oké, er zijn mensen die je op dit moment nodig hebben, die je willen spreken over dingen. Er zijn mensen die jou weer willen helpen. Ik wil ook wel mensen helpen. Ben ook bezig met een meisje die wil graag een podcast, die ben ik ook niet helpen om op te starten. Van welke software en noem maar op. En zo helpen wij in een community, net als bij Silent Warriors, helpen we elkaar om die volgende stap te maken. Of net zoals dat je zo'n zo'n stormbaan gaat lopen.
Niemand blijft achter. Nee. Wij staan voor elkaar. En niemand is alleen in deze community. Ik denk dat dat het belangrijkste is om weer naar buiten toe te brengen dingen dat ongeacht wat je doet in het leven en ongeacht welke keuze dat je hebt gemaakt en welke dingen dat je mee hebt gemaakt, Als je de goede groep treft, dan krijg je ook de juiste mensen die die support geven om jou zelf mee te trekken naar het volgende. Ja, mee eens. Ja. Mee eens. Kijk en ik denk ook dat dat hoe hoe hoe je zelf in de dingen staat, hoe je zelf met mensen omgaat als je dat Kijk, ik ben een type. Ik ik behandel iedereen zoals ik zelf ook behandeld zou willen. Als iemand mij heel veel negativiteit geeft en ik doe dat terug, dan zie je vaak de reactie van hey, maar waarom doe je dat?
Ja. En dan zeg ik altijd zoek maar eens op internet op de. En dan zeggen en verder niks. En alleen hebben we het volgens mij de vorige keer over gehad. Ja, zeker. En de House of Murres is echt gewoon wat het is. Ga zelf maar voor de spiegel staan. Als je vet chagrijnig bent en je hebt een klotedag. En je kijkt naar de spiegel, dan word je nog niet vrolijk Want ja, uiteindelijk is dat wat het is. Dus als ik naar buiten ga en ik kom mensen tegen en ik ben vet negatief. Ja, dan gaan mensen ook negatief op mij reageren. Hoe positiever ik ben en ik straal dat uit. En ik zeg hey, goedemiddag. Krijg je dat ook allemaal weer terug. Ja. Eigenlijk is het in ja, het hele leven in de basis is heel erg simpel.
Als je erover na gaat denken, alleen ik snap heus wel. Ja, dat dat mensen daar soms moeten mee hebben. Omdat er gewoon ja, van alles op ze af wordt gegooid en gesmeten aan negativiteit in het nieuws, op tv, op de radio, op billboards. En bij de koffiemachine op het werk, weet je. Iedereen die heeft wel iets. Mhmm. En daardoor kom je dus in een hele lage frequentie als je dat allemaal toelaat. Je moet dat soort dingen eigenlijk steeds meer ja, noem het maar verbannen. Ja. En stop stop met die push meldingen. Stop met nieuws kijken. Stop met met al die nieuws apps en alles willen lezen, want je wordt er echt niet beter van. En het leven wordt er sowieso niet leuker van. Nee, en neem het vooral niet serieus, want je overleeft hem niet.
Nou ja, dat dat denk ik ook, ja. Vind ik trouwens wel een hele goeie. Dat vind ik echt één van de mooiste uitspraak. Aman onze vrijdenken toen nog onze hippie Ben ik de min? Nummer wat vrij bekend is denk ik bij veel mensen. Dat was een goed nummer. Ja absoluut, maar dat ging ook over of niet dat ging een van zijn lijfspreuken was neem je leven niet serieus want je overleeft het niet. Maar in die tussentijd wil je wel zo goed mogelijk doen. Dat is goed mogelijk ontvangen. Dat kun je alleen door te geven. Ik merk wel dat ik ook wel bij sommige relaties die ik heb gehad, maakt niet uit wat voor relaties het zijn geweest, op moment dat ik merk dat ik meer geef dan tot ik terug krijg, moet ik ook een beetje egoïstisch zijn voor mezelf en zeggen van wacht eens even het brengt mij niks op, het hoeft niks op te brengen, Moment dat het altijd van mijn kant uit moet komen en ik krijg er niks voor terug, dan moet ik ermee stoppen.
Je mag je moet je mag niet alleen, maar je moet ook op veel momenten heel even ook gewoon voor jezelf durven kiezen zonder iets aan te trekken of een ander daar iets van vindt of niet. Absoluut. Denk ik denk dat het ook iets heel ja, dat wordt misschien wel steeds belangrijker in deze tijd. Want op het moment dat je echt voor jezelf durft te kiezen, kun je ook pas echt wat voor een ander doen. Het zijn standaard dingen die ik soms uitspreek. Alleen ik blijf ze heel vaak herhalen, omdat ik er even van overtuigd ben dat het zo is. Als jij bepaalde dingen doet en je bent met bepaalde dingen bezig, dan kom je ook bepaalde dingen tegen en ook bepaalde mensen tegen.
En het ene moment versterkt mekaar dat. Maar je moet het ook niet nalaten op het moment dat dat niet zo is om ook te durven uitspreken dat dat niet meer werkt. Ja. Heb je? Ja, precies. Mensen zijn te bang om om iemand nou ja, weet je aan één kant zijn mensen te bang om om een ander iets te zeggen, omdat ze misschien een ander kwetsen. En aan de andere kant leven we in een wereld waar heel veel mensen leven die alleen maar dingen zeggen om anderen te kwetsen. Ja klopt. En dat we leven in een wereld waar heel veel mensen gekwetst zijn. Dat ook. Trauma's en en allemaal die onzekerheden met zich meenemen in het dagelijks leven.
Mhmm. En terugkomend op wat je wat je er straks zei de House of Mirror's. Ik heb in de vorige podcast ook in het Engels gezegd. Nadat ik geopereerd werden jaar daarna kreeg ik een burn-out, omdat ik gewoon echt heel veel dingen nog steeds niet goed deed. Dus ik kreeg een niet alleen een harde reset lichamelijk, maar ook zeg maar mentaal gewoon deefragmenteren die zooi. En toen enige tijd daarna toen ik er nog een beetje weer wat dingetjes deed naar buiten toe, meer gronden en dat soort dingen. Toen kwam ik op een gegeven moment in de badkamer spiegel mezelf tegen. En toen keek ik me recht in de hoogte te denken, hoe de fuck are je man? Wie ben je eigenlijk?
Ja. En dat was wel een beetje. Weet je het ondertussen? Sorry? Weet je het ondertussen? Ja, ze noemen me op, maar dat ben ik niet. Ik ben. Dat is gewoon je naam. Ik ben. Ja. De bionotby. Ja. Ja. Ja, je naam is niet wie je bent, je werk is niet wie je bent, maar wie ben je echt best? Wat ik ben is een feit. Ja. En maar ik ben op gegeven moment Ik heb me voorgesteld aan mijn mijn oude x zeg maar van ja, wat heb je nou gedaan? Hoe wil je suggereren? Wat ben je allemaal aan het doen? Hoe ben je zover gekomen dat je nu zeg maar met allemaal lichamelijke klachten en mentale klachten rondloopt. En toen dacht ik ben mezelf verloren.
Ik heb allemaal de dingetjes die ik heel graag deed en die ik interessant vind heb ik allemaal in de achtergrond geschoven om toch maar pleasen in mijn werk, in mijn relatie en noem maar op. Want dat doen we graag als mensen. We willen niet zo graag de confrontatie aangaan met anderen, maar willen vooral dat iedereen ons leuk vindt. Totdat een bepaalde confrontatie komt naar onszelf of naar de partner of met wie dan ook. En dan gaan we, en dat heet iedereen die relatie heeft gehad, die het een keertje die stopte, je gaat naar jezelf terug van ik heb even geen zin in poespas's aan mijn lijf. Ook mijn allemaal vriendje of vriendinnetjes of wat dan ook. Ik wil eventjes mezelf terugvinden Ja. Voordat ik weer de wijde wereld instap.
Ja. En als we dat nou eens gewoon iedere dag met elkaar zelf doen hè. Ik ging straks, je appte mij van kun je een link doorsturen. Ik was net thuis, ik had een kwartiertje zeg maar voorbereiden van deze podcast. Ik denk nou alles staat in principe klaar. Effes met de blote voetjes op mijn tuinstoeletje in het gras. Lekker Ja precies. Hier nog zo een hè. Blote voeten. En natuurlijk De klompen. De klompen. Ja, niet laten zien aan NASA want dan gaan ze mij vragen om de volgende universum te tekenen. Maar gewoon kleine dingetjes, als we dit voor onszelf doen, niet voor de rest, want de rest komt voor onszelf, als we dat voor onszelf gaan doen en dan maken we heel groot onderscheid.
Des Morgens vroeg als ik opsta dan kijk ik hier mooi naar de zonsopgang. Ik probeer altijd eventjes een minuutje te sungees. Dus onder gaat hetzelfde. Ik heb gefilterd water van van Berkly. Ja. Gaat in deze prachtige koper flessen tot ook de de drie elementen van het water of de drie eigenschappen van het water weer gestabiliseerd zijn. En je proeft gewoon tot het ander water is. En ik kan het aantonen, ik moet nu echt iedere week mijn nagels knippen en ja, ik heb ze kale schedel dus ik doe hem altijd gewoon met de helemaal eroverheen. Ik zie je altijd met een muts te zeggen. Ja ja ja, dat is mijn grote Afro jongen die komt in één keer zo naar voorschijn, plop. Zo heb ik je nog nooit gezien. Ja, zak handen jongens. Echt lekker makkelijk. En ik wil wel nog nooit een keer een petje hebben met lang haar. Maar niet zo'n goed schudden denk, maar echt een beetje tot je denkt van die heeft echt lang haar.
Haar. John de wolf. Ja, ja, gewoon zo'n petje gewoon vooraf en toe een keer echt het topje uithangen. 'Dennner will trade' man echt. Heerlijk. Ja, Zeg, ding eens, wat is voor jou een van de moeilijkste topics die jij bespreekbaar wil maken binnen de Sciensborrs? Nou, ik ik de moeilijkste maar ook de moord, dat is de jeugdzorg. Jongeren, onze kinderen, wat er gebeurt in de wereld met met onze kinderen, de kinderenhandel, gaan handel, die tevreden. Weet je, ik denk dat mensen met hebben geen idee wat er echt allemaal speelt in de wereld. Er is net trouwens al een film alweer uitgekomen een paar maanden geleden, sound of Freedom.
Dat geeft wel een beetje weer hoe het allemaal zit in de wereld. Maar ik heb gisteren of eergisteren een filmpje geplaatst dat gaat over hoeveel kinderen er per jaar verdwijnen in wereldwijd. Één miljoen kinderen. Als je daar echt over na gaat denken en je gaat daar induiken in die in die wereld, in die informatie. En je ziet wat er gebeurt in de systemen. En niet alleen in Nederland, maar wereldwijd, maar Nederland ja dat dat dat is waar wij wonen. Dus dan moet je nu op focussen, want dan kun je iets doen. Ja, dan dan word je daar echt wel verdrietig van. Als je die verhalen hoort en je gaat gesprekken aan met mensen.
Vandaag ook weer iemand bij ons in de groep. Ik ga geen namen noemen, maar die ja, die vertelt dan ja, mijn zoon is vandaag jarig hoor. Ik kan hem niet zien. Ja, dan dat doe ik bij mij echt iets in mijn systeem. Weet je, en de systemen in deze wereld werken daar op die manier aan mee, zodat het, weet je heel veel Je wilt niet weten hoeveel mensen hun kinderen niet zien om wat voor reden dan ook, maar die eigenlijk helemaal nergens over gaat. Maar het systeem zegt dat. Dus dan worden die kinderen gewoon weggehaald. En sommige kinderen die verdwijnen gewoon en die worden nooit teruggevonden. Weet je dat dat zijn echt zware onderwerpen, ja.
Is is er iets wat wij als als community, als groep behalve erover spreken, erover praten en elkaar steun bieden kunnen veranderen daarin. Want laat ons eerlijk zijn, de systemen die we nu hebben zijn gekozen en ondemocratische zelfs op bepaalde plekken neergezet. Je kunt dadelijk hebben over bepaalde nieuwe ontwikkelingen binnen Nederland. Het systeem is er niet voor ons. Dat is het feit van de zeker. Het systeem dateert op de negatieve reacties constant of er nou een geldzorg is of inderdaad jeugdzorg of boetes of wat dan ook flauwekul.
Hoe kunnen wij een onderscheid maken 10 opzichte van alleen maar ja zeggen en het accepteren zeg maar? Ik denk vooral durven inzien dat het echt zo erg is. En kijk, wij zijn natuurlijk met met best wel een flink project bezig samen met de NzJ. Die heb ik een aantal weken, aantal maanden geleden leren kennen. Dat is een organisatie die heel veel doet voor voor kinderen, gezinnen ja, die op een negatieve milieu zorg te maken hebben. Alleen ik denk dat het allerbelangrijkste is dat mensen in gaan zien hoe erg het is. Met elkaar in gesprek erover gaan, de informatie durven opzoeken.
Ik alleen, we leven in een wereld waar het volgende probleem ook heerst natuurlijk. Sommige dingen zijn zo erg dat je er dat je het misschien ook niet wilt weten. Dus ga je het ontkennen en ga je zeggen nee, het is niet zo. Het is allemaal onzin. Dat soort dingen gebeuren niet. Totdat je er echt met je neus heel hard op de feiten wordt gebeurd. Want je moet ons we moeten ons realiseren dat tegenwoordig door één melding van een buurman die jou gewoon niet mag. Kun je tegenwoordig in het huidige systeem je kinderen de rest van hun leven kwijtraken en nooit meer zien. En daar daar kun je ook gewoon niks meer aan doen. Als je één keer in dat systeem zit van veilig thuis meldingen, kinderbescherming, jeugdzorg.
Ja, dan dan kun je gewoon in een systeem raken waar je gewoon nooit meer uit gaat komen. Ja. En het is gewoon belangrijk om dit soort dingen met elkaar te bespreken. Mensen die inzichten te geven en mensen te vertellen. Je moet het een keer durven zien. En je hoeft er niet met iedereen over te praten, want de ene gaat er natuurlijk makkelijker mee om dan de andere. Dat je sommige beelden zijn ook echt verschrikkelijk. Soms zie je me filmpjes, horen we geluidsfragmenten. Het is echt niet normaal. Alleen je moet er niet blind voor blijven. Het is leuk na zo'n film met de Sun of Freedom gaan en er weer uitlopen. En denk jij, het is wel heel erg. Maar dan denk ik, het zal wel Het raakt maar niet.
Totdat het jou het raakt. En dan wil je ook dat iemand naar je luistert en je helpt en je steunt en je verhaal aan hoort. En zegt we gaan kijken of we er wat aan kunnen doen of wat dan ook nog. Ja. En wij hebben nu eigenlijk een beetje de keus gemaakt om om een aantal cases op te pakken waarin we in gesprek zijn bijvoorbeeld met documentaire maken die ook Kim Feenstra documentaire heeft gemaakt over die zorgboerderij. Sorry? Marijn Poelss. Ja, ik weet zo even niet meer hoe die jongen heeft waar we mee in gesprek zijn, maar ook bewust even niet. Nee, ja. Dan weet je eventjes zeg maar dan moet ik degene hebben buiten de uitzending nog wel even op. Ja.
Kijk de reden daarvoor is ook op moment dat we deze case wel pakken. En we zouden daar die documentaires van gaan maken hebben. We gaan ze plaatsen en we gaan daar heel veel aandacht voor vragen. Dan gaan we heel veel mensen krijgen die ons willen tegenwerken. Want er is een systeem en een overheid die het eigenlijk liever laat bestaan. En dat haal je al uit bijvoorbeeld deze jonge HP comeback die vecht tegen bijvoorbeeld mensen die vier dingen met kleinkinderen. Dat is een ultiem voorbeeld van iemand die iemand aanspreekt. Met allebei wijzer komt, iemand aanpakt en uiteindelijk zelf de zwaarste straf krijgt. Die man die die vieze dingen heeft gedaan, die loopt binnen twee dagen weer vrij rond. Hij moet dus ook nog een boete aan die man gaan betalen, omdat die hem heeft ontmaskerd.
Zo werkt ons systeem. Ja. Zo werkt ons systeem. Ja. Dus zolang onze systemen en onze wetten werken voor mensen die dat soort dingen doen, ja, gaat er echt iets niet goed. En wij moeten ons echt gaan realiseren dat we daar echt iets aan kunnen doen met elkaar. Maar dat kan alleen als we met heel veel mensen samen zijn en daar iets aangaan doen. Ons gaan uitspreken, demonstreren op wat voor manier dan ook. Maar demonstreren hoeft niet alleen op straat te zijn. Je kan ook zeggen, we we gaan mensen ondersteunen met alles wat ze meemaken. Zodat die mensen zich beter voelen, zodat ze de strijd uit kunnen gaan. Geld weer samen om die gezinnen te helpen.
Noem het allemaal maar op. Wat je we leven in een wereld wat je Ik ken iemand die ook weer iemand kent. Die ook er tien mensen kent, die ook er tien mensen kent. En uiteindelijk hebben we iemand gevonden die wel kan helpen, snap je? Ja. En ik denk dat dat we daar nou realistisch in moeten zijn en moeten weten dat we veel meer kracht hebben dan en macht hebben, dan dat we nu gebruiken. Weet je, we laten alles maar een beetje gebeuren. Ja, wat moeten we eraan doen? Maar we laten toch niet die honderdvijftig of tweehonderd mensen in Den Haag ons ons leven om en hen bepalen en onze kinderen. Maar snap je? Ik snap dat gewoon. We moeten er echt meer aan doen met zijn allen. Maar we hebben natuurlijk wel gelukkig een heel fijn democratisch systeem. Dus dat er een minister-president wordt gekozen die niet op de lijst staat. Dus je moet wel denken tot het systeem wel vordert Alsjeblieft, alsjeblieft.
Echt, ja, ik wil Jezus niet bij jou halen, want Maar het is onvoorstelbaar dat wij in een wereld leven en in ons klein landje. En nu zit iedereen met oranje. Ja, ik kijk niet naar voetbal, doen me helemaal niks, maar met oranje met laten Leonie eens in een hemdje staan. Maar we we hebben hem al lang niet meer zijn kleren gegeven aan zijn manen. Maar hij schreeuwt wel heel hard. Ja. Ja, weet je en als je dat ziet gebeuren en ook nog degene die die functie heeft gekregen. En als je bedenkt wat die man allemaal al hebt gedaan in zijn leven. Ik zie net dat ik een puzzelstukje in mijn lijf erin moet trekken, want anders gaan we offline.
Langer dan een uur online. Hè, weet je? Mensen zouden eigenlijk gewoon eens een keer moeten uitzoeken als ik een Ik maak daar dat filmpje zo en ziet je oké, zoek eens even uit wie die man nou echt eigenlijk is. En waar die voor staat en wat die allemaal heeft gedaan is. Weet je, hij is gelinkt aan allemaal doofpotaffaire. Joris Demmink is een goed voorbeeld ervan. Ook iets met verdwijning van kinderen, kindermisbruik, netwerken, weet je. Hij heeft die man gewoon een handboot afgegehouden. Dat is onze nieuwe minister-president. Die man die vindt het normaal dat dat we worden afgeluisterd met nepaccounts. Dat die vriendjes met je wordt. En dat die allemaal informatie bij je vandaan haalt en dat je je daarna gaat veroordelen.
Dat is onze nieuwe minister-president. Hoe kan het dat wij in een rechtsstaat leven of een democratie hoe je het dan ook wilt noemen, dat dit gepikt wordt door niet alleen de politieke partijen, Want het mag ik bedoel hij staat niet op de lijst. Dus er is iets gaande en Robin van de butterfly Tribe, waar ik een podcast meer heb gehad in het Engels, je had het erover. Er is tijdens corona of corona, corona, Kiona, wat dan ook, Tijdens die periode is er zelf zeg maar een coupe gepleegd op onze regering. Dus het is overgenomen door bepaalde mensen.
Die zoveelste. De zoveelste precies. Alleen en ik wil geen oprijden gaan doen en dergelijke,
[00:55:33] Unknown:
nee, dat gaat niet gebeuren joh. Kijk, het is hetzelfde tot dat je op de werkvloer zit en er is een collega, er wordt gezegd 'dus luister gast eruit' van alle twintig medewerkers, hij is tegenwoordig jullie nieuwe aanvoerder. Ja, als ik die niet voor honderd procent neem, met alle respect en niemand doet dat Absoluut. Kunnen we met zijn allen zeggen ja allemaal prima, maar ik luister niet naar wat er gezegd wordt. Nee. Omdat hij een bepaalde macht heeft, kijk naar das experiment. Hele bekende film uit de jaren zeventig en ook nog een keer verfilmde in tweeduizend twintig volgens mij of in ieder geval onlangs een keertje.
Als je mensen bepaalde macht geeft willen niet zeggen kijk mensen hebben alleen macht als jij voldoet aan het gezag wat er boven staat. Klopt. Maar als jij zegt nee doe ik niet. En nee is een heel heel sterk antwoord daarin. Klopt. Na drie keer nee, ja dan vangen ze een pot. Ja. En ik denk dat wij met zijn allen gewoon echt veel consequent moeten optreden 10 opzichte van ons eigen bescherming en dat van onze groep
[00:56:38] Unknown:
nee stop, doen we niet. Nee, gaat niet gebeuren.
[00:56:43] Unknown:
Weet je, het grootste probleem daarmee is dat dat de media en de politiek en de manier waarop ze ons eigenlijk vanaf het moment dat die in de wereld zijn gekomen, weet je dat heeft gewoon heel goed gewerkt. Er zijn een bepaald soort systeem geduwd en getururkt en dan kom je op een gegeven moment bijna niet meer uit. Weet je en natuurlijk, je hebt nog steeds je eigen vrije wil en je je je Ik denk dat iedereen in de wereld wel ziet dat er dingen gebeuren die gewoon niet kloppen. Maar we zijn zo afhankelijk geworden van heel veel dingen in de systemen dat het ook steeds moeilijker wordt om nee te zeggen. Als je morgen zegt, ik ga een maand lang niet meer niet meer rijden.
Want ja, dan sponsor ik de staat. En dan kom je ook niet op je werk. En als je dan niet op je werk komt, dan krijg je niet betaald. Als je niet betaald krijgt, kan je de shit niet betalen. Ja. En dus we we we zijn eigenlijk een beetje slachtoffer van ons eigen eigen succes geworden. Eigen succes tussen haakjes. Ja. En daar daar kun je natuurlijk ook op een hele andere manier mee omgaan, maar dat dat kan niet als het er maar tien zijn die dat gaan doen. Het kan ook niet als het er duizend zijn. Daar heb je heel veel mensen voor nodig. Klopt. En ik denk dat het pas echt gaat veranderen en gaat gebeuren op het moment dat er nog meer mensen echt worden geraakt. Dat er nog meer mensen financieel ineens denken hé, ik red het nu ook niet meer. Dat is niet normaal. Ja. Weet je? En pas als mensen er echt last van krijgen of nou ja, echt door geraakt worden. Ja, dag haast pas in opstap komen.
Dus we zijn er nog lang niet dik. In. Dit is een stukje comfort wat het systeem nog steeds biedt en ook wat de samenleving op dit moment nog biedt. Je kunt nog steeds naar de winkel gaan om jou whatever wat je pakt of het nou gezond is of ongezond, je kunt nog alles krijgen. Je kunt nog iedereen op een bepaalde manier pleasen en vooral jezelf natuurlijk. Totdat je tot het besef komt dat je altijd een keuze hebt. Je hoeft niet dat te vreten of dat te pakken wat er voor je staat. Als je pas zover bent, dan pas kan het consequenties hebben voor hetgene wat je hebt. Als wij met zijn allen niet meer de meuk kopen uit de supermarkt die slecht voor ons is, wordt het niet geproduceerd.
Simpel als dat. Je kunt geen bedrijf gaan beginnen wat verliesgeven is om een product op de markt te brengen wat er gevolgd wordt. Nou, tot er dus zoveel vraag naar is, naar meuk wordt het geproduceerd. Onze grootste vijand China Je moet je afvragen negentig procent tegenwoordig bij de Action. Je moet je afvragen of het iets is wat wij ook graag willen, waardoor het er is. Dus ik ik denk dat het heel erg is gepusht en dus er komt een nieuw productje. Begonnen ooit met een Magnum met bruine chocola en witpinnen. En ja, weet je zolang dat er is en er is niks anders, dan pak je die Magnum. En op een gegeven moment, als je nu in de supermarkt kijkt, dan staan er denk ik vierenveertigduizend soorten of zo van een Ja. Maar hebben we nodig. Nou ja, we kunnen zeggen, dit is ook lekker. Dus dan ga je dat proberen. Dus dan ga je het kopen. Weet je dus we gaan mee in het systeem.
Er wordt iets gecreëerd en jij gaat erin mee. Ja. En het is eigenlijk heel simpel. Weet je, als je echt nadenkt Heb je nou echt die auto nodig of is het status? Heb je nou echt dat grote huis nodig of is het status? Heb je die nieuwe televisie nodig of is het status? Mhmm. En het grootste probleem is dat we allemaal gewend zijn aan dat je zo gezien wordt. Hij heeft die auto, hij heeft dat mooie huis, hij heeft een goede baan, hij verdient dat geld. Hij heeft die mooie vrouw, Hij heeft hier kinderen. Hij heeft gaat golfen. Hij doet dit. Hij heeft een boot, ja.
We willen eigenlijk allemaal ook geen afscheid nemen van dat soort dingen. Maar als je er recht over nadenkt, hebben we het ook echt nodig. Weet je? Nee. De basis in ons leven is heel simpel. We willen gezond zijn, we willen niet ziek worden. We willen het onze kinderen gezond opgroeien. We willen gewoon kunnen eten, we willen gewoon kunnen drinken, we willen een dak boven ons hoofd. Maar Als je nu terug zou gaan in de tijd en je gaat erover nadenken. Weet je, zonder elektriciteit is het leven ook mooi met een houtkachel en een kaars. Als we niet terug zouden moeten Ja, als we nu terug zouden moeten mensen die zijn daar een beetje bang voor geworden.
Ja. En het is ook niet meer wat wat, hè, want dan past het niet meer in het beeld wat is gecreëerd wat we allemaal moeten bereiken. En als je vanaf jongs af aan te horen krijgt, dit is wat het is in het leven, je moet straks vijf dagen in een week aan het werk, Nou ja, je bent al lang gewend, want je ging al vijf dagen en een week naar school en als ze zoemen ging, ging je naar binnen. En als ze zoemen weer ging, ging je naar buiten. En als je thuis kwam dan ging je eten. En als je gegeten had dan ging je naar andere olie durfjes kijken en dan ging je naar bed. Ja. En de volgende dag ging het ritueel wel weer door. Dus dat blijft je de de rest wel even doen. Dus het zit op een gegeven moment zo weer ingebakken. Ja, hoe ga je daar dan weer wat anders mee doen?
Ik vind en ik denk dat we daar niet voor in deze wereld zijn. Dat we dit leven daarvoor niet hebben gekregen. Het is dus heel grappig om te zien dat mensen die zogenaamd gemaakt hebben, die die die veel geld hebben, goede bedrijven hebben, noem maar op. Heel veel materialistische dingen, aardse zaken, die gaan uiteindelijk allemaal naar een portret en die komen op een gegeven moment tot de conclusie van wat doe ik er eigenlijk voor? Alles wat je verzamelt vanaf de moment dat je ontwaakt vanuit je geboorte tot en met uiteindelijk de dood kun je niet meenemen naar datgene wat er was of wat er altijd zal zijn.
Alleen wij als ego, als ik, ik, ik, kijk wat ik heb. Net zoals die auto, mooi voorbeeldje is financieel best wel harde tijden gehad en prima. Ik bedoel ik mijn arm ook. En ik zat met een maatje van mij zat ik onderweg door Zwitserland in zijn auto voor kleine minifantie en het ging over rijkdom en ik zeg tegen hem joh, ik ben hartstikke rijk. Ik ben echt koning te rijk. En hij begon te lachen jongen, hij kwam al eigenlijk de amper bij. Dus hij zegt jij? Je vraagt bij wijze van spreken heb je nog wat bro over, want jij hebt niks te vreten? Ik zeg ja, klopt. Ik heb wel mensen waar je dan kan vragen, dat is stukje rijkdom. We vervolgen onze reis ongeveer een kwartiertje en ik zeg tegen hem op een gegeven moment van goh bij dinsdag zou ik dan misschien jou te kunnen lenen, je moet er wel wegbrengen.
Zegt hij, dat is geen probleem. Hij is beroepschauffeur. Hij zegt je kunt hem van dinsdag tot op het donderdag hebben. Dus ik keek hupp en ik ga even vijf minuutjes overheen gaan. Like a please. Ik zeg tegen hem zie je dat hoe rijk dat ik ben? Ik heb geen auto en volgende week dinsdag tot en met donderdag heb ik gewoon een auto ter beschikking. Zo simpel kan het zijn. Weet wat je hebt en waardeer datgene wat je hebt. Je bent helemaal met je eens. Het systeem maakt heel erg oké, wat jij niet hebt hebben wij, we kunnen je ondersteunen. Maar je moet ook gezien heb ik die ondersteuning nodig.
En als je ziet hoe de ontwikkelingen tegenwoordig zijn ik volgens mij je bent ook iemand die net zoals als mij in diverse consspurches heeft gezeten onder 'Angstage zit' waarschijnlijk. Hebben we direct op tartaria. Er zijn gewoon, ik meen in de jaren dertig, meer dan veertig procent van alle auto's waren elektrisch. Dat is op dit moment één procent. Ja. Ja, ja, en we don't have to be rich to be rich. En dat is dat is dus het verhaal. Dus wanneer voel jij je rijk? Nou, ik voel me rijk als ik gezond ben. Mensen om me heen heb die van mij houden en die van hun houden. Als ik naar mijn kinderen kijk, die zijn gezond en niet Die doen het goed en die zijn gelukkig. Weet je dat dat is voor mij de rijkdom die veel belangrijker is. Ja. Geld is uiteindelijk alleen een een energie vorm, een middel die we waar ja, waar waar we van moeten geloven dat dat dat ons status geeft. Maar wat is status?
Status is een een ding waar je eigenlijk alleen maar discussie of jaloezie door krijgt. Ja. Ik ik denk dat we de de dat dat moet je zelf doen. Want je moet zelf leren, hè, het echte wakker worden, het echte mens worden, het echte leren kennen van jezelf. Maar ook het leren kennen van wat een mens is en hoe een mens in elkaar zit. Dat dat dat is een de grootste er is. We hebben het dan wel ik ben ik ben wakker. Ik vind het een hele Nou ja, ik haal eigenlijk helemaal niet zeggen van die uitspraak. Echt helemaal. Ja, want je bent Als je wakker bent ben je een wappie. En eigenlijk is een wappie snapie, snap je? Dus ik denk dat de baas heel simpel is.
Ik denk dat het enige en het vooral als het doel in dit leven en dat is het voor mij wel. Ik wil alleen maar mezelf steeds beter leren kennen, zodat ik steeds betere keuzes maak. En zodat ik daardoor alleen maar gelukkiger word. En als ik daardoor op een gegeven moment in Spanje ergens op een berg belandt. In een huis zonder water, zonder stroom, zonder televisie, zonder telefoons, zonder al deze bullshit waar we hier nu mee bezig zijn. Ja. Wat eigenlijk alleen maar tijd kost. Die ik ook in andere dingen kan besteden, zoals in de natuur lopen. Met mijn hond wandelen, met mijn vrouw mooie dingen doen. Met mijn kinderen fantastische dingen beleven. De wereld rondreizen en dan heb ik echt een vliegtuig of auto's nodig. Dat kan ik ook wandelen doen. Ja. Weet je dat is voor mij waar wat waar het echt om draait. En als je daar steeds meer nou ja, aan toe durft te geven dat dat je al die ellende niet nodig bent. Natuurlijk ik maak er ook gewoon gebruik van. Want je waar ik nu woon, waar ik nu leef ja, hoort het bij het leven wat ik nu leef. Maar ik denk dat het helemaal niet zo slecht zou zijn als we de keuzes zouden maken met zijn allen ook wat minder tevreden te zijn en echt gelukkig te worden.
Absoluut. Toch? Want geluk geluk is niet niet gelinkt aan wat je hebt. Nee, hoe je ervan. Ja, toch? En ik kan je zo'n ding vertellen. Mensen die alles hebben, zijn vaak het minst gelukkig. Ja, precies. Grootste huis, maar nooit thuis. Ja. Een gezin vol met fantastische kinderen en een vrouw, maar altijd ruzie. Want je bent er nooit, weet je. Dus En eigenlijk per jaar bij de Media markt afkopen als het rond kerstmis is. Van nou dan krijg je nieuwe Xbox en je krijgt een nieuwe televisie. Allemaal materialistische dingen die er niet toe doen. Nee, en dat kost je ook alleen maar tijd. Kost je tijd. Het is best grappig. Ik denk dat jij er zelf ook zeker een ervaring over kunt delen. Als je kijkt hoe je eerste levens stond met betrekking tot materialisme en wat ertoe deed 10 opzichte van hoe je nu in een leven staat, dat je denkt van wacht eens even. Als ik gewoon net als net dat kwartiertje gewoon buiten zit en die zon op mijn smoel, nog eventjes lekker naar die zon kan kijken, net zolang totdat ik echt die bol zeg maar even focussen.
Voetjes lekker op het gras, wat vogeltjes die fluiten. I'm fine. I'm fine. Want dat heb je nodig ook. Nee, maar wat uiteindelijk moet je jezelf zeg maar dat geven wat je nodig hebt in leven met betrekking tot survival. Je moet jezelf onderdak kunnen geven. Hè, onderdak is heel belangrijk. Tuurlijk, ja. Je moet jezelf kunnen voeden. Ja, voeden is een heel groot woord. Je hebt vulling en voeden. Er zit een grootse schil tussen hoor. Ja en je moet uiteindelijk moet je Wat zei je? Ja, je moet uiteindelijk met met met diezelfde persoon ook de warmte ervaren.
Hè? Dat zijn drie belangrijke survival dingen. Dat is onderdak, warmte en voedsel. Klopt. En water kun je halen uit voedsel maar kun je ook halen uit de ether bij wijze van spreken. En dat verbinden ons allemaal. We hebben de vier elementen natuurlijk. Alleen die zitten allemaal in ons. En precies wat je toen straks zei, er zijn zoveel dingen en ik ben er zelf helemaal schuld aan hoor. Ik ben gewoon een hele eerlijke jongen. Ik ben helemaal verslaafd en ik vind porno helemaal te gek. Niks te doen, maar ik ben gewoon een eerlijke jongen zoals gezegd. Maar ik merk wel op het moment dat ik daar anders mee omga en daar bedoel ik mee te zeggen tot ik niet aan mijn bevrediging voldoe, laat ik het zo zeggen. Dan merk ik gewoon als ik een podcast inga en ik heb zeventien uur niet gegeten wat dan ook, dus ik een stukje intermittent fasting heb gedaan.
Dan zit ik hier qua qua mijn focus Van de hakken op de dag natuurlijk is kippting breight slics squal. Maar dan dan ben je wel meer bij jezelf dan wat ik ooit was geweest. Dat kan ik alleen door te beseffen welke dingen doe ik die mijn schade berokkenen. Vroeger was het alcohol en ik drink nog steeds mijn biertje. Iedere dag blowen seks, drugs, rock-'n-roll, nou dan hoef ik niet veel te zeggen wat ik daarmee bedoel. En ik doe het nog steeds alleen in een andere balans. Ik denk dat dat eigenlijk de keyword is van alles wat we doen op dit moment, dingetjes en ook de mensen die thuis luisteren. Als we er zelf voor kiezen wat een goede balans is voor ons eigen welzijn, om zelf onderdak, voeding en warmte te kunnen geven. Ja. Aman let's Ja, weet je en ik ik vind ook wel ik ik ben wel heel erg bezig met gezond eten.
Weet je, gezond leven, mentaal fit, fysiek fit. Alleen heel eerlijk, je moet ook gewoon lekker genieten van het leven. Ja. Want je bent de laatste die gaat zeggen dat je bepaalde dingen niet moet doen. Als jij gelukkig wordt van dingen. Ja, dan daar hoef ik niet van te vinden of iets van te vinden. Dat is jouw keus. Jij maakt de keuze in jouw leven om de dingen te doen die jij doet. Het is alleen wel heel belangrijk denk ik dat je je realiseert dat je alles wat je de hoek niet nodig hebt om echt gezond te zijn. Of goed leven te leiden of wat je Je moet vooral doen waar jij blij van wordt.
En als je heel veel parameters in je leven hebt waar je ongelukkig van wordt, dan moet je daar iets aan gaan doen. Dan moet je zorgen dat je die dingen een beetje uit je leven weghaalt en andere dingen er voor terugbrengt. Waar je wel beter wordt fitter, vrolijker, gelukkiger, blij aan alles. Weet je, je moet Die balans. Kijk je die balans? Ja, balans balans zoeken. Ja, en vroeger vroeger had ik een vriend die zei altijd, er zijn een aantal dingen belangrijk. Werk, relatie en huis. Die drie dingen. Als er twee dingen zijn, dan is het nog oké. Is er twee die mag dan niet, hè. Als er twee dingen wegvallen dan dan ben je niet gelukkig. Maar je moet eigenlijk alle twee dingen stabiel houden, maar het liefst drie. Maar natuurlijk een relatie kan een keer overgaan. Je werken kan misschien en je wordt ontslagen. Je moet een andere baas zoeken. En je woning, weet je maar als je twee van de drie onder controle hebt, dan ben je over het algemeen gelukkig en stabiel. Ja. Een hele simpele basis. Maar het klopt wel, want ga er maar eens over nadenken. Dat daar op het moment dat jouw relatie hier niet lekker loopt en je werk dat gaat niet zo lekker en je kan je huis niet betalen. Maar ja, kijk hoe ongelukkig je bent.
Ik weet het. Toch? Dus op het moment dat je het allemaal stabieler hebt. Ja, dan wordt het ook allemaal leuker leven. En dan kan je en dan ga je weer naar buiten. En dan ga je hier. Alles gaat allemaal prima eigenlijk, weet je wel. Jaja, ja. Maar we laten ons heel snel beïnvloeden door wat we bij anderen zien. En dus willen we vaak meer en dan maken we foute keuzes. En dan wordt alles weer instabiel van. Ja. Weet je dus het is altijd op basis van wat een ander heeft een keuze maken, omdat jij het ook graag wilt. Maar we denken nooit na wat we nou echt graag willen.
Waardoor we echt gelukkig worden. Heb je dat dure huis nodig, die dure auto of en we hebben het net ook al erover gehad. Dat is het is gewoon steeds belangrijker dat je leert onderkennen wat wat je echt nodig bent in het leven. En natuurlijk is het vet om een paar keer per jaar op vakantie te gaan, maar ja. Er zijn ook heel veel mensen die kunnen het niet. Nee, dat is ook hoe je naar de dingen kijkt. Ik ging vroeger des middags vertoegankelijkheid ik voor mijn werk naar München of wat dan nog. In ieder geval Duitsland, daar liggen als grote groot gebied qua sales. Mhmm. Het was twee, drie dagen onderweg.
Maar mijn mindset was ik ga nu op vakantie. Mhmm. Hè dus ik ga en dit is hetzelfde als ik tegen jou zeg hé heb je morgen elektriciteit? Nee, ik moet morgen werken. Ook moet jij werken, da's erg. Ga je werken? Hoe ga je tegen dingen omdenken? En dat heb ik zelf, dan ben ik nog steeds, dat is super work in progress. Het is niet altijd even makkelijk en het is ook iets wat we tegenwoordig zien, ook als we kijken naar de topics die we bespreken in de maar ook de topics die bespreken met podcast. Mhmm. Er zijn heel veel dingen die ons aandacht trekken die eigenlijk allemaal negatief zijn. Klopt. Het grappige is als ik kijk naar de periode dat we noodgedwongen thuis opgesloten waren in ons gouden kooitje.
Toen zei ik, toen zat ik dus net in een burn-out, toen zei ik van ik vind Dijk, prima, ik zit hier op mijn vierkante meter. Alles wat er niet tot mijn deur komt en wat mijn leven op dit moment beïnvloed, doet niks. Nee, nee. Maar zo sta ik er nu nog steeds in. Want waarom zou ik met druk maken Kijk, en druk maken en druk maken aandacht geven aan dingen die bespreekbaar moeten zijn om mensen te helpen, dat vind ik anders dan aandacht geven aan dingen waar je niks aan kunt veranderen. Klopt. Er zijn heel veel dingen die ons pad nu doorkruisen en waar we een mening over kunnen vormen. Alleen we moeten gewoon wel zien dat we allemaal medemensen zijn die elkaar toch liefhebben op een of andere manier. Iedereen is een mens.
We hebben allemaal dezelfde behoeftes zoals je net zei. Klopt. Ja, ik denk wel ik denk wel dat je ook moet nadenken over weet je, sommige dingen ben je mee bezig. Je moet op een gegeven moment keuzes maken over de dingen hoe hoeveel invloed hebben ze op je negatief en positief? Weet je, ik ben ook elke dag nog steeds bezig met de dingen waarvan ik weet oké, als ik hier nu aandacht aan geef, dan zorgt dat voor die stemming bij me bijvoorbeeld. Of als ik daar aandacht aan geef dan wordt het allemaal weer veel positieve. Dus je moet daar continu keuze in maken en afweging in maken. Ja. En het is niet makkelijk en niemand heeft gezegd dat het leven makkelijk is. Was jouw leven eigenlijk? Nou, ik denk dat dat dat ook wel bezig zijn met die groep is, met mensen in gesprek gaan verbindingen.
Alleen ik kan me heel erg van genieten om helemaal alleen te zijn naar mijn mond. En soms dan vind ik het gewoon heerlijk om mezelf drie dagen op sluiten en niemand te bellen en niemand te spreken. Niemand ook goed zien. -My time. Ja, ja. Ik heb bijvoorbeeld, ik ben zeven maanden, bijna negen maanden trouwens. Nou heb ik het eerder over gehad met mijn rugzak Zuid-Amerika door de rijst. Ja, helemaal op mezelf. Gewoon afhankelijk zijn van niemand, op mezelf leren vertrouwen. Dat is de beste keuze geweest in mijn leven. Ik vind het nu nog steeds Vroeger kon ik nooit alleen zijn En tegenwoordig denk ik, het kan me gestolen worden. Jullie hoeven mij niet te bellen. Zet ik alles uit. Ja. Met die groep nu maakt het het wel wat moeilijker. Maar ik probeer in de weekenden toch echt wel een beetje me time in te lassen.
Omdat ik het ook gewoon nodig ben om af en toe even helemaal niks te hoeven, niks te moeten. Mijn leven bestaat op dit moment uit van des morgens vroeg tot des avonds laat. Allemaal mensen die me berichten sturen, bellen, appen, dingen regelen, vette dingen doen, gave dingen doen. Alleen is het vaak niet een moment rust op een dag. Het gaat de hele fucking dag door. En dat is niet erg, hè? Dus voor iedereen die zit te luisteren en die dit straks terug luistert. Dat is prima. Maar je hebt ook gewoon tijd nodig om even te zeggen, hé, nu is het mijn tijd. Ja. Die die moet je ook echt wel af en toe pakken. Spreekelijke superkap vier uur momentje. Nu even niet.
Maar is heel belangrijk, precies wat je net zei. Als ik zo, ik doe ook mensen begeleiden, ik coach ook mensen en dan vraag ik wel eens hoeveel tijd besteed je met jezelf? Dus niet aan je gezin, niet aan je werk, niet met je partner. Hoeveel tijd heb jij dat je zelf op de bank zit en gewoon eens eventjes gewoon met jezelf in gedachten bent in plaats van tv kijken en en gewoon weet je wel gewoon maar hoe, weet je? En Weet je, ik denk dat heel veel mensen dat vergeten. En heel eerlijk gezegd denk ik dat dat dat nou ja, dat de meeste mensen eigenlijk dat niet doen. Nee, precies.
Weinig tot niet. En dat is echt het slechtste wat je kan doen. Ja, want je moet het met jezelf altijd doen. Welk, ik net zei hè? Je hebt je werk, je hebt je relatie, wat dan ook. Maar als iets stopt dan ben je wel weer terug naar de kern van jezelf. Ja, tuurlijk. En dan moet je zelf weer herkennen om weer die volgende stap te kunnen maken. Ja. En heel vaak zien zie je vooral in relaties tot er wordt ook niet gecommuniceerd van 'hey, dat vind ik niet tof'. Ja, oké,
[01:17:33] Unknown:
aardappelen die vreet ik echt niet. Maar jij bent dol op aardappelen. Wat doe je dan? Uit respect voor de ander ga je nooit meer aardappelen vreten? Of kan je hij of zij het potje geven wat ze wat ze graag heeft zonder aardappelen en je maakt gewoon je eigen aardappelen. Nee, wij doen constant concessies maken met onszelf, met onze partner en we verliezen constant onszelf een beetje in die nieuwe concessies die we maken.
[01:18:02] Unknown:
Ja, maar het probleem probleem is daarmee dat dat je denkt dat je daar iets goeds mee doet. Alleen je doet er helemaal niks goeds mee. Je moet gewoon echt voor jezelf leren kiezen. Ja. Mensen mensen vinden dat vaak moeilijk net net of ja, weet je net of is dat egoïstisch of weet ik veel wat. Ik heb wel gehad dat mensen tegen me zeiden ja, is ook een beetje lullig niet. Ik heb bijvoorbeeld dan spreek ik met mensen geaap, alleen ik voel gewoon dat ik de energie niet heb om dat te gaan doen. Ik bel met alle liefde af en toe ja, niet lullen, bedoel, maar ik ga het gewoon niet doen vandaag, want ik ga ga ik alvast voor mezelf doen. We hebben afgesproken. Ja, sorry man. Fijne dag nog. Ja. Ja, ik ben er heel makkelijk in. En het is niet altijd leuk voor een ander, Maar heel eerlijk het is zeer helemaal niks wat jij ervan vindt. Ik kies voor mezelf en dat mag. En dat zouden we vaker moeten doen in het leven. Hebben we wat anders trouwens? Want ik ik ben het type Ik geef altijd heel duidelijk aan hoe ik in elkaar zit, hè. Ja. En ja, jij hebt dat volgens mij ook wel. En ik merk aan mezelf dan bijvoorbeeld dat ik bepaalde energieën wel kan verdelen over een dag. Dus om om half half negen dan gaan we hem afronden. Want ik merk dat mijn energie leeg is.
En dat geef ik altijd heel duidelijk aan. En dat doe ik ook altijd met de live. En ik vind dat is ook zo'n moment. Ik we hadden een paar weken geleden waren we met vrienden waren we uit het eten. En toen zouden we eigenlijk daarna nog eventjes naar poolcentrum. En daar nog even naar de kroeg. Alleen ik ken er eigenlijk niet zoveel meer aan dan dan doe ik iedereen lekker aan een borrel. Dan ben je vet laat thuis, volgende dag ben je kapot. Ja. En ik was al niet helemaal fit. Dus ik zeg, nou we waren aan pullen. Was op een gegeven moment uren vallen. Dat ik zeg, moest ik gast zo naar huis. En lekker dan en.
Zo waren alle vijf helemaal van slag. En het duurde wel een week, want continu. Nou, lekker lullig niet. En toen kwam ik die weer tegen en had ik weer een afspraak meegemaakt. Ja, ik vond het wel een beetje raar dat je dat deed. Je moest mij even heel eerlijk, waarom doen jullie dat nooit? En dan is het stil en dan kijken ze je aan en zeggen ze, Ja, ik heb dat toch afgesproken? Ja, maar hartstikke leuk. Maar op het moment dat jij je eigen grenzen niet kent en daar altijd allemaal overheen gaat, dan krijg je dus ook dat je elke dag wakker wordt en moe bent. Ja, dan heb je wel gelijk. Ik word eigenlijk elke dag vet moe wakker. Betekent dat je elke dag veel meer energie verrijkt dan dat je hebt.
Op het moment dat je leert dat je grenzen aangeeft en dan maar eens een keer lullig voor een ander. Maar hoe vaker je dat gaat doen, wed je je gaat voelen en op een gegeven moment word je des morgens wakker en denk je, hey, ik ga er vast uit. Normaal blijft het nog even hangen en weer snoozen en nog lange snoozen, daar word je eigenlijk nog minder van, snap je? Ja, ja. Ik denk dat we dat gewoon veel vaker moeten doen. Die keus maken voor jezelf. Duidelijk de wagen geven. Jongens jongens, ik ben gewoon druk. Ik heb zoveel energie, het is nu op. Ik kies voor mezelf. Hoef je niet voor te schamen. Ik zie ik zie dat een beetje als het als een mobieltje.
Ja. We zijn allemaal in paniek als ons mobieltje aangeeft dat het dan maar tien procent heeft. Dus we zijn altijd heel erg gevat om ons eigen mobieltje op te laten. Ja. Dat willen we wel communiceren. Maar onze eigen batterij die leegloopt. Ja ik heb gewoon een pokken dag dus ik pak wel even flesje wijn of hé dat is altijd een reden om te drinken zeg ik altijd. Alleen als je dat gaat beseffen dat je zeg maar het ene de ene uitdaging met een probleem gaat oplossen wat je voor jezelf creëert, dan kom je in een negatieve spiraal terecht hoe dan ook. Want uiteindelijk heb je alleen maar die alcohol of die joint of die thee of die koffie of wat dan ook niet nodig Om het af te zwak hoe je je eigenlijk voelt. Totdat je bij jezelf in de kamer zit en zegt van.
Weet je wat? Ik ga eens eventjes niet drinken en niet die joint aansteken, maar waar ben ik mee bezig? Waarom kan dat ik mijn eigen energielevel niet kan? Hoe vaak heb ik nog door de natuur gelopen? Hoe vaak heb ik gegrond? Hoe vaak heb ik gemediteerd? Hoe vaak heb ik zout gegeten? Keltisch zeezout of echt zeezout. Hoe vaak er goed water gedronken was. Ja. Die deed ik om mijn batterijen te sponsoren. Nou, ik heb ik heb wel een ritme zeg maar als ik des morgens wakker word en het eerste half uur tot een uur doe ik eigenlijk bijna niks en dan ga ik met mijn mond lopen. Dan kom ik thuis en dan ga ik eerst twee glazen met lauwwarm water met celti zout. Dan heb ik een beetje chili en ik neem een supplementje tikken dan heel veel voor je. Ja. En dan tot twaalf uur reed ik niet.
En dan vanaf twaalf tot acht uur des avonds eet ik vier maaltijden. Vier? Ja, ja, alleen kleinere hoeveelheden dat verdeeld over vier maaltijden. En niet geen snacken en dat soort dingen. Ja, het weekend anders smokkel ik wel eens een beetje bij je. Ja. Maar dat betekent dus eigenlijk dat ik zestien uur per dag niet heet en drinkt. Dat is een soort van intermittentate fasting. Ja. En ik eet eigenlijk alleen maar rood vlees, vis, kip, zuivel, k4, dat soort dingen, weet je wel? Ja. Maar allemaal allemaal dingen die dichtbij de natuur staan. En het ik probeer zoveel als mogelijk bij bijvoorbeeld de boer te halen of bij de slachter of snap it.
En en dat dat dat zorgde er bij mij voor dat mijn hele systeem eigenlijk gewoon veel fitter en beter is. En iedereen moet het natuurlijk op zijn eigen manier doen. Alleen dit is mijn manier om met me nee, zo voelt het voor mijn lichaam goed. Ik ken mijn lichaam steeds beter. Ik weet precies waar mijn grenzen liggen. Ik voel goed mijn energiestroom aan. Ik ga mentaal wel heel vaak over over de grenzen. Ik ga langer werken of met meer mensen in gesprek dan ik eigenlijk zou moeten doen. Maar dat is de fase waarin we zitten met die groep vind ik niet erg. Alleen ik merk wel dat als ik om mijn eten en mijn drinken en mijn systemen en mijn ritmes, als ik dat gewoon moet controleren. En dan dan kunnen ze maar niet kapot krijgen. Nee. Het is heel mooi wat je net zegt, want ontbijten eigenlijk noemen ze het in Engeland of een Engels break first, break fast. Break fast, ja. Ja, je doet jouw fasting eigenlijk breken. Dus op het moment dat jij je zes uur de laatste keer gegeten hebt en je pakt twaalf uur erbij, zes uur des morgens en je pakt hem tot en maar twaalf uur des middags. Dat zijn dus tellen en ik, dat schijnt niet lekker.
Suitosaur zijn achttien uur. Dan zit je al twee tot vier uur in je fasten, zodat je lichaam zijn. Klopt ja, klopt. Dat je generatie aanmaakt. Klopt. Het ding is ik respecteer je tijd. Ik wil heel graag naar de veertien vragen overgaan. Ik voel me net Jan een Cruijff, kom maar door. Sorry jongen. Oké, sommigen zijn moeilijk, sommigen niet. Kom maar. Wat is je definitie van de duivel? Die zit in jezelf net als de hemel. Ik ik ben ervan overtuigd dat dat iedereen een duivel en een hemel in hem heeft. Dat je zelf kan bepalen ja, hoe hoe je daarmee omgaat. Dus de duivel is is een onderdeel van jou en ook van mij. Dat zit in iedereen.
Wat is je definitie van God? Dat ben ik zelf. Ja, Ik tik hem aan. Ja, zeker. Ja en ik ik wil het ook wel uitleggen, want Even kijken. Die, kompas. Ik ben natuurlijk een expert militair en daar wordt al het jouw richting bepaald. En er wordt jou verteld wat je gaat doen. En ik ben van mening dat je daar niet beter van wordt. En ik weet honderd procent zeker dat elke keuze die ik voor mezelf en mijn gezin maak, dat het altijd met de beste intenties is. En als er al iets godelijks is, dan moet je altijd zelf daar op dat voetstuk willen plaatsen. En probeer het juiste voorbeeld te geven. En natuurlijk ik geloof wel dat er iets is en dat er dingen zijn. En dat weet je wel, ik geloof niet in die geschriften en wat er allemaal is opgeschreven. Mhmm.
En goddelijkheid dat dat ben je zelf, dat straal je uit. En dan kun je ook een ander maken. En dat is denk ik wat het is. Nice. Wat is jouw definitie van waarde? Ja, die is moeilijk. Waarde, nou, de waarde van het leven denk ik. Dat dat is voor mij het meeste waard. Alles uit het leven halen. Nice. Op de manier zoals ik het wil. Ja en dan de laatste definitie. Wat is jouw definitie van succes? Succes is wat je zelf bepaalt wat succes is. Niet wat de wereld van jou verwacht of Kijk, ik ik ben wel een type en dat dat is wel een beetje mijn manco. Ik stel een doel en als ik het dan bijna heb gehaald, dan verleg ik dat doel alweer aan een niveautje hoger. Dus ik vier het te weinig. En ik denk dat je Ik denk dat succes is wie je zelf, wat je zelf gunt.
En succes is niet een definitie die een ander voor jou kan bepalen. Niemand kan voor jou bepalen wat jouw succes is of je wel of niet succesvol op bent. Ik heb ook weleens gesprekken met mensen gehad. Ik heb een heel lang in sales gezeten en was ik dan succesvol. Eerst mijn man, hij doet het goed en dan hoor ik ze wel over me praten. Kijk maar een dikke auto, dit dat. Ja, maar intern was het gewoon diep ongelukkig. En wat is dan succes? Dat je geld auto, mooi pakken. Weet je wat nou ja, kan je het niet. Het zegt maar echt helemaal helemaal niks. Het is de buitenwereld, hè. Ja, ja, honderd procent, ja. Wat is je lievelingskleur?
Ja, die vind ik altijd heel erg moeilijk. Alleen als ik dan toch nog geen moet kiezen voor mij, zei ik de vorige keer ook al groen. Omdat dat bij mij staat voor positiviteit, energie, verbinding, delen. Alles alle lichten staan op groen. Dus dat dat dan is het gewoon. Ja, wat is jouw lievelingsmuziek? Ja, alle muziek. Ja, ja, het ook wel over gehad, hè. Ja, echt ook alle muziek. Ik ik kan van alles genieten. Ik word echt, ik ben een enorm fan van bijvoorbeeld Jason Brays. Ik heb een nieuwe artiest, Brand. Die link moet ik jou nog steeds sturen. Ja.
Maar ik ben heel lang dj geweest in house wereld. Dat vind ik ook fantastisch. Totdat je ontdekt wat het allemaal betekent in sommige gevallen, dan ga je er net iets anders over denken. Mhmm. Maar ook klassiek met mijn vader luister ik wel naar naar bloes en jazz bijvoorbeeld, echt hele oude dingen. Die had één keer in de week had hij nog altijd twee drie twee drie cd'tjes. Zegt 'ie, ik heb even een nieuwe cd'tje. Ik zeg kom er een paar. Gaan we samen even luisteren. Ja. Dat is dan jazz en blues, maar ik ik houd ook van rock. En ik heb ook weleens in de pit gestaan. En weet je, ik heb alles wel gedaan. Jaja, ja, ja. Nu nog wel muziek trouwens of of? Ja, ja, ik heb nog steeds apparatuur ook in huis. Het staat nu wel in de Karcelijn. En ik denk het zoveel tijd dan trek ik het hier in de kamer. En dan ga ik met mijn kind muziek maken, draaien. Ja. Ja, ja, ik zou wel wel in een studio willen, dat ik zelf dingen kan produceren. Hey, techniek staat voor niks. Ik zit nou op een kleine kamertje. Dit is eigenlijk mijn studiootje. Ik heb hier Ja gaaf hè? Ronald Pianeer voor voor het house GOa shit te mixen.
Ja. Je hebt hem live mee gezien laatst. Ja. Ik reken me alles mixen en zo alleen. Ja, gaat heel veel tijd in andere dingen zitten waar ik ook wat uit kan. Ik ben ik ben ook wel van overtuigd dat muziek verbindt in alle vormen. En dus moeten we daar ook moeten we daar ook iets iets blijven doen in deze wereld. Muziek is wel belangrijk. Ik ik vind dat één van de beste nummers die we kunnen opzetten voor iedereen die een beetje tegen datgene is wat de gevestigde orde is. Is toch. Dat is zo'n geniaal nummer. Ja, precies. Dat valt wel de generatie x ook samen denk ik. Ja, zeker weten.
Wat is je favoriete film of serie? Mijn eigen leven. Heb je af en toe het idee gehad dat het zou geniaal zijn geweest als op dit moment een camera op mijn smoel zou staan met hetgene wat ik beleef of wat ik zeg of wat er Ja, Ja, ja, ik denk wel Kijk, mijn eigen leven is natuurlijk een film of een boek in wording, toch? En ik denk dat dat wat jij hebt gedaan, het boek schrijven over jouw leven, dat is heel goed. En ik denk ook dat dat je het wel een beetje zo moet zien. Want eigenlijk film is alleen maar een perceptie. Jouw eigen leven is echt, is de beste film die er is, denk ik. Je bent zelf regisseur. Je bent zelf acteur. Je kiest zelf de zender. Schrijver, ja. Ja, ja, precies Wat is je favoriete boek?
Dat heb ik wel. Die heb ik ook vorige keer laten zien. Dat is dienend leiderschap van van Inge Nuijten. En dat heeft er vooral mee te maken dat ik die vrouw heel erg bijzonder vind. Ik houd sowieso wel van van van zelf zelf leiderschapboek, het zelf kennisboek mindset. Maar dat boek dat dat is eigenlijk een beetje mijn leven geworden. In de vorm van hoe ik leef is is eigenlijk wat in dat boek voor mij bevestigd werd. Ja. Zo dat doe ik al op die manier. Daar ben ik al op die manier mee bezig. Dus dat is heel gaaf, ja. Dat de eigenlijk alles wat ik doe. En als ik met mensen als kersttaal spreek of nou ja, over dingen vertel. Dan is dat boek eigenlijk de leidraad in alles zoek ik het vertel. Mooi. Ja, gaaf. Wat is jouw favoriete drankje?
Nou, ik ik ik denk in de basis gewoon water. Dat is vroeger wel anders geweest dan vroeger. Ja. Cola of of of lekker een af en toe zo'n borreltje of dat soort dingen. Maar ik denk dat water is een is één van de belangrijkste bronnen en dat is denk ik ook wel nou één van mijn favoriete dankjes geworden. Grappig. Soms moet ik moet deze vraag zijn, maar wat zou je oude ik antwoorden? Wat zou je nieuwe ik antwoorden? Dit is een ja, mijn oude ik zou antwoorden deze is wel goed. Mijn oude x zou antwoorden. Dat ik niet goed genoeg was. En mijn nieuwe x zou zeggen, je bent de beste.
Nice. Wat is je favoriete eten? Ja, dat is heel breed, maar ik denk rood vlees. Ja, daar hebben we ook. Jij hebt. Ja. Nou en nou Moet wel zeggen, ik vind eigenlijk heel veel eten echt lekker. Ik ben er zijn niet veel dingen die ik echt niet lust. Maar ik word gewoon echt heel erg, heel erg blij van een goed stuk biefstuk of steken of mano man ja. We hebben hier nou zo'n halal verse versmarkt. Zestien euro voor een kilo kogelbiefstuk. Goed zo. Als ik hem dan mag bakken echt mensen vragen van mogen we bij jou komen eten, want jij bakt hem op een bepaalde manier. Lekker. Ja, welke kleding draag je liefst?
Nou, het liefst zo weinig mogelijk. Als ik heel eerlijk ben, dan loop ik er, als ik in Spanje ben en ik hoef niet rekening te houden met de wereld om me heen, dan loop ik het liefst van de hele dag in mijn blote kont. Ja. Maar in de basis t-shirtje, broekje. Ja. Dat is het wel blote voeten of slippertjes. Yes, maar niet de vakantiebestemming. Ja, Spanje. Spanje. Ja, wel. Een favoriete quote, die hebben we ook gehad. Die was trouwens heel mooi. Weet je hem nog? Nee, je moet hem gewoon bekennen. Ik Ja, ik heb ik heb er eigenlijk wel meer, want ik moet heel eerlijk zeggen Kijk de volgens mij degene die ik de vorige keer, ik heb al een aantal quotes, maar die ik de vorige keer heb gezegd, dan moet ik zelf ook even nadenken. Wat er volgens mij heb ik toen gezegd van, man. Ja, ja, deze speelt nou een hele grote rol bij ons beiden denk ik. Nou, ik ik heb nu van de week weer een een stukje gelezen in.
En die vind ik eigenlijk ook wel heel erg goed. Alleen in de basis denk ik dat dat dat in het leven hangt de quote die je die jou aanhangt, hangt een beetje af van een fase waarin je inzit. Absoluut. En en nu is het wel een beetje je bent zo goed als je laatste video. En dat dat bedoel ik bedoel ik dan meer mee dat je kan Hè, over je laatste sale of je laatste voetbalwedstrijd of je laatste Hè, een beetje afhankelijk van het hetgeen waar het over gaat. En op dit moment speelt het bij mij wel heel erg dat ik ik wil het eigenlijk altijd goed doen. Alleen aan wie wil ik dat bewijzen?
Mhmm. Dus je bent zo goed als je laatste video of als je laatste gesprek. Of dus ik denk dat die quote op dit moment mijn favoriete quote is. Ja en ik ga ook even terug zoeken in welke quote je de vorm van je eraan kan gaan. Ja. Laatste vraag. Wat is jouw levensmotto? Ja, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd is sowieso iets heel belangrijks. Yes, yes. Maar ik ik denk dat dat mijn levensmotto in alles is positiviteit. Echt positiviteit. Ja, positief zijn verbinden, ja. Denk is ik ik vind toch weer een hele mooie podcast hebben neergezet. We moeten weer een keer. Ja, ja, ik wou ik wou net zeggen van part 2 of the Dutch 1.
Ja zeker. Ja, zeker. Ja. Ja en ik denk en ik denk sowieso, want ik wil je ook uitnodigen op het evenement op drie augustus. En we moeten buiten de uitzending nog eventjes met elkaar in gesprek vandaag of morgen. Want ik heb daar zo'n vet idee bij. Ik denk dat dat ook wel iets wordt kan worden waar jij je heel blij van wordt. Dus dat gaan we nog wel bespreken. Ik zie je glunderen, doe ik me goed jongen. Ja zeker we zijn Ja, ik ik wil echt bedanken voor je tijd en energie die je die je hierin hebt gestoken. En je enthousiasme en het ook het delen van alle kennis die je hebt. En Ja, jij ook. Voor iedereen Voor de kans. Ook dank je wel voor voor voor luister deze podcast. Ja en en waar dan je ook bent op deze mooie aarde en maakt niet uit hoe die is, wat voor wat voor hoe die eruit ziet. Maar goedemorgen, goedemiddag en een goede avond luisteraars. Hele goede nu. Hele goede nu, precies.
Dank je wel. Ja, je ook man. Ik ik word elke keer blij van van jou. Als ik je spreek, als ik je zie. Ik heb heel veel van je podcasts ondertussen geluisterd. Wauw. Dus ik vind het wel een, jij bent een inspirerend persoon. Je hebt een fantastische stem om naar te luisteren. Je bent open en dat zorgt altijd voor een goed gesprek. En ik merk al wat ik wat ik bij mezelf heb. We moeten het eens een keer gaan doen als ik echt nog alle energie heb. Want ik doe de laatste twee weken, jongens echt niet normaal gedrukt. Exact. Dan merk dan merk je gewoon dat je des avonds en ik moet zometeen nog een afspraak kwart over negen. Dus dat is ook, dan moet ik nu even op voorbereiden.
Maar dat zijn echt energie vretende dagen soms. En ik ben nu ook met dingen bezig die ik gewoon echt niet leuk vind. Dus dan dat vreet dat vreet gewoon heel veel energie. Dus ja, ja. Wat we gaan doen? We gaan lekker afsluiten ook voor de mensen thuis. Wij houden gewoon even contact, dingen Ja, zeker. Er kan heel mooi heel veel mooie dingen gaan gebeuren. Voor iedereen live, dank je wel. Ik hoop dat jullie hebben genoten van deze podcast. Ik ben dus Rob, hij is Dinges en samen, jullie allemaal en wij zijn de Silent Warriures die opkomen voor het onrecht van deze wereld. Hoppakee, dank je wel mensen. Heel veel liefde.
Tot de volgende. Doei doei. Hoi hoi. Doei doei.
Introductie en Welkom
Gesprek met Dingesmid over Onrecht in de Wereld
Ervaringen in Amerika
Connecties en Vriendschappen
Kritisch Denken en Vrijheid van Meningsuiting
Oprichting van Silent Warriors
Gezondheid en Spiritualiteit
Verbinding en Samenwerking
Authenticiteit en Zelfkennis
Jeugdzorg en Kinderhandel
Politiek en Systeemkritiek
Materialisme en Ware Rijkdom
Gezondheid en Levensstijl
Zelfzorg en Grenzen Stellen
Afsluiting en Dankwoord