Praten en Communiceren ... er is een heel groot verschil!
Volg mee met ons hoeveel invloed dit kan hebben op je relatie...
Heb je een verdiepende vraag hierover of een andere levenskwestie, dan horen we graag van je. Je kan ons ten allen tijde een mailtje sturen :
[email protected]
Meer info over ons aanbod vind je op de websites :
www.thegoldenoak.be
www.whakaaro.art
Enjoyy
Namaste
Esther, Kristina en Lorenzo
Voel je dat deze podcast een inspiratie of een steuntje in de rug zouden kunnen zijn voor iemand die je kent, deel de podcast dan met die persoon, je doet er hun en ons een groot plezier mee 🧡
Wil je geen enkele aflevering missen, abonneer je dan op deze podcast.
Volg ons ook op Instagram: @thegoldenoak4you - @dharma_whakaaro - @lorenzo.whakaaro
En stuur ons gerust een bericht als je wil reageren op deze aflevering 🪶
Meer info over onze activiteiten vind je op onze websites:
https://www.whakaaro.art/
https://www.thegoldenoak.be/
Hey iedereen, blij u weer te mogen ontvangen bij een aflevering van Delalobas. Christina en Esther geven een interessante kijk op dagdagelijkse situaties die confronterend kunnen zijn voor ons innerlijk wezen. Ze praten vlotjes tijdens deze zelfverklaarde koffiekoeken therapie vanuit ervaring en deskundigheid. Ze leggen daarbij ook heel graag uit hoe je dat dan ook praktisch toepasbaar kan maken en dus dankjewel om af te stemmen op de Dalobas waarvan de naam is geïnspireerd door de Beendervrouw. Zij die ons herinnert aan wat in gevaar is om vergeten te worden in en door deze wereld.
[00:00:48] Unknown:
Goedemorgen Christina. Dag Esther.
[00:00:51] Unknown:
We zijn vertrokken voor een aflevering over
[00:00:58] Unknown:
communicatie. Praten. Ja. En dus dat praten niet hetzelfde is als communiceren. En dat dat waarschijnlijk zorgt voor, hoe zeg je dat, een paradox ofzo in uw systeem. Want ik merk, zelf heb ik dat heel hard gemerkt ook in relaties, dat gelooft om de paar weken of om de paar maanden tegen hetzelfde aan. Je hebt ruzie, je hebt een misverstand. En je besluit dan allebei zo van ja, ik ga er echt op letten. Ik ga mijn best doen ofzo. Maar dat werkt dus niet. En dat dat eigenlijk grappig is. We doen eigenlijk altijd wel allemaal ons best. Maar als je eigenlijk van een bepaald ding niet veel verstand hebt, dan kun je nog zo hard uw best doen maar dan lukt dat misschien gewoon niet goed.
En dan komen we zo bij die paradox tussen praten en communiceren want we kunnen allemaal wel praten. We kunnen de woorden uitspreken. We hebben dat allemaal geleerd in school en dus is er ergens achter liggend vermoed ik bij heel veel mensen, bij mezelf ook van, ja maar dan moet ik toch niet gaan leren want ik kan heel, ik kan niet goed praten. En dat dat ervoor zorgt dat we niet geneigd zijn om daar hulp ofzo in te gaan zoeken. En dat ge dat dus bij andere dingen wel doet als ge zo iets wilt nieuw gaan leren. Stel ik wil morgen leren pottenbakken, ja, dan ga ik een cursus volgen.
Dan ga ik daar misschien filmpjes over bekijken, een boek over kopen, materialen misschien aanschaffen op den duur en daarin oefenen. Vooral dat ook. Vooral oefenen tot en dan word ge steeds beter. Maar dus met praten en communiceren en dan vooral in, met de mensen dicht rondom u is dat het meest uitdagende. Maar daar heeft dus niemand bijna de neiging om dat te doen. Om te gaan leren communiceren. Omdat wij volgens mij dus allemaal dan, zo die rare conditionering in ons hoofd hebben van ja, maar wij kunnen toch, ik kan toch praten. Ja. Dus dat is toch niet iets dat ik moet gaan leren. Maar dus dat praten echt niet hetzelfde is als communiceren en als je het dan nog een trapje verder brengt verbindend communiceren.
[00:03:43] Unknown:
Ja, zeker. Ja, zeker. Verbindend en in de basis, in de synergie. Ja, ik praat over synergie maar die coherentie, samenhang. Zeker in relaties hé, daar hebben we het straks al over gehad. In verbondenheid, verbindend communiceren in een relatie is dan ook nog het moeilijkste. En als mama of als ouder naar uw kinderen toe Dat is ook niet zo gemakkelijk.
[00:04:15] Unknown:
Ja, tuurlijk niet. Want er worden voortdurend op allerlei laagjes andere dingen aangesproken. Ik heb ooit die opleiding gevolgd, de jaartraining van verbindende communicatie en daar werden allerlei oefeningen uiteraard en theorie in voorgesteld. En dan was er op een bepaald moment iemand van de deelnemers en die zei van ja maar, al die dingen die wij hier leren, vind dat allemaal super interessant. Hier in de oefeningen, op de cursus en zo merk ik dat dat wel goed gaat. Maar waarom werkt dat thuis niet? Ja,
[00:04:56] Unknown:
inderdaad.
[00:04:58] Unknown:
Die vrouw die de opleiding gaf zei ook: Ja, maar thuis is level 100. Ja, klopt. Omdat alle allemaal aspectjes continu, dynamieken Dan komen we bij andere dingen zoals copingmechanismen en dingen die je zelf hebt aangeleerd om te overleven. Hé, die je misschien hebt moeten aanleren omdat je in een niet veilige emotioneel onveilige situatie bent opgegroeid en dat hoeft allemaal niet super dramatisch te zijn. Dat kunnen echt al heel subtiele dingen geweest zijn. Maar dus dat je je toch allerlei dingen hebt aangeleerd om je veilig te stellen.
En dat wordt allemaal aangeraakt vooral tussen ouders en kinderen en tussen partners. Dat maakt het eigenlijk net zo ja Eigenlijk is dat superbelangrijk. Maar niemand ziet dat. Dat is precies zo'n olifant in de kamer. Dat is kei belangrijk om te leren verbindend te communiceren van hoe kan ik nu echt luisteren naar mijn partner als die niets zegt. En hoe kan ik echt luisteren zonder dat ik mij direct persoonlijk aangesproken voel, maar echt gewoon even luisteren naar wat die nu eigenlijk aan het zeggen en wat heeft die nodig. Ja,
[00:06:28] Unknown:
maar daar hebben we het al. Eigenlijk zijn we allemaal gewoon van als je als het lopen is nu zo populair. Iedereen heeft fantastische loopkleren overal loopkleren communicatie en luisteren. Eigenlijk is het niet eerst communiceren het is leren luisteren dat ook een super belangrijke is. Want ja, wij hebben allebei goed leren luisteren. En luisteren als je aan het praten bent, dat dan aan het praten en van alles, je kunt van alles praten. Je kunt tegen iedereen van alles zeggen. Hoe dat binnenkomt is eigenlijk heel individueel en inderdaad als het een relatie is, is het maal 100. Ook in een ouder verbinding. Moederkind, vaderkind en dan ook nog de kinderen van de plus de plus kinderen.
Daar heb ik geen ervaring mee maar dat is ook niet zo gemakkelijk. Het luisteren naar wat dan nodig is, is top maar je moet het ook nog kunnen vertellen wat dat je nodig hebt. Ook nog ja. Want ja, dan hebben we praten, communiceren en kunnen vertellen wat jij juist nodig hebt in de verbindende communicatie. Ja, dat is toch niet zo'n gemakkelijke.
[00:07:55] Unknown:
Nee, omdat dat ook Dat gaat echt peilsnel. Dat is een kwestie van seconden. Zo die dynamieken die actief zijn eigenlijk. Dus als we dan dat voorbeeld nemen van Lorenzo en mezelf, van het vragen naar uitleg. Ik heb een bepaalde manier blijkbaar om daarop te reageren En zeker als ik merk van ja, ik krijg een paar wedervragen waaruit ik hoor van ja, maar hij heeft niet begrepen wat ik zeg. Dan heb ik een bepaalde manier om te reageren. Dus dan begin ik heel uitgesproken traag te spreken en te articuleren. En dat triggert dan bij de andere persoon iets. Ja.
En Die dingen maken het heel moeilijk en uitdagend eigenlijk om, want vanaf dat dat in actie is getreden, ja, dan is er bijna geen sprake. Zo niet meer van te luisteren naar elkaar en ruimte te hebben en verbindende vragen te stellen want dan ben je allebei al in ja, hoe noemen ze dat dan? Eigenlijk in de fight modus of de flight of freeze ofzo. Dan is je zenuwstelsel al niet meer in rust.
[00:09:26] Unknown:
Ja, of je hebt dat mechanisme geleerd. Want mechanismes, copingmechanismen en strategieën, die komen dan allemaal naar boven. Maar inderdaad, het bevriezen, het vechten en de laatste zijn ik vergeten. Het vluchten? Het vluchten komt heel vaak. Het vluchten komt neer voor en bevriezen komt heel vaak voor. Het vechten ook, maar dat heeft nog dikwijls met iets anders te maken. Maar het zijn allemaal overlevingsinstinct die je automatisch in de gang zet. Je hebt dat geleerd hoe je communiceert. Je hebt eigenlijk geleerd in de 3 eerste levensjaren. Het is gek dat we dat in de 3 eerste levensjaren van ons leven hebben geleerd.
En ook in het opgroeien als de hersenen nog niet volgroeid zijn, dan leren we eigenlijk communiceren. Maar dan leren we eigenlijk communiceren van mensen die ook niet echt goed konden communiceren. Wel goed konden praten, want iedereen kan praten. Maar we nemen heel veel mee van degenen die ons voorbeeld zijn geweest in de communicatie. Hoe je benaderd zijn en alles. Maar we hebben natuurlijk ook van ons eigen, onze copingspmechanismen, ons overeenkomstingsmechanisme. En inderdaad, wat jij dan zegt als je reageert op Lord en zo, ja, dat hangt er vanaf in welke stand dat jij gaat.
[00:10:57] Unknown:
Ja, en dus en en en dan dan zie je gewoon, en dat is een heel fascinerend ding vind ik dan, waarom dat mensen zich aangetrokken voelen tot elkaar. Want dat heeft altijd dat is altijd heel magisch complementair of zo, of hoe moet ik het zeggen, dat net de dingen die ik gewend ben van te doen, want bij heel veel andere mensen, en dat is dan zoiets wat ik ook opmerkt en maar dat ik er net aan dacht, dat ik dan vroeger nogal eens zei in een relatie van ja, maar ik kan wel praten met alle andere mensen hoor. En dus dat is ook. Echt letterlijk kan ik, of als kind, kon ik ook in de klas goed uitleg geven aan andere kinderen.
Dus als die de leerkracht niet begreep, hoe dat de leerkracht het had gezegd, niet begreep. Ik kon dat echt heel goed uitleggen. Dus dat is iets waar dat ik eigenlijk redelijk groei in ben. Maar op de 1 of andere manier is net die exacte manier die ik gebruik voor Lorenzo zo helemaal niet helpend. Ja. Ja. Ja. En dus dan is het interessant, als je in de mogelijkheid bent, om daar samen naar te kijken. Wat wordt er nu eigenlijk dan geactiveerd in zo'n moment?
[00:12:23] Unknown:
Ja. Ja,
[00:12:25] Unknown:
ja. Want dat is niet voor niks dat juist die 2 mensen elkaar tegenkomen en dan samengezet worden. Ik heb lange tijd zo daarover gedacht van ja, relatie, intieere romantische relaties bestaan echt om triggers op te lossen. Maar ondertussen voelt dat wat genuanceerder en heb ik zoiets van nee, ik denk dat het eerder is dat de mens als wezen gewoon tot nu toe gemaakt is om in relatie te gaan met andere wezens. Dus niet specifiek om triggers naar boven te betalen, maar gewoon omdat het de natuur is van de mens om in relatie te zijn met alles rondom hem. En dat gij wel een soort van, als ge dan in intieme relatie gaat met iemand, dat ge dan een soort van de rekening gepresenteerd krijgt van, hoe sta het met mijn innerlijke overtuigingen en die dan direct verband houden, vaak hé, met de moeder en de vader of de opvoeders ofzo. Want ik denk dat dat dan heel vaak de link is hé, omdat de partner De noden ook hé. Ja, dus dat die dingen dan echt aangesproken worden, duik ge dan minder met andere mensen omdat die, ja, die relaties ja, zijn vaak anders of zo. Je hebt met vrienden of zo ook veel minder het ding van dat je daar iets denkt dat je er iets moet uithalen of zo hé. Of dat die persoon iets moet u brengen of redden of zelf, hè. Veel conditioneringen toch ook nog bij de vrouw of zo, hè, dat de man zo de, ja, de prins op het witte paard, hè? Gewoon heel klassiek. En dan bij de man is dat denk ik de vrouw
[00:14:23] Unknown:
die verzorgt. Zorgend hé, ja. Ja, ze zeggen de vrouwen trekken heel vaak naar de papa die ze kennen. Ja. Zot, want dat gebeurt ook in het eerste 3 levensjaar. Maar dan moet ik ook direct de nuance aanbrengen, want niet iedereen is in hun gezin opgegroeid waar de moeder en de vader al zo uitgesproken waren. Dus vaak in ons romantische liefde, intieme liefde, intieme relaties, hebben we daar toch direct direct triggers mee. En dat maakt communiceren ook niet eenvoudig, want wat eronder ligt, is vaak een hele hoop. Als jij bijvoorbeeld opgegroeid bent met een vader die niet aanwezig is, gaat inderdaad het mannelijke in jou iets anders mannelijk naar boven brengen dan uw partner als man. Dus het is altijd leren kennen.
Leren kennen doen we niet alleen fysiek, dat is wel in een intieme relatie. Of in een romantische relatie. Wat verwacht je van een partner? Waarom ga je op zoek naar een partner? Dat is 1 van de vele dingen. Dat gaat mij te ver brengen. Maar wat dat zeker ook is, en ik ken nu en Lorenzo, het aantrekking van elkaar waarmee je overgaat naar een intieme relatie en een romantische relatie. Is wraak. Het hangt er vanaf hoe je elkaar leren kennen. Als je een relatie hebt met iemand en je bent vanaf de eerste avond met elkaar in bed gedoken gaat dat jullie copingspmechanismen zijn. Voor alles op te lossen.
Het is nu kort tot een bocht, want dat is niet altijd zo. Maar dikwijls kom het daar op neer. Wat is er gebeurd in de eerste levensjaren? Wat is er gebeurd in de eerste Altijd. Wat is er gebeurd in de eerste 3 maanden? De regel van 3. 1, 2, 3 denk ik dikwijls. Maar wat is er gebeurd in het begin? De eerste 3 levensjaren, de eerste 3 dagen, de eerste 3 maanden, dat is heel bepalend hoe een relatie eigenlijk verloopt. Als er dan veel triggers zijn en je aanvaardt die triggers, want je hebt altijd een keuze om die triggers te aanvaarden, en je doet er iets mee, dan is het wel een leuke uitdaging in de relatie.
Want dat is waarom je die freeze, fight en fight reactie en de triggers in de relatie zo boeiend maakt. Maar als jij zelf persoonlijk de trigger voelt naar boven komen Ik zeg geen relatiespecialist. Ik kan alleen zeggen: triggers wijzen je de weg. En het is wat jij ermee doet, wat belangrijk is. En gecommuniceerd over je triggers, is 1 ding. Praten over je triggers, dat kan iedereen.
[00:17:45] Unknown:
Daar ook een nuance niet in. Nee, want dat is ook echt al je heel kwetsbaar opstellen om dat uit te spreken dan. Om dat te durven, allez, om niet te doen alsof en dat weg te steken, maar om dan echt uit te spreken. En daar moet ge eigenlijk al wel redelijk bewust voor zijn om het al nog maar op te merken bij uzelf. En om niet gewoon de vinger te wijzen naar die andere van ja, maar gij, gij doe het, want als gij het anders zou doen en zo, dan zou ik die, dit en dat en zus en zo. Maar dan echt om het gewoon, allez, tot bij uzelf te houden en van binnen te gaan kijken van, amai, die persoon of mijn partner, zei nu dat en ik voelde echt van binnen allemaal verdriet of boosheid naar boven komen. Dat al alleen gewoon daar bewust voor zijn. Ja. Dat je dat voelt.
[00:18:47] Unknown:
Ja, het beste in een relatie of tout court als je met mensen praat is Ik zal niet zeggen dat het gevoel het primeert. Maar ik voel iets dat niet klopt. Deze klopt niet. Dat klopt niet. Dat hoor ik zo vaak. Dat klopt niet. En bij mij is dat ook van precies klopt deze niet. Maar ik ben een twijfelaar. Dus ik kan vaak eerst aan mezelf heel weinig twijfelen. En zolang twijfel tot als ik het zelf nu weet. Dus dat is bij mij als het een trigger is, dan ga ik bij mij twijfelen. Dus dat is mijn couingspmechanisme, mijn systeem.
Maar vaak is het zo als je een trigger krijgt van je partner of van andere mensen, is goed nadenken van hoe voelt dat voor mij? En worden verdrietig gepost. Die basisemoties die gaan altijd Die komen er altijd uit. Ook al kun je het niet verwoorden, kunnen je er niet over praten. Die basisemoties zijn er altijd. En als je de basis emoties hebt, is het altijd leuk om eens te kijken hoe ik daarmee om ga. Dat is wat je zegt. Ga je het niet eens uitspreken, ik ben boos en ga het ook zo reageren, dan ben je aan het praten en niet aan het communiceren. Dat is zo. Inderdaad, Christine.
Maar de meeste mensen kunnen er minder over communiceren, maar kunnen er wel over praten. Dan merk ik toch dat als je echt met mensen op 1 op 1 gaat, dan weten ze wel heel goed waar de vork aan de steel hangt. Als ze bevroren zijn, is dat een andere zaak. Als ze aan het vechten zijn, dan horen ze dat direct. Mensen die in bevroren toestand communiceren, dan hoor ik het ook, maar dan moeten ze echt al geoefend zijn. Maar bevroren mensen gaan ook weer heel veel sorry zeggen. Sorry, oeh, en je zit aan een lichaamstaal. Maar ja, dat is
[00:21:01] Unknown:
Ja, en dat brengt me eigenlijk heel vaak wel zo. Als ik over de dingen van het leven nadenk, dat mij dat eigenlijk heel vaak brengt tot van de vraag: Hoe ga ge dan bewuster worden van die dingen? Want bij heel veel mensen is dat gewoon allemaal heel onbewust. Die worden geleefd door al die dingen die er gewoon hen voortdurend over spoelen en op hen afkomen en hebben er totaal geen vat op of zelf geen besef van wat er allemaal eigenlijk aan het gebeuren is. Ja, ik denk bij de meeste mensen moet er iets of gebeurt er iets heel intens vooraleer dat je dan ofwel ga je echt in een hele diepe depressie of een fysieke ziekte of een ongeluk of een scheiding dan worden de ruzies worden zo erg dat er ineens een van beide partners zegt ik ben weg of er is iemand anders. Men verliefd geworden op iemand anders. Dat is ook zo'n nogal een schok die je vaak voorkomt.
En dat geeft soms dan de aanzet om bijvoorbeeld meer hulp te gaan zoeken. Doordat je daar met iemand professioneel over praat, dat er meer bewustzijn kan komen. Over allerlei dingen. Want bijvoorbeeld een soort van attachment stalls in relaties, dan ben ik ook nog maar 2 jaar geleden bewust tegengekomen omdat ik weer in mijn relatie op bepaalde dingen botste en daar zo een beetje opzoekingswerk over gedaan. Dan kwam ik eigenlijk voor het eerst uit op al die verschillende attachment stalls en hoe dat dus al heel veel dynamieken.
Het helpt dan wel om daar inzicht in te krijgen. Hoe werkt dat bij mij en hoe werkt dat bij mijn partner? Zo van ja, oké die en die dingen herken ik. En ik kan dus ten eerste kan je als je er meer over weet meer begrip hebben voor jezelf, voor de anderen. Je kan ook bepaalde dingen leren om elkaar en jezelf te helpen. Ja, of zo. Maar dat bewustzijn. Er moet een spark komen in je leven die ervoor zorgt dat je voelt dat je hier klopt niet. Ik bots altijd tegen dezelfde dingen of zo, dus ik moet toch iets gaan bijleren.
[00:23:49] Unknown:
Ja. Ja, dat hangt van je levenshouding af. Maar Inderdaad, de meeste mensen gaan pas bewuster worden vanaf dat er een live event is. Een live event, wat dan ook. Maar heel veel mensen worden wakker als er Allez worden. Heel hard met hun geschud wordt. Heel hard met hun geschud wordt. Op alle vlakken. Op alle vlakken. En het heel hard met hun schudden kan ook heel lang duren. Ja. Ja. Dus dat hebben in relaties en ook met vrienden trouwens. Je kan heel lang ja, want dat hoort zo. En we horen dat te dun allemaal. Als ik elk huisje heeft zijn kruisje zeg.
En de mensen die denken dat ze dat horen te doen. Ik wil niet weten wat die allemaal meemaken in hun relatie vlak en qua communiceren. Want, ja Ja. Het is inderdaad Bewust worden is een van de grootste
[00:24:52] Unknown:
hulpmiddelen die dat er zijn. Ja, is gewoon zo. Dat is zo, hè, want je kunt ook pas anders reageren vanaf dat je iets zie of vanaf dat je nieuw inzicht hebt, hè. Zolang als dat je altijd iets op dezelfde manier beleeft en je krijgt er zo geen nieuw perspectief op ofzo, ja, dan blijft je gewoon in hetzelfde zitten. En ja, ik denk ik wil mensen echt aanmoedigen, dan doe dan, alleen wat dan ook, alleen wat dat je voelt dat je kunt doen. Want iedereen heeft ook andere toegangspoorten of zo. De ene gaat misschien als initiële poort beginnen dansen of zo en daar allerlei dingen in vinden of mediteren.
Dat vind ik denk ik allemaal nuttig om, je gaat daar ook altijd iets kunnen bijleren. Maar waar dat ik zo in deze aflevering echt toe zou willen oproepen en wat ik nu in mijn huidige relatie ook echt nood aan heb, dat is nieuwe tools om in communicatie en in relatie. Dus echt zo dat je dingen leert, dus ik zou heel graag ook cursussen gaan volgen, workshops die echt gericht zijn op interactie. Ja, niet per se als, niet alleen als koppel, je kunt dat ook gewoon als vrienden doen of zo, maar bij ons is dat nu als koppel, Om echt zo'n nieuwe handvaten te hebben.
Ja. Zodoende dat als je voelt een situatie weer aankomen, dat je ja, misschien 3 nieuwe tools hebt echt. Die je samen hebt, beleefd, geleerd. En dan moet je ze nog oefenen natuurlijk. Dat gaat ook, dat is ook met vallen en opstaan, maar dat je echt zowel iets hebt bijgeleerd. En dat ik dat echt zou willen de mensen ertoe oproepen van dat niet vanzelfsprekend te vinden. Dus dat verschil dat we in het begin benoemde van oké, we kunnen allemaal praten. We kunnen allemaal vlot spreken, de Nederlandse taal. Alleen toch, hè, de meesten onder ons of een andere taal. Dat wil echt niet zeggen dat je daarom fatsoenlijk vanuit je hart kunt communiceren.
En dat je kunt zien op tijd dat er een bepaalde dynamiek begint te spelen. Dat je dat kunt herkennen. Want als je daarover leert, over bijvoorbeeld affydd attachment, engjes attachment, nog de tussenvormen, Dan zie je, als je dat leert daarover, dan zie je gewoon als uw partner bijvoorbeeld ineens op een bepaalde manier reageert, dan kun je dat onderscheiden. Anders kun je dat niet onderscheiden en dan gaat je dat persoonlijk opvatten, dan triggert dat uw eigen pijn van nee, ik voel mij nu afgewezen want die andere die gaat ineens lopen.
En dan, en ge weet niet eigenlijk wat er aan de hand is. En als ge daarover gaat leren, dan kun je dat zien van oké, dus nu gebeurt er dit en dan kun je daar anders mee omgaan. En dan ook communiceren. Er zijn heel toffe workshops over hartcommunation, authentieke relating is ook zo 1 waarin dat je leert dingen helder uitspreken, naar elkaar toe, ook grenzen aangeven en
[00:28:42] Unknown:
Grenzen aangeven is een heel belangrijke. Ja.
[00:28:46] Unknown:
En ook dat je een deel, een groot of een belangrijk stuk volgens mij van al die dingen die je kunt bijleren is ook echt in contact komen met uw eigen. Uw binnenste, uw noden, uw verlangens, uw wensen en leren van wat is echt een diepe waarde in mijn leven? En wat zijn overtuigingen waar dat ik eigenlijk niks niet meer mee ben en die ik misschien wel kan transformeren. Maar soms heb je gewoon ook wel diepe waarden ofzo die voor u waar je wilt leven volgens een bepaalde waarde, een basiswaarde in uw leven. En als ge dan iemand tegenkomt, dat het dan niet zoveel zin heeft als die 3 totaal andere basiswaarden heeft.
Want dat is gewoon super moeilijk compatibel, volgens mij, omdat ge dan, hè die anderen gaan misschien tegen u zeggen van, ja zeg maar, ja dat of dat, dat vind ik niet tof hoe dat je doet. Maar als dat dan uw basiswaarde is. Ja, dan wilt ge daar gewoon niet aan beginnen sleutelen.
[00:30:03] Unknown:
Nee, maar dat is Heel veel mensen kennen die basis waar, die voelen het wel. En hun lichaam reageert daar ook op. Absoluut. Maar die kunnen het waarschijnlijk nog niet communiceren. Wij zijn er gewoon van Waar voel ik me comfortabel bij? En hoe kan ik het managen? Dat is Of wat kan ik nog leren? Vooral dat. Want communicatie begint altijd bij jezelf. Altijd. Jij bent de enige die De wereld rondom u verandert niet als jij niet verandert. De wereld verandert alleen maar als gij gaat veranderen. En niet veranderen in de zin van wauw ik ga een keer vandaag op morgen mijn haar rood kleuren. Dat wil ik niet zeggen of ik ga ineens ander kleding stel. Niet vanuit het imago, maar wel vanuit het wezenlijke. En dat is iets Bewust worden heeft met zoveel dingen te maken.
Ook niet vanuit het vluchten, hè. Want heel vaak ook communiceren, ik ga dat wel op die manier doen, vanuit dansen of zo, maar er zit nog communicatie. Ik ben gespecialiseerd in onzichtbare communicatie, dus wij communiceren veel meer onzichtbaar dan zichtbaar praten.
[00:31:23] Unknown:
Dat is ook nog next level, de onzichtbare communicatie. Dus,
[00:31:29] Unknown:
dat kan dan kunnen we ook nog in de podcast gaan volpraten. Maar het is zo bewust worden dat ze leren lopen. Treinen om te lopen. Eigenlijk een boek over communiceren en die workshops.
[00:31:47] Unknown:
Ja, echt inderdaad. Want allé, wat ik zei van iedereen heeft zo'n andere poort, dat is wel. Maar sommige dingen kun je niet voorbij gaan. Je gaat nooit niet alles over communicatie leren volgens mij in een dansworkshop. Dus het kan wel uw, het kan een aanzet zijn of zo, maar ik vermoed dat om echt zo te leren over hoe dat je zelf in elkaar zit waar dat dingen, waar dat ze vandaan komen, is misschien nog het minst belangrijke dat je dat exact weet. Soms komt daar een beeld of zo, soms ook niet. Maar gewoon dat je het ziet in het hier en nu, hoe dat je beweegt in het leven en dat er sommige dingen zijn die echt niet meer helpend zijn. En die eigenlijk echt ervoor zorgen dat je zelf je niet, ja, dat je je niet helemaal kunt openstellen voor anderen.
En dat anderen, ja, dat je die bijvoorbeeld op een afstand houdt of zo.
[00:32:57] Unknown:
Ja. Ja, hoe je reageert. Om een voorbeeld te geven. Wij denken in elke situatie in ons leven. Of dat nu in elke relatie. Waar dan ook. Thuis, binnen de 4 muren van je huis. Waar dat je slaapt, zal ik zeggen. Waar dat je eet. Waar dat je werkt. Waar dat je naartoe rijdt. Maakt niet uit. Waar dat je gaat praten is de kunst om goed te kunnen communiceren in het nu. Want vandaag zeggen gij, ik ben vandaag Esther. Maar als ik straks iets fantastisch meemaak, ik kan dat een shift geven. En dan heb ik een ander inzicht en dan ga ik dat gebruiken. Inzetten. Als je er bewust van zei, gaat dat sneller. Ook als je er niet minder bewust van bent, gaat dat ook snel.
Dan heb je misschien een live event nodig om het te doen. Maar goed. Maar geleerd eigenlijk door doende en door er alert voor te zijn Is er een hele schone in. Je leert eigenlijk door het mee te maken, niet door het te doen. Eigenlijk door het mee te maken van hier moet het anders. Of ik voel dat het nu echt anders moet. Van niet direct. En dat is wat heel dikwijls zo. We gaan het heen. Of wow, nu moet het anders. Misschien moeten ze eventjes blijven stilstaan. Wat jij daarjuist ook zegt. Blijf stilstaan en hoe ga ik er nu mee omgaan? Op de manier dat het mij de volgende keer nummer gaat overkomen.
En dan ga je communiceren met jezelf. Want dat is een heel goede tip dat je geeft. Leer communiceren met jezelf. Geef. Leer communiceren met jezelf. Dat in de eerste plaats. In de eerste plaats. Yes. En weet dat het lichaam altijd als eerste spreekt.
[00:34:53] Unknown:
Ja. En dan?
[00:34:57] Unknown:
En dan, hè? Ja, dan komen die workshops wel ten goede. Maar Kristina, echt Je kan nu beginnen met de stappen over te slaan. Dan merk ik wel heel vaak Heel vaak merk ik dat als therapeut wel. Dan denk ik: Ja, dat is goed. Ga geen mat dansen. Gaat geen mat dansen. Maar ik kom hier nu niet terug de herhaling vertellen. Want ze kunnen jaren en jaren gaan dansen. Of ze kunnen jaren en jaren naar de sauna gaan. Of jaren en jaren onder een amateur gaan zitten. Of jaren en jaren onder, weet ik veel, wat er allemaal is, maakt niet uit voor mij. Als dat oké is, is dat oké. Als jij erop vooruit gaat. En niet constant in herhaling treedt, doen. Maar ik merk toch heel vaak in therapie dat de mensen blijven herhalen en dan hebben die al zoveel zelf werk gedaan en toch hoort als je leert communiceren ook therapie bij. Ik kan dat niet anders.
[00:36:03] Unknown:
Ja, en voor mij hangt daar heel nauw mee samen dat je de verantwoordelijkheid echt opneemt voor uw eigen aandeel. Dat is soms heel oncomfortabel en pijnlijk. Je voelt u dan soms idioot en dom zelfs ofzo. Ik weet niet wat er nog allemaal naar boven komt. Je denkt soms zelfs dat je gaat sterven ofzo bij sommige elementen of aspecten van uzelf. Maar toch is het echt dat stukje van Weet je, we zijn in inter relatie met alle andere wezens rondom ons. Dus het is nooit 1 en alleen maar het ding is dat je geen controle hebt over al die andere mensen. Dus je kan met mensen die dicht bij jou staan, je kan je soms wel verzoeken stellen maar in wezen waar dat het om gaat is dat je het in uzelf aanpakt.
Absoluut. En dat je echt die verantwoordelijkheid neemt ook al denkt zo hard van Nee, het is echt echt die andere persoon die hier fout is en die over mijn grens is gegaan of die iets verkeerd heeft gedaan. Dat kan allemaal wel zijn want soms is de ultieme les om met iets te stoppen met die relatie te stoppen als die persoon altijd over je grenzen gaat. Dus soms is het alleen al maar dat om te leren. Maar heel vaak zitten er in ons ook elementen en daar kunnen we wel echt iets mee doen. Maar dan moet ge daar ook iets mee doen. Want ik denk wat dat jij aanhaalt is dat veel mensen jarenlang dat kan ook gesprekstherapie zijn. Dat mensen maar dat die om de 2 weken elke keer terug hetzelfde verhaal herhalen.
Ja, en dat komt volgens mij omdat je in wezen dus gewoon ja, dat je zo'n blinde vlek hebt en dat je niet ziet dat je zelf telkens iets bepaald mee creëert in het leven en dat je daar zelf echt wel een aandeel in hebt. Dat je dat op de een of andere manier durven naar kijken.
[00:38:35] Unknown:
Ja, maar dat kan ook comfortabel zijn. Als je het er niet durft naar kijken en je weigert ervan naar te kijken, je kunt perfect een leven leiden zonder ernaar te kijken. Natuurlijk. Natuurlijk. En dat is heel veilig voor heel veel mensen. Het is zot dat de onverokker oncomfortabel situatie waarin je zit in je leven toch een veiligheid kan bieden omdat je niet durft naar jezelf kijken. Ja, en omdat het bekend is. Het is
[00:39:10] Unknown:
misschien niet leuk maar het is wel wat je kent. En ooit zei een wijze leraar tegen mij die vroeg van: Welk voordeel haal je er nog uit? Want als je uit een bepaalde dynamiek situatie een bepaald voordeel haalt en dat kan al alleen al maar zijn dat je je als een slachtoffer kunt opstellen en dat je dan denkt dat je bijvoorbeeld zelf niks moet aanpakken, of dat je dan meer hulp gaat krijgen, of zo. Dat kan van alles zijn. Maar zolang als je zelf het idee hebt dat je er een voordeel uithaalt, uit hoe dat de situatie op een bepaalde moment is, ja, dan gaat ge niet veranderen. Dan gaat ge geen actie ondernemen, ook al is het ook helemaal geen leuke situatie of zo, of levensloop.
Ja, en ik zou echt mensen willen oproepen op het einde van deze aflevering van ga eens een keer zitten. En als er triggers zijn waar dat je, die nog maar pas gebeurd zijn of zo, gaat dan eens gewoon echt heel heel eerlijk kijken. Naar hoe, allez, naar gewoon heel objectief. Neutraal. Neutraal wat dat er is gebeurd. Ja. En of dat je zelf wellicht misschien toch ook iets had anders kunnen doen. Of reageren of zelf uw energie, want het is soms heel subtiel hè. Ja en dan merk ik ook wel soms stelt je een vraag maar is is uw energie gewoon heel veel boosheid en dan is die vraag misschien precies maar een gewoon vraagje. Maar dan stuur ge daar 5 kilo boosheid in mee in dat gewoon vraagje en dan verschiet ge ervan dat u, hè, de mensen die daar waar dat je de vraag aan stelt dat die heftig reageren.
Dus dat zijn ook echt allemaal ja, heel interessante dingen om naar te beginnen leren
[00:41:21] Unknown:
om daarnaar te kijken. Ja, dat klopt. Dat klopt. Ik roep het ook op. Ik deel het met jou.
[00:41:29] Unknown:
Voilà. Oké. Christine om te luisteren.
[00:41:32] Unknown:
Ja, dank je wel. En tot de volgende. Ja, Volg zeker de La Lobbas, Spotify, Pod home en nog eentje. Apple. Apple, ja. Dus volg ons. Dan krijg je automatisch onze nieuwe podcast als die kant. In de bus. Oké.
[00:41:54] Unknown:
Tot de volgende keer. Ja. Bye bye. Daag.