12 April 2025
#106 Kinderontvoering door de Overheid: Het Verhaal van Linda en Louis - E106

In deze aflevering bespreken we het aangrijpende verhaal van Linda en Louis, wiens kind Luca door de autoriteiten werd ontvoerd. We duiken in de complexe situatie waarin zij zich bevonden, te midden van bureaucratische obstakels en culturele verschillen in Spanje. Linda en Louis delen hun ervaringen en de cruciale rol die onderzoeksjournalist Johanna speelde in hun strijd om hun zoon terug te krijgen. Ze benadrukken het belang van kalmte en strategie in dergelijke situaties, en hoe ze met behulp van Johanna's expertise en hun eigen vastberadenheid de juiste stappen konden zetten.
Daarnaast bespreken we de bredere context van kinderontvoeringen door overheden en de mogelijke onderliggende motieven, zoals financiƫle belangen en bureaucratische processen. Linda en Louis delen hun inzichten over de tactieken die worden gebruikt om ouders te manipuleren en hoe zij deze hebben weten te weerstaan. Het verhaal biedt niet alleen een inkijk in hun persoonlijke strijd, maar dient ook als waarschuwing en inspiratie voor anderen die met vergelijkbare situaties te maken krijgen. We sluiten af met een vooruitblik op de volgende aflevering, waarin we verder ingaan op de terugkeer van Luca en de lessen die uit deze ervaring zijn getrokken.
https://abcinlaw.wixsite.com/freechildren
https://silentwarriors.nl/
https://www.poraymarafoundation.org/ellaster-followd-our-story
Https://www.disorganizedproductions.com
Deze aflevering wordt mede mogelijk gemaakt door Cryptostrijders punt nl. Op deze website kun je een gratis cursus volgen over crypto handel en investeringen. Heb je de gratis cursus voltooid en wil je je verder verdiepen? Dan kun je een persoonlijke mentor inschakelen die je begeleidt om naast je reguliere werk extra inkomsten te genereren of zelfs financiële onafhankelijkheid te bereiken. Laat je geld voor je werken, begin vandaag nog op Cryptostrijders punt nl. Recoring is being recorderd.
[00:01:37] Unknown:
Recoring in progress. 1000 en heren, fellow Humans, find made. Heel andere introductie dan wat ik normaal gewend ben, maar desalniettemin een zeer gemene. Lief medemens. Wij hebben vandaag aflevering 106 en met een zeer beladen onderwerp hebben we deel 1 opgenomen in in Alkmaar was dat volgens mij hè? Bij café de Liefde. Dat is wel. Harderwijk. Harderwijk. Harderwijk. Harderwijk. Bij café de Liefde met samenwerking met de Sinaorrariars hebben wij het verhaal ingeleid met betrekking de kinderontvoering door overheden van Luca.
En de ouders Linda en Louis hebben daar het woord in gedaan van de eerste introductie. Dus kijk ook graag deze deze aflevering terug om te kijken hoe wij nu nummero 2, dus de tweede editie gaan doen met betrekking hoe het verdere relaties is, met betrekking kinderontvoering door de overheid. Linda, Louis en Pieter van de Syller Warrious, welkom.
[00:02:52] Unknown:
Dankjewel. Welkom allemaal.
[00:02:55] Unknown:
De nieuwe sector is ook wel een keer leuk. Ja, zeker.
[00:03:01] Unknown:
Ja, we zitten nu niet in een vol café. Ik denk dat wel ten goede komt met betrekking de audio, want dat was best een gepieker. Hè Pieter? Ja, het was een behoorlijke uitdaging om sommige dingetjes gedaan te krijgen met betrekking tot de audio, via mijn computer en via alles hoe gegaan is. Goed, dat terzijde. We zijn eigenlijk blijven, we hebben eigenlijk een quithanger gemaakt. Jullie zagen op een gegeven moment dat de overheden en autoriteiten jullie kind ontvoerden. Jullie stonden met ja, papieren uit het buitenland, in het Spaans, eigenlijk helemaal flaborgasted te kijken van ja, wat is er nu eigenlijk gebeurd?
En na enige dagen, als ik me niet vergis, hebben jullie op een gegeven moment contact gekregen met een journaliste. En die wist wel meer over dit soort zaken. En ik denk dat het goed is om daarmee te beginnen om jullie verhaal daar zeg maar weer op te pakken.
[00:04:07] Unknown:
Nee. Ja. Nou dat doen we. Jonge, dan begin jij maar.
[00:04:11] Unknown:
Wij hebben natuurlijk ook even de laatste 10 minuutjes terugkijk van nou, wat is er ook alweer gezegd. En ja, dan ga je natuurlijk zelf ook weer even terug in je verhaal. Dus er zijn daardoor ook wat wat weer gespannen. Want dat brengt er wel toe dat je dus weer daar even bent met met alles wat je hebt. Maar ja, wij kwamen dus in contact met Leonardo. En daar heb Louise een heel lang gesprek mee gehad. En die heeft ons toe in contact gebracht met Joanna.
[00:04:51] Unknown:
En daar hebben wij Uitleggen wie wie hun allemaal precies zijn en in welke verhouding dat voor jullie is.
[00:04:57] Unknown:
Ja, nou Leonardo is dus een een onderzoeksjournalist. En zij heeft een eigen website ook waarin ze vooral zich bezig houdt met alles wat te maken heeft met geweld tegen mensen. Met name geweld tegen vrouwen, maar ook tegen anders gezienden onder ons. En dat doet ze al heel lang. En ook zaken die betrekking hebben op kinderontvoeringen, kindermishandeling en alles wat daarmee samenhangt. Dat onderzoekt ze ook en dat publiceert zij ook. En zij heeft een connectie met Joanna. En Joanna is iemand die ook ervaringsdeskundige is, Net zoals wij.
Maar dan al van dik ja, 16, 17 jaar geleden. En dat heeft Joanna ertoe gebracht om nou, zichzelf eigenlijk te gaan verdedigen. Om te zorgen dat zij haar dochter terug kreeg. Dat is haar gelukt. En ja dat heeft voor haar bepaald dat zij zich helemaal heeft gestort op kinderontvoering. Maar met name met houd het even dicht bij huis. Met de Nederlandse nationale tijd die verblijft in Spanje door een Spaanse autoriteit dus wordt ontvoerd. En dat kan ook andersom zijn. En dat is Precies. Heel bijzonder, want dat valt niet onder de standaard kinderontvoeringen zoals eigenlijk de landen dat kennen, hè. Want daar is alles voor ingeregeld als de vader of de moeder het kind meeneemt naar een ander land zonder toestemming.
Hè dat weten ze allemaal wel. Maar op het moment dat er een een ander element dus het het landen over ja, stijgend is. Dan weten ze eigenlijk helemaal niet hoe het zit. En Joanna is eigenlijk 1 van de weinigen in de wereld. Die daar dus na al die jaren echt ontzettend veel kennis en ervaring op heeft gedaan. En zich daar gewoon in verdient. Het is gewoon compleet haar lever. Ze doet ook. Ja dat is echt
[00:07:41] Unknown:
We willen ook zeer zeker benadrukken, dit is geen op zich staand geval. Nee. Joanna heeft zich echt toegespitst natuurlijk, die zijn er echt ingehold door middel van de eigen ervaring. Over hoeveel gevallen plusminus gaat het per jaar?
[00:07:58] Unknown:
Oeh, dat zou ik zo even niet uit mijn hoofd weten. Maar dat gaat echt over de tienduizenden heen. Ja, per jaar. Per jaar. Per jaar. Per jaar, Europa wereldwijd.
[00:08:11] Unknown:
Ja, ja, ja, ja dat is dus eigenlijk. Cijfers kunnen we daar ook natuurlijk niet exact van weten, want men probeert natuurlijk zoveel mogelijk weg te moffelen. En ja, eigenlijk in de in in de late schuiven, zodat er geen publiciciteit aan wordt gegeven. Ja en Sus. Dat is natuurlijk de hele tendens overal en want niet iedereen komt met zijn vrouw naar buiten. En waarom niet? Nou angst. Angst, schaamte en de overheden hebben natuurlijk ook wel een handje om te zeggen, pas op dat je daar niet veel over vertelt. Ja, precies. Ja en En het?
Ja dat is gewoon chantage, want dan doen we dit of dan doen we dat. Ja,
[00:09:05] Unknown:
nou ja, daar kan ik een heel concreet voorbeeld van geven. Van een zaak die Joy had in Spanje. Ook met een buitenlandse familie die in Spanje verbleven waar. Dus ook kind werd weggehaald. En toen had Joanna contact met een hele goede Spaanse advocaat. Echt dat was denkt nou oké, Ze zat er zelfs aan te denken van nou die gaan we ook inzetten voor onze zaak. En dat is vrij succesvol gegaan. En werd de advocaat wel eventjes op het matje geroepen dat ze zich toch maar even niet meer met dit soort zaken moest Dave houden. Want dat was toch niet goed voor haar carrière.
[00:09:51] Unknown:
En defensie.
[00:09:53] Unknown:
Dus dus. Dus uiteindelijk uiteindelijk hebben we nu ja, weet je tienduizenden kinder ontvoeringen in Europa. En we weten eigenlijk helemaal niets, hè. Als je het hebt over de standaard media, de standaard wereld, de standaard dingen waar wij elke dag informatie voorziening van krijgen. Die willen dit dus allen allemaal buiten ja eigenlijk de standaard media houden. Want ja, de meeste mensen kijken nog naar de standaard media. Hoe jammer het ook is hè? Want zouden ze meer naar dit soort dingen kijken en daarom doen we dit ook om jullie verhaal te vertellen van luister.
Dit soort dingen gebeuren meer dan jullie denken. We moeten eigenlijk oogkleppen met zijn allen afdoen. En ik vind het ook heel netjes dat jullie dit aandurven. Ja om dit te doen, want het is best wel een pittige klus om dit verhaal te vertellen. Ja. En je en wat want vanaf het moment dat je met haar in contact kwam. Hoe hoe ging het toen eigenlijk in een aantal stappen, hè? Want dit is nog Spanje, hè. Hebben we het nu nog over. Ja, ja, ja.
[00:10:54] Unknown:
Kijk nog even inhaken op wat jij zei Pieter. Natuurlijk wordt dat geprobeerd wordt geprobeerd om dat weg te moffelen. Want uiteindelijk draait het om geld. Ja. Ja en in in ons geval weten we van die onderzoeks journalisten die Spaanse onderzoeks journalisten die zij heeft daar onderzoek naar gedaan. En in ons geval heeft de instelling voor het oppakken van Luca 68000 euro binnengehaald. In aan 1 anderhalf uurtje nou, zeg in de hele toestand heen en weer rijden 3 uurtjes werk. Hebben ze 68000 euro verdiend. Daar blijft het niet bij, daar blijft het niet bij. Want als zo'n kind natuurlijk ergens is ondergebracht, dan moet die instelling natuurlijk geld hebben om dat kind natuurlijk te verzorgen.
En daar zijn bedragen gemoeid van 5 tot 9000 euro per maand. Wow. Ja, dus ja, heel simpel. Het is een geld kwestie en dat dat naar buiten komt. Natuurlijk net als in Nederland kan je het daar wel vinden in op internet. Dat staat er ook wel ergens vermeld, maar wie weet het. Dat is bijna niemand. Ja en daarom komen ze er gewoon altijd mee weg eigenlijk.
[00:12:27] Unknown:
En begrijp je het goed? Kijk, in Nederland heb je natuurlijk bijvoorbeeld de toeslagenaffaire hè, dus dan worden kinderen uit huis gehaald en er wordt dan gezegd pardon. Dit gaat expliciet over landen die samenwerken op internationaal-Europees gebied, waar men niet de taal spreekt. Dus het is niet zo dat Nederlanders benaderd worden in Nederland, waar je zeg maar met je goede recht en kunt inlezen in de papieren, in de documentatie en dergelijke. Dit gaat echt puur specifiek die ze gevallen over mensen die geïmreerd zijn. Die dus bijvoorbeeld een een kind hebben in het buitenland waar dus een opdracht gegeven wordt door ja wie is de opdracht gegeven? Dat is natuurlijk ook een hele grote vraag.
En de de dit is eigenlijk sta je dan als als als ouder al bijna met met 1 of 2 0 8, omdat je de taal niet spreekt en de jurisprdentietaal ook niet spreekt. Er zijn nog 2 dingen waar je dus al hele grote problemen mee krijgt in het buitenland. Vervolg vooral jullie verhaal. Jullie hebben dus met Joana gesproken. Zij is dus op dit gebied zeg maar expert, net zoals jullie nu op dit moment ook expert zijn geworden, ervaringsdeskundige in dit. Dan dat was nog in in Spanje of was dat al reeds die jullie terug zijn geweest en verhaal zijn gaan halen in Nederland?
[00:13:53] Unknown:
Nee, toen toen waren wij nog in Spanje. Dat was ik geloof dat we na een week of 2 contact hadden met haar. En in die 2 weken tussenliggende tijd zeg maar hebben wij wel zelf een soort van team om ons heen gekregen. Dus van mensen die wij eigenlijk voornamelijk niet kenden. En die hebben ons geholpen om het kleine beetje informatie wat wij hadden om eigenlijk te kunnen begrijpen wat is er überhaupt aan de hand. Dus er zijn mensen geweest die zeggen joh, stuur maar op. Wij proberen het te vertalen. Er is iemand geweest die heel erg met mij ook heeft gesproken. En er was een dame, helaas is ze niet meer onder ons, Kalis.
En daar had ik een hele klik mee en die heeft mij zeg maar op het emotionele vlak heel erg ondersteund. En ja, die mensen zijn voor ons aan het werk gegaan. Van joh, we konden ze ook 24 maal 7 konden we ze bellen. Of via telegram konden we ze benaderen. En die zijn echt op de achtergrond bezig geweest van wat is hier nu eigenlijk aan de hand? Waar hebben we mee te maken? En stukje bij stukje werd het ons dus duidelijk dat zeg maar de Nederlanders In Nederland zou je dus spreken van de RVDK. De kinderbescherming dat die dat dus had gedaan.
En dat Luca dus weg was. En maar het was ons niet duidelijk waar en waarom. Dat heet poosje geduurd. En toen na een week of 2 is Joanna in beeld gekomen. En nou ja, zij spreekt ontzettend goed Spaans. Ze is daar ook in afgestudeerd. Ze kan dus ook allemaal die dingen lezen en begrijpen en doen. Dus toen hebben we gezegd van oké, dan doe jij voor ons alle communicatie. Mhmm. Want ja, dan kunnen we in ieder geval begrijpen wat er aan de hand is. En Mhmm. Zij heeft ook gezegd van nou, dan gaat zij ook als mediator werken voor ons om te zorgen dat onze jongen zo snel mogelijk bij ons weer thuis is.
En in het begin had ik daar nog wel een idee van nou ja, dat duurt niet zo lang hè. We We hebben nou een mediator, dus dat komt helemaal goed. Goed, Joanna heeft mij wel even voorbereid van nou luister Linda. Als je geluk hebt duurt het weken, maar bereid je erop voor dat het wel maanden kan gaan duren. Dat zou niet best wel doen. Ja, dus toen kreeg ik de tweede inzakking. Maar goed zij is er dus uiteindelijk achter gekomen met wie ze in gesprek moest gaan. En heeft dus ook gevraagd of waar Luca was. Nou dat wilde ze niet vertellen, want hij zat in een.
Ja dat is een beetje een dubbel begrip safe house met wat we nu allemaal weten.
[00:17:08] Unknown:
Seed is dat, hè?
[00:17:10] Unknown:
Ja.
[00:17:11] Unknown:
Ja. Ja. Ik zal het net Ik wil in een ja van de Ik hoor je net de raad van de kinderbescherming uitspreken. En nou goed wij hebben ondertussen al heel veel ervaring met elkaar, met de stichtingen. Dat we weten oké het is eerder de kinderbeschadiging dan dan dat het de kinderbescherming is. Onder Ja. Goed, dan komen de mensen wel achter tijdens het verhaal.
[00:17:32] Unknown:
Ja, ja, precies. En zij heeft dus de eerste contacten gelegd. En zij heeft dus direct alle documentatie opgevraagd. Dat heeft ze gekregen. En zodoende zijn we erachter gekomen dat het allerbelangrijkste document waar wij op zouden hebben kunnen reageren. En het ook hadden kunnen voorkomen. Dat hebben ze opzettelijk, heel bewust niet aan ons toegestuurd.
[00:18:05] Unknown:
Dat is wauw dat ja. Nou, nou
[00:18:08] Unknown:
Ja. Dat dat is nu een gesprekje geweest. En dat heeft Jarnna ook op band staan, dat heeft ze opgenomen. Ze hebben dus gewoon daadwerkelijk toegegeven ja dat dat document hebben we gewoon opzettelijk niet opgestuurd. En de vraag is dan Ja, waarom? Waarom? Nou dat is heel heel simpel, omdat als ze dat hadden opgestuurd dan was alles niet gebeurd. Nee. Want Oké. Want dan hadden we gewoon in bezwaar kunnen gaan. En dan hadden we ook kunnen vragen, goed leg leg de motivatie uit. Ja en dan was de motivatie niet voldoende geweest bij een rechter. Nu heeft de rechter gewoon eigenlijk blindelings die zaak ondertekend, zoals het ook gewoon in Nederland gebeurt. Want de rechter krijgt zo'n papier voorgeschoteld die leest dat niet eens. Het komt aan de Kinderbescherming af en hij ondertekent gewoon. Hij weet niet eens wat hij ondertekent.
[00:19:17] Unknown:
Nou, ze lezen eigenlijk Waarom? Weten we ondertussen hè? Dus ze lezen eigenlijk alleen de conclusie. Ja. Fantastisch. En dat dat is 1 blokje vaak van van ja, ik doe het maar even 5 regels, 6 regels. Nou we hebben ondertussen genoeg van die rapporten gelezen. Ja. En en dan denk je waar dus het onderzoek hè? En waar waar waar halen ze de informatie vandaan? Dat lijkt wel bijna knip- en plakwerk van ja, precies eerdere dossiers dan zal dat hier ook wel zo zijn. Ja. Dan.
[00:19:44] Unknown:
Nou die die dossiers worden ook gewoon gekopieerd. Het enige wat er wordt gedaan dat is de naam veranderd en de locatie. En de datum. Ja, want Maar Voor Spanje weten we dat daar een heleboel dossiers zijn die exact hetzelfde zijn. Ze leggen verandert alleen de namen, de locatie en de datum is veranderd.
[00:20:06] Unknown:
En stond daar in dat formulier of in dat document ook de reden waarom ze iemand uit huis plaatsen?
[00:20:16] Unknown:
Ja, nou er stond daadwerkelijk een reden in. Dat zijn en die die documenten hebben we dan later van Johanna gekregen, want die hadden wij niet. Er waren de reden was dat die ten eerste niet naar school ging. Ten tweede woonde die in een caravan, dat was het eerste papier. En in huis zou er heel wat mis zijn met de hygiëne. Nou daar kan ik heel kort om zijn. In het tweede document wat ze hebben opgestuurd woonde nu niet meer in een caravan, maar hij woonde in een huis met gele stenen. Ja. Nou dat Dan praat je en dan dan kom je in het platteland in het binnenland van Spanje. Daar zijn de huizen gemaakt van zandsteen, dus die zijn geel.
Maar de hygiëne ja, daar kan ik eigenlijk heel bijzonder over zijn. Want ze zijn nooit bij ons thuis geweest.
[00:21:18] Unknown:
Nee. Ja. Dus een aanname eigenlijk zeg maar van iemand die dat heeft opgesteld. Waardoor tot eigenlijk autoriteiten geld verdienen door het uithuisplaatsing van een document wat getekend is door een rechter zonder enige eigenlijk ja, bewijsvoering.
[00:21:38] Unknown:
Ja, dat is het natuurlijk. Maar ik heb het net al genoemd, hè. Want er speelt een ander dingetje natuurlijk. Want natuurlijk hebben ze natuurlijk redenen opgegeven die voor een rechter voldoende waren om het te ondertekenen. Maar Ja. Het cruciale vergeten we, want waarom hebben ze dat bewuste document niet opgestuurd? Want anders waren we dus in bezwaar gegaan. En ze hadden geen belang dat wij in bezwaar gingen. Ze hadden gewoon belang dat dat kind gewoon uit huis kwam en klaar. En dan hebben ze ons weg. Mhmm. Ja, want dat is cruciaal, ja. Want dat er natuurlijk altijd leugens staan in dat soort papieren dat Wat weten we? Dat weten we, maar Ja ja ja. Waarom hebben ze dat document niet opgestuurd? De reden is gewoon omdat ze niet wouden dat wij in bezwaar gaan.
Want als we in bezwaar zouden zijn gegaan, dan hadden ze met ons moeten praten. Ja, we gaan in bezwaar tegen die tegen die uitspraak. En Ja, ja. Hè dus dat dat is eigenlijk de hele clou. En daaruit je dus opmaken dat er een een andere agenda bij parallel liep.
[00:22:55] Unknown:
Mhmm. Wisten jullie dus duidelijk verhaal de recherche zeg maar, zonder jullie bezwaar konden maken is is er zeg maar de uithuis plaatsing heeft plaatsgevonden. Maar jullie wisten nog steeds niet waar Luca was, behalve dan misschien ja Safehouse. Wat de fuck is een Safehouse dan, hè? Ja. Hoe durf je dat nu werk?
[00:23:20] Unknown:
Dat Safehouse dat stond dus in in Saraosa. Dat is de hoofdstad van de deelstaat Aragon. En dat is het enige wat ze vertelde en dat het wel goed ging met hem. En dat was het.
[00:23:38] Unknown:
Die daar ook wel gezien Linda en Laurie in die periode? Dat dat misschien foto's of mochten jullie bellen of is er heel Nou, ga ik je uitleggen. Want wij wij hebben dus niet standaard gereageerd zoals
[00:23:52] Unknown:
eigenlijk elke ouder wel zou reageren. Maar wij hadden al vrij vlot door van oké, als we dit zeg maar willen winnen. Nee, ik ik druk me verkeerd uit. Als wij willen dat Lucas zo snel mogelijk weer terug is bij ons. Dan moeten we niet doen wat iedereen doet. Dus hè, niet proberen in een val Nee. Te lopen. En daar is Joanna ontzettend leidend in geweest. En we hebben heel veel gesprekken met haar gehad. En heel vaak, want ze het is een hele intelligente vrouw. Die al 10 stappen verder denkt dan waar jij zit. En dan zegt ze gewoon heel simpel wat je moet doen.
En dan denk jij van ja, maar dat kan ik niet doen. Of dat ga ik niet doen. Of ik begrijp het niet, hè. Want je zit tot daar in je emotie en je Emoties. Ja. Je angst en in alles. Dus ja, toen hebben wij op een gegeven moment zijn tweeën echt wel afgesproken. Oké, als zij zegt dat we dat zou moeten doen, prima. Zegt zij, we jullie moeten naar rechts springen, springen wij naar rechts. Zegt zij, spring naar links, springen wij naar links. Ja. We denken er niet over na, dat doen we. En daarna gaan we weer zeg maar evalueren.
[00:25:11] Unknown:
Nou. Mhmm. Nou hebben we natuurlijk, Linda legt het heel goed uit. Nou hebben we met Johanna natuurlijk wel discussie gehad. Zeker heb ik discussies met Johanna gehad, want zij reageerde op alles uit bepaalde ervaringen en een bepaalde techniek die zij in al die jaren bij al die kinderen heeft toegepast. Nou kwam het op gegeven moment kwam de vraag van de instantie dat wij met Luca moesten gaan praten. En toen waren daar een paar
[00:25:54] Unknown:
ja Nou ja, ze hadden er waarde. Voorwaardes zagen, voorwaarden zagen. Wij moesten daarheen,
[00:26:00] Unknown:
maar we moesten met Luca Spaans praten.
[00:26:03] Unknown:
Ja. Ja, het is niet te geloven dat dat gewoon zo gaat, hè. We hebben het hier wel ik elke keer ontploft ik bijna als ik het hoor. Ja, dus toen heb ik dus met Johanna daarover
[00:26:15] Unknown:
een beste harde discussie gehad. Want ik heb gezegd nee dat verrekken wij helemaal. Dat doen we niet. Want ik laat me, ik laat me niet zo gek verklaren dat ik het ook nog doe. Ja, tuurlijk niet. En dat doe ik niet of ik praat Nederlands met die jongen. Gewoon de de taal die wij gewoon in huis spraken en dat was met Puga gewoon Nederlands. We praten Nederlands of we praten helemaal niet. Ik heb dat allemaal. Jongen, je hebt die je hebt die knul meegenomen, zorg ervoor. En is keihard natuurlijk, want hierover heb ik natuurlijk met Linda ook wel een ja, het is met voor voor Linda natuurlijk veel moeilijker als moeder.
In zo'n moment komt zo'n echtpaar of zo'n koppel natuurlijk keihard tegenover elkaar te staan. Want elk mens heeft een andere mening en in zulke in zulke momenten dan gaat het op de spits. Dan dan heeft zo'n relatie ook ja, gigantisch veel. En
[00:27:25] Unknown:
ja dat spelen ze natuurlijk uit. En dat en dat is ook 1 van de tactieken die ze dus toepassen. Hebben wij gemerkt gaande de jaren. Is dat ze heel snel een wig proberen te drijven tussen de ouders. En het is niet nou ja, het komt uiteraard gelukkig wel voor dat, hè, ouders gewoon bij elkaar zijn. Maar daar gaan ze als eerste in zitten wroeten, om die uit elkaar te drijven.
[00:27:55] Unknown:
Ontvechten, ja.
[00:27:57] Unknown:
Want wat wat is het grote doel? Hè, het kind weghalen en daarna zo snel mogelijk zorgen dat voornamelijk de moeder zo snel mogelijk eigenlijk op het rang terrein wordt gezet. Dus wat ga je doen? Een wigdrive tussen de ouders. Nou, daarvan had Woog gezegd dat laten we niet gebeuren. En een andere reden was waarom wij dat niet hebben gedaan. Want ze wilden ons namelijk dwingen, zeg maar, om een soort van omgangsregeling af te gaan spreken. Dat wilden we niet doen en dat moesten we ook niet. Want op dat moment ga je dus een Spaans document ondertekenen.
Mhmm. En kom je dus automatisch terecht in het Spaanse regime.
[00:28:52] Unknown:
Wauw, hè. Dus dus ze Want dat ruikt we niet. Ze dwingen je eigenlijk continu weer terug
[00:28:59] Unknown:
dat systeem in. Precies en dat zaten we niet en dat wist Joanna. En ze zegt dat ga je niet doen. Ik zeg nou no way dat ik ergens dus mijn handtekening onder ga zetten. En ja, dan heb je natuurlijk wel je moeder hart, want ik wil hem zien, ik wil hem spreken, ik wil hem aan de telefoon, ik wil alles.
[00:29:16] Unknown:
Je wou ook door de telefoon heen, denk ik.
[00:29:19] Unknown:
Precies, precies. Kijk, wij hadden 1 doel is te zorgen dat hij zo snel mogelijk terugkomt. Ja. En goed wij kennen onze jongen natuurlijk vrij goed. En ik wist ook als wij daar naartoe zouden gaan. En wij komen daar in een setting waar een spiegelbandje is. En er zitten allemaal zogenaamde deskundige mensen. Ja, ja. Mhmm. En je wordt ook nog verplicht om op zo'n moment in het Spaans te praten met je kind. Nou ja, maar Hoe dan? Programma dat gaat dus gewoon niet. Zie je wel. Dat kan ook niet. Nee. Jeff en die jongen gaat daar ook gewoon niks van begrijpen. Dus die gaat in het Nederlands terug praten. En dan hadden ze wel gezegd oké als dat gebeurt, ja dan is bezoek over.
[00:30:16] Unknown:
Dit is dus dus waar mijn hart altijd breekt hè? Want Ja, ik bedoel denk na.
[00:30:22] Unknown:
Ja. Denk na. Dat is dus een trauma erbij. Dus dat heb ik heel goed nagedacht. Ja, ik heb contact gehad ook met Kalice. En ja, goed dat ik ben ook zeg maar altijd een heel groot deel van mijn leven ook zeg maar spiritueel bezig geweest. En deze dame ook. En nou ga ik iets heel bijzonders vertellen. Ja, ik vind het nog steeds een prachtig moment. Ik zeg het lukt mij niet zeg maar om contact te krijgen met Luca via die weg. Ik sta te dichtbij. Ik zit te te sterk in mijn
[00:30:59] Unknown:
nou ja, trauma. Precies er ook ja.
[00:31:02] Unknown:
En toen heeft zij gezegd oké dat ga ik doen. Maak je geen zorgen dat komt goed. Zij heeft dus contact gelegd op een andere manier met Luca. En toen wist zij mij te vertellen het gaat hartstikke goed met hem. Hij weet wat er gebeurt. Hij weet ook dat dit goed komt. En hij weet ook dat die jullie weer gaat zien.
[00:31:27] Unknown:
Mhmm.
[00:31:29] Unknown:
Mhmm. Toen had ik zoiets van oké, op dat moment kreeg ik daar rust in. En toen had ik zoiets van oké, nu gaan we gewoon keihard erin.
[00:31:39] Unknown:
Mhmm.
[00:31:40] Unknown:
En wij leggen het later wel aan Luca uit, waarom we die dingen hebben gedaan zoals ze hebben gedaan.
[00:31:47] Unknown:
Ja, nou nou pak ik de draad even op Pieter. Wat gebeurt er? Er gebeuren tussentijd natuurlijk een heleboel dingen die misschien wel van belang zijn. Maar dan dan ga je misschien heel erg in details. Wat gebeurt er? Daar komt Jarna heeft dus contact met die instelling. Wij worden uitgenodigd om daar naartoe te gaan op kantoor en een gesprek te hebben. We hebben goed over nagedacht. Johanna zegt ja, ga daar maar naartoe. Goed daar wouden ze natuurlijk met ons praten over wat wat hun wouden. En wat hun ideeën zijn. Nou Uh-huh.
Dat was niet onze instelling. Onze instelling was en dat is hetgeen wat we met Johanna afgesproken hadden. Want Johanna had op dat moment nog alleen maar telefonisch contact, zonder dat ze van ons eigenlijk toestemming had om voor ons te media. Mhmm. Oké. Ja, ompakken je hand. Dus we hebben die die uitnodiging om daarheen te gaan aangenomen. En we zijn daarheen gegaan en we hadden heel goed afgesproken. Ook al laten ze Luca daar in de op het gang voorbij laten lopen. Wij verrekken geen spier. Ja, we zijn gewoon een stuk steen en we laten ons niet misleiden. We laten ons niet inpakken.
Het gaat om ons en dat was onze instelling. Wij ons bezoek was alleen maar bedoeld om hun een papier te laten opstellen die wij tekenen. Waarvan hun op opschrijven dat Johanna onze mediator is en voor ons alles afhandelt. Goed zo. Niet meer en niet minder. En daar waren we dus heel erg om. Maar ja, daarvoor hadden ze dus natuurlijk een een tolk nodig. Dus ze hadden gezegd ja, er komt een tolk. Er zal een tolk aanwezig zijn. Nou dan wij hadden die tolk geëist. Wij hadden die tolk. Nou nou, hij is gewoon geëist, anders komen we net. Dus wij komen daar in dat kamertje worden we door zo'n bewaker met alles erop en dan in zo'n kamertje geloosd.
En die wou de deur dicht doen. Ik zei nou ja, die deur blijft open. Dan was het stuk dicht, laten stappen wij eruit. Ja, dus nou dat was ook een dingetje. Nou, die deur bleef dan openstaan. Ja, toen wachten op de op de tolk. Nou dat die moest gebeld worden en nog een keer gebeld. Die kregen ze dus niet te pakken. Maar ik kon toch wel dat Spaans verstaan dat ze die tolk gewoon niet te pakken kregen. Dus Heel professioneel wel. Heel professioneel, dus ik ik ik wend me dus naar naar Linda en ik praat gewoon op zijn Engels. Ik zei Linda, moet je kijken wat een stelletje professionals hier is. Ze kunnen die tolk gewoon niet te pakken. Dus ik begin ook gewoon hun uit te lachen.
Ja. Bewust. Ja vonden ze niet leuk. Hè gewoon bewust hun gewoon recht voor de bek uit te lachen, hè. Dus en daar werden ze heel nerveus van. En uiteindelijk zegt 1 van die dame die zegt van nou dan spreek ik wel met jullie Engels. Ik zeg nou oké, nou dat is het prima. Nou, wat komt het leukste? Toen zeg ik, ik zeg nou heel makkelijk wij zijn hier, want wij willen een power of att turn en die ga jij opstellen.
[00:35:33] Unknown:
In het Engels. In het Engels.
[00:35:38] Unknown:
Wel een probleem, hè. Want Ja, ja, nee, maar Maar dat komt nou niet goed, hè. Maar dan komt het, ja zegt zij op zijn Engels, maar wat is een power of Arthur dan?
[00:35:51] Unknown:
VICE.
[00:35:53] Unknown:
Dan begin ik te lachen en ik zeg weet je wat jouw probleem is? Je denkt dat je Engels spreekt, maar dat kan je niet.
[00:36:01] Unknown:
Nee, nee. Ze zijn echt. Ja, dat is.
[00:36:05] Unknown:
Hè, hè. Het was gewoon eigenlijk van ons die manier om hun te laten blijken hoe stom ze zijn. En dat wij ons gewoon niet van stuk laten halen.
[00:36:15] Unknown:
Het is bijna een soort van schaken. Tussen erbij. Ik zet hem nu even op schaak en Ja. Even kijken wat jullie, wat dit reactie is. Maar ik ik wil even om toch op het volgende Louis. Als je het nu verder vindt, want ik hoor jullie zeggen, hè je je hebt dat stukje in het Engels de power of ethereum. Eigenlijk heb je dat datzelfde deel gedaan met met die mediator, hè. Mediatschap heb je eigenlijk nou heel veel macht in handen gegeven bij een partij die heeft die eigenlijk nou ja voor jullie als tussenpersoon overal tussen gaat zitten, met ze in gesprek gaat, de de papieren afwikkeling doet zoals wij nu eigenlijk een stichting ook doen hè. Dus wij hebben een hoop lessen geleerd van van eigenlijk jullie situatie en en andere situaties. Ik zie je al glunderen, want we weten dat dit heel goed ja, maar we weten dat dat dit is ook even voor de mensen die meeluisteren in nu en voor de mensen die later luisteren.
Het machtsmiddel wat je goed in kan zetten is een partij die die dat goed in kan zetten. Hoe, want ik vind het namelijk heel knap. Want wij hebben nu natuurlijk zelf ook heel veel contact met mensen. Daar dan moet je vertrouwen krijgen eigenlijk van die partij. Of en geven aan een partij die je helemaal niet kent eigenlijk. Ja. Op basis van je van je gevoel ga je af. Maar maar heb je daar nooit bij getwijfeld dat je dacht van goh, die die stap gaan we nu nemen. Hun gaan, we geven nu nu hun eigenlijk alle macht en Ja. Ons kind. Vond je dat niet spannend?
[00:37:53] Unknown:
Nee, nou ja, als ik daar als eerste op mag gaan antwoorden. Ik vond dat niet spannend. Voor mij was het niet meer dan logisch, omdat dit ver buiten mijn kennis en ervaring ging. Hoe dat nou? Hè en en zij die kennis wel heeft. Nou ja, hè en dan zit je ook nog eens in in een vreemd land. Dus waar moet je natuurlijk überhaupt dan zoeken? En ja, ik heb dan ook altijd iets van nou ja, door het universum worden wel dingen op je pad gebracht en geregeld. En als ik dan simpelweg even kijk in zo'n 2 weken tijd wat er allemaal gebeurde. Dat er heel veel mensen op ons afkwamen die we helemaal niet kenden, maar die ons volledig gingen helpen.
Ja, toch ik zoiets zo je, ik geef ik geef me daaraan over.
[00:38:46] Unknown:
En Er is ook een stap in in terug terug naar naar naar je kind natuurlijk. Het is een mogelijkheid om weer sneller bij je kind te komen.
[00:38:55] Unknown:
Precies, precies. Want het het gaat niet om mij. Het gaat niet om hem. Het gaat om de jongen, die moet terugkomen. Dus je bent zelf gewoon niet belangrijk. En daarin Joinna ons zeg maar ook wel een beetje in nou ja, getraind, gecoacht doe je het heel noemen. Leuk. Ja, van van luister. Ik help Luca. Dat is prioriteit nummer 1. En jullie? Ja, jullie zijn nummer 2. Ja. Nou, met
[00:39:24] Unknown:
Oké, jullie zitten in dat hokje met de deur open gelukkig. Vanwege aandringen van Louis. Er komt een mediator die dus blijkt niet in ieder geval vakjargon Engels te spreken. Hoe is dat hoe is die dag afgelopen? Want want je ging daar naartoe. Ja,
[00:39:46] Unknown:
even even wachten. Want ik wil het antwoord nog even op Pieter geven. Want ik vind dat een heel goed stukje. Pieter vraagt voor je dat niet eng om dat uit handen te geven. Natuurlijk, maar dat doe je bij een advocaat toch ook.
[00:40:05] Unknown:
Ja, alleen kijk je je een advocaat dat heeft van oudsher misschien nog een beetje het, nu niet meer denk ik hè, met alle boeken. Nee, bij La Forak heeft een out pen de paastut, noem ik het dan maar eventjes. Ja. Op basis waar je hè waarvan je zegt van nou, daar kan ik wel op vertrouwen. En ik beweeg ondertussen veel beter hè? Hè? Dat dat dat dat soort mensen, dit soort stichtingen, dit soort mensen die vanuit hun hart dit soort dingen doen veel meer dat vertrouwen verdienen omdat die echt bezig zijn met waarheidsviering, feitelijkheden om jullie vooruit te helpen.
Maar ja, uw advocaat is vanuit oudsher dat instituut. En dat is het al vaak niet meer. Nee, nee, nee. Maar kijk kijk Pieter, het verschil
[00:40:53] Unknown:
maakt hem weer in het verhaal. Het draait om geld. Kijk, we hebben natuurlijk ook contact gehad met een advocaat voordat we met Johanna spraken. Maar de tweede wat hij zei nou dan stuur ik je wel even een contract op, moet je tekenen en daar staan mijn mijn staat mijn loon op, staat mijn huurtarieven op. Ja en dat had Johanna niet gedaan. Kijk Pieter je weet heel goed, hè? Welke wat is de eerste interesse van een advocaat? Je zou zeggen mensen helpen. Ja, geld. Kijk dat dat is ineens wat ik bedoel. Nee, nee, kijk kijk, als jij als jij een advocaat hebt en je schrijft een briefje. Wil je mijn mij vertegenwoordigen prima? En je schrijft een briefje en zegt ik advocaat en schrijf je zijn naam.
Hierbij zal ik de interesse van mijn klant als eerste behandelen. Mijn klant is die Die heel Ja. Als je die dan omdraait en zeg je wil je die even tekenen? Staat hij op en loopt hij weg. Want dat kan hij niet. Nee. Oké, nou meer wou ik ook niet zeggen. Dat is mijn antwoord op jouw vraag. Ja, wat goed, Louis. Ja, en ik denk ook, ja, dat is ook
[00:42:12] Unknown:
Kijk, het gaat wel om je kind hè. Dus je hebt al je vertrouwen is beschaamd in dit proces hè. Dus overheden, politie, justiets, je hebben aan alle kanten jouw vertrouwen beschaal door alles te doen want ze zaten te berokkenen aan elk emotioneel stukje wat er in je lichaam zit. Wat altijd als vertrouwensbasis komt, had ze 1 keer om je voeten wegslagen. En het allerlegstit, want je klikt is ook niet bij je. Hè, dus hoe hoe ga je de Ik hoor je er die hond inderdaad. Zwover heen filter ogen. Sorry. Vandaar ook mijn vraag, want omdat je zit zo laag in je vertrouwen. Dus het kan dan 2 dingen betekenen. Oké, het is om hulp aan de hand die ergens van boven komt, hè. Noem ik het maar eventjes. Je zegt, lieve mensen ik ga jullie helpen.
En ik heb daar geen belangen bij, hè. Dus eigenlijk hoe hoe jullie in het leven zijn met de dingen omgaan. Dat zijn hele belangrijke dingen, hè. Alleen heb je dat vertrouwen nog? Nou, jullie zeggen nu ja dat dat vertrouwen dat heb ik nog. En dat vind ik dus heel bijzonder, want jullie doen dat dus gewoon op je gevoel. Oké dit voelt goed, die mensen die zijn er om uit te helpen. De goede mensen vragen ook niet eerst om geld, hè. Doe maar wij doen dat nu met onze stichtingen ook niet. Wij zeggen ook eerst we gaan weer voor je aan de slag. En dan gaan waar we kijken waar we de rekening heen sturen, maar jullie krijgen hem niet.
[00:43:33] Unknown:
Nou als het kan niet nee. Ja, kijk natuurlijk iedereen die moet natuurlijk brood op de plank hebben. En mensen die en stichtingen ook. En kan zo'n stichting het lijden om het op een andere manier te halen? Dan zou het natuurlijk absoluut voor de hand liggen, omdat op een op een andere plek te halen. En niet bij zo'n familie die juist in de problemen zit. En juist gigantische kosten heeft aan die flauwekul. Dus wat je ook zegt dat dat dat is helemaal waar Pieter. En maar dat heeft natuurlijk met vertrouwen te maken en dat ja, ik geloof dat vertrouwen kan je alleen maar winnen door eerlijk en transparant te zijn.
Mhmm. En dat goed dat was Jonna voor ons wel. Dus wij die die gekke dame die daar dacht Engels te spreken die heeft de trachtte onze naam op papier te zetten. Nou dat lukte daar niet, want ze wist ook niet hoe ze onze naam moest schrijven. Dus uiteindelijk lukte dat haar niet om dat papier op te stellen. Dus Linda heeft dat papier maar voor haar dan voorgekauwd. In het lijkt geschreven. In het Engels geschreven. Ja ja, zo zo professioneel waren ze. En ja en ik bleef maar lachen, ja. Ja, maar ze ze waren
[00:45:02] Unknown:
ze waren wel heel nou ja, gemeen bezig. Want wij bleven er maar op terugkomen van nee, we willen niks anders. Ze willen alleen maar dus eigenlijk zo'n machtigingsformulier. En toen stapte die dame dus op een gegeven moment heel boos op. Oké, zeg ze. Als jullie niet willen tekenen, nou, dan houdt het hier op. En wij blijven gewoon zitten en zo van, nou ja,
[00:45:28] Unknown:
je doet je best maar.
[00:45:30] Unknown:
Toen kwam er echt een tip zetten van van mensen is dit gewoon hè. Dus even voor de duidelijkheid. Dit is vaak het proces hè. Dus als jij niet tekent dat hè, dit soort gesprekken hebben wij natuurlijk vaak. Ja. En dan dan voel je eigenlijk denk ik op een gegeven moment ook. Want je weet joh heeft gezegd, Noor we gaan niks tekenen. Dat is de boodschap die je hebt gekregen. We gaan ook wat voor paniek je ook voelt. Hoe graag je je kind ook wil.
[00:45:55] Unknown:
Ja. Mag je ook niks steken, toch? Want dat was een opdracht hè? Klopt klopt klopt helemaal. Ja. En daar moet je je ook aan houden. Ja en en ik geloof dat het heel vaak voorkomt dat op een gegeven moment de ouders op een gegeven moment door de druk die ze uitoefenen. Want dat is gewoon een een Is gewoon een spelletje ja. Is gewoon een tactiek, hè. Gewoon een tactiek die zich toepassen. Die vliegt, die zakken door de knieën en die tekenen toch. En dan ja dan ben je ook het zo. En logisch maar dan ben je eigenlijk als als hulp instantie eigenlijk loop je achter.
[00:46:33] Unknown:
Ja en jullie wisten ook jullie wisten ook vrij goed dat je je niet moet laten provoceren door dit soort organisaties, omdat ze dat juist willen. Ze willen een bepaalde reactie uitlokken, zeg maar nog sterk te staan in de casus. Jullie wisten dat. Ik wil eventjes ook om het een beetje op vaart te laten komen. Jullie wilden het formulier laten ondertekenen. Al was het dan maar in het Engels, maar in ieder geval tot de machtiging was naar Johanna. Tot zij in Spaans de zaak kon verdedigen voor jullie. Dat is niet gelukt. Die weten inderdaad. Ja. De derde treffende dame die het zo goed Engels kon, die dus een beetje tot de mand viel, die was op een gegeven moment klaar met dat. De insteek was om Johanna op het formulier de machtiging te laten krijgen, zodat zij zeg maar ook die zaak kon behartigen. Klopt dat?
[00:47:41] Unknown:
Klopt klopt klopt dat en ook alleen dood. Ja dat Oké. Ja, dus met die opdracht zijn we dat gesprek ingegaan. Nou, een andere tactiek die ze toepasten, wat ook niet onbelangrijk is, is dat er op een gegeven moment 1 of ander grietje binnenkwam. Ik schat er nou ja, hooguit 25. En die ging daar zitten en er was een of andere, nou ja, wat norsige, beetje arrog dame kwam er ook bij. En die zei van ja, zij weet alles over Luca. En ik heb er echt zo aangekeken en ik denk nou prima. En ik richt me weer naar de ander. Ik zeg nou oké die power of fortuin wil ik hebben. Ja. Ik heb haar compleet genegeerd, want ik had alleen maar in mijn hoofd, ik wil niks horen erover.
Ik ga er niks, ik ga niet in gesprek. Ik laat niet verleiden, niks. En ze probeerde te provoceren. Dus ze ging wel praten, maar ik heb dat gewoon niet gehoord. Ik heb gewoon mijn oor dicht gedaan. Ik denk nee, hier zijn we voor. Geen afleidingen, dat is best heel moeilijk hoor. En ja, er gaan helemaal allemaal mensen heen en weer lopen en en moeilijk doen. En allemaal natuurlijk allemaal spa's praten. Ik denk nee, focusouwen, hier zijn we voor. En op een gegeven moment is dat meisje dus ook maar weer gewoon vertrokken. Want die had zoiets van ja, nou ja, ze praat in met
[00:49:08] Unknown:
Op het raam wel door, hè?
[00:49:11] Unknown:
Inderdaad. En uiteindelijk hadden ze dan het papier gingen ze ondertekenen. En moesten ze nog hebben, ondertekend. Ja, wij hebben het ook ondertekenen. En moesten start met Paul of iets. En
[00:49:23] Unknown:
Dat was die of een turney die jullie, waar je jullie voor zou krijgen, die willen we dat jullie die opstellen.
[00:49:29] Unknown:
Ja en dat is gelukt.
[00:49:31] Unknown:
En die hebben wij ondertekend. Ja en toen heb ik gezegd van nou, dat is hem, Kan ik een kopietje krijgen? Nou, toen moesten ze de kamer uitlopen. Kregen we een kopietje mee en toen we een kopietje hadden, toen keek ik Linda aan en ik zeg mooi, we gaan. Mooi we gaan.
[00:49:49] Unknown:
Daar waren ze toen al verbaasd, want kijk ja. Het hotelhof ben je heel afstandelijk tegen de situatie hé. Dus zeg je jullie doel was dat.
[00:50:00] Unknown:
Ja klopt klopt en ze hebben natuurlijk allerlei reacties uitgelokt hé. Dat gaf je net zelf ook aan. Ze wilden reacties uitlokken. Dat je boos wordt of zelfs woedend. Of misschien wel met een stoel gaat gooien of opgaan. En die emotie, ja. Hè, noem maar op. Ze lokken je uit de tent, want dat gaan ze namelijk tegen je gebruiken. Want zie je wel dat er dat die familie agressief is. Zie je wel dat ze niet kloppen enzovoort. En ze maken van een mug een olifant. Dus je moet ze gewoon niks in handen geven. Sint is er niet leuk hoor, want later toen dat dus gebeurd was heeft Joanna aan ons verteld. Had ze een gesprek met hun telefonisch.
En toen hebben die mensen gezegd nou, Joeanne. Ja, wij hebben toch wel heel erg met je te doen dat jij met deze ouders moet samenwerken. Ja dat is echt toch wel heel moeilijk.
[00:51:03] Unknown:
Ja, kijk dit dit is wel waarom ik hier wel wat wat langer op terug ga. Want dit is ook, want we willen we willen natuurlijk jullie verhaal vertellen. Alleen we hebben natuurlijk ook een toekomst doel met zijn allen. Ja. En dat is we we hebben zeg een soort van verbinding gemaakt van onze stichtingen. Want jullie stichting is eigenlijk ontstaan vanuit de situatie waarin jullie hebben gezeten. Hebben gesteld oké dat dat willen we dat niemand anders dat nooit meer gebeurt. Dan gaan we dat niet binnen een jaar voor mekaar krijgen, maar we hebben we hebben gezegd oké, we gaan mensen de handvatten bieden die die jullie hebben gekregen. Die heel veel andere mensen hebben gekregen.
En al die lessen en al die kennis die we met al die mensen bij ons in organisaties bij elkaar hebben gebracht. Ja, die kunnen wij nu op die manier inzetten. En het is heel belangrijk voor mensen om te weten dat als wij zeggen, je kan je er beter even niet mee bemoeien. Laat ons ons ding maar even doen. Laat ons maar even de eerste stappen zetten. Laat ons maar even zorgen dat je niet meer in de situatie komt dat je fouten gaat maken. Niet meer in de situatie gaat komen dat je verkeerde dingen gaat zeggen. Waardoor je ze dingen in handen geeft. Waardoor je misschien je kinderen wel nooit meer terug gaat zien. Ja, want ja en dat gaat sneller dan jij denkt. Dat bedoel ik. En dat dat dat is dan ik daar ook nog even extra op wil inhaken. Want ik ik dat is dit is echt een essentieel stuk in waarom Luca bij jullie terug is gekomen uiteindelijk hè? Absoluut. Moet ik even de nadruk,
[00:52:28] Unknown:
ja. Kijk, ja. Heel heel ben ik wel blij om Pieter dat je dit toch even even hierbij stilstaat bij dit punt. Kijk, Als ouder ben je emotioneel zo gigantisch ermee bezig dat er hoeft maar dit te gebeuren en je gaat door het lint. Je zegt iets wat je beter niet had kunnen had moeten zeggen. Dus een andere partij die kan dat veel beter voor jou doen. Met die verstandig. Dat andere partij die dat voor zo'n familie doet, wel alles moet weten.
[00:53:09] Unknown:
Ja. Ja? Ja ja.
[00:53:12] Unknown:
Alles. Ja, want anders kan die partij niet op een correcte manier te werk gaan. Want anders zouden ze misschien iets doen wat op dat moment niet goed is, omdat er toch iets was gebeurd wat die partij niet weet. Dus in zo'n geval is het heel belangrijk dat de partij die daarvoor zo'n gezin gaat doen, de ins en outs absoluut weet van wat is er gebeurd elk papier. Er mag niks meer vergeten worden. En het is heel essentieel. En ook niks achter gehouden worden,
[00:53:51] Unknown:
hè. Maar het houdt op een gegeven moment ook om details, hè. Dat dat Ja. Dat is iets wat wij ondertussen natuurlijk ook weten. Het hè op het moment dat je nu de stappen doorloopt hé om om om in dit proces te zorgen dat je überhaupt nog kansen maakt. Moet je gewoon elk ook al denken ik heb het document klaar lees hem nog met 3 man maar een keer door hé. Kijk even welke stappen heb ik gedaan. Hebben we alles al gezegd? Hebben we het goed onderbouwd, hè? Dus elke stap is klusje aan. En elke emotie uitschakelen, hoe gek het ook klinkt ook. En omdat een ouder dat niet kan, hebben we mensen in deze wereld die dat wel kunnen.
En nou ja nogmaals dat we Piet een stuk van vrouwen hebben in een organisatie. Ja en dat is natuurlijk moeilijk maar de andere kant is ik denk dat als je op de juiste moment die uitgestoken hand krijgt, dus zoals jullie hebben gehad. In dit geval met Johanna, met de mensen om jullie heen. Is die uitgestoken hand ook hetgene waar je het vertrouwen op hebt. Ik noem het allemaal, maar een warme gloed die je voelt op het moment dat iemand je die hand ook geeft. Ja, precies. Dat je iemand aankijkt, hè. Dan voel je wel dit is wel oké of niet oké, hè. Je hebt het ook weleens totaal andersom, hè. Dus als er iemand in een klopt komt, wat je net zei die die die mediator vanuit hun. Die dat zo goed Engels kon. Die dan ineens eten. Nou dan denk hij eigenlijk, nou dat wordt hem niet hè. Dat is de totaal andere kant. Dus je voelt dat wel aan. Dus ja, gaaf hoe jullie dit vertellen vind ik vind je niet Rob?
[00:55:23] Unknown:
Absoluut en kijk emoties die gaan altijd voor paard, vooral met dit soort zaken. En als je dan erachter komt die je de vrouwen waar je natuurlijk al de achtergrond van kennen, dat ze vooral op die emoties spelen, ja dat is gewoon echt bij de beesten af. Dat is echt bij de beesten af. Ook alleen, alleen maar gewoon de de de beschermende houding die je als ouders wilt aannemen op het moment dat wat iemand anders jouw kind zomaar vastpakt of wat dan ook. Kijk dat zijn dingen, als je daar niet van bewust bent en zelfs in de moment zelf jou laat gaan, dan hebben ze jou eigenlijk al. En dat is eigenlijk gewoon het schrikbarende van het delen verhaal. Het is niet dat daar gereageerd wordt als mens.
Daar wordt gereageerd als jullie zijn op dit moment gewoon eigenlijk de melkkoe. Jullie zijn de sponsor van onze organisatie en doen vooral rare dingen, want dat dan hebben we jullie helemaal bij de smiezen.
[00:56:24] Unknown:
Ja, precies precies. Want voordat je het weet en en dat is een van de tactieken die ze dus ook toepassen. Ik heb het al eerder genoemd. Is dat ze zo snel mogelijk de moeder willen losweken van het kind.
[00:56:38] Unknown:
Ja. Ja dat dat losweken, ja.
[00:56:40] Unknown:
En daar daar hebben wij ook mee te maken gekregen. Want kort nadat het was gebeurd waren wij bij de huisarts. En daar hebben wij ook het een en ander ontdekt. Dat die huisarts heeft ook gewoon zeg maar in het spel meegespeeld. Ik had toen een een baan en door deze situatie kon ik natuurlijk niet werken. En dat had ik wel netjes versneld. Maar in Spanje werkt het dan zo dat je dan bij de huisarts moet je een briefje halen. En dat moet je inleveren bij je werkgever. Althans krijg je je geld niet.
[00:57:19] Unknown:
Heel simpel. Dat is trouwens dat in alle landen in Europa zo, hè. Dus dat is dat is misschien ook iets voor iedereen. Dat weten ze altijd wel behalve in Nederland, ja.
[00:57:28] Unknown:
Kijk en zo zo'n huisarts weet dat natuurlijk. En als die huisarts jou dat briefje niet geeft. En jij kan dat niet aan je werkgever geven. Dan word je gewoon ontslagen. Tadaa. Wow. Ja? De toets. Dus. Oké, dan heeft is de familie al het kind weg. En dan is het ook nog het inkomen weg. En dan geef ik je nog even een kersje op de taart. Wat gebeurt er in dat gesprek? Dat mag Louis zometeen vertellen. Ik vertel even het medische stukje, want die huisarts vond toch wel dat ik even aan de antidepressiva moest in deze situatie.
[00:58:07] Unknown:
Ongelooflijk.
[00:58:08] Unknown:
Ja. Maar Ik ben dus helemaal dwars van alle medicatie. Ik heb dat ook nog nooit genomen. Ik weet nog reeds van ja, ik ik weet technisch gezien al wat het is. Ik weet exact wat het is. Dus ik weet wist ook exact van dat wil ik niet. Maar goed, laten maar even dat receptje uitschrijven, hè. Speel het spel even mee. Ik ben daarna dus naar de apotheek gegaan om dat op te halen. Nou dat is 20 meter verderop. En toevallig was de eigenaar van de apotheek, de apotheker er zelf. En die kende ik weer, want dat was een vader van een jongetje die bij Luca aan de klas had gezeten. En die herkent mij en die ziet dat recept. En die zegt Linda kom even mee.
Nou ja, kom je een recept ophalen. En ik denk nou ja, oké. Ik ga mee. En toen heeft hij een heel lang heel serieus gesprek met mij gehad. En daarin heeft hij dus gevraagd of ik wist wat ik voorgeschreven had gekregen. Zeg nou ja, ik zeg iets voor omdat ik depressief ben. Maar dat ben ik niet. Dat heb ik helemaal niet nodig. Nou, wat hij toen heeft uitgelegd dat het hele zware antidepressiva waren. Die ik minstens 6 maanden moest gaan slikken. En waar je ook verslaafd aan wordt.
[00:59:32] Unknown:
Ja. Wow.
[00:59:34] Unknown:
Niet zomaar mee kan stoppen, want dan ja, krijg je andere gekkigheid.
[00:59:39] Unknown:
Ja. Ik zeg nou Kom misschien zou het precies de bedoeling zijn van een bepaalde instantie om jou
[00:59:45] Unknown:
een hele mooie manier gek te laten klagen. Ja, precies dat Is een Dus ik vond het zo bijzonder dat ik dat gesprek kreeg met de apotheker. En zeker de manier waarop hij iets vertelde. En en ook nou ja, hij hij maakte zich zorgen. Maar ook hij wist natuurlijk wat er gebeurd was. Ik bedoel ze een onwijs klein dorp. En ik voelde dat toen, maar dat dat kwartje is later pas gevallen. Dat hij mij een soort van waarschuwing heeft gegeven. Maar wel binnen alle kaders van zijn vak en en hé, ethisch verantwoord enzovoort. Want dat was verder een keurige man. Maar wel in En ook een stukje bescherming van zichzelf natuurlijk, wat hij wel kan vertellen,
[01:00:28] Unknown:
zonder zichzelf of zijn familie in gevaar brengen. Want dit zijn natuurlijk, en voor luisteraars, dit zijn dit zijn organisaties die heel veel mensen brood op de plank geven. Heel veel mensen doen ook heel veel zonder erover na te denken als je in een bepaalde club zit, You oen gunning gight out. Het is als een one presenter motorclub, je bent erin maar eruit kan gewoon niet. Dus je gaat dingen doen die tegen jou waar ze normen in zitten. Je gaat dingen doen en misschien dingen zien waar je helemaal niet voor gediend bent, waar je niet voor getekend hebt. Maar je kunt er niet uit. Dus die hele samensmelting van van organisaties en van mensen dat is ja, bok daar maar eens tegenop.
[01:01:12] Unknown:
Nou ja, daar kwamen we dus langzamerhand dus achter. Dus ik heb het recepkje en alles. Ik heb keurig meegenomen. Binnen buiten gelopen, auto ingestapt. Ik heb het aan Louise verteld. We zijn naar de eerste dichtstbijzijnde prullenbak gereden. Ik heb de deur open gedaan en ik heb er zo ingeflikkerd.
[01:01:30] Unknown:
Ja, maar het ergste is kijk, is dit nu 1 keer dat je dit hoort hè? Dan dan denk je nog van weet je, ze hebben echt erover. Ze willen jou erg helpen, toch? Ben je maar en heel serieus. Want mensen die dit voor de eerste keer horen, die denken ja, zo die arts die wil jou helpen. Nou, ik heb nieuws normaal. Wij lezen dossier op dossier dat dit een soort van werkwijze misschien wel is. Het zit niet dat het zo is, voordat we daarop afgegehakt worden. Maar het is te toevallig. Was op jou afvallen? Sorry ja dat ze altijd op engelier de ouders willen weg gaan zetten als koekoek of zo. Hè dus Ja, het het feit
[01:02:12] Unknown:
is als je naar de wet kijkt is dat op het moment dat een moeder dus mentaal gezien niet in staat is om voor een kind te zorgen. Dus in Nederland zou ik het even vertalen in een behoorlijk GGZ traject.
[01:02:32] Unknown:
Get. Ja, ja, ja. Nou raakt je nou
[01:02:33] Unknown:
automatisch je gezag over je kind kwijt. Maar dat weet ik niet, want En op het moment dus dat jij aan zwanen antidepressiva zit, Of je hebt 1 of andere stempel op je hoofd, hè. Dat je psychotisch bent of manisch depressief. Of weet dicht van wat voor stickertje je zus. Dutch allemaal. Vlak, hè. Dan raak je automatisch je gezag kwijt. Mooi, weer een stapje dichterbij het kind.
[01:03:02] Unknown:
En ook even voor de luisteraars. Dit is niet een op zich staand geval. Er zijn dus thuis duizenden mensen die daarmee te kampen krijgen. En Linda en Louis en misschien dadelijk ook een keertje Luca willen hun verhaal vertellen zodat jullie steun kunnen vinden en tot het niet zo is tot je helemaal alleen ervoor staat. Er is een stichting opgericht door onder andere Linda en Louis om daar een stukje steun te krijgen en ook een stukje ondersteuning. Er zijn ook heel veel mensen mee gemoeid, zoals ze net al aangaf in het gesprek, om jouw kind terug te krijgen op wat voor manier dan ook. Alleen, probeer dan wel die emotie, en dat klinkt eigenlijk belachelijk wat ik dat nou zeg, want ik heb geen kinderen, maar ik voel zelfs emoties dat ik denk van ja, dat ga ik je niet doen, dat ga je niet menen. Maar je moet op dat moment zo zakelijk zijn, zo ijskoud, zoals Louis zegt als een steen, moet jij eigenlijk in principe kan reageren om je gelijk te halen.
Het mooiste van het verhaal is natuurlijk wel, tot we nu wel kunnen spreken, Dat Luca wel weer terug is bij zijn ouders. Dat wil ik wel even meegeven, ook voor de mensen. Ja, we werken er ook naartoe. Maar hebben we ook in de vorige keer in een uitzending gezet. Mensen die nou voor het eerst intunen. Dit is een verhaal met een goede afloop. Maar er zijn heel veel verhalen wat mensen overkomt, die niet een goede afloop hebben. We weten niet wat er met die kinderen gebeurt. We hebben wel enige aannames en we weten ook wat bepaalde circuits daar Maar goed, dat is een heel ander verhaal. Ik wil heel eventjes teruggaan.
Jullie hebben onder andere die Joanna die machtiging kunnen geven, jullie zijn daar lachend weggegaan. Jullie hebben Luca toen niet gezien. Die dag wat eigenlijk voor die Spaanse autoriteiten zouden zijn. Nou hier hebben jullie Luca, jullie gaan lekker reageren. Daar hebben wij een punter op te staan. Jullie zeiden nee, schaakmat, wij hebben een machtiging en wij gaan naar Tourledoki. Wij gaan terug naar, wij gaan weg.
[01:05:17] Unknown:
Lekker, en op hier drinken. Ja.
[01:05:19] Unknown:
En dat vonden ze niet leuk en Nee. We zijn later Hebben ze zeg maar richting Johanna wel beeld geschapen dat wij natuurlijk wel een beetje gekke ouders zijn, hè. Dat dat niet helemaal klopt. Dat ze hun kind niet weigeren.
[01:05:36] Unknown:
Hè, hoezo? Fijn.
[01:05:39] Unknown:
Dat klopt toch niet? Een ouder wil toch Kensie? Maar wij hadden natuurlijk als doelstelling van nee, wij laten ons niet misvangen in de Spaanse regime, want dan kunnen we internationaal gewoon niks meer doen. Dan zijn we hem gewoon kwijt. Krijgen we ook niet.
[01:05:55] Unknown:
En dat heeft per momentje, dit dit is internationaal nog een stapje pittiger dan nationaal, hè. Dus hier in Nederland gaat iedereen al nat doordat ze de kennis niet hebben, wat logisch is. Maar internationaal hebben ze nog meer valkuilen waar ze je eigenlijk in kunnen zetten, hè. Absoluut.
[01:06:12] Unknown:
Ja. Absoluut absoluut dus nou ja, die stap hebben we dus wel, hè hadden we gewonnen. Zo voelde het ook echt als een mega overwinning. En toen kon kon aan. Ja, toen werd het wel wel heel lastig. Voor ons. Nou ja,
[01:06:39] Unknown:
kijk dan kom je op gegeven moment op de tweede plaats te staan. Want je krijgt dan de verhalen van je van je mediator eigenlijk van van je hanger te horen. Wat natuurlijk correct is, hè. Want zij kan natuurlijk met hun praten op een hele andere manier, want zij heeft die emotie niet. Ja, is toen ook een een tijdje overheen gegaan dat er natuurlijk ook vragen werden gesteld door Johanna oké, lever nu die papieren maar. Want die menselijk gezin heeft die papieren nooit gehad dus En daar is ook op gegeven moment dat gesprek ook Toen is dat gesprek ook gekomen, waarin die iemand van die instantie dat ook benoemd heeft dat dat cruciale papier nooit is opgestuurd.
En dat kon alleen maar plaatsvinden doordat zij officieel onze vertegenwoordiger was. Ja. En kijk op een gegeven moment wat gebeurt er? En daar gaat nog 1 of 2 weken overheen. Ja, in die periode hebben wij natuurlijk gruwelijk veel met Johanna gesproken. Johanna was dagelijks en en meerdere keren op een dag met die organisatie aan het praten. Want Johanna ontdekte kreeg dus op een gegeven moment ook al die documenten toegestuurd. En die kon zij dan lezen en zij ontdekte dus ook al die fouten, al die onzin die er stond. Ja, ja, noem maar op.
Het kind wordt bijvoorbeeld wij brachten het kind niet naar periodieke controles bij de dokter. Nou joh dat dat is helemaal niet verplicht. Dus al die al die redenen die de die die instantie aangevoerd heeft en opgezet heeft. En neergelegd heeft bij de bij de rechter was eigenlijk allemaal onzin, ja. En de enige ding waar enigszins van waarheid in zat dat was dat het kind niet naar school ging. Maar daar hangt de reden aan vast. En de reden was dat wij in discussie waren met de schooldirecteur. Die in dit hele verhaal een hele grote cruciale rol speelt. Want ja, wij kunnen natuurlijk nu hier niet bewijzen, alleen hij heeft nooit antwoord gegeven op onze brieven. En waarom niet? Omdat hij geen antwoorden had. Ja, hij kon het niet doen.
En tot op de dag van vandaag en dan praten we meer dan 2 ja, meer dan 2 en een half jaar terug. Wigert hij ook nog alles te doen, ja. En ook een antwoord te geven.
[01:09:40] Unknown:
Ongelooflijk, hè? En ja, dus Ja, ik zal ik zal even het iets specificeren.
[01:09:46] Unknown:
Ja, nee, vragen. Ja.
[01:09:49] Unknown:
Want welke brief dan en waarom was Luca thuis? Nou, dat had alles met de lockdown periode te maken. Ja, ja. En in de eerste periode van de lockdown dat alle kindjes natuurlijk thuis waren. Toen ontdekten we heel veel eigenlijk bij Luca wat er dus allemaal mis ging ook op school. En nou waren wij al niet de favoriete ouders op school. Want hè, in Nederland is het vrij normaal als je kind ziek is of er is wat aan hand. Dan bel je. Je gaat even bij de juf langs of de meester. Je maakt een praatje. Je gaat naar directeur. En je doet het ding en je lost het samen op. Nou goed. Dus ik met die Nederlandse mindset doe dat dus ook in Spanje.
Dat is niet zo handig. Want In Spanje werkt dat gewoon anders. Dus dat is gewoon een cultuur ding. Ja. Dus iedere keer als er wat aan de hand was met Luca. Want Luca werd structureel zwaar geperst op die school. Waar de school dus niet zoveel aan aan deed. Want ze hadden niet, zoals wij dat in Nederland hebben, een een bepaald pestprotocol. Maar ja, goed. Dan stapte ik wel naar binnen. En dan zei ik ja, jongens dit en dit is er gebeurd. Wat doen jullie eraan? Nou en eigenlijk bij alles wat er gebeurde daar deed de school niet zoveel aan. Want het is toch gewoon maar een buitenlands kindje. Hè, het is een klein dorp. Ze zijn verplicht om buitenlandse kindjes ook op school op te nemen. En ze ook te ondersteunen in extra Spaanse lessen en dat soort zaken. Helemaal goed. Maar in dit geval op deze school was het toch wel erg lastig hoor. Er zaten ook wat Pakistaanse kindjes op de school. En dat zag ik al die jaren al die die hingen er maar een beetje bij. Oké, ze moeten wat, hè, ze moeten met bij het bed moeten ze er iets mee, maar eigenlijk is het wel lastig.
Nou, als je dan ook nog 2 Nederlandse vrij directe ouders hebt. Ja, dat is er fijn. Dan is dat lastig. En wij hebben er bijvoorbeeld ook op gehamerd van joh, check even maar Luca heeft dyslexie. Doe er wat aan. Nou ja, dan krijg je zo'n juf voor je neus die dan gaat zeggen, nee hoor, ik heb met dyslexische kinderen gewerkt en Nuka heeft het niet. Ik zeg: nou, ik heb nog een oudste en ik zie exact hetzelfde gebeuren. Dus let er even op, doe er wat aan en test hem. Nou dat gevecht alleen al heeft 2 jaar lang geduurd voordat ze hem überhaupt wilden gaan testen. Ongelooflijk, hè? Ja, dan kan je een beeld vormen wat dat doet in de ontwikkeling van een, van een kind die van de kleuterschool naar de basisschool gaat.
[01:12:44] Unknown:
Ja? Nou, zou het, zou het een gevolg kunnen zijn van deze opsomming van feiten? Dat iemand een melding heeft gemaakt van joh, zoek het even lekker uit. En en en en bijvoorbeeld die schooldirecteur die dan eigenlijk zeg maar over dat hele kroost mag mag beoordelen. Gewoon zoiets heeft gezegd, joh ik ga het gewoon naar de autoriteiten zetten, Verzoek het maar lekker uit. Of is het gewoon echt onkunde en samenvallen van diverse factoren. Waardoor het gewoon heel ongelukkig is en het ergste buiten is gekomen.
[01:13:25] Unknown:
Mhmm,
[01:13:26] Unknown:
nou kan kan. Kijk dit zijn wat ik nu ga zeggen zijn natuurlijk vermoedens, ja. Mhmm. Ja. Er spelen meer meer zaken. De schooldirecteur die ons natuurlijk wel gruwelijk lastig vindt. Maar die heb ik ook op een gegeven moment flink op zijn nummer gezet. Ik heb gezegd je doet er wat aan. En Linda heeft hem ook een hele nette brief gestuurd met de vraag van geef antwoord op die en die vragen. Dat heeft hij dus nooit gedaan. Het is een een typische racistische figuur, die heel graag uit gaat huilen bij zijn moeder. En het is een klein dorpje en als je in dat dorpje geboren bent, dan hoor je erbij.
Ben je niet in dat dorpje geboren bij hun vreemdeling. En als zijnde die die man die is in dat dorpje geboren. Dus die gaat verhaal zoeken bij mensen waar die dus op kan vertrouwen. En de tweede persoon is dan de burgemeester. Ja. Daar gaat u even uithuilen. En de burgemeester zegt van nou ja, als die jongen niet naar school gaat, dan sturen we de sociale dienst. Want daar kwam hem wel goed uit, want de burgemeester had ook Je vond ook dat wij heel erg lastig waren, want wij zaten dus We hadden een heel mooi stekkie en met een prachtig uitzicht en nergens geen geen flauwekul alleen maar allemaal natuur.
En wat speelt daar, er wordt een windmolenpark gepland. En Gewoon eigenlijk ook een extra doelstelling om 1 jullie daar weg te krijgen en 2 Ja, ja, ja, ja, dus 1 van die windmolens die zou op de rand van ons eigendom komen. En dat dan praten we over windmolens van 290 meter
[01:15:39] Unknown:
hoog.
[01:15:40] Unknown:
Wow. Welke hoor is dat dan. Ja en die komt dan niet op ons eigendom, want die komt dan natuurlijk net op natuurgebied of zeg maar in bosgebied, want dat krijg je natuurlijk bijna voor niks. Wauw. Ja, want dat bosgebied dat is van de gemeente. En als de burgemeester daarmee instemt, dan kost dat bosgebied natuurlijk niet zoveel. Als het natuurlijk op privé grond staat, dan praat je over andere prijzen.
[01:16:10] Unknown:
Precies. Als het zou een aanname kunnen zijn om als we bij elkaar op zouden tellen en stel je voor dat wij met een boerenverstand zouden zeggen van goh, het is wel heel typisch tot op de diverse molietjes zijn gaan draaien. Ja. -Op de windpolis. Die zijn gaan draaien. Er zijn best wel wat bedragen mee gemoeid en ook natuurlijk wat, Ja laat ik het zo zeggen. Diverse mensen zouden er best een leuke scène kunnen verdienen. Een stukje aanzien. Maar er zitten een paar Nederlanders die hebben een kind. Laat ons nou dat kinder eens gebruiken om dat gezin uit elkaar te trekken tot wij gewoon onze windmolenstjes kunnen gaan
[01:16:56] Unknown:
gaan proeven. Niet uitsluiten,
[01:16:58] Unknown:
maar maar. Kunnen we niet uitsluiten, nee. Dat ik dan nu hard maak, dat is toch niet gek, nee. Nee, nou speelt er nog wat. Die windmolens die zijn natuurlijk leuk, maar wat doe je met die windmolens? Die moet je ook aansluiten op het nettowerk of niet?
[01:17:14] Unknown:
Nou dat zou je zeggen, dat zag ik eerlijk niet uit.
[01:17:17] Unknown:
Dus om ze aan te sluiten moeten er natuurlijk elektrische kabels ergens heen gaan. Naar de centrales natuurlijk. En wat gebeurt er over ons land of door ons land precies in het midden, 40 meter achter ons huis, bleek dus een hoogspanningsleiding te moeten gaan lopen.
[01:17:39] Unknown:
40 En de spanning liep ook hoog op.
[01:17:43] Unknown:
Ja, kijk, hè dus goed, heel goed, leuke. Dus daar moesten ze natuurlijk ook van ons een vergunning voor hebben of tenminste toestemming. Ja, dan dan kan je een plaatje vormen.
[01:18:05] Unknown:
Ja, absoluut.
[01:18:07] Unknown:
Ja, absoluut. Ja, absoluut. Er zijn er meerdere dingen die dus interessant genoeg waren om ons daar weg te halen. Zonder ons uit te lopen?
[01:18:21] Unknown:
Ja. Ik denk dat het een heel goed mooi punt is om ook hiermee een beetje naar de afsluiting in te gaan. Want we hebben het gehad over wat eigenlijk is gebeurd in de eerste podcast. Het verhaal wat er is gebeurd door de autoriteiten dat jullie zonder kind met lege handen met een stofwolk op je eigen terrein stonden. Deze telepodcast hebben we aangehaald wat er in die 2 weken is gebeurd met heel veel steun voor andere mensen. En we steunen onder andere van Joanna, die dus ook wel juridisch sterk is en ook de taal spreekt. Door wat er eigenlijk door die autoriteiten zeg maar geforceerd is of geforceerd hebben willen doen met betrekking tot jullie emoties en dergelijke om toch nog de complete machtiging over het kind te krijgen. Maar jullie hebben gelukkig de machtiging gekregen van Johanna om in ieder geval juridisch, Spaans juridisch dit te gaan doen. En vervolgens komt er eigenlijk ook wel een beetje de aap uit de mouwen. Maar wat ons nog meer speelde aan de oppervlakte.
Wat een aanname is, is een pure aanname van ons. Het is wel heel grappig dat dat speelt en heel frappant dat dat ook wel een beetje op zijn plek komt in dat kleine dorpje. Wat ook gemoeid gaat met best wel veel geld, om daar windmolens te plaatsen op een bepaald gebied. Wat dan heel toevallig ook nog bij jullie stukje land ligt. Willen jullie hier nog wat aan toevoegen en we willen natuurlijk wel afsluiten met hele mooie cliffhanger, hoe we dadelijk vervolg 3 gaan inzetten.
[01:20:08] Unknown:
Sorry dat ik je nog even onderbreek alleen, want ik weet ondertussen van Luca van jullie fantastische zo mijn grote vriend. Ja, die heeft al een keer aangegeven de laatste keer dat we bij jullie waren. Heb ik aan de vraag zou je zelf ook een keer wat dingen willen zeggen? Dus ik denk dat het heel mooi is dat we in deel 3 naar een, nice zeg maar de de climax bouwen dat die weer terugkomt. En dat er op een gegeven moment de gang naar Nederland is. En dat we dan dat stuk daarmee kunnen afronden. En dat we dan een een een ik doe het maar een een een spin-off nog maken en die wordt echt wel wat korter, want ik wil Luca niet te veel belasten. Want het het je kan zeggen wat je wilt, maar het is toch een trauma hè?
Maar dat we dan een spin-off doen met Luca erbij en dat we dat dan met zijn allen doen. En dan lekker met elkaar in gesprek gaan op de bank en in een relaxte setting. Want dat vind ik wel heel belangrijk dat het voor Luca ook een beetje relaxed is. Ja. Wel en dat ik hem ook gewoon een knuffel kan geven als ik zie dat die er even last van heeft. En jou ook en Louis ook, want ik ben een knuffelaar. Dus ik dat dat wou ik nog wel even aangeven. Wil je in 1 keer dan? Hij ja ja ja. Ook met jou, ook met jou. Maar in dit geval gaat het natuurlijk over. Ja snap. Ook Onze grote vriend Luca is een fantastische vader en moeder.
Maar wij kennen even wel vaker genoegen op. Dus wat dat betreft.
[01:21:31] Unknown:
Heel dapper om dit verhaal naar buiten te laten komen. Zoals gezegd, dit is ook een stukje ventilatie van jullie zelf wat er is gebeurd. Een stukje reflectie, maar ook zeker steun voor anderen die in deze zelfde situatie of terecht zijn gekomen of misschien wel terecht komen. Waar kunnen mensen jullie website vinden om die steun te krijgen?
[01:21:57] Unknown:
Dat kunnen ze vinden op w w w punt porAimarafounation punt org. We hebben ook nog een andere website dat heet ABC in law. Ik zal jullie wel de linkjes doorgeven. En ABC in law dat staat eigenlijk voor absoluut. En dat denk je natuurlijk aan recht. Maar het heeft nog een diepere betekenis, want het zijn de initialen van onze mooie jongen. Wauw. Ja, dus Ja, niks is niet zo. Dus ja en wij hebben natuurlijk telegram kanaal daar zijn we op te vinden. En ja, even kijken. Bij Jim natuurlijk, hè. Bij The Silent Wariers daar staan artikelen. En onlangs heeft Ella Ster, een Nederlandse onderzoeksjournalist, Een drieluik gepubliceerd op haar website.
[01:23:02] Unknown:
Meer zou ik nog even publiceren, dus die moet ik ook nog even hebben van je. Ja, dus kijk wij zijn nu wel op een punt, omdat we eigenlijk de grootste strijd
[01:23:13] Unknown:
achter de rug hebben. Zijn we er nu ook aan toe om ons verhaal te delen. Wij hebben altijd wel de beleving gehad van nou ja, dit willen we wel gaan delen. Net wat jij zei Pieter, deels een stukje verwerking en heling, hè, een stap verder in je eigen proces. Maar ook hoop ik dat wij mensen hier ook een beetje steun doorgeven. Of kunnen inspireren op wat voor manier dan ook. En daaruit voortvloeiend is ook gekomen dat ik op 24 april aanstaande ga ik in café de Liefde ga ik een interactieve lezing geven over hoe houd je je nu staande als moeder als je kind is ontvoerd.
[01:24:04] Unknown:
Het is ook dit is dus ook even interessant voor de mensen die, want we hebben TikTok ook live. Die horen trouwens alles goed. Vind je het nou interessant om als moeder of als vader die in die situatie zit met je kind die uit huis is geplaatst of waar je ook maar inzit met de jeugdzorg en je wilt het verhaal van Louis en Linda in dit geval van Linda haar situatie als moeder horen, ter ondersteuning. Je wilt vragen stellen interactief. Dan kan dat in café liefde in Harderwijk. Op 24 april hè zei je. Ja, op 24 april.
[01:24:38] Unknown:
Ik geloof dat de inloop is om half 8 en het start om 8 uur. En wat ik zeg maar de afgelopen jaren ben ik ook wel met moeders in contact gekomen. En wat ik heel fijn vind en dat zullen mensen denk ik wel herkennen, is dat je soms gewoon even met een moeder of met een vader praat die in zo'n heftige situatie zit. Gewoon als moeder tot moeder of vader tot vader. Het is heel fijn om je verhaal aan iemand te kunnen vertellen. Maar als iemand het niet zelf heeft beleefd. Nee. Dan dan kom je een heel eind, maar niet ver genoeg. En als je het wel hebt beleefd en dat geldt natuurlijk voor heel veel onderwerpen.
Dan heb je maar een half woord nodig en je begrijpt de hele alinea. Ja. Ja. En en dat vind ik zelf heel fijn om te doen. Ik doe dat niet dagelijks. Daar heb ik ook nog niet helemaal de energie voor. Maar dat is wel wat ik doe en wat ik ook kom. En wat ik ja,
[01:25:38] Unknown:
wil geven. Je geeft mij wel een heel mooi haakje om om even nog naartoe te werken. Voor de mensen die nu luisteren kijken op TikTok of hier achteraf de nou ja de podcast terug gaan luisteren. Veel mensen kennen de. Zo hebben jullie ook leren kennen. Maar heel veel mensen weten nog niet dat er een nieuwe stichting is. Dat de stichting SW waar ook Linda en Louis bij bij betrokken zijn als hebben al een aantal jaren heel veel mensen kunnen helpen, ondersteund. Eigenlijk met dezelfde zaken die jullie niet ook benoemen.
En je geeft mij het haakje naar café de liefde. Want wat wij willen gaan doen, wat we krijgen en dank daarvoor alle aanmeldingen die we binnenkrijgen dat is echt niet normaal. We zijn elke dag aanmeldingen aan het verwerken en ja, we moeten gewoon al heel veel mensen als vrijwilligers gaan. Wij gaan aantrekken om te kijken hoe we dit allemaal moeten gaan doen, maar dat gaat allemaal goed komen. Willen we ook dit soort dagen gaan we organiseren waar mensen hun verhaal kunnen doen. Dus volg ons gewoon allemaal. Volg Linda en Louis, kom naar de telegram pagina's. Kom naar de websites die die Linda heeft groen. Kom naar stichting sw punt n l of naar de silent wording punt n l. Hun verhalen staan erop, ook andere verhalen staan erop.
En 1 ding hè, elke ik blijf het gewoon zeggen. Ik ben zo trots op jullie en ik ben heel blij dat ik jullie heb leren kennen. We hebben heel veel liefde voor mekaar ondertussen. We kennen elkaar al een stukje beter dan dan toen we elkaar leren kennen. En we hebben al heel veel besproken dingen meegemaakt. Elkaar geholpen ook met cases. Is een is een voorbeeld ervan. Er zijn we continu samen over in overleg. Kijken hoe we kunnen zorgen voor een langdurige oplossing voor andere gezinnen. Super trots dat ik jullie heb mogen leren kennen en ik heb nu wel zin in de volgende aflevering.
[01:27:28] Unknown:
Nou dank je wel en geheel wederzijds en wij zijn ook heel blij dat dat jullie in ons leven zijn gekomen. Ook dat is weer op een bijzondere manier gebeurd en niet toevallig.
[01:27:43] Unknown:
Nee, nooit toevallig.
[01:27:45] Unknown:
Ja, ook fijn dat dat jullie ons deze gelegenheid ook geven op deze manier. Tuurlijk. Hè dat ja, zijn we ook dank ervoor. En en heel blij mee. En ja, nou ja dat dus.
[01:28:00] Unknown:
Alles knap. En Rob dan is aan jou het afsluitende woord mijn grote vriend.
[01:28:06] Unknown:
Ja, wauw. Ik bedoel dit getuigt weer dat samen sta je sterk. En en Ieder verhaal is bizar op zich. Dit is een verhaal wat heel veel mensen aan hun hart gaat. Als het gaat over kinderen. Kinderen ontvangen, ook machteloosheid ten opzichte van organisaties. Maar als je dan ziet met de juiste verbintenis die je krijgt, door met de juiste mensen in contact te komen, sta je er niet alleen voor. En ik denk toen wij steeds meer ons daarvan moeten bewust worden, dat connectiviteit, dus met mensen contacten, netwerken, zo belangrijk is in deze helaas best corrupte wereld als het over organisaties gaat en over bepaalde systemen gaat.
En de wereld is prachtig. Alleen dat wat erop rondloopt, heeft niet altijd goede intenties. Als ons zoiets overkomt, wat het dan ook moge zijn. Dit gaat over kinderontvoering, maar er zijn zoveel casussen en die kan Pieter ook bevestigen met betrekking tot wanorde in zorginstellingen. Wanorde in kinderdagverblijven, noem maar op. Jullie zien bijna wekelijks wel dingetjes op de radar komen die eigenlijk te belachelijk voor woorden zijn of voor je van denkt, dat kan toch niet waar zijn. Maar dit is toch maar het topje van de beerput. Ik vind dat we samen sterk zijn, en dat kun je wel zien in een samenwerkingsverband wat we nu hebben. This Orange Productions, Signar Warriars en natuurlijk Linda, Louis en Luca.
Dit zijn niet wij alleen, dit is een heel team wat hier werkt en dit is ook een stukje steun over kunnen we bieden. Er zijn mensen achter de schermen bij zich. Dat bedoel ik, kijk, 90 mensen. We hebben dan ook notitas wat aanvallen, want alleen sta je maar alleen. En met een paar man kun je echt wel wat gaan Je kunt best wel ijzer met handen breken, maar hoe meer man en vrouw die er zijn, die voor dit soort zaken opkomen en het ook uit durven spreken en uit kunnen spreken. Dan gaat er ook wat gebeuren. Dan krijg je een shift in datgene wat er zo verrot is.
[01:30:28] Unknown:
Wat natuurlijk wil ik nog even wat toevoegen. Wat natuurlijk ook heel erg belangrijk is dat gezegd wordt. Als er mensen zijn die dit nu zien, luisteren, lezen en we hebben natuurlijk ook de steun nodig. Mhmm. En om dan zoiets ook mogelijk te kunnen maken. Want ja dat is gruwelijk veel werk, gruwelijk intensief werk. En als er mensen zijn die ons kunnen steunen, heel graag natuurlijk. Ja.
[01:31:03] Unknown:
De links worden ook allemaal geplaatst op de website. Pieter en ik gaan gaan een stukje editing magic over deze podcast laten gaan. Dus ook voor degenen die nou luisteren en die kijken via TikTok naar Pieter en die het terug willen zien. Er wordt gegarandeerd, wordt als dadelijk alles geedit is, reclame van gemaakt. Het wordt eventjes benoemd waar op te vinden is, deze podcast. Dit is deel 2. Wij gaan ook een keertje naar deel 3 toe, maar ik wil hierbij je afsluiten. Ik wil ook iedereen danken voor de energie en de tijd. En ook Je hebt de bravery, hoe noem je dat? In het Nederlandse gros.
Waarom? Ja eigenlijk de dapperheid De dapperheid om het ook te verkondigen. De moet, de moet inderdaad. De moet. En Ja Voor degenen die luisteren, ik sluit normaal gesproken in het Engels af. Ik ga het nou proberen gewoon Nederlands te doen. Iedereen die luistert of kijkt, ik wens jullie een hele mooie grand Rising. Dat is een hele mooie zonsopkomst, een hele mooie dag op een hele mooie avond. Waar je dan ook bent op deze prachtige aarde.
[01:32:16] Unknown:
Dat mag goed. Mooi, echt. Ik dank jullie wel en ik spreek jullie nou ja, vanavond morgen over morgen de rest van de week waarschijnlijk ook de dag. Dus Oké. Yes.
[01:32:27] Unknown:
Dank je wel iedereen. Doei. Doei.
[01:32:30] Unknown:
Doei. Bye bye. Bye bye.
Introductie en Achtergrond van de Podcast
Kinderontvoering door Overheden: Het Verhaal van Luca
Contact met Onderzoeksjournalisten en Ervaringsdeskundigen
De Rol van Overheden en Media in Kinderontvoeringen
De Strijd om Luca Terug te Krijgen
De Tactieken van Overheidsinstanties
Vertrouwen in de Juiste Mensen en Organisaties
De Rol van Huisartsen en Medicatie in het Proces
De Invloed van Lokale Politiek en Economische Belangen
Reflectie en Toekomstplannen